Laserwaterpas ontvanger

Beste elektrotechneuten,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende.
Ik heb een laserontvanger zoals te zien is in onderstaand plaatje. Deze gebruiken wij in combinatie met een roterende laser voor egalisatie werkzaamheden.

https://www.ealaser.com/sito2016/wp-content/uploads/2015/10/i_immagine.000002621.jpg

Hierbij geeft de ontvanger aan of de machine zich "op", "boven" of "onder" de laser bevindt d.m.v. de ledlampen op de ontvanger waarna wij de machine handmatig moeten bijstellen indien nodig.
Nu zou ik dit graag willen automatiseren door de ontvanger het signaal af te laten geven naar de machine. Dit wordt overigens ook standaard aangeboden maar gaat ver boven mijn budget.
Op de ontvanger zit een 4-polige connector waarbij wij alleen A en B gebruiken voor 12Vdc voeding. Er is me verteld dat pin C en D in het "dure systeem" gebruikt worden voor de canbus aansturing.
Nu is mijn vraag of er mogelijkheden zijn hier een simpel signaal uit te halen voor het schakelen van een relais bijvoorbeeld? Met de multimeter meet ik echter weinig verschuiving in voltage of mA bij het verplaatsen van de ontvanger ten opzichte van de laser.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bart

Kan u er ook bij vertellen op welke machine dit wordt gebruikt . Een snel rijdende machine vraagt om een snelle regeling . Met relais gaat dit niet meer lukken .

Automatische ontvangers geven een pwm signaal naar de hydraulische ventielen . Soms via de can-bus .

Zo een ontvanger inregelen vraagt al heel wat kennis . Er zo een zelf bouwen lijkt mij niet zo vanzelf sprekend .

Ik gebruik de GCR-1 Grade Control Receiver van Spectra Precision al meer dan 20 jaar . Kost een bom geld maar is het meer dan waard .

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou natuurlijk een houdertje met fotodiodes kunnen maken om daarmee naar de ledjes te kijken.
Net als de mensen die het ledje op de elektriciteitsmeter 'bekijken' om het verbruik te tellen.

Met de uitgang van de fotodiodes kun je weer van alles aansturen; bijvoorbeeld relais waarvan de schakelcontacten je drukknoppen vervangen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 28 augustus 2020 19:50:59 schreef BartL:
Ik heb een laserontvanger zoals te zien is in onderstaand plaatje.

Heb je meer info over de ontvanger? Bijv. een datasheet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lead Acid.
Dit wordt gebruikt op een kilverbak, voor het uitvlakken van land. Voor de duidelijkheid, de ontvanger heb ik dus al. Het gaat mij erom een signaal uit deze ontvanger te halen t.b.v automatische aansturing.
Ik weet dat dit lastig in te regelen is, maar hierbij zie ik wel mogelijkheden in het hydraulisch systeem, hiervan heb ik wel meer dan voldoende kennis dus daar verwacht ik niet teveel problemen.

@Frederick E.
Dit zie ik niet helemaal voor me, de getoonde unit hangt in de buitenlucht en veelal in het stof, een houdertje met fotodiodes lijkt me dan wat kwetsbaar. Overigens vind ik het idee wel erg goed, op deze manier houd je de twee systeem volledig gescheiden als ik het goed begrijp.

@lambiek,
Helaas niet, had ik deze maar. Het merk is Mikrofyn, type Mikrolaser MD2-C.

Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 09:05:52 schreef BartL:
@lambiek,
Helaas niet, had ik deze maar. Het merk is Mikrofyn, type Mikrolaser MD2-C.

Als we niet weten wat voor signaal er uit de ontvanger komt kunnen we er weinig mee.

