Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 15 oktober 2020 23:53:57 (99%)

Dank je wel Thevel. Soms verbaast Conrad me wat ze hebben. Ik had al gezocht bij Farnell, RS en Distrelec. Maar omdat ik niet weet hoe zoiets heet is het niet gemakkelijk zoeken. Nogmaals dank je wel. Ik zal ze meteen bestellen.

Edit: Met de juiste zoekterm heeft Farnell ze ook in 2,5 en 6 mm2 ( 1863547 en 2781671)

Op 15 oktober 2020 20:20:20 schreef pa3gws:
[...]
Als het goed is moet ik nog ergens een rol hebben liggen. (ben ik 75% zeker van)
Moet er wel even naar zoeken maar als hij er nog is mag je hem wat mij betreft wel hebben.
Als ik tijd heb zal ik morgen even op zoek gaan. :-)

Top, laat maar weten als je het hebt gevonden :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 oktober 2020 23:55:28 schreef bobbes1:
Dank je wel Thevel. Soms verbaast Conrad me wat ze hebben. Ik had al gezocht bij Farnell, RS en Distrelec. Maar omdat ik niet weet hoe zoiets heet is het niet gemakkelijk zoeken. Noghmaals dank je wel. Ik zal ze meteen bestellen.

Rick Donkers?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 16 oktober 2020 06:08:39 (53%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Zo'n ding heet in het engels taalgebied een closed end splice.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member

@Ledlover
Ik heb het nog niet gevonden en begin toch te vrezen dat ik het in een opruimbui heb weggegooid.
Ik kwam het al zo'n kleine 8 jaar regelmatig tegen en de kans is groot dat ik de laatste keer dacht wat moet ik ermee.
Er zijn nog een paar plaatsen waar ik nog niet gezocht heb dus er is nog een heel klein beetje hoop. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik ben een DCDC aan het maken. Het "afgeblazen project" heb je iets over kunnen zien in het "effectieve uitgangsweerstand berekenen" topic.

Plan B is dus: commerciele DCDC chip: LM5145. Ik heb een printje ontworpen en dat werkt. Maar de boel wordt wel veel warmer dan ik had gehoopt. Het "geen stroom" verbruik is iets van 45mA bij mijn huidige test-input-spanning van 31V.

Als ik dan uitreken dat 2 torren hun gate per cyclus 550k maal per seconde opgeladen moeten worden dan kom ik op 29nC * 550kHz * 2 = 32mA. Dat is een belangrijk deel van de 45mA die ik meet.

Dit wordt dus op 7.5V gebruikt, dus is maar 240mW.... Maar hij wordt met een "low dropout regelaar" uit de input spanning gemaakt. Dan gaat het ineens over 1W in dat kleine chipje. Nogalwiedes dat ie warm wordt.

Nu heeft de webbench power designer een CSD19537Q3 aangeraden. 16, max 21nC gate charge. Dus 29nC van de mosfet die er nu op zit leek me niet zo heel veel meer. Maar blijkt dat TI dus 2 VERSCHILLENDE mosfets had aangeraden. Normaliter als je van 48V een 5V wil maken, dan valt daar wat voor te zeggen: De stroom loopt 10% van de tijd door je top-fet, en 90% van de tijd door je bottom fet. Dus je kan kosten optimaliseren door een iets goedkopere top-fet te kiezen omdat z'n rdson minder uitmaakt.

In mijn geval met 24V out en 48V in, is dat niet zo relevant: de ruwe schatting is dat ze alletwee zo'n 50% van de tijd actief zullen zijn.

Anyway, de andere fet die ze aanraden blijkt BSC340N08NS3 G te zijn. Die heeft maar een gate charge van 6nC! Dat lijkt me wel wat...

Het enige is dus dat ik nu dus een PCB heb ontworpen waar plek is voor een DPAK mosfet....

Weet er iemand een DPAK mosfet, liefst bij Farnell te krijgen die ik snel effe kan proberen?

Update: FDD86326 gevonden bij mouser. Niet bij Farnell te krijgen... (wel AVnet geloof ik maar dan moet ik er 2500 kopen en krijg ik ze over vier weken).

