Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

de exacte productie tijd van jlc verschilt wel eens, maar doorgaans is het vrijdags besteld volgende week vrijdag of maandag in huis met DHL.
De verwachte leverdatum die DHL altijd geeft is altijd later dan het werkelijk komt. laatst voorspelde ze zelfs een week later, terwijl het al in Brussel was. Dan weet je wel dat het de volgende dag hier is meestal.

Bij welke stap krijg je eigenlijk douanekosten voorgeschoteld? Is intussen al in Leipzig en customs cleared, maar nergens kosten te betalen.

Normaliter mag je onderstaande procedure volgen, maar kan je ook aan de deur betalen met pin. IVM corona laten ze het pin ding in deze tijd thuis.

Ga naar: https://delivery.dhl.com/prg/on-demand-delivery.xhtml?ctrycode=NL

Kies onder GEEN BEDING "sign up or log in" (*), maar "manage shipment as a guest". Je moet dan je traceernummer invoeren, je postcode (of soms wat anders) en dan kan je zien waarvandaan het komt en wat de kosten zijn. Click op "pay now" om de douanekosten te betalen.

Voor mijn bedrijf doe ik dit zodra ik de melding "With delivery courier" krijg. Als ik het eerder doe, dan haalt de koerier bij het inladen de BTW factuur van het pak af als indicatie voor dat ie al betaald is en dat ie niet hoeft te zeuren om betaling.... Maar de belastingdienst vind het altijd wel fijn als ik een factuur blijk te hebben als ik de betaalde BTW wil aftrekken.....

Je hoeft niet te betalen als je minder dan 22 euro aan goederenwaarde had gekocht, met een kleine printenbestelling behoort dat tot de mogelijkheden. Ik geloof dat het betaal-systeem dan iets zegt van: "je pakket bestaat niet" inplaats van te melden dat er geen douanekosten zijn.

(*) Het lukt ze NOOIT om je pakket correct aan je account te matchen. En als je eenmaal ingelogd bent geweest dan laten ze je nooit meer de "as guest" optie zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Bij welke stap krijg je eigenlijk douanekosten voorgeschoteld? Is intussen al in Leipzig en customs cleared, maar nergens kosten te betalen.

Ik krijg altijd een mail rechtstreeks van DHL, waarin keurig de BTW/Invoerrechten berekening staat. Die kan ik dan vervolgens overmaken (zit een betaallink in), ik twijfel of dat bij binnenkomst in de EU is of in Eindhoven (laatste station). Als ik die meteen betaal word er niets op "Hold" oid gezet en vraagt de koerier ook niet om geld want is alles betaald. Uiteraard zoals Rew zegt alleen boven de 22 Euro.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Krijg jij de btw factuur niet achteraf rew?
Ik krijg meestal daags na levering van dhl een mail met de factuue inklaringskosten
En administratieve kosten.
Hoef aan de deur nooit te betalen en vooraf ook niet, maar misschien omdat ze weten dat het een zakelijke zending betreft.

Ohja.... Als ik bij JLC bestel dan voeren ze correct m'n email adres in en krijg ik inderdaad de Emails. Maar bestel ik bij Elecrow dan doet DHL alsof ze m'n EMail adres niet weten.

Ik heb ook een DHL-account en zou achteraf kunnen betalen, ware het niet dat ze tot nu toe geen enkele van m'n inkomende zendingen aan m'n account hebben gekoppeld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het ziet er naar uit dat we geluk hebben. Geen extra kosten, terwijl het totaalbedrag van de PCBs meer dan €50 was (zonder verzendkosten).
Levertijden worden blijkbaar inderdaad zeer ruim gerekend.

Ter info: 14e april printen+stencil ingestuurd bij Elecrow, gisteren verstuurd in HK, zojuist binnen.
@GeertJan hieronder: Ik denk dat ik dat ook maar eens ga proberen.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 29 april 2020 07:07:54 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

AllPCB: 21 april besteld, 24 april verstuurd (dag langer vanwege andere kleur print), zojuist binnen.
Helaas wel met een ontvangstbevestiging van de mensen van de tiende penning, maar daar gaat het nu niet om.

Ik heb zondag en vandaag twee zeer vergelijkbare PCB bestellingen de deur uit gedaan.

De eerste bij ALLPCB. Dat kost me bijna $80 aan PCBs plus bijna $80 aan verzendkosten. Totaal $160.

Vandaag weer bij Seeedstudio. Daar heb ik ongeveer 7 jaar niet besteld. Daar kost ongeveer dezelfde bestelling (3 verschillende printjes, 1 stencil) bijna $50 en verzenden ook: totaal minder dan $100. Daar komt bij dat Seeed prettiger werkt.

Slechtste: ALLPCB: het tabblad met de bestelling wordt onbruikbaar.
medium: Elecrow: je gaat naar de winkelwagen en moet opnieuw naar "bestel PCB" navigeren voor ieder volgend printje.

Beste: Seeed: na het toevoegen aan je winkelwagen kom je gewoon weer terug in een schone "bestel PCB" pagina. Direct door naar de volgende bestellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net leuke PCB besteld bij JLCPCB 12-5-2020, ik laat het weten wanneer het aankomt. Kost maar 1/3 van wat het bij Seeedstudio kost.

Prijzen schelen per fabrikant nog al, vooral met
minimaal boorgat (bij 0.2 mm unplated wordt het bij meerdere duur)
kleur - groen is overal goedkoop, JLCPCB is bij andere kleuren wel duurder

100 PCB's 85x55 mm van 0,8 mm dik (1.6 mm kost net zoveel) met ENIG, dubbelzijdig, ook 0,2 mm boorgaten:
PCB's totaal: €48.65
Shipping: €25.64

[Bericht gewijzigd door Hoeben op woensdag 13 mei 2020 10:43:35 (18%)

marcob

Golden Member

Afgelopen donderdag 7-5 een 5 tal printen besteld bij PCBWay, afgelopen maandag 11-5 netjes bezorgd door DHL.
Standaard 24x75mm print blauw, 5 stuks voor $28,- inclusief verzenden.

Wel eerlijk, zo snel als deze keer is het nog nooit geweest, meestal 5 werkdagen. :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Heb dit keer via JLC besteld. Te veel kleine onderdelen om met een pincet bezig te zijn, onderdelen dicht bij elkaar, en wilde dat het er netjes uit ziet, dus laten bestukken. Tevens moet ik te veel verschillend onderdelen bij Farnell bestellen waarvan er voor enkele onderdelen een minimale stuks/order zou zijn waardoor ik duurder uitkwam dat laten bestukken.

15 st 75 x 30 en 5 st 30 x 50 beiden bestukt voor €45 ( moet nog 8 onderdelen per print zelf er op solderen )
Verzendkosten bijna €19,79

1 onderdeel kon niet geplaatst worden want was niet in voorraad. Jammer dat het niet in voorraad zijnde onderdeel niet alsnog mee bestukt kon worden toen het onderdeel weer op voorraad was.

Order ging niet snel, soms een paar uur geen voortgang. Terwijl de afleverdatum ‘bekend’ en voorbij was, moest er nog begonnen worden. Daarna duurde het ruim een dag voordat ze gingen bestukken. Super haast had ik niet maar had toch wel gehoopt om vandaag de rest te solderen en te programmeren.

Is onderweg via DHL express. Nu vraagt DHL €31,41 als invoer en BTW.
Meestal betaal ik niets extra, maar nu het bestukt is komt het boven de €22.
Factuur incl verzending is 64,71. Dus het douane BTW bedrag is 13,59.
Waar komt de rest vandaan?
Al vrijdag geprobeerd om DHL te bereiken, maar reactie was ‘klopt wel, maar weten we niet. Bel maandag’.

Iemand ook dit mee gemaakt, zo’n groot verschil?

Wat is het beste, maandag bakkeleien met DHL of betalen en dan terug claimen via de douane procedure?

DHL z'n administratiekosten?
Heb wel eerder meegemaakt dat die bijkomende kosten de werkelijke BTW overstegen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 mei 2020 14:53:03 schreef Jochem:
DHL z'n administratiekosten?
Heb wel eerder meegemaakt dat die bijkomende kosten de werkelijke BTW overstegen.

Ook aan zitten te denken maar ze worden al betaald door JLC.
Heb je dat ooit kunnen vinden op de website? En welk bedrag is dat dan? PostNL is geloof ik €17.

Wordt trouwens leuk dan als volgend jaar de BTW vrijstelling voor onder de €22 wegvalt.

Wat gebeurd er eigenlijk als ze een onderdeel niet binnen hebben dat je écht niet zelf kan plaatsen? Krijg je dan gewoon de pcbs zonder dat onderdeel, of wordt je vooraf gecontacteerd?

Alex P

Golden Member

Op 31 mei 2020 14:56:56 schreef Lord Anubis:
[...]
Wordt trouwens leuk dan als volgend jaar de BTW vrijstelling voor onder de €22 wegvalt.

De afgelopen tijd heb ik tweemaal iets "duurs" (meer dan 22 euro) bij Aliexpress besteld met als verzendland Polen en Spanje, binnen de EU. Dan zitten al die kosten al in de prijs verwerkt.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op 31 mei 2020 14:48:22 schreef Lord Anubis:
Heb dit keer via JLC besteld. Te veel kleine onderdelen om met een pincet bezig te zijn, onderdelen dicht bij elkaar, en wilde dat het er netjes uit ziet, dus laten bestukken. Tevens moet ik te veel verschillend onderdelen bij Farnell bestellen waarvan er voor enkele onderdelen een minimale stuks/order zou zijn waardoor ik duurder uitkwam dat laten bestukken.[...]

Ik heb vaak zeer nauwkeurige elektronica, speciale 0.1% weerstanden, duurdere opamps etc. JLC heeft dat niet liggen. Kunnen ze dat ginds inkopen? Of kan ik toeleveren? Hoe werkt dat?

Op 31 mei 2020 16:18:00 schreef Hoeben:
[...]

Ik heb vaak zeer nauwkeurige elektronica, speciale 0.1% weerstanden, duurdere opamps etc. JLC heeft dat niet liggen. Kunnen ze dat ginds inkopen? Of kan ik toeleveren? Hoe werkt dat?

Je kunt enkel componenten uit hun database gebruiken.

bprosman

Golden Member

Kennis van me had betere ervaringen met ALLPCB, daar kun je je BOM uploaden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 31 mei 2020 14:48:22 schreef Lord Anubis:
Factuur incl verzending is 64,71. Dus het douane BTW bedrag is 13,59.
Waar komt de rest vandaan?

13.59 BTW + 14.50 inklaringskosten + 3.05 BTW over inklaringskosten = 31.14, maar 1 typefout of
27 cent verwijderd van de 31.41 die jij noemt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 mei 2020 16:08:59 schreef Alex P:
[...]
De afgelopen tijd heb ik tweemaal iets "duurs" (meer dan 22 euro) bij Aliexpress besteld met als verzendland Polen en Spanje, binnen de EU. Dan zitten al die kosten al in de prijs verwerkt.

Dat kan maar uiteindelijk gaat het om het land waar het echt vandaan komt. Ooit eerder in mijn vingers gesneden. Tijden de order stond Frankrijk als verzend land, maar uiteindelijk kwam het uit China. Heb het niet geaccepteerd en PAypal regelde het voor me.

JLC
Je kan geen onderdelen toeleveren bij JLC; wat betreft het missende onderdeel, de reactie was "Geen order plaatsen". 'Gelukkig' moet ik nog andere onderdelen op de printjes solderen dus de 24 polig chip kan er ook wel bij.

@bprosman
Je laad altijd je BOM, en in principe, zie je direct wat er wel of niet aanwezig is.

@rew
Bedankt, maar waar heb je de inklaringskosten gevonden? Is dat weer bedrag gebonden?

bprosman

Golden Member

Je laad altijd je BOM, en in principe, zie je direct wat er wel of niet aanwezig is

Wat ik bedoel is dat je bij JLCPCB moet kiezen uit de database van onderdelen. Bij ALLPCB upload je je BOM (hebben geen componenten database) en zij kunnen inkopen voor je.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt, maar waar heb je de inklaringskosten gevonden? Is dat weer bedrag gebonden?

Nee, altijd 14.50 ex btw, ongeacht het bedrag.

Waar ik dat vind? Eehhh op het betaalbewijs wat ik krijg? Ik heb ondertussen 47 van die dingen in m'n facturen systeem zitten. Ik ken ze wel uit m'n hoofd....

Vervelende policy van DHL: Ze halen dat btw-specificatie/betaalbewijs ding van de doos als er al betaald is als ie in uitlevering gaat. Als bedrijf moet je dan een mail naar de klantenservice sturen om de BTW bon te krijgen. Zucht. Mijn vaste DHL-chauffeur weet ondertussen dat ik dat niet fijn vind en hij laat hem er voor mij opzitten. Als je je Email openbaar had gehad, dan had je rond 18:10 een scan van een van mijn BTW bonnen in je mail gehad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 mei 2020 22:41:42 schreef rew:
[...]
Nee, altijd 14.50 ex btw, ongeacht het bedrag.

Waar ik dat vind? Eehhh op het betaalbewijs wat ik krijg? Ik heb ondertussen 47 van die dingen in m'n facturen systeem zitten. Ik ken ze wel uit m'n hoofd....

Zou netjes zijn als ze het ook op de website plaatsen, maar ja dat is een ander verhaal.
Ik zou zweren dat mijn email adres openbaar was. Heb in het verleden mail ontvangen en gecommuniceerd met mede CO'ers.

@pbprosman, zal eens op zoek gaan bij JLC naar de database. En ook kijken wat ALLPCB vraag voor een identieke set.

@rew - bedankt voor de scan. Eigenlijk net zo duur als PostNL.