Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de moeite Arco. Heb ze in Japan gevonden. Mij te moeilijk.
Ik boor er wel een gaatje in en zet ze met boutjes vast.

groet,

Henk

Hornbach heeft zijkniptangen voor elektronica, het merk is Wiha. Alleen welke moet ik nou hebben?
1
2
3
4

Ik wil er draad en pootjes van componenten mee afknippen.

Op het eerste gezicht had ik bij nummer 2, 3 en 4 het gevoel dat de vorm iets anders is en dat deed me denken aan een exemplaar wat ik wel eens heb gebruikt wat iets lastiger in het gebruik was. Iets met een hoek die niet helemaal prettig was. Maar bij nader inzien... het is heel subtiel. Ik denk dat ze allemaal prima zullen werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Het blijft altijd een gok, vooral bij zijkniptangen zit veel slecht spul. Als er een winkel in de buurt is kun je het beste zelf gaan kijken.
Veel van de goedkope tangen zijn van slechte kwaliteit. Als je bijv. de tang hard dichtknijpt, schieten de bekken over elkaar heen, heel irritant...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wiha is een fatsoenlijk merk hoor, ik verwacht niet dat de bek langs elkaar zal glijden.

Verder zou ik een exemplaar met veer nemen. Blijven er dus 2 over uit de selectie. Welke van de twee dat kun je misschien even in de winkel bekijken, het kan zijn dat de verschillen duidelijker zijn als je het spul in de hand hebt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

We hebben tangen van Farnell gehad die meer als het dubbele kostten: de kwaliteit was om te huilen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 november 2020 10:05:28 schreef Jochem:
Wiha is een fatsoenlijk merk hoor, ik verwacht niet dat de bek langs elkaar zal glijden.

Mee eens.

Zonder veer lijkt me "niet bruikbaar". Maar ik kan het niet goed zien / ik zie geen veer op geen van de exemplaren.

Wat ik ondertussen wel zie is dat je keuze hebt tussen: Max 0.8, 1.0, 1.3 en 2.0mm max knip-capaciteit koper. Mijn Piergiacomi staat 1.3max op. Voor mij gaat de keuze dan tussen de 1.3 en de 2.0, met dien verstande dat als jochem gelijk heeft dat er twee geen veer hebben en dat deze zouden zijn ik dan toch verder zou zoeken.....

Voor wat ik er mee doe, kan ik met de lompste nog steeds voldoende fijn werken, dus dan maar meer mogelijkheden naar "groter".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

1 en 4 hebben een veer. De veer zit niet in het handvat maar op het scharnier.
Ik heb een paar tangetjes gehad met een veer in het scharnier en dat werkte door slijtage niet lekker meer, maar misschien heb ik gewoon pech gehad.

Ik ging uit van de producttitel, waarbij bij 2 exemplaren uitdrukkelijk de openingsveer stond vermeld. Bij de andere 2 exemplaren staat dat niet, maar dat hoeft niet alles te zeggen natuurlijk. Echter zie ik bij die exemplaren ook het nokje niet dat Thevel toont. Voorzichtige conclusie: die hebben inderdaad geen veer. Grote kniptangen hebben dat ook nooit, maar ik vind het bij kleintjes wel erg handig.

Verschil tussen 1 en 4 is wel/geen afschuining (facet). Een afschuining zorgt dat je dikker draad kunt knippen en dat de tang minder snel slijt. Maar het geeft ook een 'schuine kant' aan de afgeknipte draad. Zonder facet kun je dus een hele vlakke snede maken, maar slechts in dun draad.

Bij deze tangen gaat het om een klein facet; het is dus niet zo dat je meteen een enorme 'piramide' op je draadeinde krijgt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb deze: https://www.conrad.nl/p/wiha-electronic-z-41-6-03-26825-elektronica-en…

Alleen voor dun koperdraad (onderdelen, dun montagedraad).
Gaat jaren mee als je deze binnen spec's gebruikt.

Voor harder draad heb ik een speciale knipex waarmee je prianosnaren kunt knippen.

Ik ben al 35 jaar gelukkig met mijn Lindström 8140.

Ik denk dat ik die met veer en afschuining dan maar neem, nummer vier dus. Het is voor algemeen gebruik. Ik heb twee tangen gehad van Piergiacomi. De eerste is denk ik wel door mishandeling kapot gegaan, maar de laatste die kapot ging is langzaam bot geworden en vervolgens tijdens normaal gebruik gesneuveld. Overigens was er niet persé iets mis met die tangen hoor, ik heb ze toch wel even gebruikt.

Voor harder draad heb ik een speciale knipex waarmee je prianosnaren kunt knippen.

Is die knipex niet handig voor zachter draad? Of heb je die andere om de knipex te sparen?

Een Knipex geschikt voor pianosnaren kun je prima pianosnaren mee knippen.

Zo'n kleintje van Piergiacomi heb ik ook gehad. De eerste was erg snel bot, en de tweede kwam met een bek die al niet aansloot toen hij uit de doos kwam.

Op 12 november 2020 14:54:28 schreef necessaryevil:
Ik denk dat ik die met veer en afschuining dan maar neem, nummer vier dus.

Nummer vier heeft geen afschuining. Nummer 1 wel.

If you want to succeed, double your failure rate.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Al >20jaar gelukkig met deze kniptang van C&K. Is al vaker een keer gebruikt voor wat grotere dikte draad.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Is die knipex niet handig voor zachter draad? Of heb je die andere om de knipex te sparen?

Die Knipex is wat lomper, de bek is groter, flink facet, hij is recht en heeft geen veer. Voor buizen apparatuur prima te gebruiken, maar voor digitaal spul net te groot.

Ik heb overigens ook nog een Erem (nu Weller-pro, Apex tools), die Wiha is om die te sparen.

erem heb ik ook 1, een 595. niet goedkoop maar erg fijn. had al 10 jaar de voorloper van dat tangetje, maar was wel bot geworden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dok

Golden Member

Ik zoek een schakelaar, die als je het ding naar boven drukt dat 2 contacten geschakeld worden,laat je het ding los dan moet ie terug naar het midden, en mag er niks geschakeld zijn. druk je het ding naar onderen dan moet 2 andere contacten geschakeld worden. het ding is bedacht om een 230v motor links en rechts om te laten draaien.
het gat waar het in moet wordt rond.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is de motor voorzien om links/rechts te draaien? 230V AC kan je niet zomaar keren. Ik zou ook eerder voor relais schakeling kiezen. Hoe zwaar is de motor? Weinige schakelaars zullen dat vermogen aan kunnen. Wat je zoekt is een dubbelpolige (on) off (on).

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Is bijna 40 jaar oud en knipt nog uitstekend... ;)

(Lindström was zo'n beetje de Rolls-royce onder de kniptangen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb hier nog een Lindström 3511.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Dok

Golden Member

@buckfast de motor is van een ziekenhuisbed die is omgespit als tafel die op en neer kan.
De motor is niet heel erg groot dus met een schakelaar moet dat kunnen.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Shiptronic

Overleden

@Dok

Op 13 november 2020 20:53:47 schreef Dok:
Ik zoek een schakelaar, die als je het ding naar boven drukt dat 2 contacten geschakeld worden, laat je het ding los dan moet ie terug naar het midden, en mag er niks geschakeld zijn. druk je het ding naar onderen dan moet 2 andere contacten geschakeld worden. het ding is bedacht om een 230v motor links en rechts om te laten draaien.
het gat waar het in moet wordt rond.

Zoals je dus de ruiten in een auto bediend?

https://www.rdae.nl/647-h2-flash-off-flash.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten