Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Tidak Ada

Golden Member

Dit was effe schrikken!

Gelukkig is alleen de aarddraad geraakt:

Van de zomer is het dak van mijn schuur vernieuwd na asbestgolfplaten verwijdering. Die bout had een cm of 10 lager gemoeten in de muurplaat en niet door het dakbeschot :(
Daarom wordt iemand doe het zelver....
Gelukkig was ik niet degene die de schroeven verkeerd plaatste (dat was dus de vakman) en is alleen de aarddraad geraakt:

Een en ander zat achter mijn monitoren, zodat ik het niet kon zien. Bij het kuisen werd het zichtbaar.
Kost wel weer een hoop fysiek ongelukkig en ongewenst werk :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Als je toch bezig bent, zet dan meteen even een grondplaatje onder dat WCD.

pietplof

Golden Member

Dat extra, onnodige werk, was niet voor jou natuurlijk.
HIJ maakt een fout en moet dat oon ( laten) herstellen lijkt mij zo.
Typisch geval van aansprakelijkheid.

festina lente
mel

Golden Member

Kabel inkorten, hostaliet pijp erover schuiven i.p.v. die stomme somzadels, en montageplaat onder dat wcd maken...Ooooh, ik kan me er zo kwaad om maken.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 februari 2020 07:42:24 schreef mel: stomme somzadels

Dit zijn OBO zadels, die somzadels zijn die krengen waarvan de plastic schroeven altijd afbreken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Ja dat bedoel ik ook, die dingen breken ook onder je handen af..Een keerje scheef er op schuiven , en weer NDK. O-)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 19 februari 2020 11:04:52 (29%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Helaas geen plaats voor onderplaat. Die zit er trouwens bij deze WCD van fabriekswege al onder :)
Kan je op de foto inderdaad niet zien....

En inderdaad OBO zadels. Die schroefzadels zijn bij mij (bijna?) allemaal verdwenen.

Aangezien de installatie in mijn hok regelmatig wordt aangepast loont het niet de moeite en het geld om alles in buis te steken.

edit:
Zo, na een halve dag zit het weer en is het opgeruimd.
Schroeven weggeslepen met de slijptol en daarna over een bureau hangend vechten met en stuk stugge kabel.

@Heer Plof:
Ik heb de man meer nodig, dus ik zal niet te veel stampij maken.
Ik ben verder namelijk best tevreden met zijn werkzaamheden en ik heb veel erger meegemaakt. Zoiets als een 'wederzijdse coulance' ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Vandaag een halve dag verkl**t met een rotary encoder. De halve wereld qua documentatie geeft aan dat de middelste van de 3 contacten de "Common" is.
Niet bij de rotary encoders die ik jaren geleden bij Wouter (Voti) gekocht heb :

https://www.voti.nl/winkel/catalog.html?SW-ROT-02

Daar zit de common aan de zijkant :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ook geen last van de millenium bug gehad?

Een vrijwilligersclub waar ik voor adminsitreer heeft een boekhoudpakket (DOS) met twee cijfers voor het jaar, die inderdaad op 1 januari 2000 plat ging.
Aantal jaren geboekhoud als 1998, kon ik nog een keer de eindejaarsprocedure doen, daarna steeds niet aanmaken, opnieuw voor 1998.

Een paar jaar geleden ontdekte ik dat ik een administratie aan kon maken voor het jaar 10 (twee cijfers, weetjenog?). Daarmee is het milleniumprogramma verplaatst naar 31 december 2099, wanneer ik 135 jaar oud zou zijn en ik bovendien me afvraag of ze nog programma's in DOS kunnen draaien.

bprosman

Golden Member

In Tsjernobyl waren er genoeg oogjes die meekeken hoe het fout ging. En het was nota bene tijdens een test.

Als je de documentaire (Tsjernobyl) op Ziggo mag geloven zat er toch wel meer achter dan een simpele test.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 februari 2020 18:13:54 schreef GeertJan:
[...]

Een vrijwilligersclub waar ik voor adminsitreer heeft een boekhoudpakket (DOS) met twee cijfers voor het jaar, die inderdaad op 1 januari 2000 plat ging.
Aantal jaren geboekhoud als 1998, kon ik nog een keer de eindejaarsprocedure doen, daarna steeds niet aanmaken, opnieuw voor 1998.

Een paar jaar geleden ontdekte ik dat ik een administratie aan kon maken voor het jaar 10 (twee cijfers, weetjenog?). Daarmee is het milleniumprogramma verplaatst naar 31 december 2099, wanneer ik 135 jaar oud zou zijn en ik bovendien me afvraag of ze nog programma's in DOS kunnen draaien.

Op 25 februari 2020 21:24:53 schreef Tidak Ada:
[...]
Is dat programma soms 'Stark' uit Texel?

Is dat programma soms 'Stark' uit Texel? Dan is het een goeie tip! :)
Ik heb er nog een Windhoos versie van liggen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op een CV ketel - thermostaat 230 V proberen te meten met aangesloten netspanning. De multimeter ingesteld op 750 V AC bereik. Was een ANENG 8301. Alleen vergeten dat het rode meetsnoer nog in de 20A aansluiting zat. Resultaat na meting tussen spanning en massa van de CV Ketel: BANG !!!!, licht uit bij de CV ketel, alleen mijn zaklamp werkte nog, en de zekering in de meterkast van 16A er uit. Meter was UNFUSED. Printplaat van de meter verkoold, printspoor in tweeën, en de meter kon weggegooid worden. Twee tientjes naar de kl*ten voor een nieuwe meter. Levertijd uit China: ca. 2 maanden. Toch maar even een oude Praxis multimeter opgediept om deze periode te overbruggen.

