Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Hubie

Special Member

Een rheostat toepassen?

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 7 juli 2019 23:41:25 (28%)

Op 7 juli 2019 23:13:13 schreef Tidak Ada:

Allen kan de potentiaal van het geheel zo hoog liggen, dus hier geldt voornamelijk hanteerbaarheid en veiligheid....

Wat is eigenlijk het probleem? die weerstand zit toch IN het toestel, net zoals de vele andere onderdelen die ook onder spanning staan...

RAAF12

Golden Member

Voordat je fouten maakt, R8 is de linker Vitrohm draadgewonden weerstand, op de foto hierboven staat het pijltje bij die andere weerstand. Snip van het plaatje uit de manual:

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 juli 2019 00:00:44 schreef kris van damme:
[...]

Wat is eigenlijk het probleem? die weerstand zit toch IN het toestel, net zoals de vele andere onderdelen die ook onder spanning staan...

In dit geval moet je aan een slecht manipuleerbaar klipje fratsen om het ding af te regelen. Zelfs bij lage spanning al een ?u? werkje!

@Raaf:
Ja ik heb de verkeerde weerstand gemarkeerd. Het ging mij ook voornamelijk om het soort ?lo?e weerstand aan te duiden (overigens als vaste vermogensweerstand prima spul, maar beslist geen afregel weerstand in een meetsysteem) . Had de manual niet bij de hand.

@hubie:
Zoals ik al eerder opmerkte: een 50 ohm ontbrom potmeter zou beter zijn geweest. Helaas heb ik zo’n ding niet liggen ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Heb je hier iets aan?

http://www.bramcam.nl/BromPot.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada, :-)

Gaat vandaag op post!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Heer Tidak; na het lezen van de reacties heb ik het etiket van m'n portfles ook eens bestudeerd.
Kennelijk is de 19% toch teveel om nog een gefundeerde mening te produceren.

festina lente

Op 8 juli 2019 07:13:57 schreef Tidak Ada:
[...] In dit geval moet je aan een slecht manipuleerbaar klipje fratsen om het ding af te regelen. Zelfs bij lage spanning al een ?u? werkje!

(

tja, Die schuifregelweerstanden waren toen gebruikelijk,zeker op plaatsen waar het maar één keer moet ingesteld worden. btw, je verzamelt historisch spul... zonder het dubbelgeïsoleerde logo erop. ;)

blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

De potmeter is naar je onderweg!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Thanks in advance! :)

@kris van damme:
Dit was jaren lang het uitzicht vanuit mijn kamer:

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 8 juli 2019 16:20:12 (58%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kon wel eens de trouwe reisgenoot geweest zijn van 1 v/d 'collegae' hier:

PTT... is dus alweer een oudje. :) Maar geen beschadigingen dus kan nog een ronde mee.

Stond op 't punt iets dergelijks aan te schaffen. Genoeg keus, maar dit soort gereedschapstassen kunnen best prijzig zijn (en niet iets waar ik snel op zou bezuinigen). Dus de weggeef winkel kwam precies op tijd.

toen had de ptt nog degelijk spul, nu komt er een ingehuurde monteur langs om je aansluiting op te leveren die met zelf gekocht action gereedschap aan t werken is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Is er nou al werkelijk waar bijna een half jaar niet in de afvalbakken gegraaid?

Laat ik dit topic dan maar weer wat nieuw leven inblazen: gisteren gevonden in de grijze bak: een Axis 212 PTZ netwerk camera met fish eye lens.

Na wat geprul met resetten, ip instellingen en het root password (mag niet langer dan 8 karakters zijn!! ) kreeg ik beeld, maar wel out-of-focus.

Met gepast geweld bleek de lens draaibaar te zijn. Blijkbaar zat hij te dicht tegen het frame aan. Nu heb ik een mooi beeld, helaas wel slechts 640x480.

Natuurlijk wel, is een van mijn favoriete hobbie's :+ ;)
(tot ergenis van sommige vrienden omdat ik overal graag in die bakken kijk)
je vindt tegenwoordig op veel plaatsen recupel/wecycle ewaste bakken.
ja, ik weet dat het officieel niet mag maar daar trek ik me niets van aan. ik vindt dat vernietigen en down cyclen onder belang aan hergebruik en of repareren, dat is beter voor het milieu.
Ik denk dat ik dit al doe vanaf klein jochie, met 1 gulden zakgeld moest je echt wel creatief zijn om aan onderdelen te komen voor je hobbie :P
Maar ik heb ook veel plekken waar ik met toestemming in de bakken mag snuffelen, waar ik al kom van sinds ik een klein broekie was.
Als ik al mijn afvalbak vondsten zou noteren zou het een lange lijst worden hier en stuk actiever topic :P
Ik denk dat meer dan 80 procent van mijn apparaten die ik gebruik gewoon weggegooide apparaten zijn. (ook nu heb ik maar weinig geld dus komt dat goed uit)
Maar vooruit, nog enkele recente aanwinsten.
Stuk of 20-30 werkende led lampen in bv gu10, dikke fitting.
Ipad 2 met officieel hoesje en met simoptie, werkt nog prima en accuduur is ook nog lang. gebruik ik nu om onderweg in de trein en bus techfilmpjes te kijken van bv bigclive en voor snel online opzoekwerk.
Ipad mini 4. Helaas een icloudlock, scherm en touch werken nog dus voor reparatie (ik haad die icloud locks |:( )
ipad 4, digitizer kleine scheur waardoor touch soms niet werkt of begint te flippen. Verder in orde dus komt een nieuwe digitizer voor.
Stuk of 8-10 iphones, voornamelijk 4, 4s en in verschillende toestanden nog niet allemaal getest maar eentje werkt zeker al.
Veel smartphones met diverse problemen maar meestal werkend, verouderd en of slechte accu.
6 compact camera's. Enkele werkend maar versleten accu, enkele nog niet getest ivm geen accu of defecte.
Externe usb dvd drive
externe laptopschijf maar waarschijnlijk te veel bad sectors maar kastje is prima voor hergebruik.
2tb externe schijf.
Wat led kerstverlichting (sommige adapter defect maar heb zelf vanalles liggen)
ipod met harde schijf 120, werkt nog prima.
2 koptelefoons, werkte ook nog prima.
veel pc muizen, werkte ook nog prima
en ik vergeet vast nog een hoop.
Veel werkende/ gerepareerde spullen geef ik weer weg aan mensen met weinig geld die het kunnen gebruiken.
ik doe het niet voor het geld maar voor plezier en om afvalberg een mini klein beetje helpen te verkleinen.

