Disclaimer: geen tips wat te kopen maar gewoon wat info waar je misschien iets aan hebt:
Ik heb er ooit een zooi gekocht in China. Deze geven duidelijk een te blauw licht. Twee keer gezeur gehad bij APK en nu zeggen ze (Toyota dealer bij APK) er niets meer over (stadslicht). Ze zitten ook in de 'domelights' en dat leest niet prettig (te blauw). Ze zijn 'richtingsgevoelig', dus verkeerd om in de houder en hij doet niets, is prima mee te leven, maar dus niet plastic kap van je achterklep halen, paar pinnetjes afbreken, half uur later eindelijk lampjes vervangen in je kentekenverlichting, alles weer ingebouwd en dan blijkt er eentje verkeerd om te zitten...
(Gelukkig niet echt gebeurd).
Voor wat betreft vervangen: bij mijn Volvo waren de houders binnen ~7 jaar keihard geworden en gedeeltelijk verpulverd omdat het veel te heet wordt in een te kleine, afgesloten ruimte (kenteken verlichting met 5W (iirc) wedge gloeilampjes).
Maar mijn LED-wedge-voetjes zijn zo dun dat ze ook verpulveren vanwege de flutkwaliteit
Prius heeft twee kleine als stads en twee grote als achterlichten. Dus als ik de verlichting laat branden (op donkere plekken waar ik wil dat de auto zichtbaar is) loopt er geen ~2A maar misschien een half A.
Onderste links is een 'kleine' (20 ledjes geloof ik), onderste rechts is een 'grote' (42 ledjes geloof ik). De onderste middelste is een versie die ik wat korter gemaakt heb om in de kentekenverlichting van de Prius te passen. Hier is er ééntje van defect, moet ik nog nakijken, maar zijn denk ik meer dan 5 jaar oud terwijl de gloeilampjes het er maximaal een jaar of 2 uithielden.
Van de kleine zijn er 2 stuk van de 4 die in de buitenverlichting zitten (knipperen of niet allemaal meer aan). Van de 2 grote die in gebruik zijn, is er nog niets stuk (evenveel branduren).
Links nog 2 oude bajonet lampjes waar ik een 'grote' in wil zetten en het glas al van weggehaald heb. Maar misschien wordt dat wel te veel licht om een 5W lampje te vervangen