Remeha Avanta interface via Recom software

Heren electronici,

Een vraag van een forum-n00b,

Na enige tijd zoeken vond ik een aantal postings van een interface- kabel tussen een Remeha cv-ketel en de software van Recom. De connector aan de zijde van de ketel dient -naar ik heb begrepen- een 4p4c (RJ10) modulair connectortje te zijn en aan de andere zijde een db-9 (serieel) of een usb-2 connector en in dit laatste geval met daartussen een FTDI chip of iets dergelijks. (rs-232<>usb).

Mijn vraag is nu, heeft iemand of is iemand bekend met de aansluitingen aan de ketelzijde? ...dus op de 4p4c connector zelf? (gnd-tx/rx).
Er was eens een blog over dit onderwerp, maar deze werkt niet meer, helaas.

Nu zou je zeggen, zet er een scoop op of zo, of probeer het gewoon uit, ja, dat zie ik nu even niet zo zitten om te gaan klieren met die cv-ketel, want 'Murphy' waart hier nog steeds rond en buiten is het echt koud.

Wie kan mij dit vertellen?
Bij voorbaat mijn dank!

P.S.: ...en nee, Remeha ga ik niet bellen, aangezien zij geen mededeling doen (heb ik al geprobeerd), zij hebben liever dat je de benodigde materialen van hun betrekt. Ja, dat begrijp ik, maar is niet de bedoeling.

Sine

Moderator

Met een multimeter kun je dat er al uit meten (tegen massa)

anyhoo, ik heb er ooit eentje gemaakt met een usb-ttl omzetter die ik waarschijnlijk van ebay geplukt heb.

code:


1. zwart    massa
2. oranje   Tx (van kabel)
3. geel     Rx (van kabel)
4. rood     +5V

Die +5V is niet nodig, die komt uit de ketel. Bij mijn kabel zit ie er nog in, bij een andere kabel heb ik deze weggelaten.

Plaatje voor de pin nummers, niet voor de kleuren

Sine, geweldig en bedankt voor de informatie. Zal eerst de interfacekabel maken en dan maar eens kijken wat de cv-ketel te vertellen heeft.

Ik ben ook benieuwd of je de firmware van de ketel van een 'update', kunt voorzien (bij mij v1.5) voorzover dit wat toevoegt natuurlijk anders heeft zoiets weinig zin.
Volgens de handleiding van de Recom software is het mogelijk deze update's te kunnen downloaden bij Remeha zelf, alleen daar kan ik ze niet vinden en heb zo'n vermoeden dat die nou net offline zijn gehaald.
Maar goed, da's een tweede punt van aandacht.
Nogmaals dank!

Sine

Moderator

Ik weet ook niet of je de ketel opnieuw moet inregelen na het opnieuw schieten van firmware, dus dat zou ik niet zomaar doen.

Verder kun je via het installateurs menu een stapel parameters verstellen tot buiten het gebied waarvan remeha aangeeft dat verstandig is.

Zorg dat je de installatiehandleiding van je ketel te pakken krijgt, daar staan deze limieten in.
Je kunt bijvoorbeeld het ventilator toerental (=minimum brander vermogen) verder dicht schroeven dan handig (en/of veilig) is.

Als je bij AliExpress zoekt op Calenta vind je kant en klare USB-seriele kabel

groeten Erik ;-)
Anoniem

Op 26 januari 2019 12:16:04 schreef radiobuis:
Sine, geweldig en bedankt voor de informatie. Zal eerst de interfacekabel maken en dan maar eens kijken wat de cv-ketel te vertellen heeft.

Ik ben ook benieuwd of je de firmware van de ketel van een 'update', kunt voorzien (bij mij v1.5) voorzover dit wat toevoegt natuurlijk anders heeft zoiets weinig zin.
Volgens de handleiding van de Recom software is het mogelijk deze update's te kunnen downloaden bij Remeha zelf, alleen daar kan ik ze niet vinden en heb zo'n vermoeden dat die nou net offline zijn gehaald.
Maar goed, da's een tweede punt van aandacht.
Nogmaals dank!

