Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Datasheet is gevonden :
https://datasheet.lcsc.com/szlcsc/Nanjing-Micro-One-Elec-ME6211C33M5G-…

Ook hier de max ingangsspanning van 6V wat de artikelen / meldingen (inclusief mijn eigen ervaring) van een geplofte regelaar oplevert omdat latere modellen ook 12V accepteren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is niet voor niets een LDO. De L staat voor LOW. Dus een lage spanningsdrop. Dus vrijwel altijd kunnen die dingen weinig spanning verdragen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Dus vrijwel altijd kunnen die dingen weinig spanning verdragen.

Dat klopt, maar een mic5205 die ook op de Arduino toegepast word mag nog altijd 20V hebben op de ingang, daarbij steekt 6V max. wel erg schril af.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In het schema van de Pro Mini staat gewoon MIC5205 (max 20V) maar die is er in verschillende uitvoeringen (net zoals LM1117-xx)
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/20005785A.pdf

Op het schema van de Pro Micro zie ik LP2985-33DBVR (max 16V) die zo te zien pin-compatible is (en er ook in verschillende uitvoeringen is)
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lp2985.pdf

Beide zijn LDO dus de redenering dat die maar weinig spanning kunnen verdragen is onzin.

bprosman

Golden Member

In het schema van de Pro Mini staat gewoon MIC5205 (max 20V)

Klopt, maar er blijken ook "Sjieneesjes" in omloop te zijn met een regelaar met een max ingangsspanning van 6V (6V->3V3). En aangezien 12V bij mij een veel gebruikte spanning is was ik op zoek waarom mijn Arduino mini "ontplofte" en het lijkt dat dat de reden is. Overigens zie ik meer meldingen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Uit een gitaareffect komt deze schakelaar:

(die verdacht veel op een cherry lijkt) met een uiterst onbetrouwbaar contact.
Wie heeft/weet zoiets te koop (zonder dat daar weer idiote kosten bijkomen)?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Latching of momentary?

Het kruisje bovenop doet me aan een Commodore 64 toetsenbord denken, maar daar houdt de vergelijking op want dat waren geen losse schakelaars.

edit: is dit een beginnetje? (ik weet dat het niet precies hetzelfde is, maar het is een SMK met een kruisje)
https://www.aliexpress.com/item/10000098392574.html

Misschien kun je een meetlat erbij leggen, ik vind het moeilijk in te schatten hoe groot jouw schakelaar is.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 27 februari 2020 18:14:55 (38%)

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Vergeten te zeggen: momentary.
Qua maatvoering lijkt-ie er verdomd veel op; het steeltje is misschien wat te kort (hoeft niet per sé een kruisje te zijn) maar dat is wel op te lossen.
Ik ga ze gewoon bestellen, het experiment is me wel €3.42 waard.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ziet er uit als een toetsenbord schakelaar uit vervlogen tijden... Oud keyboard van een vlooienmarkt zou 101 spares kunnen opleveren.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
fatbeard

Honourable Member

Wat meer research heeft geleerd dat deze schakelaar in het Apple IIe Platinum Keyboard zat.
Nog steeds niet echt makkelijk te krijgen, maar alles beter dan elke paar jaar het geval demonteren, schoonmaken en de contactdruk justeren...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Kun je er niet een (goed verkrijgbare) Cherry in froebelen ?

Of hier :
http://link.2dehands.be/m1437015236

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 28 februari 2020 08:06:14 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Zou gelijk moeten zijn aan de Alps SKCC (apple IIe uitvoering)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

fatbeard wat zijn de maten van die schakelaar? Ik heb namelijk schakelaars die precies hetzelfde eruit zien. Weet alleen niet of de maten overeenkomen. Zijn van het zelfde merk als die van jou en die schakelaar zijn nog nooit gebruikt.

Ik ben opzoek naar vervangende lampjes voor in de auto, er zitten nu gloeilampjes in, en ik wil er ledjes in hebben.

Het type is wedge, (maar volgens mij zijn daar verschillende maten in) en de voet is een mm of 9 breed, en 25 mm lang.
Ik heb al wat gezocht, maar vaak lange levertijd, of onduidelijk hoeveel licht ze geven.
Spanning moet natuurlijk 12V zijn.
Het is een lampje voor de cabine / laadruimte verlichting, en het lampvoetje is geïntegreerd in de houder met schakelaar, dus een andere lampvoet is lastig toe te passen zonder gedoe.

ben helemaal verbaasd dat er in een verse auto (2019) nog gloeilampjes zitten.

zit sinds 2009 in de PV.

Ik ben verbaasd dat iemand uitstekend functionerende lampjes wil gaan vervangen. Wat is daar de diepere beweegreden achter?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Disclaimer: geen tips wat te kopen maar gewoon wat info waar je misschien iets aan hebt:

Ik heb er ooit een zooi gekocht in China. Deze geven duidelijk een te blauw licht. Twee keer gezeur gehad bij APK en nu zeggen ze (Toyota dealer bij APK) er niets meer over (stadslicht). Ze zitten ook in de 'domelights' en dat leest niet prettig (te blauw). Ze zijn 'richtingsgevoelig', dus verkeerd om in de houder en hij doet niets, is prima mee te leven, maar dus niet plastic kap van je achterklep halen, paar pinnetjes afbreken, half uur later eindelijk lampjes vervangen in je kentekenverlichting, alles weer ingebouwd en dan blijkt er eentje verkeerd om te zitten...
(Gelukkig niet echt gebeurd).

