2 dynamo's parallel schakelen

Hoi,

Op de boot heb ik 2 dynamo's, eentje van 55A voor de startaccu's en eentje van 80A voor de serviceaccu's.

De behofte aan meer opbrengst leidt tot het volgende plan:

  • De startdynamo gaat vervallen. De motor staat in een doorgaans wat warmere omgeving en wordt goed onderhouden. De dynamo hoeft dus vrijwel niets te doen. De startaccu hangt continue aan een intelligente Victron lader (via de serviceaccu's en omvormer).
  • I.p.v. de startdynamo komt er een 2e en identiek exemplaar t.b.v. de serviceaccu's.
  • Elke dynamo's wordt gestuurd door een eigen Balmar MC-624 lader.

Vraag: Balmar zegt dat dit prima werkt. Maar wat zeggen de experts op dit forum?
Alvast dank!!

Lambiek

Special Member

Is dat spul nog te koop dan, ik dacht dat Victron daar mee gestopt was.

Maar waarom niet 1 zwaardere dynamo in plaats van twee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Thanks!
Nee, Victron doet geen Balmar (meer).

Wel, een zwaardere dynamo zou technisch wel kunnen maar heeft veel meer impact op alles er om heen.
Dan moet ik een zware brackets speciaal op maat laten lassen en moet de beschermingskorf flink verbouwd worden.
Op de plaats van de huidige startdynamo kan ik volstaan met een standaard bracket en zijn de aanpassingen aan de korf gering.
Ook is een zwaardere dynamo, zeg 150A plus, een hele klap duurder.
En nogmaals, die startdynamo zit er bijna voor snot op daar ik continue 230 volt van de serviceaccu's beschikbaar heb.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op dinsdag 13 oktober 2020 21:24:04 (12%)

Lambiek

Special Member

Het is zo dat als je twee laders parallel zet dat ze exact de zelfde spanning moeten leveren. Als er 1 bijv. een halve volt meer doet, dan doet de andere niets meer.

Dit kun je zelf uit testen met bijv. twee regelbare voedingen parallel en een belasting. Zodra de voedingen bijden 12V leveren wordt de stroom verdeeld, als je er 1 wat hoger draait neemt die alle stroom voor zijn rekening.

Ik ben er niet kapot van, van zo'n systeem.

Er zijn regelaars die je kunt koppelen, dan wordt het 1 regelaar. Maar ik weet niet of dat met Balmar ook kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Thanks Lambiek.
De uitgang van beide dynamo's staan parallel.
Daarmee wordt de spanning toch gelijkgetrokken?

Balmar heeft een duo 12 volt regelaar.
Helaas geen 24 volt.
Ze zeggen zelfs dat er 2 dynamo's op 1 regelaar kunnen.
En dat met aansluitschema en al.

Ik vind het lastig conclusies te trekken.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op dinsdag 13 oktober 2020 21:55:18 (47%)

Lambiek

Special Member

Als ze bij Balmar zeggen dat het kan zal het wel.

Heb je dat schema?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij deze.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op dinsdag 13 oktober 2020 22:17:37 (84%)

EricP

mét CE

Alleen op een ladertje vertrouwen voor de HoMo vind ik op zich geen prettige keuze. Bij een dynamo heb je nog een laadstroomcontrole lampje wat zou kunnen gaan branden als daar ellende is (en dat is best betrouwbaar). Als de lader er mee stopt, dan kom je er achter als het motortje niet meer wil.

Ik ken Balmar niet. Het concept van '2 parallel' heb ik vaker gezien met Bosch dynamo's. Helemaal geen probleem. En ook exact dezelfde spanning is nergens voor nodig. Immers, de spanning zal wat dalen op het moment dat de boel belast wordt. Daarmee is 'in de buurt' goed genoeg voor een redelijke verdeling.
Bij 'onbelast' zou het best kunnen dan 1 dynamo 'al het werk' doet. Nou en.

In de setups die ik ken, zijn de dynamo's ook niet identiek. Het kabelwerk is ook niet identiek. het 'balanceren' vindt puur door 'droop' plaats. Derhalve moet je ook niet verwachten dat je exact het opgetelde vermogen beschikbaar hebt. Voor 'laden' hoeft dat ook niet.

Ik heb weinig ervaring met 12V systemen - dat zit met name in de speelgoedbootjes sector. Eea. is gebaseerd op 'of the shelf' 24V exemplaren. Geen spannende regelaars, gewoon wat erin zit.

De reden dat men 24V gebruikt is omdat de stroomsterkte gewoon lager ligt (en professioneel is er gewoon veel meer apparatuur voor te koop). Daarnaast heb ik zomaar het idee dat de stroomsterkte de beperkende factor bij een dynamo is (er gaan nou eenmaal niet meer electronen door een koperdraadje bij een gegeven mate van opwarming). 24V exemplaren zijn niet groter dan 12V exemplaren, bij dezelfde stroomsterkte. Als je met 12V klem loopt, dan zou je - als je toch gaat schroeven - wellicht ombouw naar 24V kunnen overwegen. En ja, dat kost geld. Maar veel is wel minder kritisch dan op 12V.
Klein rekenvoorbeeld: stel ik wil 1200W ergens hebben (dat getal is mooi en rekent handig). Bij 12V is dat 100A. Bij 24V 50A. Dat impliceert meteen al dat bij 12V het draadje 2x zo dik moet zijn dan bij 24V om gelijke verliezen (in spanning, niet in vermogen) te hebben. Stel dat we een spanningsval van 1.2V acceptabel vinden (wederom:het getal is gekozen omdat het makkelijk rekent). Op 12V hebben we dan 10% verlies in het draadje. Op 24V heeft het draadje slechts 5% verlies. Ondanks dat het maar de helft van de doorsnede heeft.
Voor een dynamo maakt dat niet zoveel uit - die 'hoge' stroom loopt toch alleen maar op het moment dat je begint met laden, en dus niet zo lang.
Voor een omvormer wordt het een ander verhaal. Naast dat in de omvormer een soortgelijk verhaal speelt (het rendement van een 12V exemplaar zal dan ook lager zijn dan het rendement van een 24V exemplaar bij gelijke opbouw), hebben die ook nog de 'nare' eigenschap dat ze meer stroom gaan trekken als de spanning daalt. Aan de uitgang moet tenslotte het gevraagde vermogen verschijnen en dat moet *ergens* vandaan komt. De 'pijn' is daar dus nog wat groter.

Daarnaast... je zegt dat je meer opbrengst nodig hebt. Dan toch maar eens voorzichtig vragen... waar baseer je dat op? Reden dat ik het vraag is dat ik - professioneel - vrij regelmatig de sh*t van anderen sta op te lossen. 1 van de dingen die je tegen komt is een klein setje van zeg 700Ah en een 100A lader. En de eigenaar denkt dan dat in 7 uur z'n setje wel vol is. En dat is dan aangelegd door de lokale vonkentrekker die ook wat 'scheepselectrotechniek' erbij doet.
Niet zelden is zo'n beetje alles aan kabelwerk wel wat aan de dunne kant, maar waar niemand over nagedacht heeft is dat een 100A lader dan misschien wel 100A kan leveren, maar krijg je het het accupackje ook in? Immers, je wilt doorgaans ook niet echt boven de 'gasspanning' komen. Dus in den beginne lukt die 100A (of iets wat in de buurt komt) nog wel. Maar naarmate het packje (iets) voller wordt, loopt de spanning ook op. En de enige manier om te voorkomen dat die te hoog wordt, is toch minder gaan laden (of eigenlijk: die lader komt gewoon niet hoger dan de ingestelde spanning). De stroom gaat dan dus terug lopen. En daarmee loopt de tijd tot 'vol' op. En dan maakt het niet zoveel uit of je er een 50, 80 of 100A lader aan hangt - dat maakt alleen uit in het eerste stuk.
Dus: voordat je gaat schroeven: waarom wil je meer vermogen hebben? (om te voorkomen dat je de hele klus gaat doen om erachter te komen dat het daarna nauwelijks beter geworden is en de oplossing elders ligt).

En wellicht is het hele 12V-24V verhaal overbodig omdat je zegt een 24V regelaar te gebruiken... (maar er komt ook iets over 12V voorbij en nergens benoem je hard welke spanning je aan boord gebruikt).

Hallo Erik,

Thanks! Ik reageer even op jouw concrete punten/vragen.

Het is een 24 volt systeem met aanstaand 1120 Ah LiFePo4 accu's (nu nog 600 Ah gel).

Op de stuurstand heb ik een voltmeter (motoraccu) zodat ik altijd de spanning kan zien. De lader stopt niet/nooit want op 230 volt (en waarom zou deze stoppen?). De huidige startdynamo doet werkelijk niets (1 seconde starten bijladen en de rest een beetje float).

Het meerdere verbruik zit in de plaatsing van stabilisers. Deze trekken gemiddeld 1500 watt. De dynamo's wil ik op 75% belasting laten draaien zodat ik voor het laden en wat klein ander verbruik straks dan nog 1500 watt over heb ((2000 + 2000)*75% -1500).

