AWB Thermomaster 2HR 0-4 storing

Kom ik vanochtend (zondag) beneden, zit mijn vrouw daar met een fleecedeken om zich heen, want ze had het koud. Dichtsbijzijnde radiator gevoeld: koud. Thermostaat gecheckt: actuele kamertemperatuur 18C, gevraagde temperatuur 20C. Ergo, ketel stookt niet. Ketel gaf 0-4 storing op het display. Dat is dus een storing in de branderautomaat, met als remedie branderautomaat vervangen.

Met de bedoelng de branderautomaat eruit te schroeven om die eens te bekijken schroef ik het voorpaneel van de ketel eraf. Natuurljk eerst de stekker uit de 230V wcd getrokken. Vervolgens zie ik dat de branderautomaat, een grijze plastic doos links onderin, niet meer met één schroefje vast zit aan de zijkant van de ketel. Het kunststof waar dat schroefje doorzit was afgebroken en de branderautomaat was wat naar voren en naar onderen gezakt. Aan de bovenkant van de automaat zit de verbinding naar de ionisatiepen. Die bleek een beetje losgetrokken te zijn. Stekkertje van dat kabeltje er weer goed ingedrukt, stekker weer in de 230V wcd gestoken, resetknop ingedrukt en de ketel doet het weer.

Soms kan een mens mazzel hebben.

Ondanks het geen jonkie meer is en kunststof afbrokkelt wel gered! Schenen geen topketels geweest te zijn...
Ik heb met verbazing onze ketel weggedaan ( 25 jaar oud, AWB Pro-Nox 20.41 WT= Kiddy) maar werd een gasverslinder en floot naar je!! Dus wie weet!

Ik heb wel eens gelezen dat AWB doorgaans geen topketels maakte, maar dat de Thermomaster 2HR serie wel goed was.

De ketel is in 1998 gebouwd en sinds 1999 in gebruik. Onderhoud doe ik vanaf het begin zelf.

Tot nu toe weinig problemen gehad. In het begin de dompelbuis voor de tap ntc onder garantie vervangen, want er zat een ontwerpfout in de dompelbuis, waardoor die ging lekken. Eén keer de cartridge in de drieweg klep vervangen. Toen de klep jaren later weer bleef hangen heb ik de cartridge niet vervangen maar goed schoongemaakt en gesmeerd. Toen werkte het weer en het werkt nog steeds. Ander probleem dat ik gehad heb is met de tap ntc. Een nieuwe erin gezet en de oude kunnen repareren toen ik ontdekte dat het slechts een rotte soldeerverbinding van de aansluitdraden aan de pootjes van de ntc was. En nu dus de branderautomaat die er afviel en een stekkertje lostrok. Al met al ben ik best tevreden.

Een nieuwe ketel stel ik zo lang mogelijk uit. Deze is nu 21 jaar en het ziet er niet naar uit dat hij op korte termijn instort. Ook het gasverbruik blijft stabiel.

Of een nieuwe ketel heel veel minder gas verbruikt weet ik niet, zou kunnen. Maar ik weet wel dat vandaag de dag cv ketels op een levensduur van 10 jaar ontworpen worden. Geen idee of die dingen tegenwoordig ook software updates krijgen en of ik het onderhoud überhaupt wel zelf kan doen met alleen een schroevendraaier. Ik vrees dat wat ik eventueel op gas bespaar ik dubbel kwijt ben aan afschrijving en onderhoudskosten. Maar goed, er komt een keer een moment dat het niet meer gaat.

In mij ouderlijk huis heeft van 1996 tot 2019 een thermomaster 2HR gehangen en ondanks het grote gebrek aan onderhoud pas na 2015 enkele keren problemen ermee gekregen.

- 2x Motor 3-weg klep (1e keer had de monteur geen zin in cartridge vervangen dus 2e motor volgde snel).
- 2x tap ntc door de bekende lekkende dompelbuis (1e keer ondanks zichtbaar gecorrodeerde sensor had de monteur er geen erg in, 2e keer heb ik er zelf een volledig ingegoten ntc in gezet welke tot het einde erin heeft gezeten).

Dat gebrek aan onderhoud was nog een grappig verhaal, dat krijg je als de woningbouw om de paar jaar van installateur wisselt en de enkele keer dat iemand 'onderhoud' komt doen het meestal niet veel verder gaat dan 10 minuten kap eraf en meten.

Afgelopen zomer toch maar eens naar de woningbouw gebeld en een storing gemeld, vervolgens de monteur ter plaatse de situatie uitgelegd en te horen gekregen dat er een nieuwe ketel komt omdat het vervangen van de dompelbuis bij een ketel van 23 jaar niet economisch rendabel is.

Al met al een degelijke ketel wat wel wat 'mishandeling' kan doorstaan en van anderen niet veel anders gehoord dan weinig storingen.

Bij mijn ketel (Bulex Thermomaster = AWB) heb ik een printplaat defect gehad (Symsi), en ook de condensator van de circulatiepomp. Voor de rest nog geen problemen, ketel is van 2006. Onderhoud die ik zelf (sifon reinigen, brander reinigen, algemene controle). Oh ja, deze week bleef de automatische ontluchter wel lekken. Opengedraaid, gereinigd en terug OK. En het interne expansievat is ook al lang naar zijn grootje. Lekt niet, maar ik heb ook een extern expansievat, dus is geen probleem.

O ja, de automatische ontluchters, die was ik vergeten. De voorste ontluchter (van het voorraadvat) heb ik al een keer of drie moeten ontkalken met azijn, omdat die ging lekken door kalk. De achterste ontluchter heb ik nooit wat aan hoeven doen.

Nog een tip voor degene die zelf hun ketel repareren : bij deze firma vind je erg goedkoop (gebruikte / nieuwe) onderdelen : https://rnrhandelsonderneming.nl/

Dan heeft onze AWB het toch goed uitgehouden sinds 1994!!
Wat aan onze gehad in al die jaren?? 2 x ionisatie pen, pakkingset elke 2 jaar, tapwater NTC en een tweedehands actuator, verder nog alles zoals het bij de bouw was!
Reden van stoppen was het irritante fluiten tijdens laag moduleren ( warm water) en de ontzettende duur geworden pakkingset ( in den beginne 18 Euro, nu al ruim 50 euro!)....

Die van jullie is ook al 21,toch niet slecht AWB! Jammer dat het niet meer bestaat...

Op 13 januari 2020 18:45:49 schreef smd:
Dan heeft onze AWB het toch goed uitgehouden sinds 1994!!
Wat aan onze gehad in al die jaren?? 2 x ionisatie pen, pakkingset elke 2 jaar, tapwater NTC en een tweedehands actuator, verder nog alles zoals het bij de bouw was!

Nu je het zegt, die bij ons was ook van 1994. Een jaar ouder als mij.

Op 13 januari 2020 18:45:49 schreef smd:
...en de ontzettende duur geworden pakkingset ( in den beginne 18 Euro, nu al ruim 50 euro!)....

Ik heb een jaar of 4 geleden hetzelfde model ketel 2e hands aangeschaft (vanwege de betrouwbaarheid!) en in orde gemaakt voor de werkplaats. Ik kan mij niet herinneren dat ik zo veel betaald had voor een pakkingset, eerder in de richting van 20 euro.
Maar het kan natuurlijk dat ik toen oude voorraad aan oude prijs in handen heb gehad.

p.s. AWB bestaat nog volop, woningcorporatie ZOwonen heeft de afgelopen jaren veel AWB laten plaatsen maar sinds 1 jaar hoor ik van anderen dat ze nu Remeha plaatsen.

Yep EL83, die van ons draait nu bij een oud winkeltje, daar stond een Buderus van 1973, welke het gietijzer geknapt was en de vlammen buiten de ketel kwamen, hij gebruikt geen WW.

Pakking sets is een issue nu. Als je deze nog kan kopen voor 20 eutjes: Doen! Had ik het geweten, ik had nog bulten onderdelen van deze ketel, weggedaan. Maarja, heb jij ook nog een ProNox 20.41 dan??

AWB is in eigendom van Vaillant, de ketel die ze nu hebben is dus en 100% Vaillant, dus deze maar direct gekocht, prijsverschil was te veel..

had een tijd terug een awb cv ketel die stuk was, print gaar omdat de 24V voeding stuk was, een nogal obscuur ic wat in die voeding zat. gelukkig was die voeding standalone van de rest van de print, dus een meanwell 24V 5A erin en t werkt weer. nieuwe print kwam over de 250€ heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas was het toch wel iets meer dan een los stekkertje. Dat was weliswaar een eind losgetrokken, maar maakte kennelijk toch nog contact. Na reset deed de ketel het weer en de volgende ochtend 0-2 storing (ontsteking). Na reset deed de ketel het weer.

De kamerthermostaat vraagt overdag 20C en van 23hr tot 7hr gaat die naar 15C. Bij de relatief zachte nachttemperaturen van de afgelopen week koelt de woonkamer af tot 18 a 19C, dus met de thermostaat op 15C is er gedurende de nacht geen warmtevraag.

De thermostaat de rest van de week op constant 20C gezet (en dus 's nachts niet terug naar 15C) en de ketel blijft zonder storing doorlopen.

Vrijdagavond de thermostaat weer naar 15C gezet en bingo, zaterdagochtend weer de 0-2 storing.

Mijn conclusie: branderautomaat en vermoedelijk één of meerdere elco's die na afkoelen dienst weigeren en na reset toch weer aan de gang gaan.

Branderautomaat uitgebouwd en ik zie dat dat ding vol met Philips onderdelen zit.

Door slechte lichtomstandigheden hebben de foto's weinig scherptediepte, maar we moeten het er maar mee doen.

Ik ben voornemens de vier Philips elco´s op een rijtje, 2x 50V 1000u, 1x 16V 2200u en 1x 35V 33u te gaan vervangen. Die hebben inmiddels toch 175.000 uren erop zitten. De twee op het kleine printje met het IC weet ik nog niet wat ik daarmee doe. Van ééntje kan ik de waarde niet zien door de manier waarop die ingebouwd zit. Aan één kant staat K4 M 037 01, maar de waarde staat aan de onderkant.

Op 14 januari 2020 19:02:37 schreef smd:
... Maarja, heb jij ook nog een ProNox 20.41 dan??

De ketel in mijn ouderlijk huis was een AWB ThermoMaster2HR - 28.02WT.

Deze is afgelopen zomer in opdracht van ZOwonen vervangen door een Remeha Calenta 28C omdat de lekkende dompelbuis te duur was om te vervangen.
Helaas wist ik niks van de vervanging af want anders had ik de hele ketel aan de kant gehouden in plaats van enkel de print welke mijn vader aan de kant heeft laten leggen.

Kilian, als je hetzelfde model ketel hebt en niet uit komt met de storing dan wil ik gerust de print ter beschikking stellen.

Ik weet niet wat de mening van jullie is maar ik zou zelf voor een ketel uit de intergas HRe serie gaan als een ketel vervangen moet.
Doordat het tapwater rechtstreeks door de warmtewisselaar stroomt kent deze serie een uitzonderlijk hoog tapwater rendement en ontbreken de bekende 3-wegklep + warmtewisselaar.

Vlak voor de kerst heb ik er ene voor familie besteld, kostprijs was €975 inclusief verzenden en nieuwe drukvat + console.

22 jaar oud intussen, dat is nog een besturing van de philips fabrieken, die had je in de 90's in oa radson en wat niet meer ook zitten. veelal zo'n grijze doos waar ook philips opstond. overigens had de radson nox hr ook dit probleem mbt niet van de lage stookstand over te willen gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Error 2-02 hadden wij ook geregeld en het opschuren van ionisatie pen ( Komt een vuillaagje om en ioniseert pen erg slecht) heeft altijd geholpen en de afstelling van 4mm tot branderbed was kritisch

@smd: Ik denk niet dat het in dit geval de ionisatiepen is, omdat de ketel gewoon doorloopt (en dus telkens ontsteekt), zolang die niet te langdurig afkoelt. En na een reset start de ketel zonder moeite op. Het wordt in de doos waar de print inzit merkbaar warm tijdens bedrijf. Vandaar dat ik aan elco's denk, maar misschien heb ik het mis.

@EL83: Dank voor het aanbod, ik hou het in gedachten.

@testman: De branderautomaat is nog van het Eindhovense merk Gasmodul. Naar mijn mening een voormalig Philips onderdeel dat in 1993 overgenomen is door Honeywell.

Weet iemand overigens waar de M voor staat op die Philips elco's? Zegt dat toevallig iets over het temperatuurbereik? Ik kan er niks over vinden en vraag me af of ik er 85C of 105C elco's in ga zetten.

neem 85 graden elco's, al zou dat te weinig zijn, ik denk niet dat die ketel er nog 10 jaar bij krijgt. wrs zijn het de kleinsten die droog zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De elco's zullen van een electronica winkeltje in Eindhoven komen en iemand die er toch langskomt neemt ze dan mee. Totale kosten aan onderdelen zullen minder dan €10 zijn.

Of het dan ook €1, €2 of €5 kan kosten maakt me eigenlijk weinig uit. Elk jaar dat ik de ketel in de lucht houd bespaar ik minstens €100 aan afschrijving en onderhoud op een nieuwe ketel. Daarvoor wil ik best een tientje investeren, in de hoop en stille verwachting dat het dan weer werkt. Ik ga dan voor 105C Panasonics.

€200 voor een nieuwe branderautomaat plus uurloon monteur plus voorrijkosten zou ik ook niet willen investeren in een ketel waar morgen de warmtewisselaar doorgerot kan zijn, maar ik heb er lol in degelijke spullen zo lang mogelijk in de lucht te houden. En ik hou veel geld in mijn zak. Mijn auto is afgelopen zaterdag ook 25 jaar geworden, eerste eigenaar. Omdat ik veel zelf kan doen zijn de totale jaarlijkse onderhoudskosten minder dan de helft van de kosten van alleen een grote beurt van een moderne auto. En het zelf knutselen is een soort van hobby, anders haal ik toch maar kattenkwaad uit.

Vermoedelijk heb ik nog 2 printen liggen, alleen ontsteek trafo is er af...

Ik heb gisteren de vier elco's vervangen. Vanochtend startte de ketel weer als vanouds op vanuit de nachtstand. Nog even een paar dagen aanzien, maar het lijkt erop dat het probleem is opgelost.

Wat was de ESR van de elco's?? Wilde je de printen evt voor spares??

als die elco's uit het winkeltje komen wat ik denk, dan zit er geen low esr in iig, die hebben ze niet op voorraad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer