Ervaring met LSC "Smart" producten van Action ?

Lucky Luke

Golden Member

Op 12 oktober 2019 10:09:07 schreef Xenomes:
[...]
Heb je de lamp ooit nog in elkaar gekregen? Ik heb zelf een lamp met een mislukt OTA flash. Heb je eventueel nog tips als je hem nogmaals zou openen?

Ik heb wel eens een kleinere, niet-smart lamp op dergelijke wijze geopereerd.

Metalen fitting net onder de rand rondom voorzichtig inzagen met een metaalzaagje. Dus niet doorzagen: alleen het metaal doorsnijden, niet wat er onder zit.

Dan kan ' ie uit elkaar, en weer in elkaar door de rand (op zo veel mogelijk punten!) weer vast te solderen:

meer info en fototjes op mijn blog

Het is niet heel stevig, en ik heb de lamp inmiddels niet meer in gebruik, ik vond het nogal een beunoplossing. Maar totdat iemand met een beter idee komt...

(Hmm, misschien de fitting van een makkelijker demontabele ledlamp hergebruiken? Of van zo'n ledlamp-bouwpakket? Of van een kapotte gloeilamp?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Al wat ouder topic maar in mijn ogen toch de moeite waard: Ik heb het LSC deurcontact met tasmota firmware en domoticz werkend gekregen.

Dit is bijzonder omdat het deurcontact zoals al gemeld een extra MCU bevat die de power on en power off van de hele wifichip verzorgt. De nieuwste Tasmota versie (7.1) is blijkbaar in staat om met deze MCU the "praten".

Meer info, hetzij nogal summier, is hier te vinden

happy hacking!

Met vriendelijke groet, Rob
bprosman

Golden Member

Ben nog even zoekende maar wat is handig (start) leesvoer om zo'n smart plug van Tasmota te voorzien ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb vandaag ook maar een wifi stopcontact gekocht.
Deze zit dus niet geschroefd maar lastig in de hoeken in elkaar geklikt. Ook ziet de print er al anders uit.

Wat ik me af vraag is of iedereen de module er uit heeft gesoldeerd voor het flashen, want ik krijg niks voor elkaar met dat ding. Geen seriële communicatie

diebobo

Golden Member

Op 22 januari 2020 19:15:46 schreef rav82:
Wat ik me af vraag is of iedereen de module er uit heeft gesoldeerd voor het flashen, want ik krijg niks voor elkaar met dat ding. Geen seriële communicatie

Met deze geen ervaring, maar zoek eens op Tuya OTA, wellicht dat t kan zonder schroeven, herprogrammeren via serieel maar gewoon via WiFi..

Nou ik heb de hele esp er uit gesoldeerd en getest. Met putty kwam er geen communicatie op een baudrate van 115200.
Uiteindelijk gewoon een aantal keer geprobeerd te uploaden en uiteindelijk werkte het. Ik had ook de reset maar even aangesloten voor het gemak.

Ik wilde voor 1 apparaat nog geen hele tuya convert ota installeren.

En nog een puntje. De button zit niet op GPIO14 maar op GPIO13

Het gebruik van de reset deed het hem.

even wat antwoorden aan de hand van mijn ervaringen:

  • Je kunt de smart connect stopcontacten fysiek programmeren door ze te openen, of draadloos (OTA) met behulp van een raspberry pi met daarop raspbian en een programma genaamd TUYA convert.Voor de OTA methode zou dit moeten werken. Ik kies voor fysiek.
  • inmiddels liggen er nieuwe versies van de smart connect stopcontacten bij de action. voor het gemak even versie 2.0. Deze versie zit niet meer dicht geschroeft maar geklikt. Het is lastiger ze te openen het klik mechanisme zit op de hoeken. Met een dunne platte schroevendraaier is het prima te doen.
  • Hier wat foto's van de binnenkant van de 2.0 plug.
  • Bij het programmeren hoeft er niets uitgesoldeerd te worden.
  • handleiding (wel V1 versie maar maakt weinig uit)
  • Ik gebruik zelf andere programmeer software dan in de video, deze is heel eenvoudig, je hoeft niet meer in te stellen. Dit heet Tasmota-Py-Flasher. Hier een handleiding en een link naar de software.
  • Als Bin file pak je best de nederlandse versie van de nieuwste tasmota versie hier
  • nu de firmware flashen, als deze erop staat moeten er nog een aantal zaken geregeld worden:
    1. De stekker in je wifinetwerk opnemen. Hier
    2. De firmware vertellen op welke GPIO pinnen de stekker functioneerd. [ LET OP: de v2 stekker gebruikt ndere GPIO pinnen dan V1!)(zie afbeelding hieronder)
    3. (optioneel) MQTT credentials instellen als je de stekker wil besturen door DOMOTICZ met MQTT server.zie hier
  • de stekker gebruik niet alle GPIO's van de wifichip...zonde!. Dus kun je dit doen.