Bijgaand het aanstaande feest :-)

Greetz,

Jazeker

EricP

mét CE

Op 14 oktober 2020 10:59:29 schreef Jazeker:Het is een 24 volt systeem met aanstaand 1120 Ah LiFePo4 accu's (nu nog 600 Ah gel).

Ah, ok. Dat vereist ook een 'knappe' lader, maar daar zul je wel over nagedacht hebben.[/quote](en waarom zou deze stoppen?).[/quote]Omdat laders stuk gaan. Daarom.

Het meerdere verbruik zit in de plaatsing van stabilisers. Deze trekken gemiddeld 1500 watt. De dynamo's wil ik op 75% belasting laten draaien zodat ik voor het laden en wat klein ander verbruik straks dan nog 1500 watt over heb ((2000 + 2000)*75% -1500).

Ah, ok. Dat betekent dus dat een piek opgevangen wordt door de accuset. En de dynamo(s) het gemiddeld moeten bij houden. Gensnapt. Ik verwacht - gebaseerd op mijn ervaring met meer klassiek spul - in die context geen probleem. In hoeverre dat met jouw 'veel moderner' spul ook zo is, kan ik niet beoordelen.

Overigens neem ik aan dat je motor een 'klassieke' diesel is zonder allerlei electronische reut. En ja, dat blijft waarschijnlijk op een lader ook wel werken. Ik houd niet van allerlei afhankelijkheden in een schip. Te vaak 'vodden' mee gehad. Iets met domino effect. Elk sub-systeem zo veel mogelijk self-supporting zodat wanneer er iets omvalt de rest door kan...

Thanks.

- De motoracculader blijft wel werken. En als er hommeles is, dan kan ik altijd nog starten vanaf de serviceaccu's.
- De motor heeft een mechanische pomp, geen probleem derhalve.
- De 2 dynamo's leveren straks op 75% samen 3000 watt. Minus 1500 watt en dan heb ik 1500 watt over voor laden accu's tijdens de vaart. De accu's hoeven dus niet bij te springen.

En helemaal eens. Het een moet onafhankelijk van het ander kunnen werken.

Maar om even terug te grijpen op de initiele vraag: Ik krijg het gevoel dat dynamo's parallel wel gaat werken.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op woensdag 14 oktober 2020 11:42:14 (11%)

EricP

mét CE

- De motoracculader blijft wel werken.

Hahahaha. Grapjas. En toen werd je wakker zeker? Mijn ervaring aan boord is dat alles wat stuk kan dat ook gaat vroeg of laat, vooral als het 'noodzakelijk' is. 'Kritische' systemen zorgen daarbij er vrijwel zonder uitzondering voor dat de gevolgen tot uiting komen op een moment dat het erg beroerd past (het 'defect' zelf kan al ouder zijn). Murphy for president!

En als er hommeles is, dan kan ik altijd nog starten vanaf de serviceaccu's.

Nou ja, dat is dan iets. De aanname 'blijft wel werken'... nou ja, denk nog maar eens aan dit topic op het moment dat je loopt te hannessen! :+

Eric,

Als er iets is dat ik weet is dat alles uiteindelijk kapot gaat.
Maar dat ladertje op sec de startaccu's is geen dealbreker.
Daar hoef ik geen dynamo continue voor snot te laten draaien.
En het verwijderen van die dynamo lost een ander probleem (meer dynamovermogen) juist op.
Daarnaast kan ik altijd nog een voltagerelais met zoemertje plaatsen.

Verder:
Ik woon 365 x 24 uur op het schip.
Neem aan dat ik wel wat ervaring heb met wat cruciaal is (stroom van serviceaccu's met alle toebehoren, warm water, waterdruk, grijswater, zwartwater, toiletten, CV, etc).

EricP

mét CE

Ah, ik ben doorgaans alleen aan boord als er ellende is of als ik het zelf moet varen. Operationeel dus.
Op een schip wat niet in bedrijf is... Is eigenlijk niet zo veel cruciaal (is er iets wat wel cruciaal is eigenlijk). Als in: kan over een uurtje ook wel. Wellicht ongemakkelijk. Maar cruciaal? Nah... Maar wat je wilt.

Brand heb je ook nooit, dus die brandblussers hangen er ook continu voor snot. Kan ook meteen weg! :+

Tja, ik weet niet meer wat je nou eigenlijk wilt betogen.
Die sartmotor dynamo verwijderen is geen dealbreker.
Maar ja, als jij daar een punt van wil maken, ok.

