Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Solderen gaat niet. Het zijn geen koperbanen. Op de plaats waar de banen de stekker ingaan zit de witte beschermlaag er niet meer op en zie je dat het zwarte koolstofbaantjes zijn. Geleidende lijm is dus de enigste optie.

De mal kan ik makkelijk namaken door ze baan voor baan te repareren en met kaptontape af te plakken. Maar de banen zijn ook niet zo klein. 0,5mm per baan en 0,5mm per tussenruimte.

Ik heb de zilverhoudende flexibele lijm besteld. Daar ga ik het mee proberen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 29 januari 2020 01:03:19 schreef Nightwalker:
[...]
Alleen kunnen de meeste van deze lijmen geen mechanische stres aan.
Maar deze zou wel moeten werken. Er staat bij dat deze ook te gebruiken is om flatcables te repareren. Alleen weet ik niet of dit een bedrijf is die ook aan particulieren levert.
[...]

Ver genoeg van de breuk lijmen en over voldoende afstand. De lijm gaat dan niet zoveel stress hebben. Ik zou de 'breuk' net niet lijmen omdat daar het meeste stress ontstaat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik ben op zoek naar en knop voor een rotary encoder.
Lijkt een beetje op bijgevoegde foto, maar ik heb er ooit eentje gezien waarbij je je vinger in de deuk in de knop kunt zetten en waar dan een deel, mogelijk gelagerd, meedraait in de knop. Zo kun je dus snel verstellen zonder steeds je vingers te verzetten op de knop.

Ik heb al even op eBay zitten kijken maar heb geen idee hoe zoiets heet. Iemand een idee?

EDIT:
Met 'scrubber knob' en 'jog dial' krijg ik een aantal resultaten maar nog niet wat ik wil. Ik denk dat ik met slechts een deuk in de knop de as teveel belast.
Misschien dat ik zelf iets ga proberen te maken dat zoals de oude kiesschijf van een telefoon werkt. Een schijf met een gat er in.

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die worden vaak als "spinner knob" of "tuning knob" aangegeven.

Op 31 januari 2020 16:17:33 schreef hennep:
Ik ben op zoek naar en knop voor een rotary encoder.
Lijkt een beetje op bijgevoegde foto, maar ik heb er ooit eentje gezien waarbij je je vinger in de deuk in de knop kunt zetten en waar dan een deel, mogelijk gelagerd, meedraait in de knop. Zo kun je dus snel verstellen zonder steeds je vingers te verzetten op de knop.
gat er in.

Deze goed?
https://www.ebay.com/itm/32x13mm-Black-Aluminum-Volume-Control-Amplifi…

Allemaal bedankt voor het meedenken.

De mooiste die ik zelf had gevonden is bijgevoegd plaatje. Niet met een "deuk" er in maar wel gelagerd en dus licht in bediening.
Ik denk dat die deuk veel dieper moet zijn om praktisch te zijn in bediening, vandaar dat ik naar iets anders ben gaan kijken.

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Ik heb vaak met die 'deukknoppen' gewerkt. Valt in de praktijk heel erg mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik zie door de bomen het bos niet meer: HELP!.

Ben op zoek naar een SMD connector set (male en female) om een (de) kabel op een PCB aan te sluiten (steekrichting parallel aan de PCB), waarbij de totale hoogte niet meer mag bedragen dan 3.1mm. Voor de eerdere meedenkers: jawel, de kogel is door de kerk.
De 8 adertjes in de kabel zijn AWG26 (0.15mm²), de stroom ligt onder de 0.5A en de spanning onder de 30V. Twee 4-polige connectoren heeft een pré over één 8-polige, maar dat is niet in graniet gebeiteld.

'Berg'style connectoren met 0.1mm pich zijn met 2.54mm plat genoeg maar kosten veel te veel oppervlak (wèl lekker voordelig)...
De Picoblade serie van Molex is met 3.4mm nèt te hoog.

