Plaatjes Blackdog

maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt me een uitstekende afspraak, maar die doet niets af aan het nut van het conserveren van niet-gedrukt immaterieel technisch erfgoed. Ik zou dan op mijn beurt graag afspreken met Bram dat hij even wacht met omvallen tot ik de daartoe bestemde stichting heb opgericht. Met daartoe bedoel ik het conserveren, niet het omvallen :+

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 oktober 2020 13:49:11 schreef bprosman:
[...]
Verstand komt met de jaren :+

We hebben die discussie al zo vaak gehad hier. Het is voor iedereen hobby, alles wat je plaatst doe je om te delen met anderen. Dan is het zo verkrampt om te zeggen : "Ik plaats/type mijn hele artikel maar van het plaatje krijg je alleen "kijkrecht" want dat houd ik zelf".
Plak er dan een watermerk in als het om "copyright" gaat.

ik host net alles zelf omdat ik niet afhankelijk wil zijn van websites die er ineens mee ophouden en ik mijn fotos kwijt ben. copyright heb ik niet.
maar ik zit bv op een ligfiets forum, en op een forum van doe-het-zelf ebikes, maar evengoed hier. en als ik dan een technisch probleem heb, kan ik voor de 3 forums mijn eigen fotos linken.
want bij het ligfiets kan je niet uploaden,
op CO kan je wel uploaden maar ook linken.
maar nog een 3de ondersteund uploaden maar GEEN externe links.
nu is dat ene forum ook overgestapt naar een nieuwe versie, en die ondersteund ENKEL https uploads. maar mijn 100den pagines met howto manuals zijn nu waardeloos omdat de plaatjes een 'broken' link geven. (rechtermuis knop, copy link, open in nieuw tabblad doet het wel maar dat weet 90% van de gebruikers niet)

Op 25 oktober 2020 14:44:05 schreef maartenbakker:
Dat ligt niet persé aan het forum. Jouw beschrijving klopt precies met plaatjessites die hotlinken niet meer toestaanomdat ze graag willen dat je daarvoor betaalt. Kleinpikkie, flikker, etc. allemaal beruchte sites.

ik link naar mijn eigen webserver. zelf als ik vertikaal kom te liggen, zolang mijn vrouw de belgacom factuur blijft betalen, zal die server online blijven. want ze weet niet eens wat die raspberry aan de muur is :-).

mijn website is momenteel 38GB groot (103GB hard disk).
ik heb websites gehad bij diverse gratis hosting firmas, en denk dat er geenenkele nog van bestaat ondertussen (15jaar later)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jeroen

Moderator

Op 25 oktober 2020 12:46:15 schreef Kruimel:
wat ik mis is een optie om in een andere post of een ander topic terug te linken naar een reeds geüpload plaatje. Het voelt wat inefficiënt om telkens opnieuw een plaatje dat ik hergebruik opnieuw te uploaden

Een functie om eerder geüploade bestanden opnieuw te kunnen gebruiken staat nog op de todo.

Op 25 oktober 2020 13:00:58 schreef Tidak Ada:
Wat ik jammer vind, is dat je geen plaatjes naast elkaar kan zetten of aan de rechterzijde van de pagina kan uitlijnen.
Geldt overigens soms ook voor tekst. Tekst rechts of links van een plaatje kan soms duidelijker zijn.

Is dat te realiseren, Jeroen? (alleen als het geen té grote ingreep is?)

Om dat op een goede manier te doen wordt al snel complex. Dus momenteel zijn daar geen plannen voor.

Op 25 oktober 2020 15:39:25 schreef Kruimel:
[...]Verhip, je hebt gelijk! Waarom dat ik dan dat ik dat niet kon? Ik dacht dat ik dit al eens had geprobeerd... :?

Let op dat je hier iets gebruikt dat niet ondersteund wordt, dus het kan dat dit in de toekomst niet meer werkt.