Alternatief zou zijn om een externe 10V op de VCC aan te bieden, maar hoe kom ik nu weer daaraan? De uitgangsspanning moet 24V zijn. Een 12-14V zener naar de 24V? Auw! Dan moet er ook nog een gewone diode in serie: anders gaat de LDO proberen de uitgang op te starten...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb geen aanbeveling voor je, maar ben wel benieuwd naar je uitkomst. Ik had er tot nu toe nooit bij stilgestaan dat je gate-charge zo'n groot deel van je rustverbruik op zich zou nemen, maar je uitleg klinkt wel plausibel.

If you want to succeed, double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Misschien zie ik het verkeerd (ik heb je vorige topic niet gelezen), maar zou de energie om de QGD van je low-side MOSFET te op- en ontladen niet direct van de HV voeding moeten komen? Ongeveer de helft van de lading die je via de gate verplaatst zou via deze route moeten komen en niet door de LDO moeten worden gezien. Voor mijn gevoel zou ik denken aan een te kleine dode tijd, misschien wat veel source-inductie in de low-side MOSFET.

Als de gate-spanning stijgt terwijl er nog spanning op de drain staat is je dode tijd te kort (in principe gebruik je deze MOSFET alleen om de geleidingsverliezen van een diode te verminderen, en hoef je de commutatie niet af te dwingen door de gate hoog te forceren voordat de drain laag is). Als bij het omschakelen de drain spanning van de low-side MOSFET al omhoog gaat voor de gate laag is dan is je high-side MOSFET al in geleiding voor je low-side MOSFET uitgeschakeld is. Dit is wel altijd een drama om te meten echter.

Hoe sterk schaalt het vermogen met de voedingsspanning van de LM5145? Als het (op Iq na) direct schaalt met de voedingsspanning is het onwaarschijnlijk dat het een QGS issue is (want dat is de lading die via je LDO komt). Zo niet, dan heb je in elk geval één optie uitgesloten.

Misschien is dit allemaal al tot in den treure uitgekauwd in het andere topic, dan spijt het me van deze off-topic hier. Helaas kan je bij Farnell niet zoeken op QG, maar na enig zoekwerk ontdekte ik de IRFR014PBF met een QGmax van 11nC bij UG=10V. Die heeft wel een hoge RDSon van 0,2Ω. Anders de FQD13N06L met een QG van 6,4nC bij 5V. Ik zou verder in je ontwerp moeten duiken om te zien of dit geschikte opties zijn. Dit zijn wel 60V componenten, niet 80V.

Ik kreeg van mijn kleinzoon een hoofdtelefoon van zijn playstation. De USB connector maakte geen contact meer. Dus oude plug eraf en een nieuwe besteld bij Farnell. Zoals op het plaatje te zien is heeft de originele connector langere aansluitlippen dan het exemplaar van Farnell en krijg ik hem dus niet op z'n plek gesoldeerd. Het frame past wel maar de 5 aansluitcontacten zijn te kort. Nu de vraag waar krijg/koop ik het goede model.

USB micro B rcpt.pdf

maartenbakker

Golden Member

Vaak is het bij dat soort dingen makkelijker om op toestel te zoeken en niet op generiek type onderdeel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 oktober 2020 11:29:03 schreef Kruimel:
maar na enig zoekwerk ontdekte ik de IRFR014PBF met een QGmax van 11nC bij UG=10V. Die heeft wel een hoge RDSon van 0,2Ω.

Die 0.2 ohm is "game over" bij 4A gewenste uitgangssroom. 0.8V 3.2W in de mosfets aan geleidings verliezen alleen al. De webdesigner van TI beweert dat ik rond de 95% efficientie moet kunnen uitkomen, dus totaal rond de 5W aan verliezen op 4A bij 24V.

Anders de FQD13N06L met een QG van 6,4nC bij 5V.

Klinkt aantrekkelijk, maar ook hier knap ik af op de RDSON. En: Ik wil liever een factor vier op de "max current" van de fabrikant. Hier is het maar een factor twee. Voor de max-current van de fabrikant hebben ze hem op een oneindige heatsink gezet. Dat gaat me in de praktijk dus niet lukken. En ik verwacht eigenlijk dat zeker 10% van de uiteindelijke producten gewoon regelmatig vele uren op volle belasting moeten draaien. Te heet worden is dan niet toegestaan....

