aardlek automaat controleren

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 september 2020 08:40:02 schreef rew:
De 10W lamp met 43mA.......

Mag ik vragen hoe je aan deze waarde komt?
Ik reken me suf, maar kom nog niet in de buurt van de 10 Watt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

altijd eerst de uitschakeltijd meten, en dan pas de uitschakelstroom. als de mechaniek 1x heeft geschakeld is het ding al sneller met de 2e keer uitschakelen. vooral die oude AC aardleks kun je zo afkeuren op uitschakeltijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 september 2020 08:53:31 schreef testman:
altijd eerst de uitschakeltijd meten, en dan pas de uitschakelstroom. als de mechaniek 1x heeft geschakeld is het ding al sneller met de 2e keer uitschakelen. vooral die oude AC aardleks kun je zo afkeuren op uitschakeltijd..

Fout!
Altijd beginnen met het bedienen van de testdrukknop.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Ik ben van mening dat testman gelijk heeft.
Als je iets test, moet de wijze waarop je test, het meeste overeenkomen met de situatie waarvoor het apparaat bedoelt is. Het apparaat is bedoelt om correct te werken na maanden, jaren, als er een fout buiten het apparaat zit. De testknop is een foutsituatie IN het apparaat. En zoals testman zegt, is de eerste keer testen het belangrijkste moment. Dan moet je de tijd meten, niet bij de tweede keer.
Het doet me toch weer denken aan het conflict wat ik met mijn collega's altijd had, het uittesten van een maximaaltijdrelais in een middenspanningsinstallatie. Mijn voorkeur was om de gehele installatie primair door te stromen,

Edit: omdat dan de situatie het meest met de bedrijfssituatie overeenkwam.

Op 29 september 2020 09:17:33 schreef Toeternietoe:
[...]
Fout!
Altijd beginnen met het bedienen van de testdrukknop.

niet dus, met een cursus is mij dat verteld. de testknop kan ook als laatsate, komt het ding niet door de testen, is de knop toch niet belangrijk meer. moet dan toch een nieuwe in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 september 2020 09:44:36 schreef testman:
[...]

niet dus, met een cursus is mij dat verteld. de testknop kan ook als laatsate, komt het ding niet door de testen, is de knop toch niet belangrijk meer. moet dan toch een nieuwe in..

Vreemde leraar....
De testknop is het makkelijkste te testen, dat kan al zonder dat er beschermingskonstructies weggenomen zijn, en kan dus zonder gevaar uitgevoerd worden.
Werkt de testknop niet, dat is er al een afkeur.

Oftewel,
de makkelijkste test,
de eenvoudigste test,
de snelste test, EN
de minst gevaarlijke test, en tevens (maar niet de belangrijkste)
de goedkoopste test.
Lijkt me wel dat je die als eerste uitvoert.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Nou... Lijkt mij dat je eerst de tijdmeting doet, zoals testman zegt.
Kan je dat ook doen met de testknop?

vergeten

Golden Member

Op 29 september 2020 08:51:01 schreef Toeternietoe:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan deze waarde komt?
Ik reken me suf, maar kom nog niet in de buurt van de 10 Watt.

10 watt is bij 232,55v 43mA.    Back to school ! :)

Op 29 september 2020 08:40:02 schreef rew:
Vandaar dat zelf een lek genereren ook iets test wat de test schakelaar niet test. Maar nu is het mikken op precies 30mA een stuk lastiger. De 10W lamp met 43mA is een heel eind in de richting.

Een aardlek testen met een lamp geeft een verkeerd beeld van de staat van de aardlek schakelaar, beter een weerstand.
Vanwege de veel lagere koud weerstand van de lamp is er een hoge startstroom, ver boven de normale brandstroom van de lamp.
Dan moet de aardlek wel heel erg stuk zijn als hij niet afschakelt.

EDIT:
Conclusie, vanwege de hoge startstroom is een (test)lamp ongeschikt als aardlektester.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Jinny

Golden Member

Eens met Testman.
Eerst de tijd, dan de stroom en als laatste pas de testknop.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 september 2020 12:58:58 schreef vergeten:
[...]
10 watt is bij 232,55v 43mA.    Back to school

Bij mij neemt een gloeilampje van 10 Watt veel meer op dan 40 mA op als deze koud is.

Je mag met me mee naar school.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 29 september 2020 12:05:49 schreef Toeternietoe:
[...]
Vreemde leraar....
De testknop is het makkelijkste te testen, dat kan al zonder dat er beschermingskonstructies weggenomen zijn, en kan dus zonder gevaar uitgevoerd worden.
Werkt de testknop niet, dat is er al een afkeur.

Oftewel,
de makkelijkste test,
de eenvoudigste test,
de snelste test, EN
de minst gevaarlijke test, en tevens (maar niet de belangrijkste)
de goedkoopste test.
Lijkt me wel dat je die als eerste uitvoert.

jij keurt nogal wat af dan, ik kom vaker 4 polige aardlekken tegen die op enkelfase zitten aangesloten en dus de testknop niet werkt, echter als er een lekstroom optreed doet het ding wel zn werk. jij zou meteen afkeur zeggen want testknop werkt niet. later kom je terug en blijkt de bedrading de reden te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 29 september 2020 16:44:35 schreef Toeternietoe:
[...]
Bij mij neemt een gloeilampje van 10 Watt veel meer op dan 40 mA op als deze koud is.

Je mag met me mee naar school.