Ik zal je uit de droom helpen. Firmware van de ketel kun je niet upgraden. Die moet met een programmer in de controller geschoten worden even als de parameterset. Dit is iets wat een fabrieksmonteur van Remeha zelfs niet mag en kan. Je kunt wel updates downloaden voor de Recom software. Dat is waar in de handleiding op gedoeld wordt. Het upgraden van de Recom software is handig voor servicemonteurs omdat er nieuwe ketels bij komen die met Recom dan ook uitgelezen kunnen worden. Verder kun je met Recom een aantal parameters instellen.

Ik heb de interface gemaakt via Wifi dmv een ESP8266 tbv mijn Remeha Calenta.

De ESP-01S geprogrammeerd met "esp-link".
ESP geplaatst op onderstaande interface board (V1.0 Breakout PCB Adapter).
Die verzorgt tevens spanningsconversie van 5 naar 3.3 volt
Een 4p4c telefoonkabeltje eraan gesoldeerd.

Stekkertje in de ketel steken.
De ESP wordt gewoon gevoed vanuit de ketel ;-)

ESP-link start eerst op als Acces-Point, dus die opzoeken en connecten
192.168.4.1
Juiste ESP versie selecteren
Aanmelden op wifi
Logging uitzetten.
Compoort instellen op 9600 baud,8,N,1

Op de PC een VCP programma (HW Virtual Serial Port 3.1.2).
Daarin bij settings de NVT uitzetten.
VCP aanmaken naar poort 23 van je ESP.

Recon instellen op de compoort die je met vcp hebt gemaakt.

En werkt ! Nu kan ik overal in huis de ketel connecten.

Links onderin de ketel naast het display zit nog een loze ruimte.
Wit afschermdeksel verwijderd. Kabeltje via de rubberafsluitdop.
Zo kan ik er makkelijk bij om evt programma update te doen, mocht via OTA eens fout gaan.

groeten Erik ;-)
Anoniem

En ook op deze wijze kun je de firmware van de ketel niet updaten. Helaas kun je alleen de ketel uitlezen en wat instellingen wijzigen op gebruikersniveau en verder niets. Nogmaals voor alle duidelijkheid: de firmware van wat voor ketel dan ook kun je nooit updaten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 18 april 2019 19:38:26 (22%)

Op 26 januari 2019 12:16:04 schreef radiobuis:

Ik ben ook benieuwd of je de firmware van de ketel van een 'update', kunt voorzien (bij mij v1.5) voorzover dit wat toevoegt natuurlijk anders heeft zoiets weinig zin.
!

bij u versie v1.5 ?
mijn calenta van 6 maanden oud heeft een versie van 1.2 of zie ik dat verkeerd

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Anoniem

Op 18 april 2019 20:38:44 schreef Franssel: voor ieder ketel model a
[...] bij u versie v1.5 ?
mijn calenta van 6 maanden oud heeft een versie van 1.2 of zie ik dat verkeerd

De software is voor iedere ketel anders. Het is dus mogelijk.

Erik,

Ik ben zelf ook bezig een m.b.v een esp32 bordje een interface te bouwen voor het uitlezen van een remeha calenta.
Zou jij je project willen delen zodat ik hier van kan leren.

mvg

heinik

Om het heel makkelijk te maken gewoon het bordje "V1.0 Breakout PCB Adapter" bestellen bij bv Aliexpress.
Die verzorgt spanningsconversie van 5 naar 3.3 volt.

groeten Erik ;-)

He Erik,

Alvast bedankt voor deze mooie optie.
Het is mij gelukt om ESP-LINK op de ESP-01s te zetten en is goed bereikbaar via wifi. ik heb esp-link v3.0.14-g963ffbb.
Alleen even aan het zoeken geweest naar de settings.

