Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Sine

Moderator

Op 3 april 2020 15:45:25 schreef Jochem:
Hahahaha ik kan amper in m'n hok lopen op het moment, en dan kom jij met zo'n foto als 'te rommelig om te tonen'. Als het er bij mij zo uitziet is het net opgeruimd :D

Jaaa, eerst uitdagen en dan zelf niet posten ..

Op 3 april 2020 13:43:13 schreef Thevel:
[...]Ik zie een aantal banaansteker meetsnoeren hangen, een tijdje geleden heb ik mijn zeer oude en versleten meetsnoeren vervangen door nieuwe.
Goede meetsnoeren zijn behoorlijk aan de prijs maar ik heb bij een goedkoper alternatief gevonden.
Het snoer is dik en lekker soepel, de stekers zijn van goede kwaliteit.
Ik heb meerdere sets gekocht en meetsnoeren van verschillende lengtes gemaakt, het is ff werk maar als je een beetje handig ben maak je er in een uurtje een stuk of 10.
Nee, geen reclame voor de C maar gewoon een tip....

Ik heb redelijk wat meetsnoeren en die zijn nog goed.
Alle versleten snoeren en snoeren van onbekende herkomst heb ik al een tijd geleden weggegooid.
Voorlopig heb ik er nog voldoende maar ik zou er nog een paar in andere kleuren bij willen hebben, maar dat moet maar even wachten tot ik de rest op mijn wishlist heb kunnen doorstrepen.
Bij C koop ik nooit, meestal klik ik ze direct weer weg als ik de prijs zie.
Nu EOO er niet meer is bestel ik tegenwoordig bijna alles bij Reichelt.

Tidak Ada

Golden Member

Ladenkasten van bij HBM? Zoiets hadden ze kort geleden in de 'aanbieding'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2020 16:45:32 schreef Tidak Ada:
Ladenkasten van bij HBM? Zoiets hadden ze kort geleden in de 'aanbieding'.

Nee deze zijn van Inofec.

Nog een paar foto's met de lades.
Hier is duidelijk te zien dat ik alles graag vindbaar opberg. :)
Waarschijnlijk komt dit omdat als ik dit niet doe, ik regelmatig iets voor jaren kwijt ben en het pas bij toeval ooit tegen kom.

Op 3 april 2020 16:55:41 schreef Dratsabylgu:
[...]

Nee deze zijn van Inofec.

Nog een paar foto's met de lades.
Hier is duidelijk te zien dat ik alles graag vindbaar opberg. :)
Waarschijnlijk komt dit omdat als ik dit niet doe, ik regelmatig iets voor jaren kwijt ben en het pas bij toeval ooit tegen kom.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

En ik dacht dat het bij mij opgeruimd en netjes was (zie mijn posts vooraan in dit topic, al zijn er inmiddels wel een paar dingen veranderd).

Sine

Moderator

Ok, waar de discussie weer mee op gang kwam ...

Op de ander werkplek staat ook een monitor, maar die is een tikje minder ergonomisch opgesteld.

Het ikea gehalte is niet gering ;)
En die hoek naast de werkbank moet nodig weer eens opgeruimd.

maartenbakker

Golden Member

Ik zie in elk geval een Jerker. Hoe ze die naam ooit bedacht hebben...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

The secret taxonomy behind IKEA’s product names, from Billy to Poäng

Maar dan nog is die wat ongelukkig gekozen ja.

Websites als https://www.jerkersearcher.com/ zijn dan toch dingen waar je twee keer over nadenkt voordat je er op klikt.

Op 3 april 2020 14:06:50 schreef Dratsabylgu:
[...]

Nou vooruit dan maar.

Alles waar ik mee bezig ben en nog af moet maken leg ik meestal ergens op die werkbank neer.

[bijlage]

Zie ik nu een zandstraal cabine in een kamer met parket/laminaat? :+

Op 3 april 2020 22:33:15 schreef Titatommeke:
[...]
Zie ik nu een zandstraal cabine in een kamer met parket/laminaat? :+

Nee geen zandstraal cabine.

Het is een zelfbouw cleanroom, nou ja clean cabine dan.
En zo clean als een echte clean room zal het er niet worden.
Maar er zitten dus 2 ventilatoren in die de lucht eruit zuigen en dan kan de nieuwe / verse lucht alleen door een Hepa filter naar binnen.
Als je dan de ventilatoren een tijdje laat draaien zal het aantal deeltjes in de lucht minder worden.

Op mijn wishlist staat ook een particle counter om te kunnen meten of hij zijn werk doet.

Dat klinkt wel logischer, waarvoor gebruik je dat?

Op 3 april 2020 16:55:41 schreef Dratsabylgu:
[...]

Nee deze zijn van Inofec.

Nog een paar foto's met de lades.
Hier is duidelijk te zien dat ik alles graag vindbaar opberg. :)
Waarschijnlijk komt dit omdat als ik dit niet doe, ik regelmatig iets voor jaren kwijt ben en het pas bij toeval ooit tegen kom.

ik heb eigenlijk het omgekeerde. zolang alles rommelig ligt, weet ik het te vinden. als ik alles opruim, vind ik niks meer terug

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

:+ _/-\o_ >:)

Nadeel is dat wanneer het té rommelig wordt, doe ik niks meer :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 april 2020 12:51:28 schreef Titatommeke:
Dat klinkt wel logischer, waarvoor gebruik je dat?

B.v. als ik oude meters uit een dashboard opknap, dan polijst ik het venstertje en als je die dan weer monteer zie je een aan de binnenkant allemaal stofdeeltjes.
Met deze kast kan ik de venstertjes nog een laatste keer schoonvegen en dan monteren zonder zichtbare stofdeeltjes.
Ik gebruik dan IPA en een natuurzeem, die geeft nagenoeg geen stofdeeltjes af.

