We hebben het er al eerder over gehad, maar dat is zo lang geleden dat ik het niet gelijk terug vind, dus maar een nieuw draadje.
Na enige twijfel heb ik me een nieuwe Fiat Ducato aangeschaft, en ben nu doende met het inrichten als eenpersoonskampeerbus (met optie voor twee
)
Mijn vorige was ook een Fiat Ducato, Euro 5, toen met de 3,0 liter Iveco dieselmotor, die was nu niet meer leverbaar, gut wat beklaag ik me dat. Maar door ervaring geleerd heb ik deze wel besteld met dezelfde optie die ik op de vorige al had: "uitbreidingen voor kampeervoertuigen". (en nog wel enkele meer)
Die optie werkt grosso modo zoals in de vorige: ik heb er twee relais op aangesloten, eentje voor extra "standverlichting" bovenaan, het andere om de woonbatterij bij te laden uit het boordcircuit. En dat gebeurt ook wel, als eens de motor draait dan hoor ik het ene relais aantikken, en zodra ik de rijlichten inschakel dan tikt het andere relais, so far so good. Net als in de vorige.
MAAR: deze nieuwe wagen gaat blijkbaar al te "intelligent" om met de boordspanning. Zoals ik het begrijp wordt, bij "normaal" rijden, ttz met 1400-1600 rpm, de boordspanning magertjes op 12,6 V= gehouden, genoeg om de batterijen levend te houden, niet genoeg om echt grondig door te laden.
Ik heb op de woonbatterij een amperemeter -10/0/+10 A en een 3x7-segments voltmetertje, beide goedkope chinabrol en NIET gecalibreerd. Tijdens kruisen op de snelweg blijft het de hele tijd bij 12,5-12,7V=, en de stroommeter beweegt niet al te veel; maar als ik in forse afdalingen op de motor rem, en het toerental naar 3000 laat gaan of zelfs hoger, dan zie ik plots 13,7V= en de amperemeter gaat helemaal in de hoek.
Het lijkt me dan ook duidelijk dat de woonbatterij niet echt systematisch maximaal wordt bijgeladen. Dat is nefast voor (op korte termijn) het nut van de woonbatterij en ook (op langere termijn) voor de levensduur derzelve. Wat te doen?
* zou het kunnen dat er in de voertuig"intelligentie" een of meer parameters dienen bijgesteld, zodat de gevestigde machten weten dat ze een woonbatterij te bedienen hebben? Zoja, hoe begin ik daaraan?
* ik overweeg om, in de plaats van het relais dat (onder de juiste voorwaarden) de woonbatterij parallel schakelt aan het boordnet om ze bij te laden, een buckboostconverter te plaatsen die de woonbatterij aan permanente 13,8V= houdt, inzoverre gevoed uit het boordnet.
Ideetjes/bedenkingen/suggesties? Maar aub niet komen vertellen dat ik pv-panelen moet bijplaatsen, die kunnen nuttig zijn om dagenlang op een camping te staan, maar zulks is niet mijn opvatting van vakantie. Ik rijd de meeste dagen toch minstens 200 km, dat zou moeten volstaan, lijkt me. De boordalternator hoort echt wel voldoende te zijn.
EricP
mét CE
Heeft Fiat daar gene oplossing voor? Je hebt toch de uitbreiding voor kampeerbus?
Dan komen we toch weer terug op de eerdere discussie. Je kunt wat met een DCDC converter. Over 200km doe je misschien wel 3 tot 4 uur. Als je 'lichtset' 100Ah is, dan kun je 50Ah gebruiken. In 3 uur moet je dan toch een kleine 20A kunnen laden. Die zal niet goedkoop zijn.
Dus ik riep toen ook al: extra dynamo. Geen idee hoe spannend dat bij die motor is...
DC/DC lader is 'the way to go' als je een slimme dynamo hebt.
Votronic 1212-30 ofzo (goede 180 euro, 30A)
https://www.votronic.de/index.php/en/products2/series-vcc/standard-ver…
Renogy 40A: 189 euro (Is een klap duurder geworden zie ik, ik heb m voor 140 gekocht)
https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu-dc-batterie-laderegler/
alternatieven zijn bv de Dometic PerfectPower, de Victron TS 400, Schaudt WA 121525 of de Büttner IUoU-Lade-Booster
Buck-boost lijkt me niet de ideale oplossing, want 'dom' 13.8V op een accu zetten != goed laden. Laadprofielen zijn verschillend afhankeljik van het soort accu.