P.S. Na dit intermezzo was de storing in het thermostaatrelais wel ineens spontaan opgelost.

Jinny

Golden Member

Mwah, voor twee tientjes, een cv monteur had meer gekost.. :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Het snoer in de 'A'-bus laten steken staat dan ook minimaal de doodstraf op (zeker als je dat bij een aneng doet ;) )

Dat is vergelijkbaar met de sleutel in de klauw van de draaibank laten steken.

Het is een goede aangewende na een stroommeting het snoer meteen terug prikken.

Mijn (toen best dure) multimeter heeft het wel overleefd. Maar daar zaten dan ook wel twee 16A zekeringen tussen die alletwee gesneuveld zijn. Ik heb nog zeker 20 jaar met de meetsnoeren-met-schade gewerkt.

Maar... Mazzel dat Sine niet in de buurt was. Dan had je het niet overleefd.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Dat is vergelijkbaar met de sleutel in de klauw van de draaibank laten steken.

Daar kreeg je vroeger op de LTS ook letterlijk een klets voor je oren voor. Toen mocht dat nog :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Ik deed tot 2 jaar terug nog een symbolische schop onder bips, na hele werkplaats erbij geroepen te hebben.

Kan eigenlijk niet, maar werkt wel!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Toch maar een multimeter kopen met een piep als je 'm op het volt-bereik zet, terwijl het meetsnoer nog in het amp-gaatje zit.

@HmH: misschien een geautomatiseerd systeem maken waarbij de student vrijwillig billenkoek van een robot kan krijgen, aangemoedigd door groepsdruk van diens klasgenoten! Dan blijf jij buiten schot :)

Heb ook wel eens een geval gehad van 'sleutel zit nog op as die kan draaien'.
Roldeur was defect, bleef direct dicht gaan, als ie open werd gezet. Ik en magazijnmedewerker gaan kijken wat er aan schort.
Noodstop uit. Inspecteren. Aan draadjes wiebelen. Noodstop in. Test.

Herhaal dat nog 10x ofzo - maar de laatste keer vergat hij of ik de noodstop weer in te drukken. Toen werd er besloten de deur met de handslinger omhoog te draaien. Op het moment dat de deur bijna helemaal open was, schakelde de motor in.
Een handslinger aan 1500rpm is best griezelig, schoot mooi door het magazijn toen de motor abrupt stopte toen de roldeur weer dicht was :+
Gelukkig was de magazijnmedewerker boven z'n hoofd aan het slingeren, en schoot de sleutel weg in een mooie horizontale baan.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 26 februari 2020 12:58:32 (55%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

Hi,

Sine scheef dit:
Het snoer in de 'A'-bus laten steken staat dan ook minimaal de doodstraf op (zeker als je dat bij een aneng doet ;) )
Doe ik altijd, is gewoonte geworden!

Dat is vergelijkbaar met de sleutel in de klauw van de draaibank laten steken.
Ik hoor nog steeds de Metaal leraar van de 3e LTS hier in Amsterdam schreeuwen als iemand die sleutel liet zitten. ;)

Meerdere keren ook een uitbrander gehad als ik de richting even omkeerde om de draaibank sneller stil te krijgen.
Je knoeit wat af als je jong bent....

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 12:46:01 schreef High met Henk:
Ik deed tot 2 jaar terug nog een symbolische schop onder bips,....

Dat heeft een ex leraar bij een keer bezuurt. Was ook op de LTS, daar deed ik toen een opleiding metaal, "daar ben ik ooit mee begonnen" De leeraar metaal wilde mij ook een schop geven, helaas voor de man hield ik een stuk metaal voor mijn kont waar hij tegen aan schopte. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Tegenwoordig hebben draaibanksleutels in scholen een veer, sleutel lanceren lukt niet meer ;)

Toen ik als 15 jarige leerde draaien was dit nog niet het geval.

Toen mocht ik tijdens de lesuren ook nog een cilinderkop van mijn brommer afvlakken op de freesmachine :)

Die leraren praktijk van toen waren best wel cool :)

Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 13:08:06 schreef evelo:
Toen mocht ik tijdens de lesuren ook nog een cilinderkop van mijn brommer afvlakken op de freesmachine :)

Ja dat mocht bij ons ook. En nog wel meer, er werden hele cilinders opgevoerd, expansie uitlaten gemaakt.

Die leraren praktijk van toen waren best wel cool :)

Dat waren ze zeker, maar ik zal het er wel naar gemaakt hebben denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 26 februari 2020 12:48:47 schreef Ledlover:
Toch maar een multimeter kopen met een piep als je 'm op het volt-bereik zet, terwijl het meetsnoer nog in het amp-gaatje zit.

Dat is ideaal, tot je een extra meter ter beschikking krijgt die het niet heeft. Gelukkig is de 10 ampère range van een Fluke 45 afgezekerd op 15 ampère en zat de versterker waar ik mee bezig was nog aangesloten via een serielamp. O-)

High met Henk

Special Member

@lambiek: ik had altijd Riggerboots aan... Komt dus best goed..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 15:29:11 schreef High met Henk:
ik had altijd Riggerboots aan...

Ja, je hebt altijd baas boven baas hé. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.