Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Hubie

Special Member

Een rheostat toepassen?

[Bericht gewijzigd door Hubie op 7 juli 2019 23:41:25 (28%)]

Op 7 juli 2019 23:13:13 schreef Tidak Ada:

Allen kan de potentiaal van het geheel zo hoog liggen, dus hier geldt voornamelijk hanteerbaarheid en veiligheid....

Wat is eigenlijk het probleem? die weerstand zit toch IN het toestel, net zoals de vele andere onderdelen die ook onder spanning staan...

RAAF12

Golden Member

Voordat je fouten maakt, R8 is de linker Vitrohm draadgewonden weerstand, op de foto hierboven staat het pijltje bij die andere weerstand. Snip van het plaatje uit de manual:

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 juli 2019 00:00:44 schreef kris van damme:
[...]

Wat is eigenlijk het probleem? die weerstand zit toch IN het toestel, net zoals de vele andere onderdelen die ook onder spanning staan...

In dit geval moet je aan een slecht manipuleerbaar klipje fratsen om het ding af te regelen. Zelfs bij lage spanning al een ?u? werkje!

@Raaf:
Ja ik heb de verkeerde weerstand gemarkeerd. Het ging mij ook voornamelijk om het soort ?lo?e weerstand aan te duiden (overigens als vaste vermogensweerstand prima spul, maar beslist geen afregel weerstand in een meetsysteem) . Had de manual niet bij de hand.

@hubie:
Zoals ik al eerder opmerkte: een 50 ohm ontbrom potmeter zou beter zijn geweest. Helaas heb ik zo’n ding niet liggen ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Heb je hier iets aan?

http://www.bramcam.nl/BromPot.png

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada, :-)

Gaat vandaag op post!

Groet,
Bram

pietplof

Golden Member

Heer Tidak; na het lezen van de reacties heb ik het etiket van m'n portfles ook eens bestudeerd.
Kennelijk is de 19% toch teveel om nog een gefundeerde mening te produceren.

festina lente

Op 8 juli 2019 07:13:57 schreef Tidak Ada:
[...] In dit geval moet je aan een slecht manipuleerbaar klipje fratsen om het ding af te regelen. Zelfs bij lage spanning al een ?u? werkje!

(

tja, Die schuifregelweerstanden waren toen gebruikelijk,zeker op plaatsen waar het maar één keer moet ingesteld worden. btw, je verzamelt historisch spul... zonder het dubbelgeïsoleerde logo erop. ;)

blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

De potmeter is naar je onderweg!

Groet,
Bram

Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Thanks in advance! :)

@kris van damme:
Dit was jaren lang het uitzicht vanuit mijn kamer:

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 8 juli 2019 16:20:12 (58%)]

Kon wel eens de trouwe reisgenoot geweest zijn van 1 v/d 'collegae' hier:

PTT... is dus alweer een oudje. :) Maar geen beschadigingen dus kan nog een ronde mee.

Stond op 't punt iets dergelijks aan te schaffen. Genoeg keus, maar dit soort gereedschapstassen kunnen best prijzig zijn (en niet iets waar ik snel op zou bezuinigen). Dus de weggeef winkel kwam precies op tijd.

toen had de ptt nog degelijk spul, nu komt er een ingehuurde monteur langs om je aansluiting op te leveren die met zelf gekocht action gereedschap aan t werken is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer