BT module en versterker

Op 29 juli 2020 21:38:51 schreef Arco:
Weet je nu al of de 'herrie' via de voeding, of via de audiokanalen binnenkomt?
(m.a.w. gebeurt het nog steeds met kortgesloten audio ingang)

Het zit niet in de voeding met al zijn ontkoppeling.
De radio en SD/USB audio werkt prima.

Ik vermoed dat het komt omdat de uitgang van de chip een hoofdtelefoon/headset aan kan sturen en dus redelijk (...) vermogen kan leveren en ze dus een exotische uitgang gemaakt hebben. De 3.5mm aansluiting zit ook met 5 contacten aan de print (geen van alle zit rechtstreeks aan de GND van de voeding)

Ik denk dat KGE hier de oorzaak van de problemen heeft. De min aansluiting van de luidsprekers en die van de voeding zijn niet hetzelfde. Om vermogen te kunnen leveren aan een grote impedantie (koptelefoons zijn vaak iets van dertig ohm ofzo) heeft een versterker een hogere voedingsspanning nodig dan de vaak maar lage aanwezige voedingsspanning. Om dat voor elkaar te krijgen passen ze een truuk toe die de nul volt omlaag brengt naar een negatieve waarde. De versterker die op 5 volt zou moeten werken werkt dan ineens op 10 volt. Voordeel is dat je dan twee keer zoveel vermogen kunt maken in een koptelefoon. Nadeel is dat de min van de speaker niet meer hetzelfde is als de min van de voeding maar zelfs negatief wordt t.o.v. de min van de voeding. Sluit je die twee minnen dan op elkaar aan, en dat is wat je doet met een extra eindversterker op dezelfde voeding, maak je kortsluiting. De onderste helft van de eindversterker sluit je gewoon kort. En hoor je goed en dat kun je vaak ook voelen aan warm wordende eindversterker. En galvanische scheiding in de vorm van een trafo of condensatoren is hiervoor een mogelijke oplossing. Je kunt een proberen om elk kanaal te voorzien van twee dikke elcos. Dus een elco in de min van elk luidspreker kanaal en een in in de plus van elk kaneel, Totaal vier stuks. En neem bipolaire exemplaren. En neem een grote waarde. Iets van 1000µF ofzo. Andere krijg je frequentie afhankelijke vervorming.

Op 29 juli 2020 21:47:25 schreef nijhuisr:
[...]

DC-DC isolatie lees ik is het devies ook weer.

dat schreef ik al 10 postjes geleden.
Gepost woensdag 29 juli 2020 06:44:57

B1205S-1W geplaatst en het werkt prima.

Op 30 juli 2020 06:22:15 schreef Peter112:
[...]

dat schreef ik al 10 postjes geleden.
Gepost woensdag 29 juli 2020 06:44:57

Ik weet ook wel deze oplossing maar ik wilde het vraagstuk weer eens opwerpen. Het is dus onmogelijk om het uit 1 voeding te doen waar ik al bang voor was.

Arco

Special Member

Het is dus onmogelijk om het uit 1 voeding te doen waar ik al bang voor was.

Nee, want zoals gezegd gebruik ik dat regelmatig (laatste was een TPA3116 met Wifi combo, totaal geen problemen.
Zoals dus eerder gezegd is je ontkoppeling dan niet in orde. Als er iets niet klopt wordt dat meteen afgestraft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2020 21:57:18 schreef Arco:
[...]
Nee, want zoals gezegd gebruik ik dat regelmatig (laatste was een TPA3116 met Wifi combo, totaal geen problemen.
Zoals dus eerder gezegd is je ontkoppeling dan niet in orde. Als er iets niet klopt wordt dat meteen afgestraft...

Ok Arco,

Hoe heb jij het dan opgelost en met welke BT module en welk versterker bord?

WiFi is draadloosm dus graag een ander voorbeeld.

Arco

Special Member

WiFi is draadloosm dus graag een ander voorbeeld.

???

Wat is dat voor onzin? Bluetooth niet dan? (Bluetooth is een uitgeklede WiFi versie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2020 22:28:22 schreef Arco:
[...]
???