Je suggestie van "te korte deadtime" geloof ik niet. Bovendien: ik kan er niets aan doen: Ik gebruik de LM5145 DCDC controller, die volgens de handleiding aan "adaptive deadtime" doet. Hij zou de deadtime actief bijstellen.

Je argument dat eea niet door de LDO hoeft te komen gaat er bij mij niet in.

Even voor de lowside: Voor een fet-moet-aan procedure moet ik gewoon de hele Qtot de gate in pompen. Sure, een deel komt van de QGD, maar dat maakt niet uit de gate driver moet het leveren. Het ontladen van de gate kost geen extra lading uit de LDO. (behalve dan intern gebruik binnen de gate driver in de LM5145).

Dan voor de highside: Die vreet diezelfde lading uit de boost condensator. Maar die moet met precies diezelfde hoeveelheid lading bijgevuld worden gedurende de eerstvolgende "LOW" periode. En dat gebeurt ook uit de LDO.

Merk op dat de LDO 7.5V probeert te maken. In normaal bedrijf is de VIN gelijk aan 48V. Dus de "low dropout" van de regelaar heb ik niet nodig. Hij moet 40V wegstoken.

Een gebruikelijke truuk is om deze voeding uit de DCDC converter zelf te halen. Zeker goed te doen als je uitgangsspanning tussen de 8 en de 12V ligt. Gewoon een diode er tussen en klaar. In mijn geval kan ik een factor twee besparen door een lineaire truuk vanaf de 24V Vout te doen. Maar dan nog gaat de helft van de benodigde energie op aan warmte. En om nu een extra DCDC op te zetten om alleen die VCC daar te maken... Tja, lijkt me een beetje jammer (duur).

@bobbes: Mail me je postadres. Mogelijk heb je dan wo of do wat in huis. Ik heb hier een reel, ik denk dat ie past.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Weet iemand waar je dit soort spoelen/spoelkernen kunt krijgen of iets wat hiervoor bruikbaar is ?

http://endorphino.de/projects/electronics/timemanipulator/index_en.htm…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zaten die niet op de convergentie panelen oude tv's

Ja, of in CRT monitoren. Wat de frequentieband betreft komt dat in de buurt.
Bij het nut van een 'test encoder' kan ik mij vanalles voorstellen. Het maakt wel nieuwsgierig naar de toepassing van een eigen DCF zender ?

bprosman

Golden Member

Op 23 oktober 2020 08:21:56 schreef Aart:
Ja, of in CRT monitoren. Wat de frequentieband betreft komt dat in de buurt.
Bij het nut van een 'test encoder' kan ik mij vanalles voorstellen. Het maakt wel nieuwsgierig naar de toepassing van een eigen DCF zender ?

In mijn geval zou dat het testen van een (zelfbouw) DCF ontvanger zijn. Ooit begonnen aan een (aangepast) model uit Elektuur, maar (nog) niet werkend. Dan zit je met 2 onbekenenden, werkt de ontvanger (niet goed) omdat er niet voldoende signaal is in mijn werkplaats (wat zo lijkt te zijn) of zit er een fout in de ontvanger, grootste kans natuurlijk.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman: Volgens mij heb ik ergens nog een bak van dat spul liggen. Zal het morgen eens opzoeken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Op 23 oktober 2020 19:54:57 schreef henri62:
@bprosman: Volgens mij heb ik ergens nog een bak van dat spul liggen. Zal het morgen eens opzoeken.

Graag :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik dacht dat er veel meer had (blijkbaar niet), maar deze heb ik nog gevonden.
(Waarschijnlijk afgelopen zomer met de doos philips onderdelen meeverhuist naar Maarten B.)

Ik denk dat ze uit een K9 komen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
adval40

Special Member

Ik ben op zoek naar een kapje voor op een db25 connector voor flatcable
waar kan ik deze vinden

ik zoek 2 van deze kapjes

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het meer dan overgrote deel is voor ronde kabel. Geen flat. Voor flat zal zelf printen het eenvoudigste zijn.

Vaak zie je ook dat de flat gewoon tussen de 2 delen wordt geschroefd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit topic is gesloten