Voor wat betreft vervangen: bij mijn Volvo waren de houders binnen ~7 jaar keihard geworden en gedeeltelijk verpulverd omdat het veel te heet wordt in een te kleine, afgesloten ruimte (kenteken verlichting met 5W (iirc) wedge gloeilampjes).
Maar mijn LED-wedge-voetjes zijn zo dun dat ze ook verpulveren vanwege de flutkwaliteit ;)
Prius heeft twee kleine als stads en twee grote als achterlichten. Dus als ik de verlichting laat branden (op donkere plekken waar ik wil dat de auto zichtbaar is) loopt er geen ~2A maar misschien een half A.

Onderste links is een 'kleine' (20 ledjes geloof ik), onderste rechts is een 'grote' (42 ledjes geloof ik). De onderste middelste is een versie die ik wat korter gemaakt heb om in de kentekenverlichting van de Prius te passen. Hier is er ééntje van defect, moet ik nog nakijken, maar zijn denk ik meer dan 5 jaar oud terwijl de gloeilampjes het er maximaal een jaar of 2 uithielden.
Van de kleine zijn er 2 stuk van de 4 die in de buitenverlichting zitten (knipperen of niet allemaal meer aan). Van de 2 grote die in gebruik zijn, is er nog niets stuk (evenveel branduren).

Links nog 2 oude bajonet lampjes waar ik een 'grote' in wil zetten en het glas al van weggehaald heb. Maar misschien wordt dat wel te veel licht om een 5W lampje te vervangen

fatbeard

Honourable Member

@#jeffrey# : het huisje is 12.7 x 13.7mm, het steeltje is 8.9mm lang. De lengte van het huisje is niet belangrijk.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@hunter: Ik heb een elektrisch auto, waarvan het 12V gedeelte op een losse lood accu werkt.
Als deze accu leeg is dan start de auto ook niet meer, omdat daar cruciale info vandaan moet komen. Ik wil voorkomen dat mijn auto niet meer start omdat ik teveel de binnenverlichting heb gebruikt die te veel stroom gebruikt, en die binnenverlichting gebruiken gebeurt nog al eens in de winter wanneer ik 's morgens spullen uit de auto moet pakken bij aanvang van de klus.
Naast de ventilatie en stoel verwarming, gebruikt ook het alarm dat naderhand is ingebouwd gebruikt deze 12V.
Mogelijk ga ik er een zwaarder 12V accu in zetten, er is plek.
Maar door de lampjes te vervangen voor led hoop ik minder stroom te gebruiken en wellicht wat meer licht in de laadruimte te krijgen.

@ R-P Edit: intussen deze gevonden met behulp van en lokale verkoper die aangaf in het verleden chinese zooit te hebben gekocht maar daar kwamen de klanten steeds mee terug:
https://www.123led.nl/Philips-T10-W5W-X-tremeVision-LED-4000-K-12-V-1-…

Ik heb er 6 besteld, nu kijken of dat wat is.

Ik had er 6 besteld, 4 geplaatst, ze zijn schijnbaar alleen voor in de auto bedoeld, en dus niet voor de kentekenplaat, misschien ga ik die daar nog wel plaatsen, afhankelijk van de behuizing.
Er komt heerlijk veel licht uit.

Ze zijn wel richtings gevoelig!

zit sinds 2009 in de PV.

Op 3 maart 2020 10:04:58 schreef fatbeard:
@#jeffrey# : het huisje is 12.7 x 13.7mm, het steeltje is 8.9mm lang. De lengte van het huisje is niet belangrijk.

De maten komen overeen alleen die 12.7mm is bij mij 13.7mm. Ik denk dat je misschien verkeerd hebt gemeten. Als het toch 12.7mm is, dan zou je kunnen overwegen om het gat groter te maken.

Ik heb hier 10 stuks liggen. Mocht je interesse hebben stuur mij dan even een mail.

Ben op zoek naar een chipje van Infineon: de ICE2A180Z.
Chipje (een 7 poter in 8-pins DIP behuizing) is sinds januari 2020 obsolete en niet meer verkrijgbaar bij de bekende componentenboeren.
Iemand die nog zo'n chipje heeft liggen? Gedesoldeerd is ook goed.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 7 maart 2020 20:41:36 schreef MNM(tm):
Ben op zoek naar een chipje van Infineon: de ICE2A180Z.
Chipje (een 7 poter in 8-pins DIP behuizing) is sinds januari 2020 obsolete en niet meer verkrijgbaar bij de bekende componentenboeren.
Iemand die nog zo'n chipje heeft liggen? Gedesoldeerd is ook goed.

Verschillende hebben hem nog liggen, maar inderdaad niet de bekende: https://www.oemstrade.com/search/ICE2A180Z

Leuk, maar stock = 0 en MOQ = 2000. :?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Zal wel Ali of eBay worden... https://nl.aliexpress.com/item/32704726546.html
(in die advertentie hebben ze het over '5 stukken'. Wellicht hebben ze er ook nog die heel zijn... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 7 maart 2020 20:41:36 schreef MNM(tm):
Ben op zoek naar een chipje van Infineon: de ICE2A180Z.

Klein kanjse hij heeft een enorm assortiment componenten waaronder ook de nodige oudere.
Stuur eens een mailtje naar hecdelft(at)ziggo.nl

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik zoek wat klemmen waar ik geïsoleerde aders op kan klemmen zodat de kracht op de aders word overgedragen op de kast / rail. Is voor 5 aders 16 of 25 mm2 soepel. Volgens mij zit er wel eens zoiets onder in een kast, maar nu heb ik dit los nodig.
Edit: ook ergens anders gepost waar t op aansloot.

zit sinds 2009 in de PV.

Dit topic is gesloten