CO RIAA preamp

Ik gebruik ook steeds 'audacity' om audio-opnames te maken en zelfs bij een mono-signaal krijg ik ook een grotere amplitude te zien op het bovenste kanaal.
Misschien ligt het aan de geluidskaart of aan het programma zelf ?

Shock6805

Golden Member

Dagje vakantie vandaag, dus weer wat tijd om een testje te doen.

Audacity heeft er de brui aan gegeven na een update van arch, dus die is afgevallen. Daarom heb ik het volgende gedaan:

Via een functiegenerator-app op mijn gsm heb ik een signaal van 500Hz en 13mVp-p gemaakt (aldus de osciloscoop). Het geluid heb ik mono gemaakt door via de toegankelijkheids-instellingen van android mono-audio te kiezen. Dan heb ik twee maal het output-signaal van de preamp bekeken. Een maal met L op kanaal 1 en R op kanaal 2 en 1 maal omgekeerd.

Het signaal dat op kanaal 2 staat, is wel degelijk juist om. Ik heb de osciloscoop laten inverteren.

In beide gevallen was het signaal van kanaal 2 kleiner. Dus dat zat ergens in de signaalweg na de preamp. Ze versterken dus wel degelijk beide even veel nu. Maar nog steeds te hard (ik meet nu 56dB bij een input-signaal van 1kHz en 8mV), dus ik moet op zoek naar nog een component dat nog steeds verkeerd is.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk zal blijken te zijn. Want vinden zúl je het. :)

Als een van de onderdelen een foute waarde heeft, kan dat de hoge versterking verklaren.
Maar voor de meeste onderdelen geldt, dat bij een foute waarde ervan dan óók de frequentiekarakteristiek fout is. Daarom is 'gewoon een spanningsdeler ervoor/erachter' geen goede oplossing.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shock6805

Golden Member

Het is weer even geleden, maar ik heb na enig zoekwerk een volgende fout gevonden.
Met mijn gepuzzel om alles zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten, zijn het knooppunt van R2 en C4, en dat van R1 en C1 naast elkaar komen te liggen. In een moment van onoplettendheid, heb ik die met elkaar verbonden. Wat dus maakt dat R1 en R2 parallel staan en dat C1 in het midden tussen R2 en C2 zit met een poot. En in het andere kanaal van hetzelfde laken een pak.

Het linker kanaal heb ik al kunnen opereren met een breekmesje. Rechts zal ik met de soldeerbout in de weer moeten. Ik heb dus nog geen metingen kunnen doen. Dat zal iets voor deze avond zijn.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, nieuwe kansen! Ik ben benieuwd.
De sluiting die je beschrijft geeft inderdaad een stuk meer gain tussen 50 Hz en 3 kHz, maar ook een karakteristiek die niet bepaald aan de RIAA-richtlijnen voldoet.. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shock6805

Golden Member

Wel, het heeft er alle schijn van dat ik het nu nog verder kapot heb gekregen. Geen voedingspanning meer en hete regelaartjes. Vanavond zit er dus geen test meer in. En ik weet nog niet hoe dat kan, want daar ben ik met m'n gereedschap zelfs niet in de buurt geweest. 8)7

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Shock6805

Golden Member

Het heeft weer wat tijd gekost, maar de versterker leeft terug.
De hete regelaars was te danken aan het achterstevoren aansluiten van de voedingsspanning dacht ik. Na die omgedraaid te hebben, bleek de amp nog steeds niets te doen. Ook de opamp vervangen bood geen verbetering.

Uiteindelijk ben ik alle verbindingen gaan nameten om tot de conclusie te komen dat ik het IC vrolijk achterstevoren in z'n voetje had gezet. Nou ja, hij zat rechtom in het voetje, maar tijdens de originele opbouw heb ik blijkbaar het lumineuze idee gehad om het voetje achterstevoren op het PCB te zetten. (Ik hoop dat ik er nooit meer wat aan moet veranderen, want dan gaat dat geheid terug mis. :P )

Ik heb nog niet de kans gehad om de amp terug aan m'n scoop te hangen. Maar het heeft er alle schijn van dat het nu goed is, want ik moet het volume hoger zetten om de muziek goed te horen. :)

Alleszins bedankt aan iedereen die heeft geholpen!

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Op 10 februari 2021 08:57:40 schreef Shock6805:
(Ik hoop dat ik er nooit meer wat aan moet veranderen, want dan gaat dat geheid terug mis. :P )

Met een dikke viltstift met grote letters erbij schrijven: "Deze voet zit verkeerd!!!!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 februari 2021 08:57:40 schreef Shock6805:
dat ik het IC vrolijk achterstevoren in z'n voetje had gezet.

Je beseft toch wel dat ik nu ook dát in de sim moet uitproberen?! ;)

e: Oh, dat valt tegen:

Cannot find DC operating point - No convergence in pseudo transient analysis

Ik hoopte op digitale rook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org