Overigens: Die Dometic is gewoon een Renogy, alleen dan tegen een Dometic ('het merk') prijsje. (300+ euro, de Renogy 40A versie kost 189 (was 139))
Vergelijk de afbeeldingen enz van het apparaat/handleiding maar
https://www.dometic.com/assets/19/93/dometicdcc1224-dcc2412-dcc2424_io…
https://www.renogy.com/content/RNG-DCC1212-20-BC/DCC1212-204060-Manual…
ow enne, je vorige draadje:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146554
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (22%)]
amador
Special Member
Intelligent dynamo is uit te programmeren maar dan heb je nog het probleem dat de startaccu waarschijnlijk een AGM is en die heeft meestal een hogere laadspanning, das een probleem als je HH-accu een normale loodzuuraccu is.
Een DC/DC lader is dan inderdaad de oplossing.
Op 10 augustus 2020 22:20:27 schreef amador:
heb je nog het probleem dat de startaccu waarschijnlijk een AGM is en die heeft meestal een hogere laadspanning,
Zo'n bus heeft een gewone loodaccu, ik zie ze ook in een verstevigde uitvoering voorbij komen (wegens trilling)
Bij start/stop uitvoeringen is AGM standaard.
https://www.carpartsdirect.nl/varta-595402080-accu.htm?model=2010
Een stuk of 20 modellen Ducato worden daar genoemd, waaronder enkele nieuwe types.
EricP
mét CE
Buck-boost lijkt me niet de ideale oplossing, want 'dom' 13.8V op een accu zetten != goed laden. Laadprofielen zijn verschillend afhankelijk van het soort accu.
Och... voor de tijd dat de motor loopt... Dat is toch een jaar of 50 ofzo de gebruikelijke manier geweest. 14V4 zelfs...
Op 11 augustus 2020 12:35:52 schreef EricP:
[...]Och... voor de tijd dat de motor loopt... Dat is toch een jaar of 50 ofzo de gebruikelijke manier geweest. 14V4 zelfs...
Alleen was dat wel met 'domme' loodaccu's en was ook het af en toe bijvullen met demi water onderdeel van normaal onderhoud.
De zgn 'onderhoudsvrije' en andere nieuwere accusoorten kunnen daar een stuk minder goed tegen.
Maar de vraag gaat wel degelijk, en heel expliciet, over zo'n ouderwetse lood-zuurbatterij. De volgende wordt misschien andere technologie, maar deze is wat ze is, en moet nog enkele jaartjes meegaan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja, maar wat voor loodaccu? Fabrikanten zijn daar niet altijd erg helder over, maar er zijn veel varianten van en die hebben ook niet hetzelfde laad- en ontlaadgedrag. Ik denk dat er in zo'n 'efficient dynamics' snellaadaccu best kans is op aanwezigheid van zilver en/of calcium en eventueel nog andere aanvullende technieken.
EricP
mét CE
Alleen was dat wel met 'domme' loodaccu's en was ook het af en toe bijvullen met demi water onderdeel van normaal onderhoud.
Een autoaccu bijvullen? Dat is al lang geleden... Toch staat op de spanningsregelaar van de dynamo gewoon 14.4V. De accu doet dat inmiddels toch al een geruim aantal jaren. En nee, die kan niet bijgevuld worden. En ja, die motor draait ook vrij regelmatig 1 tank achter elkaar leeg.
Blijkbaar loopt het allemaal niet zo'n vaart...
Ik neem aan dat je weet waar die 14V4 vandaan komt he?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tsja, zoals gezegd kan de hoeveelheid mishandeling die hij verdraagt ook sterk van de opbouw en materiaalkeuze van de accu afhangen. Op 14,4V treed er gegarandeerd al enige elektrolyse op, tenzij daar maatregelen tegen genomen zijn.
EricP
mét CE
Natuurlijk treedt er dan electrolyse op. Dat gebeurt bij 13.6V ook al... Mooie 'recombinator' boven de cel. En zolang de electrolyse minder is dan wat de 'recombinator' kan verwerken, gebeurt er helemaal niks.
Het is geen tractie set waar bij een '24V' set zo nu en dan naar boven de 30V gebracht wordt om te 'vereffenen'... (en inderdaad, die zijn niet 'onderhoudsvrij').
Ohja, de spanningen wel bij 20°C. Victron - toch niet de minste in oa. lader-land, heeft (had?) daar een mooi paper van online staat.
En mishandeling? Och... Starten op een accu, dat is pas mishandeling. Toch gaat ook dat verrassend lang goed!
Jammer dat die auto loodaccu's geen doppen meer hebben, als die extern werd opgeladen kon je mooi zien wanneer de cellen gingen 'gassen'.
benleentje
Golden Member
Dat is nou een "intelligente" dynamo, of eigenlijk boordcomputer.
Als je bergaf gaat laad hij de accu wat extra bij. Hij remt op de dynamo dus.
Kijk ook eens op www.camperforum.nl
Intelligent? Kom nu. Dat er tegenwoordig intelligente vrouwen zijn dat is best okee, maar als nu zelfs de auto's intelligentie beginnen te claimen ...
