Revox A77 MK IV draait te snel

Geen tekst, op verkeerd item gereageerd.

Wie durft aan de hand van onderstaand schema uit te leggen dat de motor kan draaien en waarom dan wel! Het schema komt uit de servicemanual en de transistor Q209 alsmede C213 zijn niet aanwezig.
Ik heb het motorcircuit even extra duidelijk aangegeven.

Op 30 januari 2020 scheen er ook al licht in de duisternis was dat dezelfde recorder?

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 23 november 2020 12:07:30 (15%)

Neen, dat was een andere recorder, geen dolby model.
Die werkt perfect

Op 23 november 2020 12:04:17 schreef buzzy:
Wie durft aan de hand van onderstaand schema uit te leggen dat de motor kan draaien en waarom dan wel!

Motor kan niet draaien. De bruggelijkrichter laat geen stroom door en alle knooppunten van de motorspoelen voeren daarom dezelfde spanning, nl 0V

mel

Golden Member

Meet eerst eens de voedingsspanning op de regelprint. Echt Alle spanningen.
Het kan goed dat er ergens zo.n witte elco in sluiting ligt, en dan heb je gen regelspanning meer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 november 2020 14:39:05 schreef mel:
Meet eerst eens de voedingsspanning op de regelprint. Echt Alle spanningen.
Het kan goed dat er ergens zo.n witte elco in sluiting ligt, en dan heb je geen regelspanning meer.

Het zit hem niet in de regeling dat de motor full speed draait, ik dacht dat dat inmiddels wel duidelijk was.
Aanvankelijk leek het er op dat de motor een perpetuum mobile was. Als je de regeltransistor afkoppelt blijft de motor full speed draaien, maar met de brugcel er uit, draait hij niet meer. Deskundigen zijn nu aan het vergaderen over welk onderdeel nu in aanmerking komt. :?

Het is wel zo, dat die witte elcootjes al lang aan het einde van hun latijn zijn en dus zondermeer met pensioen mogen. Dat geldt ook voor de tantaal elcootjes en de instelpotentiometers, waarvan de lopers spontaan afvallen.
Zonder meet apparatuur kun je het stuurgedeelte testen op de goede werking.
Als de basis van Q206 aan aarde wordt gelegd, dan gaat de motor op hol.(ook als C209 en/of C210 sluiting maken.)
Leg je de basis van C207 aan aarde dat stopt de motor.
Zoniet dan werk de schakeling niet goed

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 23 november 2020 16:22:53 (15%)

Op 23 november 2020 16:08:42 schreef buzzy:
Als je de regeltransistor afkoppelt blijft de motor full speed draaien

Waar staat dat?

Er kan niet zoveel stuk zijn.
- Transistor Q209
- Condensator C213
- Bruggelijkrichter

Alle bovengenoemde onderdelen verwijderen.
Testen of motor loopt.
Zo ja, motor krijgt langs illegale weg stroom. Zo nee,
Bruggelijkrichter terugzetten.
Loopt motor? Zo ja bruggelijkrichter defect. Zo nee,
Condensator C213 terugzetten.
Loopt motor? Zo ja, condenstor defect. Zo nee,
Transistor Q209 terugzetten.
Loopt motor? Zo ja, van transistor Q209 basis met emittor verbinden
Loopt motor? Zo ja, transistor Q209 is defect.
Zo nee, fout zit in voorgaand regelcircuit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 23 november 2020 18:37:15 (61%)

Hallo,

Ik heb net de bruggelijkrichter vervangen door een andere, emitter van Q209 lag nog los -> motor draait niet -> verbetering want draaide voorheen wel

Toen de Emitter aangesloten -> Motor draait wel, ik heb de indruk dat hij te snel draait maar heb ik nog niet gemeten.

Snel nog R225 overbrugt en motor valt niet stil.

Bovenstaande is een snelle bevinding, kon niet verder testen want ik moet weer even weg. Straks probeer ik nog wat verder te kijken.

Indien bovenstaande klopt zou Q209 mogelijks ook defect zijn.

Op 23 november 2020 18:24:02 schreef ohm pi:
[...]Waar staat dat?

