Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Maurits R: na twee maal aangeboden te hebben om geld terug te storten dacht ik dat je bij nader inzien toch wel tevreden was. Dat blijkt niet zo te zijn. Dat vind ik jammer. Ik heb van mijn kant twee maal een oplossing aangeboden en daar ben je niet op in gegaan. Je hebt er zelfs niet op gereageerd. En nu lees ik hier "Koop op afstand heeft zo zijn nadelen. Ik had dat niet verwacht van een CO member."

Zoals je in mijn twee e-mails kunt lezen heb ik een oplossing aangeboden. Daar reageer je niet op. Stuur een pm om het zonder onvrede van jouw kant op te lossen. Dat hoeft niet via het forum. De manier waarop je traceerbaar je onvrede in mijn richting uit, vind ik niet helemaal in de haak. Neem contact op; we komen er wel uit.

In de omschrijving van de aanbieding stond "voor 95 % compleet" en de ontbrekende originele varicap is blijkbaar een ernstig pijnpunt.

RAAF12

Golden Member

Hmm, de mail heb gemist maar dat ook ook aan de brakke email server van deds.nl liggen. Dan neem ik het verlies en zal niet verder over zeuren.

Van mijn kant geen hard feelings. Het aanbod blijft; ik zal de twee mails nogmaals sturen. Laat via email even weten of het aangekomen is.

Op 1 december 2020 21:26:53 schreef kranenborg:
Een externe antenne blijkt geen echte verbetering te geven, deze ontvanger draait het best op zijn eigen ferrietstaaf.

Je kan het volgende trucje toepassen.
Je neemt een kale ferrietstaaf. Daar wikkel je een paar windingen koperdraad omheen. Ene uiteinde verbind je met de externe antenne. Andere uiteinde verbind je met de aarde. Deze ferrietstaaf hou je parrallel in de buurt van de ferrietstaaf van de ontvanger. Misschien dat je ontvangst dan beter wordt. Op de extra ferrietstaaf kan je ook een afgestemde kring met variabele condensator plaatsen, maar dan moet je bij wijzigen van de ontvangstfrequentie ook de extra ferrietstaaf opnieuw afstemmen.

fatbeard

Honourable Member

@MNM™ : Nope, nog niet voorzien...

Maar naar aanleiding van het bericht van @kranenborg ff gekeken bij onze oosterburen: laten ze daar nou twee AF116 met lange draden ter veiling hebben...

Iemand bereid die hierheen te laten komen (ik ben mijn €pa¥ wachtwoord kwijt) en aan mij voor een redelijke prijs door te verkopen?
Ik heb er maar 1 'nodig', kosten worden (uiteraard!) vergoed...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik wil dat gerust voor je doen hoor. Zal ik ze meteen naar jouw adres laten sturen?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

In de kast kwam ik dit nog tegen:

Geen idee of het speciaal is, had het bewaard ivm nostalgie (ooit gekregen; m'n eerste informatie over dingen als transistors in begrijpbare taal, toen ik jong was).

Mocht het wat zijn kan ik het eventueel inscannen als pdf, mits dat geen copyright problemen geeft (geen idee of dat na al die die tijd nog relevant is).

Verder was ik overigens meer een tandy bouwdoos iemand toen ik jong was.

fatbeard

Honourable Member

@MNM: Gaarne! Ik hoor wel wat de schade is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Op 2 december 2020 09:41:30 schreef RickD007:
In de kast kwam ik dit nog tegen:

[bijlage]

Mocht het wat zijn kan ik het eventueel inscannen als pdf, mits dat geen copyright problemen geeft (geen idee of dat na al die die tijd nog relevant is).

Dat kan zeker leuk zijn voor iemand die het manual kwijt is wat bij die doos hoorde. Origineel was dit een begindoos https://www.sjelab.nl/dozen.htm

Die Tandy bouwdozen zag je amper in NL maar des te meer in BE. Er staat wat te koop! https://www.2dehands.be/a/kinderen-en-baby-s/speelgoed-educatief-en-cr…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 2 december 2020 14:51:29 (20%)

Op 2 december 2020 14:33:24 schreef RAAF12:

-knip-

Die Tandy bouwdozen zag je amper in NL maar des te meer in BE. Er staat wat te koop! https://www.2dehands.be/a/kinderen-en-baby-s/speelgoed-educatief-en-cr…

Vroeger zat er hier in Den Haag een tandy winkel (ergens in de Grote Marktstraat); die liep volgens mij best goed. Heb ergens nog papieren catalogussen met alles wat je er toen kon kopen.

Dit was de bouwdoos die ik in +/- 1985 had (veel plezier van gehad toen):

Is ergens bij een verhuizing niet meegegaan. Ze zijn nog te krijgen op ebay zo te zien:

https://www.ebay.com/itm/Vintage-Science-Fair-150-in-1-Electronic-Proj…

RAAF12

Golden Member

Dat is ook zo, hier zat ook zo'n Tandy winkel een paar jaartjes, toen was die foetsie. Ik heb er nog eens een 3.5 digit voltmeter kitje gekocht met de CA3162/3161 IC set. Ik ging meestal naar Skiltronics voor de harde waar. De voormalige eigenaar zit nou in zijn landhuis in Kroatië. Hij was altijd al slim bezig, senioren zouden een opvangplek onder de zon moeten hebben om de koude te ontvluchten uit de zompige moerasdelta die Nederland heet. Maar ik moet eerst een paar prikken laten zetten. Ik heb 2 stuks 4.5V platte batterijen gekocht bij Bol.com dan kan een EE doos veilig worden gevoed door de jeugd.

Thevel

Golden Member

In Utrecht zat begin jaren 80 ook een Tandy winkel, ik kwam er nooit maar besloot er op een zaterdag toch een keer naar toe te gaan.
Dat het ik beter niet moeten doen, er stond een rij tot buiten (en dat zonder corona :) )
Bleek dat de Sinclair ZX Spectrum in de verkoop was en die gingen dan ook als zoete broodjes over de toonbank..

Zijn er naast Sjakos/Sjaak en ik (en ik vermoed RAAF12 in de startblokken) nog andere Philips EE adepten die iets van plan zijn te bouwen met de kerst op komst (bestaand danwel nieuw/aangepast ontwerp)?

Het is overigens af en toe ook heel bevredigend om naar een bestaand ontwerp terug te keren, zeker als je van tevoren weet dat die goed zal werken:

Groet,
Jurjen

(Dubbel posting ...)

[Bericht gewijzigd door kranenborg op vrijdag 4 december 2020 17:57:39 (94%)

RAAF12

Golden Member

Ik kijk ademloos naar die twee prachtige knoppen o, o, o, wat zijn ze mooi! Misschien dat iemand met een 3D printer ze kan namaken......

Enne, ik was bezig met de FM radio op het bord te zetten zoals je kunt zien maar die is nog lang niet af. De twee 4.5V batterijen komen als het goed is morgen binnen vanuit Bol en ik moet nog een BB110 kopen en op een printje zien te fabriceren. Zal wel een stukkie rood epoxy worden.
Het plan is vier dozen cadeau te doen aan een neefje, dan kan hij de radio alvast in werking zien en horen. Denk wel dat het allemaal lukt voordat de Kerst losbreekt.

RAAF112,

Enige suggesties:

  1. Houd Ebay.de goed in de gaten (met zoekterm Philips EE) gedurende de komende maanden. Veel aanbod van dozen (ook op dit moment) of zelf losse componenten (zo kwam een maand geleden zelfs de door jou gewenste BB110 voorbij ... en ook de grote knoppen). Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het kan dat er soms nog steeds dozen in nieuwstaat worden aangeboden. Mijn hypothese is dat Philips Hamburg (waar de EE2000 serie en alles erna geproduceerd werd) het Duitse techniek-onderwijs van basismiddelen zou gaan voorzien, maar omdat in 1985 door Philips zelf besloten werd de speelgoedtak te beeindigen er een gote restpartij van dozen is ontstaan die nu via Ebay.de op de markt wordt gebracht ... . Geheel mijn verklaring overigens. Ik heb in de afgelopen 15 jaar mijn verzameling compleet gemaakt, maar het aanbod lijkt in kwaliteit en hoeveelheid nog niet echt verminderd.
  2. De BB110 Varicap lijkt nog steeds online verkrijgbaar (bijv. HaJe Electronics). Je kan er ook twee draadjes aan solderen, of een transistorplaatje opofferen ...
  3. De EE2010/2013 FM-ontvanger werkt in mijn herinnering zeer stabiel, maar je moet wel slechts één 10pf comdensator gebruiken in plaats van de oorspronkelijke twee in de afstemkring om een omroepzender te kunnen ontvangen. De door mij vermelde FM-variant eerder in deze thread werkt overigens veel beter omdat in die versie het (super)regeneratieniveau afgesteld kan worden ... hier beneden twee afbeeldingen en een link toegevoegd met alle details voor die versie maar dan op twee platen:

    Link met alle ontwerpdetails:
    https://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?p=2673#p2673

    Afbeeldingen:

Groet,
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics

Wat ik echt jammer vind, is dat er in de ABC-serie die in de jaren '80 uitkwam, geen superhet-ontvangers zaten. Alleen maar een wat knullig ontworpen middengolf reflexontvanger, zie ook "Middengolf Reflexontvangers uit Philips ABC-experimenteerdozen.".

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
RAAF12

Golden Member

@Kranenborg, even vanaf de fone, ik zoek ook copieen van de bedradingsplaten. Voor mij geen probleem maar wel voor een 10 jarige die er blanco ingaat. De rest lukt wel. Bedankt voor de info.

vergeten

Golden Member

Op 4 december 2020 19:04:26 schreef RAAF12:
ik moet nog een BB110 kopen en op een printje zien te fabriceren. Zal wel een stukkie rood epoxy worden.

https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/1-euro/1292-bb110-varicap-diode…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Mooi dat ze nog te koop staan, ik ga morgen even bij Jan langs die heeft een winkel in de Vijzelstraat met onderdelen. edit: Ik zie dat in het boek lay-outs van de ontwerpen staan 8)7

Voor evt. geinteresseerden, hier het schema en het Philips-bouwplan van de eerdergenoemde superhet (gebaseerd op de SA612a mixer/oscillator). Volgende stap is het inbouwen van de FET-impedantieomvormer tussen antennespoel en mixer-ingang zoals door Sjakos voorgesteld: er kan nog ruimte op de plaat gemaakt worden (kan de IF spoelen nog een rijtje naar beneden schuiven) en ik ben benieuwd of dit ook hier een voordeel brengt (ingangsimpedantie van de SA612A is relatief laag: 1.5kOhm, dus ik verwacht van wel)

superhetsa612a_zn414_lm3900_AM.pdf

Groet,
Jurjen

Update van bovenstaande ontvanger met extra FET-trap tussen ferriet-antenne en SA612A mixer voor impedantie-aanpassing (geinspireerd door Sjaak/Sjakos vanwege relatief laag-ohmige mixer-ingang). De primaire spoel kan nu direct aan de FET-ingang gekoppeld worden, en de vrijgekomen secundaire spoel kan nu voor optionele antennekoppeling worden gebruikt. Er was nog plaats genoeg op het bord, dit laat mooi zien hoe flexibel het EE1000/2000/3000 systeem eigenlijk in essentie is, lijkt door echte technische lekkerbekken ontwikkeld te zijn ... . Ben benieuwd welke mate van verbetering kan worden bereikt met de FET-trap. Wordt een mooi projectje voor de kerstdagen, wie bouwt er mee?

De rood aangegeven componenten zijn variabel afhankelijk van het type ontvanger (AM of SW, zie circuit diagram). Padding cap C31 is nog onbepaald, nadere info volgt. De groene pijlen geven de positie weer van de externe padding-trimmers

superhetsa612a_zn414_lm3900_FET_layout.pdf

PS: Dit is een afbeelding die groter is dan A4, Adobe Acrobat kan gebruikt worden in poster printing mode om dit diagram in ware grootte op 2 A4-tjes te krijgen.

Actuele discussie over dit ontwerp ook op de volgende link:
https://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?f=82&t=2522

/Jurjen

Heb de bovenstaande schakelingsvariant met FET-buffer opnieuw opgebouwd, en het verschil is als dag en nacht: zelfs overdag komen nu diverse stations door! Sjaak, dank voor deze suggestie, het lijkt nu een behoorlijk gevoelige ontvanger te zijn geworden. Bovendien geprobeerd als een kunstwerk op te bouwen, hieronder wat impressies:

Er bleek nog een klein foutje in het bouwschema te zitten, hier is de finale versie:

superhetsa612a_zn414_lm3900_FET_layout.pdf

Nu de padding-afregeling nog analyseren, dit is afwijkend wegens het gebruik van een Colpitts-oscillator in de SA612A.

/Jurjen

PE9SMS

Special Member

Op 22 december 2020 21:16:58 schreef kranenborg:
Bovendien geprobeerd als een kumstwerk op te bouwen, hieronder wat impressies:

Daar ben je in geslaagd zou ik zeggen. Kan zo in de Philips EE reclamefolder. :)

This signature is intentionally left blank.

Het ziet er goed uit Jurjen. Nu ben ik zelf niet zo van het toevoegen van andere onderdelen dan die uit de EE-dozen. Alhoewel ik ook met mijn oscillator toch ook wat anders moet gaan bedenken. Ik ben ook nog bezig met een Duitse mede experimenteerder die ook de middengolf ontvanger bouwt. en verbazing wekkende goede ontvangst heeft.

Wat mij verbaasd is dat jullie zo'n goede ontvangst hebben op alleen de ferriet antenne. Ik zal wel in een heel slecht gebied zitten denk ik, want het is hier echt minimaal.