Even ernstig: intussen meen ik waar te nemen dat het bijladen van de woonbatterij wel correct verloopt ALS er geen belasting aan hangt. Mijn vorige waarnemingen waren bij ingeschakelde koelkast, en dat ding trekt toch een amp of 4, weliswaar met (alweer!) eigen intelligentie oftewel thermostaat, en wellicht nog wel wat meer. Als die aanstaat dan kom ik enkel tot +/- 13,7 V= bij 3000 rpm of zo, wat veel te veel is om deze motor een beetje economisch/ecologisch te bedrijven; maar als de koelkast niet aanstaat dan zie ik permanent 13,6-13,8 V=, en laadstromen van 5-10 amp. Zelfs bij stationair toerental ("ralenti" voor de zuidertalers
)
BFM. Als je een lader maakt is het absoluut nodig themperatuurcompensatie te doen. Bij grote hitte moet je laadspanning omlaag. Bij grote koude omhoog.
Hoe dat moet, moet je gaan nakijken in de datasheet van de fabrikant.
Ik rijd elektrisch en heb mijn CN lader zo aangepast. De accu's hebben bijna het eeuwig leven.
Ik heb nu (een beetje ongaarne) deze besteld:
https://www.aliexpress.com/item/4001304317410.html in de 10amp versie. Ik zal verder berichten na inbouw, reken maar over een maandje of zo.
[topic-kaap-alert]
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Ik heb achterin de campeertruck een 100Ah deep-cycle accu voor de koelkast.
Die wil ik niet met een relais of diode lomp aan de startaccu paralel zetten.
Maar uiteraard wil ik het zelf bouwen. Dus ben ik begonnen met een ontwerpje in TI's webbench voor een 20A, 10-15V naar 14V buck/boost converter met current-limit.
Mijn idee is om de converter pas in te schakelen bij 13.8V ingangsspanning (de boordspanning als de motor draait is 13.9-14.2V), en te limiteren op 15 a 20A ingangstroom.
Dat geeft een relaxte laadstroom als ik rij, kan ik mooi met een standaard 25A zekering afzekeren, en de dynamo levert ruim meer vermogen dus de startaccu blijft ook opgeladen.
Als er belangstelling is dan wil ik het ontwerp wel delen.
Een waarschuwing: Die chinees is goedkoper 
[einde-topic-kaap]
De intelligentie van zo'n ik-laad-niet-altijd-systeem zal de zaak wel goed in de gaten houden, maar hoe werkt zoiets? Als er weinig verbruik is, gaat de dynamo echt uit? (Wel eens zonder dynamo naar huis gereden en uiteindelijk maar verlichting uitgezet om thuis te geraken...)
En bij verlichting aan (=150W of zo uitgaande van gloeidraadjeslampen), staat de dynamo wel steeds aan? Of staat ie altijd aan en kan hij echt 12,6V leveren bij >10 ampere?
EricP
mét CE
Ik heb het idee dat de gedachte erachter is om de accu op zeg 80% ofzo te houden als alles naar wens functioneert. Dat scheelt de energie van het laden (alsof dat de moeite is...) en die kun je dan genereren uit remmen op de motor. Maar om dat te kunnen, kan de accu niet 'vol' zijn. Nadat hiermee wat energie in de accu is gedouwd, zal er daarna weer wat uit gehaald worden waarbij de dynamo dan dus minder hard hoeft te werken. Daar zou dan de winst moeten zitten.
Het lijkt voor de hand te liggen dat de dynamo zo geregeld wordt dat de stroom de accu in ongeveer 0 is. Daarmee wordt alleen het 'verbruik' opgewekt. En niks meer.
Best kans dat wanneer je een stukje file rijdt, de boel wel wat 'hoger' geladen wordt om de start/stop in leven te kunnen houden.
De lader (in welke vorm dan ook) van jouw 'lichtaccu' zal als gebruiker gezien worden. Dat zal dan wel ter plekke worden opgewekt.
Ik heb het idee dat de gedachte erachter is om de accu op zeg 80% ofzo te houden als alles naar wens functioneert. Dat scheelt de energie van het laden (alsof dat de moeite is...) en die kun je dan genereren uit remmen op de motor.
Inderdaad, wat ik waarneem lijkt dat te bevestigen. Bij constant rijden, zeg maar 90 of 100 km/h, blijft de batterijspanning behoorlijk constant op 12,7V= of daaromtrent. Zie ik dan in de verte een kruispunt of zo opdoemen dan begin ik maar al te vertragen, een versnelling lager en geen gas meer, en dan loopt die spanning onmiddellijk op, soms zelfs tot 14,5 V=, en stromen tot 10 amp in mijn woonbatterij. Ik erger er mij bont en blauw aan, want het kost me onderlading van de woonbatterij en dus ook levensduur derzelve, en inderdaad kan de winst op het brandstofverbruik nooit groot zijn.