Externe afbeeldingen worden 'inline' geplaatst, vanwege historische redenen kunnen we dat niet zomaar aanpassen. Maar het geeft te weinig controle over de layout wat bijvoorbeeld bij een toekomstige mobiele versie van de site problemen op kan leveren. En het levert potentieel lelijke berichten op (zie het bericht van Arco).

Op 25 oktober 2020 20:49:27 schreef fcapri:
op CO kan je wel uploaden maar ook linken.

Je kunt inderdaad wel extern linken naar afbeeldingen, maar het is niet de bedoeling om afbeeldingen geüpload op deze site te gaan embedden in andere sites. De upload functie is voor gebruik op deze site, het is geen algemene upload.

bprosman

Golden Member

ik host net alles zelf omdat ik niet afhankelijk wil zijn van websites die er ineens mee ophouden en ik mijn fotos kwijt ben. copyright heb ik niet.

Je kunt nog steeds EN-EN doen, de fora waar uploaden ondersteund word , je foto's uploaden EN een eigen kopie houden die je kunt gebruiken op fora waar dat niet ondersteund word en uiteraard voor je eigen archief (misschien ook hogere resolutie).

zolang mijn vrouw de belgacom factuur blijft betalen, zal die server online blijven

Helaas ervaring mee dat dat maar zelden gebeurt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 oktober 2020 11:17:56 schreef Jeroen:

[...]
Je kunt inderdaad wel extern linken naar afbeeldingen, maar het is niet de bedoeling om afbeeldingen geüpload op deze site te gaan embedden in andere sites. De upload functie is voor gebruik op deze site, het is geen algemene upload.

nee, ik bedoel het omgekeerd. dat je hier zowel kan uploaden, als afbeeldingen plaatsen van externe lokatie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Op 26 oktober 2020 11:17:56 schreef Jeroen:
Een functie om eerder geüploade bestanden opnieuw te kunnen gebruiken staat nog op de todo.

No worries, voor mij hoef je het niet te doen. Als ik eens drie plaatjes meermaals heb geüpload is het veel. Ik neem aan dat een paar MB op de server ook niet het drama is.

Let op dat je hier iets gebruikt dat niet ondersteund wordt, dus het kan dat dit in de toekomst niet meer werkt.

Externe afbeeldingen worden 'inline' geplaatst, vanwege historische redenen kunnen we dat niet zomaar aanpassen. Maar het geeft te weinig controle over de layout wat bijvoorbeeld bij een toekomstige mobiele versie van de site problemen op kan leveren. En het levert potentieel lelijke berichten op (zie het bericht van Arco).

Ok, doe ik dat niet meer. :)

Voor de rest hulde voor het probleemloos op gang houden van dit forum! Wat betreft gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit is dit een lichtend voorbeeld. Ik weet zo uit mijn hoofd bar weinig sites waar ik jaren oude topics nog op zinvolle wijze kan lezen. Ook blackdog en Sine (en veel meer) dragen daar aan bij door waardevolle beelden jarenlang te hosten. Het is toch altijd weer een tenenkrommend moment als je zo een "image not found" plaatje krijgt net als je het enige topic op het hele internet hebt gevonden met een vermelding van het schema van een oud apparaat waar je mee bezig bent.

Op 25 oktober 2020 16:16:40 schreef Sine:
@Boudie.
Doei doei!
...

Mijn oprechte verontschuldigingen voor mijn grenzeloze domheid.
Het zal niet meer gebeuren.

Vervangen DOOR.
maartenbakker

Golden Member

Op 26 oktober 2020 17:21:09 schreef Boudie:
[...]
Mijn oprechte verontschuldigingen voor mijn grenzeloze domheid.
Het zal niet meer gebeuren.

Jouw voorstel lijkt sterk op wat ik wil doen zodra mijn database meer is dan een mapje met uit de kluiten gewassen excel-sheets. Zo raar vind ik het niet gedacht, al kan ik me voorstellen dat het de doelstelling van een forum voorbijschiet (ik heb er voor het transistorforum ook niet naar gekeken, maar daar staan al sinds oudsher de meeste foto's gewoon als upload erbij).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."