Broodbakmachine Inventum BM55: motor draait niet.

Eric, Vaak zie je "wel iets". Zoals hier: 2 van de drie condensatoren: "zal wel ongeveer goed zijn". De derde "zou iets achteruitgegaan kunnen zijn". Als je het belangrijk vindt, kan je die uitsolderen en nog een keer meten.

Die bij de motor bijvoorbeeld: die heeft aan de ene kant de DC motor maar die is nu niet aangesloten. Aan de andere kant heeft ie een gelijkrichterbrug. Zolang de spanning aan de AC kant nul is, staat die gelijkrichter in sper. Kortom, door het circuit komt ie toevallig voor de meting redelijk "los" te hangen.

Ik ga met ohm pi mee (en TS!) dat andere printje zou een schakelende voeding kunnen zijn. Ik wil dan weten waar die kabels die buiten beeld verdwijnen heen gaan/gingen. Het typenummer van de chip is dan handig om dat te bevestigen en het meten van de uitgangsspanning levert op dat je gaat weten of ie het nog doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lezen ohm pi!

Op 31 oktober 2020 01:12:08 schreef ohm pi:
Wat is het typenummer van het IC op dat kleine printje?

Op 30 oktober 2020 12:23:05 schreef Spog2:
Wat het kleinere printje onder op de foto doet... lijkt op een geschakeld voedingkje, het IC is THX203h (datasheet).

Het kleine printje is dus een geschakelde voeding. Die is volgens mij niet zo fris meer denk ik. Ik zou dat printje op slechte soldeerverbindingen controleren. Ook zou ik alle elco's op dat kleine printje nameten of ze nog de juiste capaciteit hebben. Gelukkig is het een overzichtelijk aantal. Controleer ook de uitgangsspanning op de connector van de blauwe en rode draad. Dat moet volgens mij 12V zijn, gezien de datasheet en de relaisspanning van de verwarmingselement. Ik ga ervan uit dat de laagspanningskant van de schakelende voeding niet galvanisch gescheiden is van het lichtnet.
Is de voedingsspanning goed en zijn er geen fouten te vinden op de geschakelde voeding, dan zit er iets mis in het logicaprintje of de bedrading naar het logicaprintje achter het bedieningspaneel.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

De zwakke condensator (".1 uF" welke in werkelijkheid .065 uF was)bij de triac heb ik vandaag vervangen door een nieuw, welke ruim (.105 uF) meet. Heb er speciaal een soldeerspecialist van een repaircafe voor opgezocht om die vakkundig te wisselen.
Vol goede moed heb ik het hele apparaat schoon gemaakt, in elkaar gezet en opgestart, deze keer zonder deksel en meel.

Helaas startte de motor niet. :(
Omdat de kuip leeg was kon ik met de hand de aandrijfklauw wat helpen, waardoor de motor af en toe wel een slag deed.
Dat een poosje volgehouden, en uiteindelijk kon hij zonder hulp verder.
Maar toch vind ik de motor af en toe wat onregelmatig lopen.

De vraag is nu of die motor toch min of meer stuk is. Hij komt ietwat "onzeker" over.

Ik vraag me in dit verband ook af of die motor wel gewoon aan/uit gezet wordt door de controller. Wordt er misschien een toerenregeling aan toegevoegd?

@ohm pi
Ik heb die voeding nog niet doorgemeten, omdat het bedieningspaneel en de logica wel werken. Meten met 220V er op vermijd ik ook liever.
Veel kan ik er ook niet aan meten, maar kijken of er 12V uit komt is simpel.

@Arco (hieronder): ik heb geen condensator op de motor gezien. Over de aansluitpennen op het bord staat dus .1040 uF.

0.1 of 0.105uF gaat geen verschil maken, dat hoef je niet eens te proberen...
Zit er geen condensator bij de motor zelf?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zou je heel wat verder helpen als je reageert op wat hier aangedragen wordt. De 0.1uF zijn ontstoorders en dus van weinig belang zoals eerder hier geschreven. Je herstelling is dus niet verwonderlijk genezen. De condensators moet je uit de print meten. Ook hier aangehaald doch geen reactie. De 0.22uF is dus niet goed gemeten. Als hij werkelijk parallel met de netaansluiting staat is deze idd ook niet de oorzaak, de vraag is of dit werkelijk wel zo is. Foto vd onderkant vd print lost veel op. De gebutste condensator, wederom geen gehoor. De vraag naar waar de draden van het onderste voedinkje gaan gaan, nope.
Een vlottere interactie zou in dit geval veel oplossen.