Wie weet er iets wat voordelig (en goed verkrijgbaar) is én aan de afmetingen voldoet?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

De micro-SD maar weer eens?... ;) (is 2.3mm hoog)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Daar was ik al bang voor...
Dan zitten we nog steeds met handsoldeerwerk, en dat is met deze aantallen (1000/week) niet echt haalbaar (volgens mij ook in China niet).
Er zijn nog wat andere complicerende factoren (zoals ingieten) dit deze oplossing ongeschikt maken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Als het toch ingegoten wordt, waarom neem je dan geen IDC connector. Zoiets als deze.

fatbeard

Honourable Member

Omdat deze dingen met 3.45mm te hoog zijn en we van het handwerk af willen...

Met een ready-made kabel (waar dus een connectortje aan zit) is de productie een stuk sneller en minder foutgevoelig.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De laagste is 2.5mm, maar goed.
Er bestaan genoeg kabelconnectoren die zo laag zijn.
Ik zie Hirose, Molex, JST...

Tidak Ada

Golden Member

Maar dat is ook handwerk, of zie ik dat verkeerd?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Ik zag het zelf ff niet meer, was al een week of zo bezig met alle onnodige interrupties en miscommunicatie. Vandaar de hulpkreet.

@Jeronimooo: ik kan je wel zoenen! :) (maar ik ga me er niet voor scheren >:))
Een prachtig overzicht, er staan er voldoende tussen die prima bruikbaar zijn (zelfs voor andere projecten).
Met betrekking tot die IDC dingetjes: helemaal over die low profile heen gekeken. Interessant, maar niet voor ons: het blijft adertje-voor-adertje ergens insteken (tegenover vastsolderen) tijdens de eindassemblage. Die handjes zijn duur.

@Tidak:
Dat zie je goed, maar dàt handwerk hoeft niet tijdens de eindassemblage plaats te vinden: het kan al door de kabelboer worden gedaan (die vertint nu ook de uiteinden).
De extra kosten worden vrijwel direct terugverdiend omdat het aansolderen van de kabel behoorlijk prijzig is (en nogal foutgevoelig).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Of ik ben heel kippig of ik doe iets vreselijk verkeerd. Heb een Arduino Pro Mini waar een SMD spanningsregelaar in zit opschrift : BA01, toch kom ik met : SMD code ba01 nergens op Google (met BAo1 ook niet overigens).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Welke behuizing?

Het kàn de RP153L001A zijn van Ricoh...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 24 februari 2020 00:13:04 (57%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Sot23 heeft een rtja van rond de 200k/W. dus realistisch max 0.25 W. Dan mag ie bij 100mA dus max 2.5V wegstoken. ik verwacht geen lineaire regelaar in een sot23. Dwz niet in een general purpose opstelling,

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Hij zal inderdaad iets groter zijn dan SOT23, SC88A dan volgens verschillede datasheets.

@Fatbeard, zou kunnen zal de datasheet eens bekijken.
Het zou in ieder geval verklaren waarom op een vorig bordje de regelaar er af plofte want de RP153L001A mag maar max. 6Vin hebben als ik de datasheet goed lees en de "originele" tot 12V .

Hier wat foto's.
Een "originele" van het Internet geplukt :

Mijn bordje :

En het opschrift onder de loupe :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Hmmm... Geen hits in de 2014 lijst onder dat nummer en die behuizing:

Voor de goede orde: SC88A is KLEINER dan SOT23-5...
Een beknopt overzicht staat hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Small-outline_transistor#SOT23-5,_SOT353.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het logo is van Microne http://www.microne.com.cn/en/
Blijkbaar moet je inloggen of registreren om datasheets te zien 8)7

Op een oudere 3.3V Promini zit een S2O of S2P, dit is een Microne ME6211, zie
https://www.circuitsonline.net/forum/view/134758/10?query=op+led+230v&…

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Dit topic is gesloten