Atag i28EC combiketel radiatoren worden warm zonder warmtevraag

Bij het bijvullen van m'nketel vanmorgen schoot me te binnen dat de meeste ketels een automatisch ontluchting,s programma hebben waarbij de driewegklep afwisselend tapwater en cv opent. De pomp draait dan op max en keert bij sommige pompen afwisselend om van draairichting.
Het programma treed in werking na dat de ketel spanning loos is geweest; na het vullen ;na resetten na een storing bv te hoge keteltemperatuur; storing op stroming sensor; sommige ketels op interval, alhoewel dit bij alle merken niet gelijk is. Bij Atag duurt dit programma naar ik meen 15 minuten is, kan de ketel indien nodig ook in herhaling treden. Bij zover ik weet stookt de ketel bij het programma op vol vermogen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Henk H.

Golden Member

Als het stuk mag, krijg ik die cartridge er wel uit. Ik wilde m alleen voorlopig nog niet stuk maken ;)

Bij deze I-serie ketel duurt het ontluchtingsprogramma ca 7 minuten volgens de handleiding. Pomp start en stopt een aantal malen inderdaad. Ik heb de ketel niet op tussendoor ontluchten kunnen betrappen maar het zou kunnen dat hij het tussendoor ook doet. Maar, een radiator op 10 meter van de ketel op een graad of 50 krijgen lijkt me wat veel voor een ontluchtingscyclus. Ketel heeft automatisch ontluchtingsventiel, dat hoor je ook bij het ontluchten na het vullen.

CV systeem blijft maanden op dezelfde druk, eenmaal ontlucht (na opstarten na het vullen) zakt de druk niet verder. Loopt ook niet op.

Vangst (in het filter) vandaag bracht geen triomfantelijke overwinning. Uit de beker waar deeltjes moeten bezinken (icm een magneet voor magnetiet) kwam helder water. In het gaasfilter (maaswijdte 0,5 mm) zaten wat kleine deeltjes maar geen brokstukken die een cartridge zouden blokkeren. Na schoonmaken filter weer teruggezet, volgend weekend maar weer eens kijken.

Henk H.

Golden Member

Morgen installatiebedrijf maar bellen.

Vanavond na het eten de ECO stand uitgezet om de cartridge wat vaker te laten schakelen. Net gedouched, na 22:30 eronder gestapt. Na douchen (gewoon, normale duur) radiator in de badkamer flink warm. Thermostaat zou geen warmte mogen vragen, om 22:30 gaat de nachtstand in en mag de temperatuur dalen van 19 naar 17 graden. Voor douchen was de radiator koel.

Ik heb van die thermometertjes met een veertje op de ingaande en uitgaande leiding van de ketel gezet. Niet nauwkeurig, wel een indicatie. Nu net uitgaand 38 graden, ingaand 26. Bij normaal CV bedrijf heb ik nooit een hoge delta T, beide meestal onder de 30 graden en misschien 1 of 2 graden verschil.

Radiator in de badkamer zit op zo'n 10 meter van de ketel, verdieping lager en van die 10 meter is zeker 5 meter flexibele leiding.

Of het is niet normaal gedrag van de ketel (wat mij lijkt) of het is normaal maar dan zou de installateur het ook moeten kunnen verklaren.

Henk H.

Golden Member

Vandaag werd ik gebeld door het installatiebedrijf, of een Atag monteur vanmiddag langs kon komen. Dat kon, dus dat kwam goed uit.

Even getest met de warme kraan open, monteur gaf aan dat de uitgaande leiding van het CV systeem te warm werd. Normaal gesproken mag ongeveer de eerste 30 cm onder de ketel wat opwarmen, maar bij onze ketel werd de leiding warmer en trok de warmte verder door naar beneden. De motor is (wederom) vervangen, nu door een B-versie. Het schijnt vaker voor te komen dat een motor uit de A-versie net niet helemaal in de eindstand voor tapwater komt waardoor het CV systeem dus opwarmt. Hopelijk is het nu opgelost.

Monteur was zeer nette kerel, hij gaf ook nog wat tips over het instellen van de ketel (ik zat al aardig in de richting gelukkig) en het advies om de warme kraan eerst halfopen te zetten tot het water warmer wordt en dan pas de kraan verder open te zetten. Met de warme kraan meteen helemaal open ben je eigenlijk de warmtewisselaar aan het koelen met het langsstromende koude water terwijl de ketel die juist warm probeert te stoken. Toevallig had ik me dat eerder deze week ook gerealiseerd en proefondervindelijk vastgesteld.

Het tapwater warmer dan CV is geen probleem voor de ketel.

Ook nog even gevraagd naar gelijktijdig stoken voor CV en tapwater. Deze ketel (combiketel, geen boiler) kan dat niet, er zijn ketels met boiler die een modulerende driewegklep hebben waarbij de warmte wel verdeeld kan worden. Mijn vermoeden is dan dat de ketel de resterende warmte die niet nodig is voor de CV in de boiler dumpt zodat de ketel vaker met een hogere belasting kan draaien.

Opentherm gateway komt er nog wel tussen, heb de spullen al, ben al halverwege en vind het sowieso wel leuk om te zien wat de ketel en thermostaat uitspoken. Misschien heb ik er nog wat aan bij verdere optimalisatie.