Wat is dat voor onzin? Bluetooth niet dan? (Bluetooth is een uitgeklede WiFi versie)

Ah ok, ik zat in mijn hoofd met een WiFi zender. Er zijn ook Wifi ontvangers natuurlijk ;-)

Mijn oplossing voor de BT ontvanger is nu nog steeds MET een galvanische scheiding in de voeding. Ik zou daar graag iets voor zien dat werkt, en dat is er dus niet helaas.

Ik volg dit topic een beetje zijdelings. Het gaat nogal warrig heen en weer is mijn indruk :-)
@TS waarom post je niet even een schetsje van de manier hoe je eea hebt aangesloten? En een foto ook. Als ik goed begrijp wat je wilt doen, moet dat zonder meer kunnen, als je het goed doet. Gewoon een bos draad bij elkaar binden is dus niet goed.

@hierboven: of die wifi een rx of tx is maakt toch niks uit?! :?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Ah ok, ik zat in mijn hoofd met een WiFi zender. Er zijn ook Wifi ontvangers natuurlijk

WiFi (en BT) is altijd een tranceiver...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 juli 2020 12:36:49 schreef flipflop:
Ik volg dit topic een beetje zijdelings. Het gaat nogal warrig heen en weer is mijn indruk :-)
@TS waarom post je niet even een schetsje van de manier hoe je eea hebt aangesloten? En een foto ook. Als ik goed begrijp wat je wilt doen, moet dat zonder meer kunnen, als je het goed doet. Gewoon een bos draad bij elkaar binden is dus niet goed.

Zo zit het nu

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/nBaXz8.jpg

15VAC in, gelijkrichter en 4700uF. Regelaar voor 12VDC (dit was met de test een labvoeding)

12VDC gaat naar versterker boardje en 12VDC gaar via een B1205S naar de BT module.

Potmetertje tussen de BT output en versterker en klaar is klara. Dit werkt prachtig.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op vrijdag 31 juli 2020 19:18:51 (19%)

Op 30 juli 2020 21:47:02 schreef nijhuisr:
Het is dus onmogelijk om het uit 1 voeding te doen waar ik al bang voor was.

En als je de voeding gezamenlijk neemt en de audio door een trafootje gooit? Je hebt vast nog wel zo'n "ground loop isolator" liggen. In dit geval gebruik je die dan niet om een groundloop op te lossen, maar om een potentiaalverschil weg te werken.

Ben nog wel benieuwd naar een opname van het stoorgeluid. Ik zie de termen piep en ruis, dewelke voor mij totaal verschillende dingen beschrijven.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 1 augustus 2020 19:37:01 schreef Jochem:
[...]En als je de voeding gezamenlijk neemt en de audio door een trafootje gooit? Je hebt vast nog wel zo'n "ground loop isolator" liggen. In dit geval gebruik je die dan niet om een groundloop op te lossen, maar om een potentiaalverschil weg te werken.

Ben nog wel benieuwd naar een opname van het stoorgeluid. Ik zie de termen piep en ruis, dewelke voor mij totaal verschillende dingen beschrijven.

Een trafo in het audio pad kan, alleen ben je wel je lage bassen kwijt.
Een DC-DC isolatie converter is veel goed koper.

Hier hoor je het geluid heel goed.

https://www.youtube.com/watch?v=b2Pb1KuVDS0

Ik zou beginnen met een gezamenlijke voeding die wat ruim in z'n spanning zit (3 Volt hoger dan de hoogste spanning die je nodig hebt) en er dan twee (!) DC/DC converters achter zetten, voor beide apparaten 1. Dan heb je een redelijk goede ontkoppeling... Je koopt ze tegenwoordig voor minder dan een euro per stuk, dus daar zou ik niet moeilijk over doen. Efficiency is ook best goed, meestal meer dan 80% maar vaak boven de 90%.

De voeding is al goed geregeld.

Waarom je elke PCB zou willen ontkoppelen met een DC-DC converter zie ik geen voordeel van in. Daarnaast leveren die kleine B1205S blokjes weinig stroom, en dat is dan weer wel nodig voor de versterkers.

