Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

De restspanning is geen probleem, het is een stopcontact enkel voor deze verwarming en er staat zo'n zekeringskastje naast deze regeling, enkel voor die verwarming die ook nog aan de algemene badkamer zekeringen/verliesstroom ligt in de grote zekeringskast.

Moesten er bij verkoop oid problemen zijn dan kunnen ze de draden eenvoudig doorverbinden en gebruiken als gewoon stopcontact en op de "ouderwetse" manier werken met de thermostaat op het verwarmingstoestel.

LDmicro user.

Heb jij dat ook wel eens dat je in bed ligt en denkt heb ik de voor/achter wel op slot gedaan? Ik wel.
Daarom heb ik maar een nachtslot sensor gemaakt op de voor en achter deur.

Mijn deuren heb een driepunts sluiting en je weet 100% zeker dat de deuren op het nachtslot zitten als de (bovenste)deurhaak in de sluitkom zit.
Je kunt dus simpel meten dat als de haak van de deur elektrisch contact maakt met de sluitkom de deur op het nachtslot moet zitten.

Aan de sluitkom een draadje gemaakt.

Aan het sluit mechanisme op de deur het andere draadje gemaakt.

Dit is een 433mhz raamsensor waar ik het reed contact heb uitgehaald en een connectortje heb ingemaakt dat zit aangesloten ipv het reed contact. Deze omgebouwde raamsensor gaat voor de communicatie zorgen met de domotica. Let wel op dat je een raamsensor gebruikt die bij zowel open als dicht een code stuurt.

Draadjes met plakgootjes weggewerkt en aangesloten op het 433Mhz zendertje.

Zodra de deur op of van het nachtslot gaat stuurt de 433mhz zendertje een code naar mijn Sonoff rf-bridge met Tasmota firmware.
Deze rfbridge stuurt het weer met wifi door naar Mosquitto op een raspberry pi waarna het door Node-red wordt afgehandeld en in het dashboard de indicator wordt aangepast.

Waar je nu ook bent, je kunt altijd zien op je telefoon of je deuren wel op slot hebt gedaan.

Aangezien alles via Node-red loopt kun je op een bepaald tijdstip nog automatisch een reminder sturen via Pushover of Telegram.
Toekomstplan; als je de verlichting beneden uitdoet Alexa een melding laten doen dat er een deur nog niet op slot is.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hier nog een filmpje van de robotarm. De eerste bewegingen. Eerst zie je het homen van de assen en daarna een klein stukje geprogrammeerde beweging. De hand zit er hier nog niet op.
https://www.youtube.com/watch?v=WsuQZvV28Xk

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 december 2019 17:50:56 schreef Lambiek:
Hier nog een filmpje van de robotarm. De eerste bewegingen. Eerst zie je het homen van de assen en daarna een klein stukje geprogrammeerde beweging. De hand zit er hier nog niet op.
https://www.youtube.com/watch?v=WsuQZvV28Xk

Da's mooi! Wat ga je ham laten doen?

Op 28 december 2019 16:42:12 schreef 2N3055:
Zodra de deur op of van het nachtslot gaat stuurt de 433mhz zendertje een code naar mijn Sonoff rf-bridge met Tasmota firmware.
Deze rfbridge stuurt het weer met wifi door naar Mosquitto op een raspberry pi waarna het door Node-red wordt afgehandeld en in het dashboard de indicator wordt aangepast.

Haha, zalig ingewikkeld :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2019 18:46:21 schreef Bert_mc:
Da's mooi! Wat ga je ham laten doen?

Ik denk dat ik hem ga gebruiken voor demonstratie doeleinden om te laten zien wat er allemaal mogelijk is in de techniek. Ga een paar scholen benaderen en vragen of ze geïnteresseerd zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier een klein projectje van mij. Doel is om van een appartement in Spanje het electrische verbruik te monitoren in Nederland.

Een ESP01 (ESP8266) is voorzien van de tasmota software.

Deze software telt de pulsen van de SO uitgang van de lokale energiemeter.
Met behulp van "rules" in de tasmota software wordt diverse tellerstanden omgerekend en regelmatig naar thingspeak gestuurd, die dan in NL uitgelezen kan worden.

