Recent viel het me op dat er veel reclame werd gemaakt voor goedkope LM338Ks online. Voornamelijk op marktplaats.nl werd het duidelijk gemaakt dat ze voor heel bescheiden prijzen te krijgen waren. Daarom heb ik op eBay (hier) een tweetal exemplaren aangeschaft om te testen of die daadwerkelijk iets waard waren. Dit is het plaatje van de listing waar ik hem gekocht heb:

https://i.ebayimg.com/images/g/II8AAOSwZbRdYO06/s-l500.jpg

Nu weet ik dat het originele ding vrij prijzig was, de LM338K van National was volgens mij iets van €40, en die van TI gaat volgens Octopart momenteel voor een stuksprijs vanaf €55 over de toonbank, en zelfs de LM338T kost al €2. Ik was dus zeker niet in de illusie dat het voor $1,41 een origineel originelen zouden zijn, maar ik hoopte dat ze misschien iets bruikbaars hadden gemaakt dat in elk geval in de buurt kwam.

Guess what? Niet dus... :(

Om te testen heb ik hem op een koelblokje gezet en 'textbook' aangesloten met een 120Ω weerstandje en een 2k potmeter. Bij het onbelast aansluiten op 28V leverde hij mooi de ingestelde waarde met een referentiespanning van ~1,27V, dus het leek in elk geval alsof er een chip in zat die de functionaliteit had van een LM317-achtig 'device'. Bij het testen met een 'dummy load' op de uitgang en ingesteld op 5V echter was het afgelopen voordat ik 2A aantikte. Hij stopte gewoon met stroom nemen, dus totaal geen drama, maar permanent de pijp uit. Dit was voor er voelbare warmte was geproduceerd.

Toen heb ik het gereedschap maar gepakt en heb de behuizing open geforceerd. De dop van de TO-3 behuizing liet zich makkelijk verwijderen, dus je kunt de chip dan bekijken zonder de schade van gereedschap. Dat zag er dus zo uit:

De 'die' (van ongeveer 1,8x1,8mm) zit met twee haartjes van bondwires aan de aansluitingen verbonden. Voor de mensen die niet bekend zijn met de datasheet: dit ding zou dus 5A continu en ≥7A piek aan moeten kunnen:

Het component dat ik kreeg had het opschrift "-MIL", een soort militaire specificatie suggererende. Nu was de originele nummering voor een 'milspec' exemplaar LM138K, dus zo een opschrift is altijd verdacht. Ik had er ook op gelet een advertentie te kiezen waar die "-MIL" indicatie afwezig was, in de hoop dat dit nog een beetje verschil zou maken. Het opschrift laat zich ook makkelijk verwijderen, het lost onmiddelijk op in aceton, en langzaam in wasbenzine:

Het dopje links heb ik het National Semiconductor logo en de "-MIL" indicatie verwijderd (leek me gepast), bij die in het midden heb ik (nog) niets veranderd. Ik weet niet of dit ook zo is bij de "echte" National Semiconductor of Texas Instruments exemplaren, ik kon alleen een oude ('92) MJ3001 van TI in mijn collectie vinden om mee te testen, en die gaf geen krimp, maar ik weet niet of die authentiek is. Van National heb ik naar mijn weten nooit een TO-3 component in handen gehad.

Tevens heb ik even met een kniptang in de behuizing zitten te knippen om de hardheid van het materiaal te testen. Ik verwacht van een "echte" TO-3 vermogensbehuizing dat het vernikkeld koper is, maar op dit punt had ik niet veel hoop meer. Tot mijn verbazing was het materiaal redelijk zacht, maar het mocht niet zo zijn. Ik weet niet wat het wel is, maar het lijkt op een soort aluminiumlegering. Het is te zacht om staal te zijn, maar ook in de diepste beschadigingen komt de kleur van koper er niet door:

Dus, conclusie: het lijkt er op dat die aanbiedingen niet veel waard zijn. Nu snap ik dat je niet voor een duppie op de eerste rang zit, maar het is jammer dat ze het niet eens hebben geprobeerd. Misschien door een LM350 of zelfs een LM317 chip in een TO-3 behuizing te zetten met fatsoenlijke 'bond wires' (desnoods dezelfde als die in een TO-220 behuizing), maar zelfs dat is niet het geval. Het is wel vreemd, want een goedkope 2N3055 kan wel gemaakt worden, maar zodra er een andere chip in zit is de wil om er nog wat van te maken blijkbaar verdwenen. Dit component voldeed totaal niet, zelfs met een goede chip had dit niet gewerkt (een 'die' met 1°C/W thermische weerstand is veel groter dan dit).

PS De visuele gelijkenis met de 'fake' transistor uit dit topic is wel opmerkelijk, zouden al deze 'fakes' in dezelfde fabriek gemaakt worden? :X

Heb je een mogelijkheid om de 'die' onder een microscoop te bekijken of er iets op staat?

De die in een LM317 is volgen mijn nog net iets kleiner. Dat zag ik tijden de reparatie van een voeding. De behuizing was open gebasten en die die met 1 pootje eraan zat nog vast in de print plaat de 2 andere pootjes waren los gekomen samen met de rest van de behuizing. Viel toen op hoe klein ze waren. Het leek me geen fake want de voeding was jaren lang gebruikt.

In denk dat goede LM317 die daar in die TO3 behuzing gewoon zou moeten werken ook als die zo klein is. Bij 2A zou die dan gewoon in protectie moeten gaan maar wel heel blijven.

Op 13 mei 2020 15:11:57 schreef henri62:
Heb je een mogelijkheid om de 'die' onder een microscoop te bekijken of er iets op staat?

Helaas niet, maar als iemand die wel heeft heb ik er geen bezwaar mee dit ding eens in een envelop te steken en op te sturen. Ik bewaar hem nog een week als niemand zich meldt. Inmiddels naar Robin F. gestuurd die de onderstaande plaatjes heeft geschoten.

Op 13 mei 2020 15:59:33 schreef benleentje:
[...]In denk dat goede LM317 die daar in die TO3 behuzing gewoon zou moeten werken ook als die zo klein is. Bij 2A zou die dan gewoon in protectie moeten gaan maar wel heel blijven.

Klopt, het zou best kunnen dat dit een LM317 'die' is, maar dan heb je toch nog 'bond wires' nodig die 1,5A aankunnen, en dat zijn deze niet en dat is de reden dat hij stuk ging. De 'die' lijkt nog intact (maar ik kan dat nu niet meer goed testen natuurlijk). Op de foto is het niet goed te zien, goede foto's maken hiervan is niet makkelijk, maar deze 'bond wires' zijn serieus dun. Er gaan er zeker 20 in een zijde van de 'die', dus we hebben het over ≤50µm. De witte aanslag en de manier waarop de doorgebrande draad verschrompeld is doet aluminium vermoeden en geen koper, wat het nog eens een stukje erger maakt want de soortelijke weerstand van aluminium is aanzienlijk groter. In dit geval zijn de 'bond wires' ook nog eens vrij lang, dus dat werkt ook al niet in je voordeel.

Ja dat maakt het helemaal bizar en onbegrijpelijk. Met goede bondwires zou het gewoon als een LM317 kunnen werken.
Hoe goed kan jij solderen ;). Moet te deon zijn er zit nog een kortstuk je draad aan de DIE.

Wel eens een foto gezien van een IGBT module van 1200A daar zitten serieuze bondwires in en dan ook heel veel. En kom ook zien dat er veel IGBT die in de module zitten.

Ja ik sta ook perplex dat je door zo veel moeite gaat iets goedkoops best overtuigend te vervalsen, om dan alsnog zo te falen. Echt absurd dit... 8)7

Niemand neemt de moeite om dit retour te sturen. Kosten, gezeik, je hoort toch niets meer.

Dit is de reden waarom ik 99% van mijn spullen via gerenomeerde kanalen besteld zoals Farnell.

Ik heb heeeele slechte ervaringen met power-halfgeleiders bestellen via ebay in China. die drukken er gewoon Infineon op, en verkopen je een 1A FET als een 100A exemplaar.

Op 13 mei 2020 16:13:39 schreef Kruimel:
[...]Helaas niet, maar als iemand die wel heeft heb ik er geen bezwaar mee dit ding eens in een envelop te steken en op te sturen. Ik bewaar hem nog een week als niemand zich meldt.

Als je wilt kan ik foto's van de die maken. Mailadres staat in profiel :)

Ik heb gelukkig geen slechte ervaringen omdat ik ze nooit via ebay bestel. Wel met dank aan dit soort topic's.
Ik heb wel op Ebay Fake USB geheugen stick's gekocht die 512 Gb zouden moeten zijn. JE kon er ook gewoon 512GB opschrijven maar in werkelijkheid bleef er maar 16GB opstaan en die door het continu overschrijven ook nog een corrupt was.
Ik heb Ebay hiervan verwittigt en de verkoper was zelfs nog boos op me
dat ik dat had gedaan. Schijnt hem dan weer onderaan de zoeklijsten te zetten. Ja moet je maar geen rotzooi verkopen.

IK heb van de week wel een set metaalfilm weerstanden besteld ik zou niet weten wat ze daaraan nog fake kunnen maken.

@Robin F.: Mail gestuurd. :)

@hobby-ist: Ik kocht ze ook nooit online om deze reden, maar ik dacht dat er af en toe wel iets tussen zou zitten dat 'legit' zou zijn omdat andere elektronica (opamps, logica-ic's, Arduino's) vaak best best bruikbaar is. Zelfs met elco's heb ik weinig problemen ervaren.

@benleentje: Weerstanden heb ik wel ervaring mee, ooit een assortimentje gekocht. De draden zijn heel dun en bevatten vermoedelijk staal, want ze zijn magnetisch. Tevens zijn ze vrij dun, dus ze knikken een breadboard snel. Ik heb (nog) geen problemen gehad met de weerstand zelf, maar de verf kan wel krassen wat bij experimenteren kortsluitingen kan geven. Voor eenmalig gebruik zijn deze weerstanden zeer goed bruikbaar, als ik de keuze heb gebruik ik voor experimenteren betere. Niets is vervelender dan het niet hebben van de benodigde weerstandswaarde, dus zo een assortimentje is zijn gewicht in goud waard. Zelfde geldt voor een assortiment zeners.

Nicole Kidman zei het al: Hey, what did you expect?

Op 13 mei 2020 16:19:39 schreef benleentje:
... Moet te deooen zijn er zit nog een kortstuk je draad aan de DIE.
...

Hmmm...

Aluminium solderen op die schaal? Veel succes. HEEL veel succes...

Zet je er toch gewoon een knijphulsje op O-)

Voor een kroonsteentje ook gelijk een gaatje in de behuizing maken kan je hem, altijd nog een keer nadraaien.

Vroeger draaide ik draadjes gewoon in elkaar met een stukje tape.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (47%)]

Iets dergelijks heb ik meegemaakt met STK eindversterkermodules en die kwamen nog wel van een Nederlandse importfirma.
De nieuwe STK sneuvelde al bij een geringe belasting. Ik heb destijds van het defecte origineel en het nieuwe exemplaar de inhoud vergeleken.
De eindchipjes waren nog geen kwart van die in het origineel.
Later bij de importeur van de versterker een STK besteld, die was fors duurder, maar bleef gewoon heel....

Ik was dus zeker niet in de illusie dat het voor $1,41 een origineel zou zijn

Dan ben je afgezet,
Hier https://nl.banggood.com/20-Pcs-5A-1_2V-To-32V-LM338K-LM338-Voltage-Reg… staan exact dezelfde voor minder dan de helft.
Zelfs de foto is identiek. |:(

Een paar NOS TO-3 regulators van National uit mijn collectie, met aceton gaat de opdruk er niet af.

Op 13 mei 2020 20:56:55 schreef Brainbox:
[...]
Dan ben je afgezet,
Hier https://nl.banggood.com/20-Pcs-5A-1_2V-To-32V-LM338K-LM338-Voltage-Reg… staan exact dezelfde voor minder dan de helft.
Zelfs de foto is identiek. |:(

Dan ben je nog afgezet.
Hier nog goedkoper:
https://nl.aliexpress.com/item/32915647085.html?spm=a2g0o.productlist.…

Foto via de stereomicroscoop, met een 0402-weerstand ernaast (1 bij 0,5 mm):

De bonddraden zijn van aluminium, ik schat zo'n 60 a 70 micron breed, en vrij slecht gemonteerd: er hangt een behoorlijk stuk los na de verbinding. Ook valt op dat voor zowel Vout (draad linksboven) als voor Vin (draad in het midden) er twee bondpads beschikbaar zijn, maar er slechts één gebruikt wordt. Een aluminium draad van deze dikte kan ergens tussen de 1 en 2A dragen, dus voor 5A is één draad in elk geval niet genoeg.

Op de die zelf is nergens een typenummer of logo te vinden. Dus het is lastig vast te stellen wat het precies is, maar op het eerste gezicht lijkt het wel overeen te komen met het schema dat in de datasheet staat (wat ook logisch is, omdat de chip voor lage stromen wel lijkt te werken).

Of de chip zelf wel 5A aankan weet ik niet, maar hij is daarvoor in elk geval niet goed afgemonteerd. Het zou kunnen dat dit een kopie van de LM338 is, of misschien gewoon een LM317 of iets dergelijks.

Wat is dat voor een stukje bondwire in het midden van de chip? Dat zweeft...

Wat ik ook niet snap is dat die dingen dus voor 28 dollarcent worden verkocht en daar heeft een fabriek een nepper voor moeten maken, wat marge vangen en dan mensen in het traject daarna ook nog wat geld willen verdienen.
Veel moeite voor zo'n schamele opbrengst.
Met het risico dat het snel in de elektronica wereld bekend wordt en de handel instort.

Dit is de chip van een LM317.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/QzflsE0l_7Se_nKNy9v4N6unGm-ICRbntTL3OUx0x8FAhxEYA4doz7PBjokjc1rokDEZwUnXP1HC20hzOReRDvEHy0dewrcRrDd1h3brA_38R0rk9PQ
En dit een LM338k volgens: https://zeptobars.com/en/read/LM338K-5A-LDO-TO-3-TO-220

[Bericht gewijzigd door RES op (18%)]

@rob040: Dat stukje in het midden is voor de Vin, die gaat dus naar één van de twee pinnen van de package. In dit exemplaar is hij afgebroken/gesmolten door de te hoge stroom.

@RES: die lijkt er inderdaad ook wel op. Maar chips als de LM317 worden door veel fabrikanten gemaakt, dus er zijn ook vele verschillende layouts van.

De eindtrap lijkt in elk geval erg op die van een LM317. Als de afmetingen overeenkomen is het wellicht een slecht afgemonteerde LM317? Dan zou het vallen in de categorie "there was an attempt".

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

De eindtrap van de fake chip is in mijn ogen ca 2x groter echter opvallend is het stuurgedeelte dat veel eenvoudiger is, zoals ik dat eerder van een vaste spanning IC zou verwachten.