Dus alleen op de BT module zoals ik hem nu heb zitten werkt prima.

Arco

Special Member

Wat betreft ontkoppeling is het geen kwestie van wat c'tjes eraan hangen en het werkt...
Meestal een kwestie van uitproberen wat de beste onderdrukking geeft.
Bij GHz signalen (GSM/Wifi/BT) zie je vaak 33p+1n+100n parallel aan een bufferelco. (vooral de 33pF is vaak onmisbaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2020 21:43:25 schreef nijhuisr:
De voeding is al goed geregeld.

Waarom je elke PCB zou willen ontkoppelen met een DC-DC converter zie ik geen voordeel van in. Daarnaast leveren die kleine B1205S blokjes weinig stroom, en dat is dan weer wel nodig voor de versterkers.

Dus alleen op de BT module zoals ik hem nu heb zitten werkt prima.

De DC/DC converters waar ik het over heb kunnen 3 tot 5 Ampere leveren!

Ik dacht dat je een probleem had met storing van het een circuit op het andere. Het eerste wat je dan doet is zorgen dat die die storing niet via de voeding wordt overgedragen.

Op 4 augustus 2020 09:54:05 schreef Erik Slagter:
[...]
De DC/DC converters waar ik het over heb kunnen 3 tot 5 Ampere leveren!

Ik dacht dat je een probleem had met storing van het een circuit op het andere. Het eerste wat je dan doet is zorgen dat die die storing niet via de voeding wordt overgedragen.

Linkje naar zo'n converter? Niet alle converters zijn isolatie converters.

Zijn inderdaad reguliere converters (gebruik van een spoel en geen trafo, dus geen isolatie tussen de massa's). Die met een trafo zie ik niet vaak dus zullen wel wat duurder zijn.

Maar is dat echt nodig? Ik denk dat puur het gebruik van twee compleet onafhankelijke voedingen al een wereld van verschil zal maken, ook al hebben ze een gezamenlijke massa-aansluiting.

De constatering was nu juist dat de scheiding van massa noodzakelijk was. Daarnaast... Als het puur om ontkoppeling gaat dendert de storing meestal net zo makkelijk door een DC DC heen

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 4 augustus 2020 18:42:12 schreef Erik Slagter:
Zijn inderdaad reguliere converters (gebruik van een spoel en geen trafo, dus geen isolatie tussen de massa's). Die met een trafo zie ik niet vaak dus zullen wel wat duurder zijn.

Maar is dat echt nodig? Ik denk dat puur het gebruik van twee compleet onafhankelijke voedingen al een wereld van verschil zal maken, ook al hebben ze een gezamenlijke massa-aansluiting.

Ik heb veel verschillende voeding configuraties geprobeerd:

Dus spoelen in diverse voeding lijnen in grote en kleine waarden.
Voltage converters in diverse soorten.
Condensatoren in bijna alle mogelijke manieren.
Steraarde met alleen de BT module en versterker aan de voedingaarde en alleen het audio signaal met Cs verbonden, dan is er geen groundloop.

Het maakt allemaal niks uit.

Ik heb ook BT modules in Philips MFB boxen gebouwd. Dit met een kleine SMPS 5VDC module. Dat werkt prima.

Maar zelf dan moet je SMPS voeding NIET direct met de GND van de versterker verbinden, dan heb je ook lichte piep. Je moet gewoon de BT module aansluiten op de 5VDC SMPS, en dan de audio incl. GND aansluiten op de audio ingang.

Signalen ontkoppelen met een trafo (of een optocoupler! uitdaging!) lijkt me een goed idee ja.

Maar volgens mij zie ik in jouw opsomming niet mijn voorstel om beide onderdelen uit verschillende DC/DC converters te voeden. Vergeet niet dat een DC/DC converter ook nogal wat troep geeft op zijn ingang!

Heb dat ook getest. Beide versterker en BT module met een eigen 78xx OF met een DC-DC converter zonder isolator. Maakt niks uit.

Als ik de BT module op een op een losse versterker (oude Sony) aansluit heb je het probleem niet.