Ik kan uit ervaring nog wel 30 systemen op de boot bedenken waar ik een backup op zou willen hebben.
Dan heb je een voorraadkamer van 2 kuub nodig en dat werkt ook niet.
Elk systeem moet je afwegen, backup of niet.

Uit ervaring weet ik na jaren wel wat moet en niet hoeft.
En die startmotor acculader valt zeker niet onder de catergorie 'elk moment essentieel' in combinatie met 'groot risico op uitval'.

Jinny

Golden Member

In de loop van het topic laat je steeds meer los over hoe eea in elkaar steekt.
Dat had in de beginpost een hoop gescheeld.

Ja, twee dynamo's parallel is geen probleem in de regel.
Reden is al eerder gememoreerd.
Het opgeven van de startdynamo hoeft ook geen probleem te zijn indien je je startaccu kan monitoren.
Immers, wat EricP ook al memoreert, zaken gaan stuk op moment dat je het nodig hebt.
Maar dat is aan jou.

Voor je idee, op mijn tobbe, iets uit 'de speelgoedbootjes sector' als EricP het noemt, komen ook twee dynamo's die het accupack laden, een op de homo, en een op de humo.
Die op de homo laad het hh accupack en de homo startaccu.
Die op de humo laad het hh accupack en de humo startaccu.
Een andere dynamo op de homo laad een ander accupakket welke ik ook met een 230V lader zou kunnen laden door een knop om te zetten.
Maar bewust niet, alleen in paniekgevallen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dank, ik snap het (hoop ik).
Ik zou een device (Victron Cyrix) kunnen toevoegen waarmee ik de startaccu laad vanuit de 2 servicedynamo's.
De startaccu krijgt dan prioriteit en zodra vol gaat de power naar de serviceaccu's.
Ik laat dit bewust even achterwege vanwege een forse toename van dikke bekabeling en weer een kastje.

Verder:
- Ik kan een voltagebewaking relais met zoemer plaatsen (geen effort).
- Als het mis zou gaan kan ik altijd de serviceaccu's gebruiken om te starten.

En ja, het gaat me nog steeds om 2 dynamo's parallel.
Het overige is onder controle.
E.e.a. blijft altijd een afweging van impact storing versus kans op storing.

EricP

mét CE

Misschien moet je dan nog eens lezen hoe een Cyrix werkt... Ja, het is bruikbaar. Nee, het werkt niet zoals jij beschrijft. En nee, ik zou het in deze situatie niet toepassen.

Aan een bewaking heb je niks. Die gaat af bij starten. En niet als de boel niet op peil gehouden wordt. Ja, pas als de set 'plat' is. Maar dan hoeft het niet meer...
ALS je dan al wat wilt doen, dan doe je iets met een 'scheidingsdiode', al is die kreet beladen en dekt die anno nu ook de lading absoluut niet meer.

Het overige is onder controle.

Uit ervaring weet ik na jaren wel wat moet en niet hoeft.

Tsja... het zal. Ik ben het zeer nadrukkelijk niet met je eens. Maar joh, jij moet er mee tobben. Niet ik. Succes ermee. En eigenwijs is tenslotte ook wijs. Ofzo.

De startaccu's laden via een druppeluitgang, zoals de victron laders kennen, werkt in mijn ervaring veeeel beter dan een dynamo. De accu's worden veel rustiger geladen en gaan langer mee. Immers hoeveel (weinig) vraagt het starten aan energie. En hoe goed de regelaar ook, er zit wat tijd tussen het ontstaan van de juiste laadstroom

Over de genoemde noodsituaties, denk ook aan:

  • Met een setje startkabels achter de hand pak je zo startstroom van een andere accubank in geval van nood. Vaak zit daar een osb tussen die om de levensduur van de accus te behouden vrij hoog staat afgesteld. Ruim genoeg energie om nog meet te starten
  • Geen risico op kapotte regelaar waardoor je startaccu's koken
  • minder dikke accukabels door je schip (dit is de gevaarlijkste bekabeling van een schip, omdat het vrij hoog afgezekerd is. Geen grappen als je met een kabel achter een honderd amp zekering een mechanische beschadiging krijgt

Dus het maakt het niet per se onveiliger, wel andere risicos.

Als je nog andere verbruikers op je startaccu hebt gaat dit natuurlijk niet op. Zie je nog wel eens bij kleine motorbootjes, bijv navigatie verlichting en diverse alarmen. Dan zou ik lekker een dynamo houden

EricP

mét CE

@Shipmate: doel je dan niet op het in leven houden cq. de zelfontlading bij houden? Dat is - zeker als bootje niet 'continue' vaart heel vaak een bron van ellende...

Op 14 oktober 2020 13:51:37 schreef EricP:
Misschien moet je dan nog eens lezen hoe een Cyrix werkt... Ja, het is bruikbaar. Nee, het werkt niet zoals jij beschrijft. En nee, ik zou het in deze situatie niet toepassen.

Aan een bewaking heb je niks. Die gaat af bij starten. En niet als de boel niet op peil gehouden wordt. Ja, pas als de set 'plat' is. Maar dan hoeft het niet meer...
ALS je dan al wat wilt doen, dan doe je iets met een 'scheidingsdiode', al is die kreet beladen en dekt die anno nu ook de lading absoluut niet meer.[...][...]Tsja... het zal. Ik ben het zeer nadrukkelijk niet met je eens. Maar joh, jij moet er mee tobben. Niet ik. Succes ermee. En eigenwijs is tenslotte ook wijs. Ofzo.

Wat een zinloze discussie.
Wie woont er al bijna 6 jaar/ 24h op een schip?
Wat een discussie over een mogelijk ooit niet werkend ladertje op een startaccu.
Het gaat nergens over.
Het gaat/ging me over de 2 dynamo's parallel.

Jinny

Golden Member

Hmm, ook op grotere schepen is dat wel eens een puntje EricP..
Ik weet van een elec die even de 24V set ging testen.
Brave borst ging met zijn zuurweger richting accuset, koppelt de lader af om zuiver te kunnen meten, en 3 seconden later zaten we met een blackout en dood schip.
De zut draaide alleen op de lader, accu's waren compleet dood..
Dmv de noodgen starten en via dat ding de laders weer in leven te krijgen en dus weer 24V op de lijn, kregen we het zaakje weer online.
Andere dag stonden er een paar setjes nieuwe accu's op de kaai...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 14 oktober 2020 14:02:32 schreef Shipmate:
De startaccu's laden via een druppeluitgang, zoals de victron laders kennen, werkt in mijn ervaring veeeel beter dan een dynamo. De accu's worden veel rustiger geladen en gaan langer mee. Immers hoeveel (weinig) vraagt het starten aan energie. En hoe goed de regelaar ook, er zit wat tijd tussen het ontstaan van de juiste laadstroom

Over de genoemde noodsituaties, denk ook aan:

  • Met een setje startkabels achter de hand pak je zo startstroom van een andere accubank in geval van nood. Vaak zit daar een osb tussen die om de levensduur van de accus te behouden vrij hoog staat afgesteld. Ruim genoeg energie om nog meet te starten
  • Geen risico op kapotte regelaar waardoor je startaccu's koken
  • minder dikke accukabels door je schip (dit is de gevaarlijkste bekabeling van een schip, omdat het vrij hoog afgezekerd is. Geen grappen als je met een kabel achter een honderd amp zekering een mechanische beschadiging krijgt

Dus het maakt het niet per se onveiliger, wel andere risicos.

Als je nog andere verbruikers op je startaccu hebt gaat dit natuurlijk niet op. Zie je nog wel eens bij kleine motorbootjes, bijv navigatie verlichting en diverse alarmen. Dan zou ik lekker een dynamo houden

Dank, dit is een waardevolle bijdrage!!
Op de startaccu's zitten de lader en de motorgebonden meters. Deze laatste trekken alleen bescheiden prik tijdens de vaart.

Dat setje startkabels is een goede tip.
Deze ga ik regelen.

Jinny

Golden Member

@Jazeker, jij woont al 6 jaar op een schip, EricP en ik ruimen professioneel regelmatig de rommel op die door dergelijke zaken ontstaan.
We spreken uit ervaring dus.
Waarbij ik op zee draaiende vort en EricP aan de wal omdat de zut stil ligt.

Daarom de discussie.
Uit ervaring.
We verdienen er ons dagelijks brood mee.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

De zut draaide alleen op de lader, accu's waren compleet dood..

Ja, en dat is natuurlijk zomaar in een maand gebeurd :) (ofwel: verwaarloosd).

Wie woont er al bijna 6 jaar/ 24h op een schip?

Al 6 jaar? PAS 6 jaar zul je bedoelen. Als je er een beetje voor zorgt, korter dan de levensduur van een accu :). Maar goed... AL 6 jaar. Grinnik.

Maar joh, wat je wilt. Eigenwijs is ook wijs. Denk er nog maar eens aan als je gepruts nog meer gepruts oplevert. Ik verdien een leuke boterham aan (ex) klanten van dergelijke wijsneuzen. Vooral doorgaan! Goed voor mijn omzet!