Op 4 april 2020 13:31:47 schreef fcapri:
[...]

ik heb eigenlijk het omgekeerde. zolang alles rommelig ligt, weet ik het te vinden. als ik alles opruim, vind ik niks meer terug

Daarom heb ik ook voor alles een vaste plek met label erop anders zoek ik me nog rot.
Maar zo heeft iedereen zijn manier van werken en deze manier werkt voor mij fijn.
Ik moet wel omdat mijn korte termijn geheugen gewoon niet werkt :) ik kan mijn sleutels binnen een halve minuut kwijt raken en dan dezelfde week nog mijn reserve sleutel en die dan pas weer weken later bij toeval weer vinden.
Zo zal ik ook nooit verschillende onderdelen in 1 doosje/lade doen, want dan weet ik het ook niet meer te vinden.
Dus alles krijgt zijn eigen plekje.

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op zaterdag 4 april 2020 14:11:59 (43%)

Bapaktus

Special Member

Ik weet niet of ik deze foto's al eens eerder heb getoond.
In ons vorige (huur)huis had ik de beschikking over een grote zolder.
Die was in 2'en gedeeld.
De voorkant voor het mechanische gedeelte, de achterste voor de electronica.
Van deze laatste ruimte stuur ik nu 2 foto's met dit bericht mee.
Ik werk(te) meestal chaotisch, soms 3 projecten tegelijkertijd.
Máár ik weet elk onderdeeltje of stuk gereedschap blindelings terug te vinden.
En opruimen deed/doe ik niet. Kan dan later niets meer terug vinden.
Ik "herschik" de aanwezige voorwerpen.
Tegenwoordig, in ons andere appartement heb ik de beschikking over een 1/5 ruimte t/o/v/ de vorige situatie.
Ik heb daarvoor ook 2 volle busjes door BACO laten afvoeren :'( :'(
En nog steeds mis ik sommige instrumenten of andere onderdelen voorraden. Maar hoef óók geen 2 verdiepingen met de trap omhoog te lopen.
Dus bekijk de foto's, heb je rommel of plaats gebrek, het kan altijd erger :)
ruud

EgbertG

Golden Member

Heeft nooit een plank t begeven???

Lol, ik zie geen ruimte meer om te werken. :)

Bapaktus

Special Member

@Egbert=Heeft nooit een plank t begeven???
Nee, ik heb de dubbele verticale montage steunen gebruikt met de daarbij behorende plankendragers.
En keilboutjes in de muur.

@Dratsabylgu=Lol, ik zie geen ruimte meer om te werken.
Jahoor, niet op de foto is tezien dat ik ook nog een verrijdbaar karretje (scoop console)had met een grote plank er op.
Maar ik moet toegeven dat deze situatie een beetje uitzonderlijk is. Was ook vlak voor de verhuizing, dus erg veel gewerkt werd er niet meer. ruud

Tidak Ada

Golden Member

Hmm,.... Doet me aan een ander bekend CO-lid denken.

Je werkt dus op je schoot?
Maar wel gezellig!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 4 april 2020 14:44:31 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jeever

Golden Member

Een leuk artikeltje op de site van Elektor over mijn (zeer bescheiden) workspace:
https://www.elektormagazine.com/news/workspace-electronics-kit-tester

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Misschien de foto ook even in dit topic uploaden in plaats van alleen linken naar Elektor?

Ziet er ordentelijk uit, wat handig is met bescheiden afmetingen. Toch is je werkbladoppervlak best behoorlijk. Is het een IKEA Galant of Effektiv? En is het opzetdeel voor de meetapparatuur ook van IKEA of zelf gefabriceerd?

If you want to succeed, double your failure rate.
Jeever

Golden Member

Op 6 mei 2020 10:44:19 schreef Jochem:
Misschien de foto ook even in dit topic uploaden in plaats van alleen linken naar Elektor?

Op 6 mei 2020 10:44:19 schreef Jochem:
Ziet er ordentelijk uit, wat handig is met bescheiden afmetingen. Toch is je werkbladoppervlak best behoorlijk. Is het een IKEA Galant of Effektiv? En is het opzetdeel voor de meetapparatuur ook van IKEA of zelf gefabriceerd?

Is inderdaad van Ikea, meer dan twintig jaar oud maar nog steeds vrijwel als nieuw. De naam weet ik echt niet meer. Opzetdeel is ook van Ikea.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

20 jaar oud dan is het geloof ik de Effektiv. Lijkt sterk op de Galant, maar de Effektiv heeft onder de lengte van het blad één grote rechthoekige koker lopen, welke met aparte trapeziumvormige delen met het blad verbonden zit. De Galant heeft een frame opgebouwd uit meerdere kleinere vierkante kokers, en dit geheel zit direct aan het blad geschroefd. Beide systemen zijn stevig, maar als je ooit een uitbreiding zoekt kun je beter dezelfde serie zoeken om ze zonder aanpassingen aan elkaar te kunnen verbinden.

Zijn mooie bureaus, vooral omdat ze regelmatig voor een habbekrats op marktplaats staan. De T-poten zijn met name bij grotere afmetingen aan te raden, omdat er dan tussen de delen in geen poten in de weg staan.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Mooi systeem met zo'n opzetplank.
"Helaas" staat mijn werkbank onder het raam / vensterbank, heeft ook wel een voordeel dat ik tijdens het knutselen nog wel kan zien wat er in de wereld (straat) gebeurt.
Met mijn rug naar een (het) raam (of deur) zitten vind ik gevoelsmatig geen optie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

ik heb juist een ouderwets lomp zwaar bureau (wat overigens echt rommelig is) maar juist omdat ik er vaak zware spullen opzet....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???