Op 20 mei 2019 21:10:23 schreef dsr9500:
zie hier....

https://github.com/jeelabs/esp-link

suc6

Nu loop ik alleen tegen wat dingen aan waarbij ik de hoop heb dat jij daar kan helpen ;)

ik heb even een aansluitschema gemaakt zoals dit ook op het forum wordt uitgelegd.

En heb in ESP-LINK de pinout op ESP-01 gezet en heb dan deze instellingen.

Nu krijg ik alleen op geen mogelijkheid info uit de ketel.
Ik heb zelf ook een originele service tool van remeha.
dus ik weet dat mij recom gewoon werkt en heb ook via putty via telnet gekeken op port 23. alleen zie ik niets.

Zou je eens kunnen kijken of de pinout settings goed staan en of ik de RX/TX verkeerd heb?

alvast bedankt.
Groetjes Dennis

Hoi Dennis,

zo te zien heb jij de aansluiting niet goed.
In ieder geval RX en TX omwisselen.
Met jou tekening is mij het aanzicht niet helemaal duidelijk.
Maar het moet zoals aan begin van deze thread al is uitgelegd.
En heb ik hier even weer opgenomen ....

Kleur van de draden maakt niet uit... De volgorde van aansluiten wel 8)7

En het configuratiescherm met het gekozen Pin-assignment ziert er bij mij net ff anders uit.
Gebruik de iets hogere variant. Zie schermafdruk

Mocht het lampje niet branden, dan heb je mogelijk een iets andere versie van ESP-board. Dan moet je de CONnection LED even proberen te veranderen.

Ter info... mijn setje.
Ik heb de bedrading in de witte connector aangepast op juiste volgorde

suc6

groeten Erik ;-)

Nog een Tip. "Recom op Tablet"

Recom is alleen voor de PC.
Met TeamViewer op je PC kun je het scherm op een ander apparaat (met TeamViewer) overnemen.
TeamViewer bestaat er ook voor je tablet.

Zo heb je alsnog Recom op je tablet.

groeten Erik ;-)

He Erik,

Top de foto's zijn prima als handleiding.

Ik heb inderdaad gezien dat de RX en TX anders zaten.
Ik heb ook gezien dat jij een andere versie van ESP-LINK hebt en heb de die van mij ook even naar de nieuwe versie gezet.

bij esp-link v3.2.47 is TX Enable optie er bijgezet. deze was met esp-link v3.0.14 was deze er nog niet.

nu nog even stoeien en hoop het aan de praat te krijgen.
Alleen vandaag geen tijd meer. Morgen weer een dag.

Alvast bedankt.

He Erik,

In de ESP heb ik een reactie vanuit de ketel met de instellingen die jij hebt gegeven.

Alleen heb ik de connectie met recom nog niet zo ver.

Je ziet dat er info heen en weer gaat, Alleen niet naar recom als ik deze op com3 instel.

Ook zie ik dat de "Serial Status" na een min of 2 naar "Closed" gaat.

Wellicht ben ik iets doms aan het doen maar goed. Ik geef niet op ;)

Calenta geeft melding: Service A uitvoeren. Volgens nadere instructies moet dat binnen 2 maanden geschieden. Ik vroeg me af, of er na precies 2 maanden iets gebeurt in het apparaat en zo ja wat, mocht die beurt nog niet zijn uitgevoerd?

mel

Golden Member

Op 4 februari 2020 10:11:06 schreef herbert116:
Calenta geeft melding: Service A uitvoeren. Volgens nadere instructies moet dat binnen 2 maanden geschieden. Ik vroeg me af, of er na precies 2 maanden iets gebeurt in het apparaat en zo ja wat, mocht die beurt nog niet zijn uitgevoerd?