Er moesten een paar uitdagingen worden overwonnen waaronder:
lokaal portforwarding (voor eventuele software update)
betrouwbaar booten na spanningsuitval
laatste tellerstand gebruiken bij reboot
Al met al een leuk tijdsverdrijf.

bprosman

Golden Member

Vandaag mijn "Billie's" definitief afgemaakt. Ze passen alsof ze op maat gemaakt zijn :+. Met bokwieltjes er onder (50mm) rollen ze nog lekker soepel ook.
Volgende week nog 2 maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 29 december 2019 11:32:35 schreef BenI2C:
Hier een klein projectje van mij. Doel is om van een appartement in Spanje het electrische verbruik te monitoren in Nederland.

Mooi gemaakt! Gaat de data NL<>ES via 4G of een Internet provider?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 29 december 2019 16:21:57 (50%)

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2019 16:15:08 schreef bprosman:
Vandaag mijn "Billie's" definitief afgemaakt....

Mooi Bram, je kunt lekker wat kwijt op deze manier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 29 december 2019 16:15:08 schreef bprosman:
Vandaag mijn "Billie's" definitief afgemaakt.

Mooi, en nu nog de lege bakjes vullen... ;)

bprosman

Golden Member

Op 29 december 2019 18:46:29 schreef Thevel:
[...]Mooi, en nu nog de lege bakjes vullen... ;)

Bijna alles heb ik (al) in sorteerdozen maar desondanks is dat toch stiekem veel werk. Wil er deze week nog 2 bijmaken, heb toch nog vakantie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 december 2019 16:21:15 schreef RAAF12:
[...]

Mooi gemaakt! Gaat de data NL<>ES via 4G of een Internet provider?

de esp01 heeft een vast ip nummer en maakt via een constante wifi verbinding met internet.

Op 29 december 2019 20:23:16 schreef BenI2C:
[...]
de esp01 heeft een vast ip nummer en maakt via een constante wifi verbinding met internet.

Ah zo, dus je spaanse ISP geeft je een vast IP, en je hebt dan een port-forward naar je ESP01?

Op 29 december 2019 16:15:08 schreef bprosman:
Vandaag mijn "Billie's" definitief afgemaakt. Ze passen alsof ze op maat gemaakt zijn :+. Met bokwieltjes er onder (50mm) rollen ze nog lekker soepel ook.

Hee, dat lijkt als twee druppels water op een kleren- en schoenenkast die ik ooit gemaakt heb! Jammer genoeg heb ik ze zo volgepropt dat de wieltjes het begaven. Het totale gewicht was makkelijk een paar honderd kilo. Nu zitten er een stuk of acht wieltjes onder.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dit weekend was ik aan het experimenteren met zelfgemaakte hoogspanningscondensatoren voor een spanningsvermenigvuldiger.

Ik had even het aanrecht overgenomen en een streep van een meter of twee aluminiumtape neergeplakt, en dan erover acrylic verpakkingstape van Scotch.

Nu de tweede laag aluminiumtape op de Sotch tape. De alu tape plakt als een banaan (:?) dus het is oppassen geblazen.

Een stukje vrijgelaten om terminals op aan te kunnen sluiten:

Oprollen blijkt zeer moeilijk te zijn, want de lagen moeten uiteraard volledig op mekaar liggen voor maximale capaciteit.

Vele minuten later...

Suffering from wiseass oneliner blackout

Het resultaat was visueel zeer teleurstellend. De Stotch 3850 tape is geweldig om mee te werken, sterk, stijf maar niet te stijf, maar in dit geval blijkt dat geen voordeel te zijn.

Als "behuizing" gebruikte ik een gerecycleerd medicijnenpotje. De capaciteit viel me reuze mee eigenlijk.

Poging twee, met een ander diëlectricum - waarschijnlijk HDPE. Ík heb de dikte gemeten maar niet opgeschreven (langzaam applaus...)

Met zo groot mogelijke druk opgerold - makkelijker zonder plaksel - en dan gemummificeerd met tape:

Met het dunner diëlectricum en de grotere druk kon ik met 2/3e van het materiaal 30% meer capaciteit verkrijgen.

De doorslagspanning moet ik nog testen. Dat is voor later!

Suffering from wiseass oneliner blackout
High met Henk

Special Member

Op 28 december 2019 15:13:18 schreef Lambiek:
[...]
Zo'n mooi releco relais, zijn goede dingen.

[...]

De relais misschien wel, maar de voetjes zijn na 15 jaar in een machinekamer van een schip brosser dan het fragielste porcelein. Relais uit voetje trekken is berg contacten en plastic schilvers als gevolg..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Dat komt waarschijnlijk door de olie damp Sven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Toch prefereer ik finder.
Net ff iets prettiger

Omron is het ook net niet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 31 december 2019 23:24:26 schreef Bert_mc:
Het resultaat was visueel zeer teleurstellend. De Stotch 3850 tape is geweldig om mee te werken, sterk, stijf maar niet te stijf, maar in dit geval blijkt dat geen voordeel te zijn.
[bijlage]

[...]

Bert, het kan perfect met de tape maar dan mag je ze niet op voorhand op elkaar plakken. Dan moet je ze plakken op het ogenblik dat je ze oprolt. Nu ga je er van uit dat de omtrek van de 2 lagen identiek is. Dat is niet zo. Kan je al vaststellen als je 2 A4tjes gaat oprollen. Hun einde is ook niet mooi gelijk. Ideaal is uiteraard dat je 2 laagjes plakband gaat gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 31 december 2019 23:02:28 schreef Bert_mc:
Dit weekend was ik aan het experimenteren met zelfgemaakte hoogspanningscondensatoren voor een spanningsvermenigvuldiger.

Ben benieuwd. :)

Oprollen blijkt zeer moeilijk te zijn, want de lagen moeten uiteraard volledig op mekaar liggen voor maximale capaciteit.

Eigenlijk zou je geen materialen met een lijm laag moeten gebruiken, dan heb je ook geen last met het oprollen. Dan kunnen de lagen iets verschuiven ten opzichte van elkaar en kun je het makkelijker en strakker oprollen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 januari 2020 10:05:54 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Bert, het kan perfect met de tape maar dan mag je ze niet op voorhand op elkaar plakken. Dan moet je ze plakken op het ogenblik dat je ze oprolt.

Ja, maar dat moet je eens proberen in de praktijk. Zowel het plakband, als de aluminiumtape plakken als een gieter. Je zou dan vier ultra kleverige oppervlakken onder spanning in de lucht moeten houden, terwijl je het asje oprolt. Ik heb het toch geprobeerd hoor, en ik kan je vertellen dat het in de praktijk niet te doen is.

Uiteraard heb ik overwogen om er een machine voor te maken. Een plank waar vijf rollen op kunnen, vier met een regelbare rem, en een vijfde om aan te drijven, bijvoorbeeld met een accuboormachine: het asje van de concensator zelf.

Op 1 januari 2020 12:37:24 schreef Lambiek:
[...]
Ben benieuwd. :)

[...]
Eigenlijk zou je geen materialen met een lijm laag moeten gebruiken, dan heb je ook geen last met het oprollen. Dan kunnen de lagen iets verschuiven ten opzichte van elkaar en kun je het makkelijker en strakker oprollen.

Ja, en dat is ook de reden waarom ik de HDPE plastic tas heb gebruikt. De vraag is nog maar welke van de gekozen materialen de hoogste doorslagspanning hebben. Mijn voorlopige test gaf aan dat de Scotch 3850 tape bij 25kV nog geen krimp gaf.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Kort projectje vanop nieuwjaarsdag om de kinderen van hun iPads af te kunnen schrapen: een Worstjesverwarmer annex Morse Code Seinende Komkommer Sodiumlamp.

Twee roestvrijstalen M4 boutjes rechtstreeks op het lichtnet aangesloten.

Roestvrij staal, omdat we dan de worstjes zouden kunnen opeten. Nu hadden we been worstjes in huis, dus dat zal voor de volgende keer zijn.

Link naar een klein YouTube Videootje:
https://youtu.be/Ct1iKHQlH4w

Deze komkommer trok ongeveer 60W uit het lichtnet aan 122V.

Suffering from wiseass oneliner blackout
maartenbakker

Golden Member

Heb ik een afwijking als ik "extremely dodgy and dangerous" met een dik Tsjechisch accent hoor in m'n hoofd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 januari 2020 17:44:19 schreef maartenbakker:
Heb ik een afwijking als ik "extremely dodgy and dangerous" met een dik Tsjechisch accent hoor in m'n hoofd?

Are youu kidding gaaaaais?

https://www.youtube.com/channel/UCQak2_fXZ_9yXI5vB_Kd54g

Ik vind de video's van de Losgeslagen Gelijkrichter reuze leuk om naar te kijken.

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op donderdag 2 januari 2020 21:22:57 (22%)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dit topic is gesloten