Met vriendelijke groet, Rob

Onderwerp: LSC LED Strip met Tasmota 6.7.1 flash met tuya-convert

Helaas werkt de LSC Strip met Tasmota 6.7.1 niet meer. Na 2 weken offline lijkt het geheugen van de microprocessor esp8266 (met tasmota) leeg te zijn? Na 4 weken goed te hebben gewerkt lijkt de strip nu compleet dood.
ESP8266 komt niet meer online. Ook niet met een initeel sSID_ID

LSC Strip start nu meer op.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen.

bprosman

Golden Member

Vandaag een LSC Smart plug geflashed via Tuya convert.
Werkt prima, Ubuntu laptopje (HP), Ethernet netwerk verbinding , WLAN gedisconnect en "auto connect" weggehaald zodat hij vrij is.

Verder dit gevolgd :
https://hack42.nl/wiki/Home_Automation,_Domotica_en_Internet_of_Things…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Op 29 augustus 2019 15:05:55 schreef bprosman:
Eigenlijk staat de vraag in de titel :
Iemand ervaring met LSC "Smart" producten van Action ?

Groeten, Bram

Als cadeau voor 3 jaar bijtekenen bij de stroomboer kreeg ik een Philips Hue pakket.White ,dus geen RGB.
3 ledlampen + hub + RC.
Waarde c.a. 100 euro.
Deze week bij de Action een partij LSC led lampen gekocht voor een fractie van die prijs.
Werkt perfect en geen hub nodig.Scheelt weer een poort op je router.
Zo'n dimbare RGB Philips Hue E 24 kost 50 euro,daar heb ik 6 stuks LSC RGB/White lampen voor.
Ook die grote filament bollen van LSC geven een mooi zacht warm licht.
Over de levensduur kan ik uiteraard nog geen zinnig woord zeggen.
(Bonnetje bewaren,2 jaar garantie naar ik aanneem neem ik aan?)
15.000 vlieguren staat er op het doosje en 10.000 x On/Off

Shiptronic

Overleden

vandaag een sensor en WCD gekocht om bij vrienden een extra lamp in de gang aan/uit te schakelen , vage 3 V cellen erbij, geen usb aansluiting voor laden/instellingen , een lekker Call-Home ding :( wiffi instellen met een Adroid APP? ik wil hem in de wifi hangen, is dat ding niet alsAP te benaderen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Dat is dan meteen de reden waarom ik ze NOOIT zou gebruiken zoals Hubie bijvoorbeeld ze gebruikt.

Die dingen zijn een beveiligingsnachtmerrie, alle data wordt verzameld en gaat rechtstreeks naar China (Naar Tuya om precies te zijn)
Ieder bedrijf kan lampen bouwen met de techniek en servers van Tuya, maar een van de voorwaarden is dat alle data verzameld wordt door Tuya.

Plus als Tuya ooit besluit te stoppen zijn meteen al je apparaten waardeloos, ze hebben namelijk de servers van Tuya nodig om te kunnen werken.
Als jij je lampje inschakelt gaat er vanuit de sensor/schakelaar/app eerst een commando naar Tuya, Tuya stuurt daarna een commando naar jouw lampje.
Nog erger, als je internet niet meer werkt gaat dus je licht niet meer aan. Hoe handig!

Proleem drie is dat je een ding wat onbekende software draait in je wifi netwerk hebt hangen. Dat is misschien nog wel het grootste probleem.

Vandaar dat ik de dingen die ik heb draaien heb geflashed met nieuwe firmware (tasmota in mijn geval) en daarnaast het ding in een wifi netwerk hangen wat geen verbinding met het internet of de rest van mijn netwerk mag maken.

De lampen kosten helaas meer moeite om te flashen dan ik in wil steken, dus die gebruik ik niet.
De sensors zijn idioot als je het mij vraagt, iets wat aan wifi hangt (en bij gevolg aardig stroom verbruikt) op een lithium cel laten draaien, dus daar blijf ik al helemaal van weg.

Dus ja, ik heb graag een eigen hubje draaien met software die ik zelf beheer en geen internet nodig heeft.

Sorry voor het gal spuwen, maar ik heb een gruwelijke hekel aan dit soort "automatisering"

bprosman

Golden Member

Vandaar dat ik de dingen die ik heb draaien heb geflashed met nieuwe firmware (tasmota in mijn geval)

Heb er hier ook Tasmota opgezet, en zitten op een eigen subnet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Ja ok Sine,ik begrijp je bezwaren.
Hier: https://www.smarthomemagazine.nl/2019/11/review-lsc-smart-connect-smar…

is dat nog een keer duidelijk uitgelegd onder het hoofdstuk 'privacy en beveiliging'

Dit dus:Privacy en beveiliging
De slimme producten van de Action hang je rechtstreeks aan je wifi-netwerk en Tuya is een Chinees bedrijf. Hoe zit het precies met de privacy en de beveiliging? Alhoewel je vooraf de privacy policy kan lezen staat er niet veel meer dan ‘We zullen je gegevens niet misbruiken’. Feit blijft dat Tuya een Chinees bedrijf is en je je gegevens dus ook naar China stuurt. Tuya is echter wel een grote speler dat wereldwijd gebruikt wordt en niet zomaar één of ander vaag Chinees bedrijf. Het is aan jezelf of je hier een probleem mee hebt of niet.

Verder maak je geen gebruik van een hub en sluit je de producten direct aan op je wifi-netwerk. Geavanceerde gebruikers kunnen bijvoorbeeld een apart deel van het netwerk gebruiken zodat je de slimme producten van de Action kunt scheiden van je overige internetverkeer, maar dit is voor de gewone consument vaak niet haalbaar. Het is ook goed om te weten dat je de slimme lampen kunt flashen en deze eventueel via Home Assistant kunt gebruiken. Ook dit is iets waar de gewone consument echter weinig mee kan.

Er zijn geen verhalen bekend van misbruik door Tuya, maar je gegevens vliegen wel weer de hele wereld over. Dat is echter ook bij andere bedrijven het geval en onze gegevens van Facebook en Google vinden we ook terug in de Verenigde Staten. Het ligt dus vooral aan jezelf wat je hiermee wilt doen.

En hoe zit dat dan met dat Philips Hue spul en dat spul van Ikea?
Dat werkt toch op de zelfde manier?

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 7 maart 2020 23:11:21 (67%)

Sine

Moderator

Ik bedoelde niet specifiek jouw geval Hubie, maar het gebruik van de producten als ze bedoeld zijn. (Dus misschien toch wel een beetje jouw geval)

Wat men in dat artikel niet benoemd is dat je vreemde software in je netwerk hebt draaien, en dat is toch iets om eens goed over na te denken of dat wel iets is wat je wilt.
Er zijn vrij recent een aantal IOT dingen gehacked en die werden vrolijk ingezet in een botnet om DDOS-jes uit te voeren, zo onschuldig is het allemaal niet.

En inderdaad, het is aan jezelf om te beoordelen of je daar al dan niet een probleem mee hebt. Voor mij persoonlijk zijn elk van de drie problemen op zich zelf al reden genoeg om deze producten zoals ze uit het doosje komen NIET te gebruiken.

Paranoid? Probably. But just because you're paranoid doesn't mean there isn't an invisible demon about to eat your face.