Dacht het niet dat schreef ik al in mijn reaktie (aan @Rew) onder wat je nu quote!
Bovendien is die startstroom maar heel kort!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die sporadisch voorkomende storingen zijn lastige dingen om te vinden. Je kunt 1 van de 2 groepen kunnen wisselen met een groep op een andere a l s om de juiste groep te vinden. Een overkokende waterkoker kan ook deze storingen veroorzaken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny

Golden Member

Op 29 september 2020 23:54:43 schreef vergeten:
[...]
Dacht het niet dat schreef ik al in mijn reaktie (aan @Rew) onder wat je nu quote!
Bovendien is die startstroom maar heel kort!

Een aardlek heeft nu net de eigenschap om heel snel te schakelen....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 september 2020 18:02:33 schreef testman:
[...]

jij keurt nogal wat af dan, ik kom vaker 4 polige aardlekken tegen die op enkelfase zitten aangesloten en dus de testknop niet werkt, echter als er een lekstroom optreed doet het ding wel zn werk. jij zou meteen afkeur zeggen want testknop werkt niet. later kom je terug en blijkt de bedrading de reden te zijn..

Klopt, een aardlek waarvan de testknop niet werkt die keur (keurde) ik af, ook al komt dit door bv niet aansluiten van een Nul op de 4P aardlek, iets wat ik veelvuldig tegen kwam.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Dan heb je het altijd fout gedaan.
Na jouw testknopje ging iemand eea aanpassen en dan bleek het ding op andere punten gaar.
Testknopje is het minst belangrijkste van de specs van een aardlek, de tijd de belangrijkste.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 30 september 2020 17:16:53 schreef Jinny:

Testknopje is het minst belangrijkste van de specs van een aardlek, de tijd de belangrijkste.

waarom wordt die afschakeltijd dan langer? tenslotte is een klassieke ALS een heel eenvoudig ding. torus met enkele wikkelingen, en een secundaire spoel gekoppeld aan een afschakelmagneet. Zolang dat ding niet staat op te roesten en er geen vet is in gebruikt dat niet verhard zie ik niet waar het fout kan gaan. Wel omgekeerd. als de permanente magneet door de jaren wat in sterkte afneemt slaat de ALS wat vroeger af dan de opgegeven stroom.

waarom wordt die afschakeltijd dan langer?

Volgens ik het topic wat gevolgd heb doelen ze erop dat de uitschakeltijd sneller wordt na het gebruik van het testknopje... Dus eerst de uitschakeltijd controleren want die wordt beter om zeker te zijn dat hij binnen de normen valt of ik begrijp het verkeerd.

Ik neem aan dat het op ervaring berust. Zelf heb ik nog maar bitter weinig proeven gedaan op uitschakeltijden van diff's.

Jinny

Golden Member

Inderdaad, als na jaaaren ongebruik het ding gebruikt wordt kleeft ie de eerste keer.
Dus als je de tweede keer pas de tijd gaat meten komt ie er sneller doorheen.
Maar indien je aan de fase hangt na een poos ongebruik en het ding kleeft ga je minimaal even een onaangename tijd tegemoet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

En natuurlijk geen kat die het doet, ik trouwens ook niet, maar een differentieel zou regelmatig getest moeten worden via het testknopje op zijn goede werking.

Dit zou dus een positief resultaat geven op de uitschakeltijd volgens ik hier lees.

Ik dacht dat ze bij vinçotte (keuringsorganisatie) aanraden om dit maandelijks te doen. Geen idee of dit in het AREI staat of niet. Dit zou ik moeten opzoeken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 oktober 2020 19:08:46 schreef Jinny:
Inderdaad, als na jaaaren ongebruik het ding gebruikt wordt kleeft ie de eerste keer.
Dus als je de tweede keer pas de tijd gaat meten komt ie er sneller doorheen.

Hi Hi.
Door als eerste bij de test op de testknop te drukken heb je dit gelijk gehad.
Ik gaf het al eerder aan, toen werd het weggewuifd als...

Dus procedure:
Eerst testen met de testknop.
Voordelen had ik al aangehaald (nadelen zijn er niet)
En nog een bijkomend voordeel, de kans dat de aardlek de uitschakeltijd binnen de normen heeft neemt toe.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Dus jij gaat voordat je aan de fase hangt eerst de testknop indrukken?
Je moet de praktijk testen.
Als je in een woning komt waar de eigenaren regelmatig dat knopje indrukken komt het ding fluitend door de test.
Zo niet kleeft ie en is de kans dat ie door de test komt een stuk minder.
Had iemand daar aan de fase gehangen was die opgerookt.
Je meet een praktijksituatie, niet een verkoopsituatie.
En de praktijk is dat het ding het direct de eerste keer moet doen.
En niet pas na revisie (knopje drukken)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik ben het volledig eens met Jinny en Testman.
Trouwens vind de NEN3140 dat ook.

NEN3140:2018 meld bij 5.101.5.9 het volgende:
"De goede werking van de testknop mag pas na de meting worden gecontroleerd."

Ter info:

Stukje uit het AREI, er wordt verwezen naar de constructeur.

Op 2 oktober 2020 10:00:33 schreef avdl:
NEN3140:2018 meld bij 5.101.5.9 het volgende:
"De goede werking van de testknop mag pas na de meting worden gecontroleerd."

O, dus iemand die volgens de aanbevelingen braaf elke maand de testknop bedient moet steeds vantevoren iemand met een testapparaat laten komen?