Hydraulisch gezien zou je iets met een proportioneel ventiel kunnen doen, maar zonder verdere info wordt het moeilijk denk. Ik kan er ook niet veel over vinden op het net.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tja, als je weet dat het "canbus" is, dan kan je een canbus sniffer gebruiken om te kijken of er berichten langskomen. Als dat zo is, dan kan je die gaan analyseren of je begrijpt wat ze betekenen. Als je dan zo ver ben, dan moet je nog een canbus ontvanger maken en iets wat de berichten decodeert en dan het relais aanstuurt.

Niet geheel makkelijk. Dit bevat ook nog een aantal "onbekenden". Misschien zijn de berichten te ingewikkeld dat het niet lukt om daar uit te halen of je naar boven of naar beneden moet. Misschien stuurt ie niet standaard updates, maar moet je hem via canbus vragen: "Stuur X keer per seconde een update!" Tja, als je het dure systeem er bij hebt dan zou je dat bericht kunnen afluisteren, maar zonder dat is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

FET's suggestie is iets wat "zekerder" is dat het met een bepaalde hoeveelheid inzet kan gaan werken. Misschien moet je de leds gaan afschermen dat je foto-diodes alleen de leds kunnen zien en dat jij dan niet meer kan kijken naar de leds. Tja. Dat is dan maar zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je moet eigenlijk eerst weten welk protocol er over de canbus gaat.

Daarnaast voor dure apparatuur komt er waarschijnlijk gecodeerde data uit om hobbyen te voorkomen en een (dure) stuurunit van zelfde bedrijf te kopen.

Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 09:53:21 schreef rew:
FMisschien moet je de leds gaan afschermen dat je foto-diodes alleen de leds kunnen zien en dat jij dan niet meer kan kijken naar de leds. Tja. Dat is dan maar zo.

Maar als je dat doet dan krijg je weer info uit de foto-diodes, dus daar kun je dat dan weer mee zichtbaar maken. :)

@TS,
Als je in het bezit bent van een 3D printer, kun je zo een mooie behuizing printen over de leds met daarin vijf foto-diodes of toto-transistoren. En met de data die daar uitkomt is wel wat mee te doen. De data die daar uitkomt is digitaal en met bijv. een microcontroller, een opamp, of een logo, zou je dan een proportioneel ventiel of je bestaande ventiel kunnen aansturen.

Maar het wordt nooit zo precies dan wanneer je de originele data gebruikt die er uit komt. Tussen de leds zitten waarschijnlijk nog +/- 15 stapjes die ja dan niet waar gaat nemen.

EDIT:

Dan zou je dus zoiets krijgen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had gehoopt dat het makkelijker zou zijn om het uitgaande signaal te "ontcijferen" en die vervolgens te gebruiken maar dat is dus niet zo eenvoudig helaas.
In dat geval denk ik dat het dan makkelijker is om de unit open te maken en de aansturing van de interne LED's te stelen om die vervolgens eea aan te laten sturen. Hier zal toch een eenvoudig DC stroompje naartoe moeten om ze te laten branden neem ik aan dus hiermee moet wat te doen zijn. Het jammere is dan alleen dat ik de ontvanger niet meer origineel kan houden.

Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 13:45:58 schreef BartL:
Ik had gehoopt dat het makkelijker zou zijn om het uitgaande signaal te "ontcijferen" en die vervolgens te gebruiken maar dat is dus niet zo eenvoudig helaas.

Ach ja, wat is eenvoudig. Ik vind het nog mee vallen eerlijk gezegd.

In dat geval denk ik dat het dan makkelijker is om de unit open te maken en de aansturing van de interne LED's te stelen om die vervolgens eea aan te laten sturen.

Zou je dat wel doen? Het is wel een apparaat wat +/- 800€ kost, als je het sloopt ben je verder van huis en een stuk lichter qua geld. Of je moet weten wat je doet, dan is het een ander verhaal.

Hier zal toch een eenvoudig DC stroompje naartoe moeten om ze te laten branden neem ik aan dus hiermee moet wat te doen zijn.

Je zal het signaal moeten versterken, je kunt niet zomaar een relais met dat signaal aansturen. Dat signaal zal rond de 10mA zijn en zeker niet veel meer.

Het jammere is dan alleen dat ik de ontvanger niet meer origineel kan houden.

Als je het doet volgens het voorbeeld, blijft het origineel en kun je aan de ontvanger niets slopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bart, dit is nog een vrij eenvoudige ontvanger lijkt me.
Hoe weet je hoe ver je onder of boven zit? Of kent die dat niet? En instellen van de nauwkeurigheid, kan je dat of niet?

Stroom van de led's afnemen, hou er rekening mee dat deze pwm gestuurd kan zijn (wellicht wel).

Heeft je kilverbord een eigen hydraulisch systeem of komt dit van een machine of trekker?

Hou ook rekening met de noodzakelijke vertragingen, anders krijg je zeker ribbels in je werk.

@Lambiek,

Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad. Ik begrijp je schema niet helemaal, maar nu ik er wat beter naar heb gekeken zie ik de oplossing wel zitten. Zeker omdat je de LED aanduidingen op deze manier ook kan 'verplaatsen' naar de cabine waar je ze eigenlijk wilt hebben. Een behuizing ontwerpen en printen is geen probleem. De uitdaging zit hem vooral bij het feit dat ik alleen over basiskennis elektro beschik |:(

Op 29 augustus 2020 14:41:39 schreef Appel:
Bart, dit is nog een vrij eenvoudige ontvanger lijkt me.
Hoe weet je hoe ver je onder of boven zit? Of kent die dat niet? En instellen van de nauwkeurigheid, kan je dat of niet?

Dat weet je alleen doordat het eerste of tweede lampje vanaf het midden brandt ;) een instelling zit er niet op.

Op 29 augustus 2020 14:41:39 schreef Appel:
Heeft je kilverbord een eigen hydraulisch systeem of komt dit van een machine of trekker?

Hydrauliek komt vanaf de trekker maar wordt middels een ventielenblok bediend op de machine.
Hierover heb ik overigens wel diepgaande kennis dus dat kan ik zeker werkend krijgen, ook de juiste vertragingen e.d. zal geen probleem zijn.

Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 15:01:56 schreef BartL:
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad. Ik begrijp je schema niet helemaal, maar nu ik er wat beter naar heb gekeken zie ik de oplossing wel zitten.

Dit is de meest simpele oplossing, het idee van FET.

Zeker omdat je de LED aanduidingen op deze manier ook kan 'verplaatsen' naar de cabine waar je ze eigenlijk wilt hebben.

Precies, als je een paar extra uitgangen maakt voor de vijf leds kun je nog steeds zien wat er gebeurd.

Een behuizing ontwerpen en printen is geen probleem. De uitdaging zit hem vooral bij het feit dat ik alleen over basiskennis elektro beschik |:(

Ik had het over een controller, maar zoiets kun je ook met een Logo doen natuurlijk. Ik weet niet of je daar ervaring mee hebt, qua programmeren?

Hydrauliek komt vanaf de trekker maar wordt middels een ventielenblok bediend op de machine.

Dat ventielenblok zijn dat elektrisch gestuurde ventielen via een joystick of anders? Of is het een proportioneel ventielenblok?

En gaat bijv. de gelijk niveau led uit en het eerste pijltje aan en als het verschil nog groter wordt het tweede pijltje aan en het eerste pijltje uit?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 augustus 2020 15:24:21 schreef Lambiek:
Ik had het over een controller, maar zoiets kun je ook met een Logo doen natuurlijk. Ik weet niet of je daar ervaring mee hebt, qua programmeren?

Ik heb ooit weleens wat met een Logo gedaan, maar dan praat ik wel over 10 / 15 jaar geleden. Dat zal dus van heel diep moeten komen.

Op 29 augustus 2020 15:24:21 schreef Lambiek:
Dat ventielenblok zijn dat elektrisch gestuurde ventielen via een joystick of anders? Of is het een proportioneel ventielenblok?

Ja gewoon elektrisch bediende 4/3 ventielen, niet proportioneel. Bediend door middel van een 12Vdc solenoid met DIN connector.

Op 29 augustus 2020 15:24:21 schreef Lambiek:
En gaat bijv. de gelijk niveau led uit en het eerste pijltje aan en als het verschil nog groter wordt het tweede pijltje aan en het eerste pijltje uit?

Ja de lampjes geven eigenlijk alleen aan waar de laserlijn zich bevindt tov de 0-lijn. Dus als het pijltje naar boven brandt, dan moet de machine naar boven bediend worden totdat deze weer op de 0-lijn zit. In principe brandt er altijd maar 1 lampje, tenzij je echt precies tussen 2 ontvangers inzit dan kunnen er even 2 tegelijk branden.
Overigens geven de lampjes altijd een knipperend signaal, kan dit nog problemen geven denk je?

Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 17:14:47 schreef BartL:
Ja de lampjes geven eigenlijk alleen aan waar de laserlijn zich bevindt tov de 0-lijn. Dus als het pijltje naar boven brandt, dan moet de machine naar boven bediend worden totdat deze weer op de 0-lijn zit. In principe brandt er altijd maar 1 lampje, tenzij je echt precies tussen 2 ontvangers inzit dan kunnen er even 2 tegelijk branden.

Dus het zou in principe met 3 foto-transistoren of foto-diodes kunnen. Midden "nullijn", hoog en laag.

Overigens geven de lampjes altijd een knipperend signaal, kan dit nog problemen geven denk je?

Als je dat via een microcontroller doet moet dat wel lukken denk. Maar met een Logo zal dat ook wel kunnen denk.

Misschien is dat juist wel gunstig dat ze knipperen, dan kun je pulsjes naar je ventiel sturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Kan ook nog zijn als er geen signaal wordt ontvangen de lampjes allemaal knipperen . Hangt van het model af .

Op 29 augustus 2020 09:57:25 schreef Peter112:
Je moet eigenlijk eerst weten welk protocol er over de canbus gaat.

Daarnaast voor dure apparatuur komt er waarschijnlijk gecodeerde data uit om hobbyen te voorkomen en een (dure) stuurunit van zelfde bedrijf te kopen.

Mijn ervaring is dat dat wel meevalt.

Ik zou beginnen met een scope op die twee draden (met een 120R terminator eraan), dan zie je snel genoeg of het CAN is, en op welke baudrate, als er al actieve communicatie is. Dan een USB CAN converter eraan (ik gebruik PCAN van Peak System), en kijken of je er chocola van kunt maken. Als er geen verkeer is, kun je nog proberen over het hele bereik RTR frames te sturen, misschien dat hij daarop reageert.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 augustus 2020 17:21:21 schreef Lambiek:
Maar met een Logo zal dat ook wel kunnen denk.

Zou het mogelijk zijn om het met een arduino bordje voor elkaar te krijgen? Ik heb nog steeds de stille wens deze programmeertaal onder de knie te krijgen omdat ik hier veel meer mogelijkheden voor zie.

Op 29 augustus 2020 17:21:21 schreef Lambiek:
Misschien is dat juist wel gunstig dat ze knipperen, dan kun je pulsjes naar je ventiel sturen.

Ik ben er geen voorstander van om pulsjes naar het ventiel te sturen. De lampjes knipperen op een vrij lage frequentie en dit zal ertoe leiden dat de klep dus voortdurend geschakeld wordt en dit zal eerder slijtage / lekkage in de hand werken. Mijn voorkeur zou zijn om het knippersignaal toch op eoa manier om te zetten naar een aan / uit signaal.

Op 29 augustus 2020 18:30:36 schreef Lead Acid:
Kan ook nog zijn als er geen signaal wordt ontvangen de lampjes allemaal knipperen . Hangt van het model af .

Bij dit model hangt het ervanaf in welke sectie hij het signaal verliest. Als dit in het middeldeel gebeurt gaan de bovenste en onderste knipperen. Als dit helemaal boven of onderaan gebeurt knippert het lampje van de kant waar het signaal "eruit gelopen" is.

Het getoonde model zou ook over een IR poort beschikken om aflezen in de cabine mogelijk te maken . Kun je daar iets van terugvinden ?

Op 30 augustus 2020 09:26:22 schreef Lead Acid:
Het getoonde model zou ook over een IR poort beschikken om aflezen in de cabine mogelijk te maken . Kun je daar iets van terugvinden ?

Waar heb je deze info vandaan? Ik kan hier niks over vinden. En op de ontvanger zie ik enkel de 4-polige connector zitten.

Bij ealaser.com , met juist dezelfde foto als u heeft aangebracht bij de openingspost .

[Bericht gewijzigd door Lead Acid op zondag 30 augustus 2020 10:04:33 (13%)

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2020 08:11:21 schreef BartL:
Zou het mogelijk zijn om het met een arduino bordje voor elkaar te krijgen?

Dat zou mogelijk moeten zijn, maakt in principe niet uit welke controller je daar voor gebruikt.

Ik ben er geen voorstander van om pulsjes naar het ventiel te sturen.

Ik zei ook misschien is dat wel gunstig, ik zei niet zo moet je het doen. :)

De lampjes knipperen op een vrij lage frequentie en dit zal ertoe leiden dat de klep dus voortdurend geschakeld wordt en dit zal eerder slijtage / lekkage in de hand werken. Mijn voorkeur zou zijn om het knippersignaal toch op eoa manier om te zetten naar een aan / uit signaal.

Dat moet ook mogelijk zijn, in de software kun je veel overhoop halen. :)

Op 30 augustus 2020 09:26:22 schreef Lead Acid:
Het getoonde model zou ook over een IR poort beschikken om aflezen in de cabine mogelijk te maken .

Dat is voor een display op afstand. En ook daar moet je het protocol van weten om er iets mee te doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 augustus 2020 14:41:39 schreef Appel:
Bart, dit is nog een vrij eenvoudige ontvanger lijkt me.
Hoe weet je hoe ver je onder of boven zit? Of kent die dat niet? En instellen van de nauwkeurigheid, kan je dat of niet?

Dat weet je alleen doordat het eerste of tweede lampje vanaf het midden brandt ;) een instelling zit er niet op.

Dan zou je kunnen werken met een 3/2 ventiel waarvan je 1 uitgang via smoring of debietregeling de cilinder(s) laat bewegen en de andere uitgang direct. Daardoor krijg je een sneller reagerend kilverbord of kan je er ook zachte glooiingen mee aanleggen (door de cilinders trager te laten reageren). Geeft extra mogelijkheden voor een kleine extra kost.

Op 30 augustus 2020 10:29:42 schreef Appel:
[...]

Dan zou je kunnen werken met een 3/2 ventiel waarvan je 1 uitgang via smoring of debietregeling de cilinder(s) laat bewegen en de andere uitgang direct. Daardoor krijg je een sneller reagerend kilverbord of kan je er ook zachte glooiingen mee aanleggen (door de cilinders trager te laten reageren). Geeft extra mogelijkheden voor een kleine extra kost.

Dat zal met een enkel 3/2 ventiel niet lukken. Maar inderdaad, aan zo'n oplossing dacht ik zelf ook. Op de automatische piloot gebruik maken van een (veel) lagere oliestroom dan op de handbediening. Maar zoals al aangegeven, de grootste uitdaging zit voor mij in de elekro.

Vwb die fotodiodes, welke zouden jullie aanraden i.c.m.een Arduino? Ik kom namelijk diverse soorten tegen en heb geen idee welke ik hieruit moet selecteren.