3 pins relais stoelverwarming Volvo 940

Beste lezer, al een tijdje probeer ik te achterhalen waarom deze 3 pins relais niet functioneert naar behoren.

Een uitleg ter verduidelijking. Volvo 940 uit 1996. Stoelverwarming wordt aangezet door schakelaar deze geeft vervolgens 12V (DC) door aan deze 3 pins relais die vervolgens de stroom door zou moeten geven aan de verwarmingselementen in de stoel.

Waar ik vermoed dat het misgaat: Volgens Volvo zelf zou het circuit in het relais gebruikt worden om te beveiligen op oververhitting. Hier heb ik zelf mijn twijfels over want wat zou in dit circuit temperatuur kunnen meten?

Ik heb het volgende al getest:
-Condensator 480uf
-Weerstand spoel 70ohm
-Werking relais gaat even dicht maar springt vervolgens na paar seconden weer open.
- zodra de emitter en collector van de transmitter worden doorverbonden schakelt het relais dicht en blijft ook dicht.

Ik hoor graag waar ik het probleem moet zoeken. Op dit moment heb ik met het trucje met de transmitter een werkende stoelverwarming maar ik vraag mij af of ik nu geen componenten aan het overbelasten ben. Zo heeft Volvo het natuurlijk niet bedacht.

Lambiek

Special Member

Op 21 februari 2020 10:24:50 schreef VOLVO940_aad:
Waar ik vermoed dat het misgaat: Volgens Volvo zelf zou het circuit in het relais gebruikt worden om te beveiligen op oververhitting. Hier heb ik zelf mijn twijfels over want wat zou in dit circuit temperatuur kunnen meten?

Het is geen normaal relais, dus het zou zo maar kunnen.

Zou je eens een duidelijke foto van het ic kunnen maken en een duidelijke foto van het schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat rooie ding is een NTC, die meet de luchttemperatuur in het relais (en daarmee ook een soort van de temperatuur in de auto).
Het relais gaat alleen aan als het koud genoeg is. De beveiliging tegen oververhitting werkt dus niet direct op de temperatuur van de stoel of het matje, maar op de algehele omgevingstemperatuur.

Diezelfde NTC gaat wel eens stuk, maar vaker zijn er een paar solderingen bros of is het relais zelf defect met ingebrande contacten.

Of het matje in je stoel is gescheurd.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IC is niet terug te vinden op het net NEC japan: 118 C2178 , 951 3E3001.
Schema van het relais zelf heb ik helaas niet is ook nergens te vinden. Andere schema geeft aansluiting in de auto weer maar voegt niet super veel toe omdat ik weet dat de matjes werken (getest door het relais op de circuit closed stand te forceren) Elco heb ik dus getest en vervangen mocht niet baten. Dus toch wel een ntc? Er staat 10KJ op dat rode schijfje wist niet dat ntc's in joule werden uitgedrukt?

Hugo Welther

Moderator

Dot soort automotive IC's zijn meestal custom made of een bestaand IC wat wordt omgenummerd met/naar de autofabrikant nummers.
Temperatuur meten en timer in een IC.

10k is de waarde bij (meestal) 25°C ic. 10 kilo ohm (10.000 ohm).
De "J" de tolerantie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat is de beste manier om een ntc door te meten? Meten bij kamertemperatuur en nadat hij uit de koelkast komt?

maartenbakker

Golden Member

Het typenummer van het IC lijkt uPC2178. Als je daarop gaat zoeken, dan blijkt dat er meer mensen met volvostoelverwarmingsproblemen zijn langsgekomen op het forum: https://www.circuitsonline.net/forum/view/142412

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 21 februari 2020 17:56:05 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt Maarten ben ik ook al eerder tegengekomen. Maar geeft niet echt een draad waar ik op verder kan. Laat ik mijn vraag anders stellen: als ik de emitter en collector doorverbind dan vervalt dus de werking van de de maximale omgeving temperatuur maar lopen bepaalde componenten risico op oververhitting / schade door te hoog te lang vermogen? Of kan ik dit trucje veilig toepassen?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is mij nog niet duidelijk of ik het relais veilig kan foppen? Of heb ik zomenteen brand onder mijn stoel?