Cartridge zit nog steeds muurvast want de monteur hoefde die er niet uit te hebben. Tot de cartridge er uit moet lekker laten zitten, dan is dat ook geen probleem. Zien we tegen die tijd wel weer.

Eenieder hartelijk dank voor de suggesties, tips en het meedenken!

Lang verhaal kort dus: wel een 3 weg probleem,maar de actuator dus..

Vreemd, Vaillantje hier geeft vrij snel heet water, ook met kraan vol open <20 sec

Bedankt voor de terugmelding.

Misschien kan een MOD zo vriendelijk zijn de topic titel aan te passen naar i28EC, zodat dit ook in de toekomst vindbaar blijft. De i28CEC bestaat niet bij mijn weten.

Henk H.

Golden Member

Type ketel moet inderdaad i28EC zijn, dat is correct (en een foutje van mijn kant).

De nieuwe actuator heeft hetzelfde nummer als de actuator waarmee de ketel uit de fabriek kwam, VJ6012ZZ40C . Er staat een ander nummer onder, A/19340844 voor de nieuwe en A/18242004 voor de af-fabriek klep maar ik vermoed dat serienummers zijn. De QR-code verschilt ook, maar als ik die scan zie ik alleen het VJ en het A-nummer.

Hoe de monteur kan zien dat de nieuwe actuator de B-versie is, is mij niet duidelijk.

Kan helaas geen foto of nummer van de "foute" actuator meer vinden. Verder bar weinig over te vinden op internet.

Het zou prettig zijn als de topic titel gecorrigeerd kon worden naar het juiste type van de ketel.

Jammer dat je geen gegevens van de "foute" actuator hebt. Ergens vind ik het toch wel een gek verhaal. Je had een probleem en de cartridge is vervangen. Het probleem bleef. Toen is de het goede type actuator vervangen door het foute type en het probleem bleef. Nu is het foute type actuator weer vervangen door het goede type, dat er eerst ook op zat, en nu is het probleem wel weg?

Ik vind het verhaal van de monteur dat de cartridge bij warmwatervraag niet volledig in de tapstand wordt gedrukt best aannemelijk. Als dat betekent dat er een klein lekje naar cv blijft in de tapwaterstand zul je dat dus ook pas merken aan de radiator 10m verder na langere tijd tapwatervraag bv voor een douche.

Laten we aannemen dat het probleem nu is opgelost, maar mocht dat niet zo zijn zou je nog kunnen onderzoeken of de cartridge misschien met veel geweld te diep in het klephuis geschroefd is. Ik weet niet of dat fysiek mogelijk is, maar zou kunnen verklaren waarom dat ding zo vast zit en dat de actuator er in de uiterste stand nét niet bij kan.

Henk H.

Golden Member

Als ik op internet afbeeldingen zoek van het Atag nummer (S4855500), zie ik ook plaatjes van een VJ6012ZZ40B actuator. Daar staat alleen maar "6 sec / 100 N" op, waar de C variant "90N, T70, Ts95" vermeldt. Volgens mij stond op de foute actuator ook alleen "6 sec / 100 N", maar die was zo verdwenen toen de monteur die vervangen had.

De B variant heeft echter ook minder vermogen, 1,8 W, waar de C variant 5 W noemt, maar misschien zegt dat weinig omdat er intern een andere overbrenging in zit. Kracht is wel ongeveer gelijk.

Nu inderdaad terugkijkend met de foto's van de originele actuator is het niet echt logisch dat het aan de originele/af-fabriek actuator heeft gelegen.

Als ik zo'n klep zou moeten ontwerpen, zou ik proberen te voorkomen dat de werking belemmerd kan worden door een montagefout (de cartridge te ver in het huis geschroefd). Bijvoorbeeld iets ruimte onder de cartridge laten, zodat de cartridge bij inschroeven tegen een borst vastloopt en de cartridge aan de onderzijde nog vrij blijft. Naar ik aanneem zullen Honeywell hier ruime ervaring mee hebben. Qua tolerantie-opbouw is het een simpele constructie, waarbij de actuator weer op de cartridge zit wat het weer makkelijker maakt.

We gaan het zien!

Henk H.

Golden Member

Om het even netjes af te sluiten: Ketel draait nu een aantal weken prima en zoals het zou moeten. Subjectief (als in: niet gemeten) vastgesteld dat de douche met thermostaat kraan ook stabiel een fermere straal heeft dan met een niet goed werkende klep. Straal wisselde voorheen

Heb nog niet kunnen ontdekken wat nu het verschil is tussen de laatst geplaatste actuator en die waar de ketel mee uit de fabriek kwam. QR code geeft niet meer info dan er leesbaar met letters en cijfers op de actuator staat en dat was hetzelfde voor beide actuators. Misschien valt nog af te leiden uit de serienummers dat er vanaf een bepaald serienummer een wijziging is geweest maar het typenummer gelijk is gebleven. Op internet zeer weinig informatie van te vinden, waarschijnlijk een special van Honeywell voor Atag en niet gebruikt in andere ketels.

Ik vind het prima zo.

Bedankt voor terugkoppeling!! Ik vermoed dat ze stiekum wel wat gewijzigd hebben en een B versie van gemaakt hebben... Bij navraag schijnt het vaker te voorkomen, edoch geen coulance voor...