Er kan niet zoveel stuk zijn.
- Transistor Q209
- Condensator C213
- Bruggelijkrichter

Alle bovengenoemde onderdelen verwijderen.
Testen of motor loopt.
Zo ja, motor krijgt langs illegale weg stroom. Zo nee,
Bruggelijkrichter terugzetten.
Loopt motor? Zo ja bruggelijkrichter defect. Zo nee,
Condensator C213 terugzetten.
Loopt motor? Zo ja, condenstor defect. Zo nee,
Transistor Q209 terugzetten.
Loopt motor? Zo ja, van transistor Q209 basis met emittor verbinden
Loopt motor? Zo ja, transistor Q209 is defect.
Zo nee, fout zit in voorgaand regelcircuit.

Die aanhaling van jou is een beetje uit zijn verband gehaald.
Het is een constatering van TS na het loshalen van de transistor die ik herhaal..
Ik heb er nu zoveel info ingepompt en het repareren van TS verloopt zo chaotisch, dat ik er eigenlijk geen werk meer in wil steken.
TS weet gewoonweg niet hoe de motorregeling en de aansturing van de motor werkt. Het motorgedeelte, dus rechts van de discriminator kun je gewoon met een go/nogo methode testen. Het lijstje wat jij opsomt, werkt ook, maar dan moet je van alles lossolderen, ook geen punt, maar als je slordig soldeert krijg je weer problemen er bij.
Als je de draad nog eens door leest, zul je zien dat ik alle punten uit het lijstje van jou besproken heb, inclusief een illegale weg, in casu de bedrading naar de motor. Na het loskoppelen van Q209 (de collector), mag de motor niet draaien en dat was wel het geval. Hoe moeilijk kan het dan nog zijn.
Er zijn nu al vier pagina's discussie voorbij, voor een fout die ik er binnen een paar minuten uit haal. Dat is geen grootspraak, maar ik weet hoe de schakeling werkt. Hij staat vlgs mij ook nog in de doc beschreven.

Op 23 november 2020 21:40:55 schreef buzzy:
Er zijn nu al vier pagina's discussie voorbij, voor een fout die ik er binnen een paar minuten uit haal. Dat is geen grootspraak, maar ik weet hoe de schakeling werkt. Hij staat vlgs mij ook nog in de doc beschreven.

Ik twijfel er niet aan. Ik red het niet in een paar minuten, maar echt moeilijk is het niet. Eigenlijk is door ons alles al gezegd.

Op 23 november 2020 22:03:16 schreef ohm pi:
[...]Ik twijfel er niet aan. Ik red het niet in een paar minuten, maar echt moeilijk is het niet. Eigenlijk is door ons alles al gezegd.

Waarvan akte!

Buzzy en anderen;

Allereerst mijn excuses als je vind dat ik chaotisch overkom, is zeker niet de bedoeling.
Het herstellen / foutzoeken van deze Revox doe ik als ik eens 5 of 10 minuutjes tijd vrij heb, en dan nog wordt ik regelmatig gestoord.
Die vier pagina's waarvan je praat gaan eigenlijk over twee aparte gevallen,
en inderdaad, het is niet eenvoudig de regeling te snappen.
Ik ben geen professioneel hersteller en ben niet dagdagelijks met electronica bezig.
Mochten jullie er aan twijfelen: ik apprecieer jullie hulp gigantisch.

Op 23 november 2020 23:05:33 schreef staafken:
Buzzy en anderen;

Allereerst mijn excuses als je vind dat ik chaotisch overkom, is zeker niet de bedoeling.
Het herstellen / foutzoeken van deze Revox doe ik als ik eens 5 of 10 minuutjes tijd vrij heb, en dan nog wordt ik regelmatig gestoord.
Die vier pagina's waarvan je praat gaan eigenlijk over twee aparte gevallen,
en inderdaad, het is niet eenvoudig de regeling te snappen.
Ik ben geen professioneel hersteller en ben niet dagdagelijks met electronica bezig.
Mochten jullie er aan twijfelen: ik apprecieer jullie hulp gigantisch.