Dan ontploft hij >:) >:) . Ik denk dat er een of andere timer meeloopt, er zal niet echt iets ergs gebeuren, denk ik

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 februari 2020 12:11:55 schreef mel:
[...]Dan ontploft hij >:) >:) . Ik denk dat er een of andere timer meeloopt, er zal niet echt iets ergs gebeuren, denk ik

Dat er een timer meeloopt was mij al duidelijk; in dit geval de teller voor het aantal branduren.
Maar of die bij te lang uitgesteld onderhoud eventueel in de s/w ingrijpt - bijv. het max. vermogen reduceert - blijft vooralsnog voor mij een vraag.

mel

Golden Member

Op 4 februari 2020 17:31:05 schreef herbert116:
[...]
Dat er een timer meeloopt was mij al duidelijk; in dit geval de teller voor het aantal branduren.
Maar of die bij te lang uitgesteld onderhoud eventueel in de s/w ingrijpt - bijv. het max. vermogen reduceert - blijft vooralsnog voor mij een vraag.

Ik neem aan dat de servicemonteur het dan wel zal resetten?Ik heb hier nog nooit een monteur van de cv gezien met een laptop..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Herbert116. Graag een eigen thread/onderwerp aanmaken en daarin je eigen vraag stellen mbt onderhoud.
Dan gaan we hier verder met de Service-interface uitlezen.

@Meizel
Gefeliciteerd je interface is goed aangesloten.
Rest nu nog de settings op je PC in orde te krijgen.
Je bent er bijna :P

Welke "HW Virtual Serial Port 3.1.2" gebruik je de Single of de Multi.

Ik dacht ik de Single gebruik.
Mijn scherm ziet er zo uit....

Zoals ik al schreef stel je het zo in ..
Op de PC een VCP programma (HW Virtual Serial Port 3.1.2).
Daarin bij settings de NVT uitzetten.
VCP aanmaken naar poort 23 van je ESP.

Recon instellen op de compoort die je met vcp hebt gemaakt.

Daarna start ik Recom. Bij mij vind Recom meestal gelijk de aangesloten keten op de Virtuele Com10.

Anders onder "Communicatie instellingen" even zoek op ALL.
Selecteren en OK.

Dan "Communicatie"en dropdown "Actuele instellingen"
bestand "Opslaan Als", waar jij dat wilt.

En dan gaat het lopen....

Rechts komen waarden, de grafiek begint van rechts af
en in "HW Virtual Serial Port"lopen de communicatietellers op.
Dat scherm heb ik even bovenop gezet.

[Bericht gewijzigd door dsr9500 op vrijdag 7 februari 2020 14:33:44 (12%)

groeten Erik ;-)

Op 7 februari 2020 14:29:34 schreef dsr9500:
@Herbert116. Graag een eigen thread/onderwerp aanmaken en daarin je eigen vraag stellen mbt onderhoud.
Dan gaan we hier verder met de Service-interface uitlezen.

Alhoewel mijn vraag voortvloeide uit onderhoud, is deze wel terdege 100% s/w gerelateerd, overeenkomstig dit topic.
De opmerking dat ik zelf maar een topic moet starten is ongepast aangezien jij zelf ook niet de T/S bent. En wanneer je mijn vraag 'hinderlijk' mocht vinden, gewoon negeren en doorgaan met de dingen van de dag.

@herbert116

Calenta geeft melding: Service A uitvoeren. Volgens nadere instructies moet dat binnen 2 maanden geschieden. Ik vroeg me af, of er na precies 2 maanden iets gebeurt in het apparaat en zo ja wat, mocht die beurt nog niet zijn uitgevoerd?

Dit heeft geen invloed op de werking van de Calenta.
Let wel op dat deze een aluminium-silicium warmtewisselaar heeft war meer vuil afstoot geeft. Dit geeft uiteindelijk Storingen en een hoger gasverbruik. Zie de foto hoe het er uit kan zien.

Voor de rest snap ik dat Erik aangeeft om naar een nieuw topic te gaan omdat dit niet over het uitlezen gaat over wifi.

@dsr9500

Bedankt voor je update.

Ik was hier al mee an de gang maar blijf de een foutmelding krijgen. Ik ben hier nu nog even mee bezig en ga even kijken wat mijn log zegt. Ik hou je op de hoogte