Lambiek

Special Member

Op 20 december 2019 15:26:55 schreef brains:
Natuurlijk wel, is een van mijn favoriete hobbie's :+ ;)
(tot ergenis van sommige vrienden omdat ik overal graag in die bakken kijk)

you got the brains :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier het zelfde. Ik heb het geluk dat ik een bijbaan heb bij een witgoed/bruingoed winkel.

Laatste vondst was een laptop van 4 jaar oud met een defect scherm. Heb daar al een SSD schrijf in gezet, maar wil het ombouwen naar een soort computer, omdat een nieuw scherm best wel duur is. Ik ga het dan gebruiken als een media PC voor mijn TV.
Mijn TV 46inch komt ook van mijn werk. Die zou soms keuren geven en daarom is die weg gedaan. Het enige dat ik zie is bij fel wit licht wat lichte vlekken in het beeld, maar heel vaak is dit ook niet te zien.
Ook laatst een oude buizen radio meegenomen die in wil opknappen.

Ik post eigenlijk alleen wat, als het echt elektronica gerelateerd is zoals regelbare voedingen, scopes, componenten en zulke dingen. Alleen kom ik dat bijna nooit tegen.

mel

Golden Member

Als er nou echt niemand iets te doen heeft en tijd over, kom dan gerust langs bij mij thuis.
Ik heb echt heel veel zooi, veel HF printen, ik doe er niks mee, en zonde om weg te gooien..
Wel ff bellen voordat je langskomt ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb de connecties nog niet om binnen tech bedrijven de overbodige meetapparatuur op te snorren. :+

RAAF12

Golden Member

Een leuk versterkertje gekregen! Een draad ligt los dus er zit nog wat werk aan.

joopv

Golden Member

Op 20 december 2019 15:51:19 schreef #jeffrey#:
Laatste vondst was een laptop van 4 jaar oud met een defect scherm.

4 jaar is wel erg weinig. Vorige week een HP Elitebook 8570p uit de bak gevist met een drivelock HD. 7 jaar oud of zo.
Weet iemand daar een oplossing voor of kan ik die HD inderdaad alleen nog maar in de vuilnisbak kieperen, zoals HP beweert? Al kon ik 'm alleen maar formatteren.

fred101

Golden Member

Ik loop wat achter met fotos op- mijn website zetten.
Deze mooie GR-650A heb ik van BenLeentje. Na wat TLC (zoals de schijven en het nikkelwerk polijsten) is hij weer in verrassend goede en originele staat. (op de ooit door iemand ingebouwde voeding na ipv batterijen , GR verkocht als optie destijds zelf ook een voeding)

Het is een impedantie brug, het ontwerp is uit 1933, ik ben nog niet in de geschiedenis gedoken maar gezien de uitvoering en serienr. denk ik dat dit een vrij oude is. Eigenlijk is het geen pure impedantie meetbrug want die heeft meestal een aflezing in reële weerstand (R) en imaginaire weerstand, ( jX ofwel reactantie) Deze heeft net als zijn opvolgers (GR1650, GR1608) al een directe uitlezing in L of C ipv reactantie (En D of Q ipv het reële weerstand deel)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Op 13 juli 2020 16:36:53 schreef joopv:
[...]
4 jaar is wel erg weinig. Vorige week een HP Elitebook 8570p uit de bak gevist met een drivelock HD. 7 jaar oud of zo.
Weet iemand daar een oplossing voor of kan ik die HD inderdaad alleen nog maar in de vuilnisbak kieperen, zoals HP beweert? Al kon ik 'm alleen maar formatteren.

Wellicht met het ingebouwde secure-erase commando van de schijf proberen. 1 van de stappen in die secure-erase procedure is dat je de schijf lockt, en die stap is al gedaan...

https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Thevel

Golden Member

Op 13 juli 2020 18:53:29 schreef fred101:
Deze mooie GR-650A heb ik van BenLeentje.

Ik ben ook benieuwd naar de foto's van de binnenkant...

Hubie

Special Member

Op 13 juli 2020 13:37:08 schreef RAAF12:
[bijlage][bijlage][bijlage]

Een leuk versterkertje gekregen! Een draad ligt los dus er zit nog wat werk aan.

Prachtig spul wat ze eind jaren 70 en in de jaren 80 maakten.
Ingekast met plaatstaal en alu + een mooi smoelwerk en analoge meters.

Heb hier nog een Pioneer tuner en een Marantz versterker staan,allebei ook gekregen.

Alleen 1 probleem,er is geen hond die het wil hebben. hebben wil ;-)