Op 24 mei 2020 14:45:28 schreef Shiptronic:
Loopt hij mechanisch vast? heb je de overbrenging wel eens open gehaald?
Nee, de reductor loopt mechanisch niet vast. Ik heb deze in het verleden opengehaald en daar zie je weinig slijtage aan. Als je de behuizing van de motor haalt dan kun je de rotor ook eenvoudig draaien (en de reductor dus ook)
Op 24 mei 2020 15:18:16 schreef benleentje:
[...]Nee helemaal niets, vergelijk eerst met een goede motor. Bij welke spanning heb je getest en hoeveel stroom trekt de motor precies. //knip//
Als je een goede en defecte motor vergelijk door ze met de hand te verdraaien merk je dan verschil?
Een goede motor trekt rond de 700mA onbelast en 1800mA belast. Een defecte motor trekt >2A bij een veel lagere spanning. Exacte spanning weet ik niet meer maar dit is hooguit 5V.
De motoren kan ik met de hand niet verdraaien omdat deze samen met de reductor een geheel is. De enige manier om de rotor te draaien is door de behuizing van de motor te demonteren. Of ik dan verschil merk tussen goed en defect heb ik niet geprobeerd.
Op 24 mei 2020 15:31:20 schreef Shiptronic:
Ik denk dat met de hand draaien door de vertraging zeer zwaar tot niet zal gaan. maar volgens mij zitten er in dat ding schroeven, dus open maken en kijken! Mischien kan de motor los van de aandrijving?
De reductor kan open, de motor kan open, maar los van elkaar halen dat valt nog niet mee. Niet zonder schade tenminste.
Op 24 mei 2020 15:38:11 schreef anoniem015:
Een defect van deze motor/reductor kan zijn:
-worm/wormwiel beschadigd (wormwiel soms kunststof)
-borstels/collector/ankerwikkeling (stator heeft permanente magneten)
Dus ik zou eerst de stroom van dit geheel eens monitoren
-Of die motor niet overbelast wordt
-Wanneer het alarm afgaat. Bij 2,5A of bij 10A?
-Ik mag er toch vanuit gaan dat het alarm de motor ook uitzet?
Ruitenwissers starten op interval of regensensor een veelvoud en draaien uren
De besturing toont de motorstroom en die heb ik ook gecontroleerd met een multimeter. Maximaal is de stroom 1800mA.
Bij 2200mA grijpt de besturing in en schakelt de boel uit in enkele seconden.
Op 24 mei 2020 15:39:27 schreef Lambiek:
[...]
Dat is toch toch een goed merk, dat zijn goede motoren.
Ik zou eerst eens kijken hoe zwaar de motor loopt.
En staat je beveiliging niet te hoog afgesteld?
En maak de motor eens open en maak een paar foto's en plaats die hier.
Of Doga een goed merk is weet ik niet. Lijkt er redelijk profi uit te zien maar mijn ervaringen zijn niet zo best. Maar of dat aan de motor te wijten is...
Nee, beveiliging staat onder de nominale stroom van de motor en deze functioneert correct. Ik zal kijken of ik nog een defecte motor heb en maak dan wat foto's.
Op 24 mei 2020 17:46:09 schreef henri62:
Alles eraf gooien en gewoon een 400V 3-fase motortje pakken met een haakse reductor, die heb je al voor minder dan 150 euro. Gaat niet meer stuk.
Afhankelijk van je besturing wat je nu hebt kan er nog wel een behoorlijke kostenpost bijkomen.
Vertel eens wat er verder allemaal op dat filter zit aan mechanica en besturing? evt foto's?
Tja, alles er af is ook in me opgekomen maar dat is mij nu nog net een stap te ver. De besturing bestaat uit een printplaat met display, twee niveauschakelaars en een motor.
De eerste niveauschakelaar is het spoelsignaal, de tweede is een hoogwater alarm. Mechanische steekt de motoras door de wand van het filter (boven water) en die steekt weer in een soort aandrijfas die op zijn beurt het filterdoek verplaatst.
Foto's plaats ik bij voorkeur niet omdat de verstandhouding met de fabrikant niet echt denderend is, en men is ook niet echt meewerkend.