Hubie

Special Member

OK Sine,weer stof genoeg om dit weekend diep over na te gaan denken.

Dat hele IOT gebeuren heeft soms ook bizarre trekjes.
Verlichting bedienen? ok.
Maar broodroosters en koelkasten aan IOT hangen vind ik ook absurd.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 7 maart 2020 23:28:21 (53%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Net als Sine krijg ik pukkels van al die onzinnige IOT troep.

Wil je nu meer weten waarover het eigenlijk gaat, en dat is niet dat de fabrikant jouw een leuk stukje electronica levert maar wat ze er mee doen waar ze bij jou niet om toestemming hebben gevraagt.

Harvard-hoogleraar Shoshana Zuboff verteld rustig en heel duidelijk waarom het gaat.
[url]Harvard-hoogleraar Shoshana Zuboff luidt de noodklok: ze schreef een monumentaal boek over hoe de grootste techbedrijven met onze data omgaan[/url]

Ik zou zeggen investeer eens iets in je IOT ontwikkeling en kijk deze VPRO Tegenlicht video
https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/27-10-2019/VPWON_1295417

Happy learning!

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

@Hubie,

Oh, begrijp me niet verkeerd, ik speel graag met 'slim' spul, maar ik bepaal graag zelf wat het doet en mag doen.

En er zijn ook bedrijven die dat goed geregeld hebben, ik ben erg te sprekeb over hoe ikea het aangepakt heeft bijvoorbeeld.
Daar heb je welliswaar ook een app nodig om het eea in te richten, maar dat kan zonder aanmelding of andere spannende dingen. Als je het spul eenmaal hebt draaien kun je het los maken van het internet, alles werkt lokaal.
Als je alleen maar sensor-lampje-schakelaar wilt doen heb je zelfs helemaal geen app of bridge nodig.

Hubie

Special Member

Ff aan het snuffelen geweest op internet.
Met een Raspberry Pi of Arduino besturing maakt dat LSC spul geen contact meer met de 'buitenwereld'
Maar mss zijn er andere oplossingen?
Bluetooth??

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 8 maart 2020 19:50:18 (15%)

zucht...Dit topic gaat over lsc producten van de action. Niet over allerlei andere vage IOT apparaten en de zin of onzin daarvan.

In mijn ogen simpel en goed: LSC producten niet gebruiken met de standaard firmware. Met tasmota o.i.d prima te gebruiken.

Als je helemaal veilig wil zitten bouw je je domotica netwerkje vervolgens om een dedicated routertje heen dat niet aan internet hangt ongeveer zoals bprosman ook uitlegd. Zet je ook nog even je SSID uit ben je helemaal het mannetje/vrouwtje.

DDOS aanvallen en aanverwante risico's zijn dan 0. Kun je dan niet gehackt worden? Jawel hoor maar dan moeten ze wel met een computer /telefoon naast je huis gaan staan om je netwerk te hacken, waar ze vervolgens niet echt iets aan hebben. Tenzij je tot de zeer selecte groep mensen behoord die een hoog risicoprofiel hebben m.b.t. inbraak. Kortom je hebt een bom duiten, kunst aan de muur of je bent afpersbaar/gijzelbaar.

Een zeer onwaarschijnlijk scenario voor de gemiddelde gebruiker dus.

Op 7 maart 2020 22:45:21 schreef Sine:
De sensors zijn idioot als je het mij vraagt, iets wat aan wifi hangt (en bij gevolg aardig stroom verbruikt) op een lithium cel laten draaien, dus daar blijf ik al helemaal van weg.

Deze opmerkimg kwam ik dacht ik al eerder van je tegen m.b.t. de pir sensor geloof ik. Nu ben ik van de pir sensor niet helemaal zeker, maar de deursensor heeft een extra chip die de WIFI chip schakelt. Hierdoor is dit behoorlijk zuinig in gebruik. In de orde van grootte van eens per jaar de batterij vervangen. Op de deursensor draait hier ook al tasmota trouwens.