Er zijn er meer die geen benul hebben van de werking. Ze laten freuenties meten in gelijkstroom delen, er valt ergens 21Hz, die nergens voorkomt etc. De tachofrequentie is bij 9,5cm/s 800Hz en bij 19 cm/s 1600 Hz.
In principe bestaat de hele schakeling uit drie delen.
Een AC versterker die met een magneetkopje de ribbels op het vliegwiel oppakt, omzet in een kleine stroom en versterkt tot een bruikbaar signaal. Dan volgt een discriminator, die het signaal omzet in een frequentieafhankelijke gelijkspanning. Die gelijkspannning wordt door een paar transistors versterkt tot een niveau, dat voldoende stroom geleverd wordt om de powertransistor aan te sturen.
Om de wisselstroom motor te kunnen regelen wordt deze transistor als regelbare weerstand gebruikt. Omdat transistoren doorgaans polariteitsgevoelig zijn, is daarvoor een brugcel tussen geschakeld.
Afhankelijk van een storing/defect, kun je alle drie delen apart onderzoeken. De tachoversterker met bijv een scope, de rest met een DC voltmeter en ook wat handigheid, door de stuurtrap in een bepaalde richting te forceren en naar het resultaat te kijken, waaruit dan de juiste conclusie kan worden getrokken.
De discriminator is een paar keer gewijzigd door REVOX. In een van de schakelingen zitten twee thans moeilijk verkrijgbare IC's. Het is dan fijn dat je die schakeling even doorgrond. Vaak zijn de ic's niet defect.
In de schakeling hier zit een gewone discriminator.
In de recorders zitten wel een aantal onderdelen die de tand destijds slecht hebben doorstaan.
Ik noemde al de RIFA condensatoren, de witte half ovale elco's, een aantal tantaaldruppels en de instelpotmeters, waarvan spontaan de lopertjes afvallen. Anders dan het doorgaans zinloos "recappen" van allerlei apparaten, is algehele vervanging hier meestal wel nodig.
Voor het tape lampje heb ik wel de oude LDR houder losgehaald en er een nieuwe LDR van klein formaat achter gelijmd. Als je geen kapitalen wil uitgeven, is dat een van de weinige opties. Soms moet de ingang van de ldr versterker wat aangepast worden i.v.m. een gewijzigde gevoeligheid.

Het probleem met de ldr had ik opgelost met een weerstand er parallel over te zetten, en werkt weer perfect.
De grote lijnen in de revox weet ik, idd de rifa's die ik reeds vervangen had. De potmeter had ik ook al preventief vervangen door een gesloten piher. De condensatoren had ik uitgemeten op kortsluiting en waren ok.
Vooral die witte 'ovalen dingen' en de frakos zijn hierin verdacht.

Aan de aansturing ben ik nog niet begonnen omdat ik er van in het begin van uitging dat het in het laatste gedeelte zat.

Ik ben momenteel zover dat de brugcel ok is, de motor draait niet meer met de emittor van Q209 losgelegd. Leg ik de emittor los draait de motor niet meer.
Leg ik de basis los, of aan massa blijft de motor draaien. Ik ga er dan vanuit dan Q209 ook defect is. Hier probeer ik deze avond nog een vervanger voor te kopen.

Ik had mss beter een nieuw onderwerp geopend voor deze recorder, dat had veel verwarring voorkomen denk ik.

Op 24 november 2020 12:04:48 schreef staafken:

Ik ben momenteel zover dat de brugcel ok is, de motor draait niet meer met de emittor van Q209 losgelegd. Leg ik de emittor los draait de motor niet meer.
Leg ik de basis los, of aan massa blijft de motor draaien. Ik ga er dan vanuit dan Q209 ook defect is. Hier probeer ik deze avond nog een vervanger voor te kopen.

Ik had mss beter een nieuw onderwerp geopend voor deze recorder, dat had veel verwarring voorkomen denk ik.

Ik begrijp eigenlijk je voorkeur niet om de emitter van Q209 los te maken. De transistor is dan feitelijk nog niet los van de schakeling naar de motor. In geval van een basis-collectorsluiting zal er dan toch nog stroom lopen, in dit geval door R225. Dat kan dan weer een foute meting geven.Bij een spanning van 130 volt kan er dan toch nog 130 mA gaan lopen. Als de motor heel licht loopt, kan die gaan draaien, maar die 130mA kan ook de weerstand R225 opstoken. Daarin wordt als er in het motorcircuit echt wat fout is, ca 16 watt gedissipeerd, om daarna de rest van de stuurschakeling op te stoken, omdat er 130Volt wisselspanning op komt.

RAAF12

Golden Member

Op 24 november 2020 12:04:48 schreef staafken:

Ik had mss beter een nieuw onderwerp geopend voor deze recorder, dat had veel verwarring voorkomen denk ik.

Voor mij niet ik begrijp het volkomen :-) En hey je hebt iets heel bijzonders in huis, voor mij destijds onbetaalbaar zodat ik 'helaas' thuis kwam met een fonkelnieuwe A77 2 spoor opgehaald bij de importeur Elektrona in Den Haag. Die machine van jou is nog ruisvrijer dan een 2 spoor deck. Dat nieuwere type met die 2 IC's in de tachoregeling kan problemen geven als ze niet leverbaar zijn. Maar dan is die weer terug te bouwen naar een discrete versie. Mooie machine! Wel goed afregelen zoals in de manual staat. Maar eerst ff het foutje eruit halen!

Mk III versie met Dolby

BTW. Ik moet nog ergens een afstandsbediening met snoer hebben die achterop inplugd.....

Ik had ooit een foutje, tijdens het drukken op de bandtransport toetsen ging er iets fout een van de diodes die als AND port stonden geschakeld was defect! De mijne had nog geen IC's, meen dat het ook een MkIII was.

Idd, eerst dit foutje er nog uithalen, lukt me wel hoor, met de nodige tijd.

Er zit denk ik nog een foutje in bovenop het probleempje met de snelheid.
Er zit nog ergens een brommetje in als ik een tape afspeel. Met wat geluk heeft het te maken met het snelheidsprobleem maar dat zie ik dan wel.

Afregelen volgens de manual heb ik al gedaan met 2 revoxen, dus dat lukt me wel.

En, Raaf, als je van de de afstandsbediening afwil, geef je maar een seintje.

Heb je een idee wat deze dolby versie destijds meer kostte dan de gewone?

Op 24 november 2020 12:35:05 schreef buzzy:
[...]Ik begrijp eigenlijk je voorkeur niet om de emitter van Q209 los te maken....

Ik heb daar eigenlijk geen voorkeur voor. Maar aangezien de motor blijft draaien met de nieuwe brugcel (2800Hz), en niet reageert als ik R225 kortsluit, moet ik toch iets proberen om één en ander uit te sluiten.

Ik weet de geschiedenis niet van dit toestel dus ben ik van niets zeker.

RAAF12

Golden Member

Op 24 november 2020 14:22:04 schreef staafken:
Idd, eerst dit foutje er nog uithalen, lukt me wel hoor, met de nodige tijd.

Er zit denk ik nog een foutje in bovenop het probleempje met de snelheid.
Er zit nog ergens een brommetje in als ik een tape afspeel. Met wat geluk heeft het te maken met het snelheidsprobleem maar dat zie ik dan wel.

Afregelen volgens de manual heb ik al gedaan met 2 revoxen, dus dat lukt me wel.

En, Raaf, als je van de de afstandsbediening afwil, geef je maar een seintje.

Heb je een idee wat deze dolby versie destijds meer kostte dan de gewone?

Ik betaalde meen ik iets van 1600 gulden (met korting via de zaak) aan de importeur BTW was toen 12% :-) Die Dolby uitvoering zat ver over de 2000 gulden. Afregelen moet heel precies op de te gebruiken bandsoort. Dolby niveau instellen ect. staat duidelijk beschreven in de manual. Succes!
Ik zal even zoeken en een ongebruikte, losse Hirschmann plug heb ik sowieso nog liggen.
edit: Schade, de AB is weg, nabouwen kan wel met een paar drukkers, het schema staat in de manual.

Vandaag weer iets verder geraakt.
Q209 vervangen door een ander exemplaar.
Deze wordt nu mooi warm. Snelheid is nu +/- 2300Hz, iets minder als voorheen.

De truc van Buzzy proberen toepassen om de basis Q207 aan gnd te leggen -> motor stopt niet. Morgen probeer ik nog wat verder te zoeken.

Op 25 november 2020 17:44:13 schreef staafken:
Vandaag weer iets verder geraakt.
Q209 vervangen door een ander exemplaar.
Deze wordt nu mooi warm. Snelheid is nu +/- 2300Hz, iets minder als voorheen.

De truc van Buzzy proberen toepassen om de basis Q207 aan gnd te leggen -> motor stopt niet. Morgen probeer ik nog wat verder te zoeken.

2300Hz is veel te hoog!
In de manual staat 800Hz voor 9,5 cm/s en voor 19 cm/s het dubbele, 1600Hz.
Als de basis van Q207 geaard wordt, zal Q207 niet meer geleiden en de collector gaat naar de voedingsspanning. De spanning op basis van Q208 zal daardoor stijgen, waardoor Q208 minder stroom trekt. De collectorspanning van Q208 daalt, en dus ook de basisspanning van Q209.
De reactie zal zijn dat de motor een stuk langzamer loopt (hij stopt dus niet helemaal). De tachofrequentie moet dan in elk geval beneden de laagst genoemde waarde liggen, dus onder 800 Hz.
De tachofrequentie kun je meten over R211. Dat kan met een frequentie teller, maar ook met een scope. De periodetijd bij 800Hz is 1,25msec.
Leg je de basis van Q209 aan aarde, dan moet de motor echt stoppen.
Hoe is het met C209 en C210?Doe witte blokjes moet je sowieso vernieuwen. Als deze condensatoren sluiting maken,loopt de motor ook te snel. Is P201 nog goed?

Buzzy,

Weet ik :) , maar is alleszins al lager dan in het begin. Transistor Q209 heeft mooi warm, dus die werkt ook.
Leg ik basis van Q207 aan de gnd stopt de motor niet. Ik vermoed Q207 ook defect..

Ik sta nu op de 800Hz stand dus die 2300 is zowieso veel te hoog. Zie ik zelfs op het blote oog.

Lomperik als ik ben heb ik de nieuwe Q209 opgeblazen. ipv van de basis van Q209 aan de gnd aansluiting te leggen heb ik hem aan de 130V gelegd, beide groene kabeltjes ... gvd.

Eerst heb ik gebprobeerd de massa van Q209 de gnd te leggen ter hoogte van de gnd van C209 maar daar kreeg ik geen enkele respons.

C210 had ik reeds vernieuwd
C209 had ik reeds vernieuwd

P201 blijkt vernieuwd te zijn door vorige eigenaar, maar door een 2k5 model.
Hier eens aan draaien was mijn volgende stap maar is er dus niet meer van gekomen.

tachofrequentie meet ik op de 2 draden die van de tachometer komen

Intussentijd de gnd's allemaal doorgemeten maar deze zijn allemaal ok. Vraag is dus nu waarom Q209 niet reageert als de basis naar massa wordt gelegd?

Ook de oude en de nieuwe transistoren uitgemeten, deze hebben beide sluiting tss basis en emitter (de nieuwe na mijn fout)

RAAF12

Golden Member

Ja dat is risicovol, behalve de eindtor ook maar gelijk de stuurtor vervangen.
En vervolgens aan de print meten tijdens bedrijf met een geisoleerde, scherpe punt van het meetsnoer op de scope of meter. Vééél licht erop, dan zie je wat je doet. Mooi dat die tor nu wel warm werd. Alle organen gebruiken die je beschikbaar hebt :-) Manual had je al uitgeprint meen ik me te herinneren uit de vorige A77 sessie.
Als het goed werkt zal je de blokspanning op punt C zien verschijnen.

Ok. Doe ik.
Hoe valt te verklaren dat de motor niet stopt met de basis van q209 aan gnd?

Raar dat er meerdere dingen defect zijn of waren...
De brugcel, q209.... hier moet toch een gemeenschappelijke oorzaak voor zijn?