Elk getal is een imaginair getal.

Op 31 oktober 2020 21:11:44 schreef EricN:
Het zou je heel wat verder helpen als je reageert op wat hier aangedragen wordt. De 0.1uF zijn ontstoorders en dus van weinig belang zoals eerder hier geschreven. Je herstelling is dus niet verwonderlijk genezen. De condensators moet je uit de print meten. Ook hier aangehaald doch geen reactie. De 0.22uF is dus niet goed gemeten. Als hij werkelijk parallel met de netaansluiting staat is deze idd ook niet de oorzaak, de vraag is of dit werkelijk wel zo is. Foto vd onderkant vd print lost veel op. De gebutste condensator, wederom geen gehoor. De vraag naar waar de draden van het onderste voedinkje gaan gaan, nope.
Een vlottere interactie zou in dit geval veel oplossen.

Ik herken simpelweg niet de gebutstheid in de condensatoren die jij ziet...
De rode en blauw draad van het voedingsprintje moeten aangesloten op de rode VCC-connector (zit links bovenaan op de foto).
De vraag of die voeding wel helemaal in orde is komt nu wel bij me op.
Maar hoe meet ik dat?
Ik heb niet eens gegevens welke spanning+stroom hij hoort te leveren.
Het enige wat ik weet, is het IC: THX203h, en dat heb ik gemeld.

Paar snoertjes met stekkertjes aan de 12V-connector solderen. Stekkertjes in de DMM zetten en op juist bereik instellen. Dan stekker van broodbakmachine in wcd plaatsen en broodbakmachine starten. Tijdens lopen van de machine de de spanning die de DMM aangeeft aflezen.

Op 31 oktober 2020 21:23:46 schreef Spog2:
Ik heb niet eens gegevens welke spanning+stroom hij hoort te leveren.

Omdat je aangeeft dat het relais van de verwarming een 12V-type is ga ik ervanuit dat de voeding 12V moet afgeven. De 7805 maakt daar 5V van voor de logika en display

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 31 oktober 2020 21:33:12 (38%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op 31 oktober 2020 21:32:39 (100%)]

Ah, gezichtsbedrog vd foto dus. Je zou over het stekkertje, de voeding dus de dc spanning kunnen meten (tijdens een "werkend" programma) en de eventuele fluctuatie ervan. Dan de meter op ac zetten om te zien of deze een spanningsverandering registreerd. Meestal word in zulke voedingen gewoon zoals hier al gesuggereed al de elco's vervangen. Kost haast niets.

Op 29 oktober 2020 22:21:07 schreef EricN:
er staat een apart bakprogramma op, wat doet hij daar? Warmt hij?

Wat hiermee? Je schrijft dat er een klepperend lawaai vh relais komt. Dit is dus een dubbel probleem samen met de haperende motor. Gemene deler en daarom hier de suggestie voeding.

Elk getal is een imaginair getal.

Op 31 oktober 2020 21:32:57 schreef EricN:
Ah, gezichtsbedrog vd foto dus. Je zou over het stekkertje, de voeding dus de dc spanning kunnen meten (tijdens een "werkend" programma) en de eventuele fluctuatie ervan. Dan de meter op ac zetten om te zien of deze een spanningsverandering registreerd. Meestal word in zulke voedingen gewoon zoals hier al gesuggereed al de elco's vervangen. Kost haast niets.

[...]

Wat hiermee? Je schrijft dat er een klepperend lawaai vh relais komt. Dit is dus een dubbel probleem samen met de haperende motor. Gemene deler en daarom hier de suggestie voeding.

Ik dacht in het begin dat ik een zachte tik komend uit het relais hoorde.
Maar in de loop van dit topic is gemeld en bevestigd dat het relais niets met de motor van doen heeft, die schakelt het verwarmingselement.
De zachte tik (met de uitstervende zachte brom) schrijf ik nu toe aan het inschakelen van de coils via de triac.
Het relais heb ik apart gemeten door er 12V op te zetten. Die klikt dan veel harder, en het contact sluit. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om dat in een bakprogramma te testen. Programma's duren een uur of 3, en zo lang ga ik er niet bij staan. Je kan ook niet horen (behalve dan dat ene klikmoment van het relais)of de verwarming werkt, dat moet je voelen...
Onderzoeken van het motorprobleem door de verwarming te voelen is dus een erg onpraktische suggestie (wat mij betreft).

Op dit moment loopt de machine.
Als het probleem terug komt zal ik toch eens naar die voeding kijken.

Ah, een gans ander verhaal. Ervan uitgaande (nog niet zeker dus) dat de voeding in orde is (want indien de verwarming feilloos gaat is er geen dubbele fout meer en de gemene deler nietmeer een issue) en dus de fout in het geheel in de motorsturing zit gaan we daar nader moeten op toespitsen.
Eerst uitzoeken hoe de motor zijn snelheid regelt. Is dit een seriemotor dan moet er een terugkoppeling zijn, tacho dus. Is dit een magneetmotor (wat het meest aannemelijk is gezien de gelijkrichter brug) kan dit door een sturing zijn ipv een regeling en dus geen terugkoppeling aanwezig zijn. Mss wat foto's vd motor en onderzijde print. Persoonlijk zou ik kiezen om het triac/motor circuit te testen. Ik vermoed dat je geen scope hebt dus mss wat huis keuken en tuin oplossingen. Bv sluit de A1 A2 aansluiting vd triac kort, dan zou de motor volle snelheid moeten draaien. Mogelijkheden op schade door deze forcering zijn niet uit te sluiten dus beter is om bv een 100w lamp of drg over de A1 A2 aansluiting te zetten. Hierdoor vermijd je deze beschadiging van componenten. Je kan ook de gatespanning monitoren om te zien of de triac aangestuurd wordt. Gezien dit maar een basic meting is zonder scope signaal is het ook maar een indicatiemeting.
Al bij al is de voeding op heden nog niet als dader uit te sluiten maar motor of sturing ook niet. Uitzoeken hoe het geheel werkt, analyseren van metingen zijn dus een minimum begin lijkt me.

Elk getal is een imaginair getal.

Ik ga ervanuit dat door de te lage voedingsspanning het relais niet of zwak opkomt. Ook is daardoor de ontsteking van de motortriac/-thyristor onzeker met als resultaat dat de motor slecht loopt. Ik geloof niet dat de motor een snelheidsregeling heeft. De snelheid van kneden van brood lijkt mij niet echt iets kritisch.

Op 31 oktober 2020 21:49:28 schreef Spog2:
Het relais heb ik apart gemeten door er 12V op te zetten. Die klikt dan veel harder, ..

Toch 12V-voeding?
Maar ik kan het mis hebben.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 31 oktober 2020 22:19:42 (22%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

@ohm pi. Ik verwacht ook dat de triac gewoon als schakelaar gebruikt wordt maar door enige onzekerheid hierover mss toch enige voorzichtigheid. Het relais blijkt niet langer een issue inzake getik dus mogelijk is er met de voeding toch niets mis. "Mogelijks" dus voeding is nog niet geheel uit het visier en dus je voorstel is nog best aannemelijk. Een geïsoleerd probleem betreffende het triac deel is ook niet uitgesloten.

Elk getal is een imaginair getal.

Op 31 oktober 2020 22:16:44 schreef ohm pi:
Ik ga ervanuit dat door de te lage voedingsspanning het relais niet of zwak opkomt. Ook is daardoor de ontsteking van de motortriac/-thyristor onzeker met als resultaat dat de motor slecht loopt. Ik geloof niet dat de motor een snelheidsregeling heeft. De snelheid van kneden van brood lijkt mij niet echt iets kritisch.[...]Toch 12V-voeding?
Maar ik kan het mis hebben.

@ohm pi: ga het svp niet meer over het relais hebben (lees even terug): die is voor de heater. Ik heb een probleem rond de motor en die wordt aangestuurd met triac.

De enige reden dat ik een 12V voeding vermoedt is dat op het relais "12V" gedrukt staat.
Verder wordt op het bord een 5V voeding gemaakt die naar een van de pennen van CON2 gaat. CON2 is voor de stekker naar het display/controllerbord.
Op CON2 zit ook een pen aangeduid met "MOT".

Ohhhh een dc motor die moeilijk start? Er zijn een aantal wikkelijngen doorgebrand. Motor total loss.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hennep

Golden Member

Of het lager is vervuild. Als de TS de motor even helpt, dan komt die weer op gang.

Zit er een keerring tussen het deeg compartiment en het lager. Of gaat die chinese fabrikant er vanuit dat een stofdicht lager ook wel goed is :-)

Reactie op hieronder: Zou je dan met een beetje kranenvet de boel weer op gang kunnen krijgen. Bij voedingsmiddelen maar liever geen kogellagervet :-)

[Bericht gewijzigd door hennep op 1 november 2020 12:43:22 (25%)]

Bij goedkope motortjes meestal een glijlager wat uitgedroogd is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TS had aangegeven dat de mecaniek soepel loopt.

Elk getal is een imaginair getal.
hennep

Golden Member

Op 31 oktober 2020 20:59:34 schreef Spog2:
Omdat de kuip leeg was kon ik met de hand de aandrijfklauw wat helpen, waardoor de motor af en toe wel een slag deed.
Dat een poosje volgehouden, en uiteindelijk kon hij zonder hulp verder.
Maar toch vind ik de motor af en toe wat onregelmatig lopen.

Onze definitie van soepel verschilt dan toch een klein beetje

Elk getal is een imaginair getal.

Op 1 november 2020 07:22:51 schreef rew:
Ohhhh een dc motor die moeilijk start? Er zijn een aantal wikkelijngen doorgebrand. Motor total loss.

Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen.
Ik heb de machine nog eens uit elkaar genomen.
Nu met de gedachte het mechaniek tot op het lager eens goed schoon te maken.
De mengas is van gehard staal in een bronzen bus. Er zat wat kantelspeling op, dat moet komen van de tandriempoelie die er aan buigt***. Maar het zag er eigenlijk beter uit dan ik ik verwacht had.
Wel zat onder de asklauw een hoop taai uitgedroogde olie, die mogelijk als schijfrem werkt. Na het bakken doe ik in de schone vorm op de as altijd een druppeltje zonnebloem- of arachideolie, wat dus gedeeltelijk doorlekt.
Op deze foto is de kom al schoongemaakt, asklauw vies.

Schone asklauw:

Ik heb alles mooi schoon gemaakt en in 'tvet gezet en ook de motorlagers wat olie gegeven.
De tandriem niet al te strak gespannen.

Bij de nieuwe test start hij nu wel direct, maar toch vind ik de loop nog steeds niet echt overtuigend.

Anderzijds: het kan zijn dat het zo hoort, dat hij begint met "voorzichtig kneden", in ieder geval hoor ik verderop in het programma wel steeds hogere toerentallen die niet meer onregelmatig zijn.
'kZal toch nog eens wat proefbroodjes bakken voor ik de handdoek in de ring gooi...

***) Je kan eventueel het lagerhuis 120 graden draaien, zodat het uitgelubberde deel van de bus niet meer in de oude richting staat.
Edit: dat is niet zonder meer mogelijk ivm de vierkante broodpan, die haakt in per 90 graden. Je zal nieuwe boutgaatjes moeten boren.

Je kan proberen om hem 10x aan en uit te zetten. Als ik gelijk heb dan start ie minstens 1x niet op.

Als ie gewoon 10x start dan heeft hennep gelijk gehad: hij liep te zwaar.

[Bericht gewijzigd door rew op 1 november 2020 17:40:43 (17%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waarschijnlijk zitten er aan beide zijden dezelfde glijlagerbussen, die kun je dan omwisselen.
(degene die niet bij de poelie zit heeft toch weinig te doen)

Beste de bussen even in de hete olie leggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

We moeten het hier ook eens hebben over olie in de keuken welke niet taai wordt bij verhitting.
Mijn indruk is dat zonnebloemolie die ik nu gebruik minder geschikt is. Als je dat (of sommige soorten?) morst op het fornuis dan kan dat heel taai vastkleven.
Voorheen had ik arachideolie, en die kon ik altijd heel gemakkelijk wegvegen.

Voor smering van mechaniek gebruik je geen dierlijke of plantaardige olieen, maar gebruik hittebestendig vet of kopaslick OID