Ik vind er niets idioots aan dat ik nu niet naar elk deur/raam die ik wil beveiligen kabels moet gaan leggen.

Op 8 maart 2020 19:02:34 schreef Hubie:
Ff aan het snuffelen geweest op internet.
Met een Raspberry Pi of Arduino besturing maakt dat LSC spul geen contact meer met de 'buitenwereld'
Maar mss zijn er andere oplossingen?
Bluetooth??

Er zijn genoeg alternatieven denk aan zwave, zigbee (versie daarvan word voor philips hue en ikea tradfi gebruikt), X10, relaiskast in je meterkast en dan vergeet ik er vast nog een stuk of 10.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op zondag 8 maart 2020 23:31:48 (12%)

Met vriendelijke groet, Rob
Hubie

Special Member

Thanks!Bedankt voor de info.
Ik ga ff verder snuffelen,googlen op 'tasmota'

Hubie

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 9 maart 2020 04:09:11 (100%)

blackdog

Golden Member

Hi Robvansuilen,

Waarom zou het uitzetten van de SSID je beschermen?
Vrijwel al die IOT toepassingen gebruiken mobiele telefoons om je op de hoogte te brengen of zaken te regelen.

Zo gouw je software op je telefoon installeerd om IOT zaken te gaan regelen, kunnen ze weer bij alles van je.

En dan dit:
Dit topic gaat over lsc producten van de action. Niet over allerlei andere vage IOT apparaten en de zin of onzin daarvan.
Ben je nu zo naief?
Wat maakt het uit dat het van de Action(winkel die restpartijen opkoopt), van Philips of Ikea, enz. is?

Analogie
Een vrouw komt nogmaal bij de dokter omdat ze een verslavings probleem heeft en de dokter vraagt hoe het er mee gaat.
De vrouw zegt nou goed een sticky kan ik goed laten liggen en ook ga ik niet meer naar feesten om geen MDA te gebruiken,
dit omdat U dit afgerade i.v.m. mijn gezondsheid problemen.
Mooi! dus U bent nu vrij van drugs? nou... ik gebruik nu Coke omdat U niet heeft gezegt dat Coke ook schadelijk zou zijn voor mij...

Voor de duidelijkheid!
IOT toepassingen vind ik leuk, gebruik het zelf niet, gebruik hier een paar oude Klik-aan/Klik-uit zetjes op 430MHz dommer kan bijna niet,
nou een draadje dan, maar daar breek ik dan mijn nek over met mijn slaperige hoofd :-).
Vind ik het mooi wat allemaal kan, jazeker maar ik zie ook de grote privacy problemen voor ons allemaal en
ik vind dat dit veel te weinig onder de aandacht wordt gebracht.

Dat er ook systemen zijn voor ouderen zorg die erg ver gaan wat privacy betreft kan ik begrijpen.
Als de gene die zorg nodig heeft er hiermee instemd na gedegen uitleg zeg ik doen, maar privacy van die personen moet dan wel goed gewaarborgt zijn.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Zo gouw je software op je telefoon installeerd om IOT zaken te gaan regelen, kunnen ze weer bij alles van je.

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Als je die Action dingen overflashed met Tasmota, eventueel Domoticz in je meterkast hoeft er geen byte naar buiten. En kun je met je telefoon gewoon "Lokaal" zaken besturen, en met wat port forwarding op je firewall ook nog via 4G.

Wat maakt het uit dat het van de Action(winkel die restpartijen opkoopt), van Philips of Ikea, enz. is?

Dat maakt heel veel uit, de Action producten werken anders dan de Philips / Ikea dingen (Zigbee) , appels peren.
Bovendien zit er op gebied van privacy ook nog wel een verschil in de manier hoe Philips/Ikea zaken aanpakken of een Chinese leverancier.

Als de gene die zorg nodig heeft er hiermee instemd na gedegen uitleg zeg ik doen, maar privacy van die personen moet dan wel goed gewaarborgt zijn.

Ook daar gaan bedrijven als Philips echt niet over 1 nacht ijs. En dan zijn de Nederlandse privacy wetten nog peanuts tov de Duitse.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.