Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

RAAF12

Golden Member

Op 22 mei 2019 13:47:19 schreef fatbeard:
[...]
Mogelijk herinner je je de EE8, EE1000 of de EE1050 reeks, daar zaten de gaten er al in.
Moest ook wel, dat was meer een soort dun karton...

Maar daar is het voor mij niet mee begonnen: de eerste was een Pionier Junior II (kristal ontvanger met tweetraps versterker). Díe heb ik niet meer, wel nog de EE8 (uitgebreid naar EE20). Zoek daar alleen nog een AF116 voor om de boel kompleet te krijgen (de pootjes zijn afgebroken)...

Kreeg vandaag wat binnen, maar er zijn er nog meer.
2 nieuw, 2 gebruikte exemplaren. Ze zijn getest. Ik heb ze nog niet aan de curve tracer gehangen.

De vleermuisdetector blijkt verrassend goed te werken, hier een geluidsfragment van gisteravond. We wonen aan de bosrijke rand van Groningen, op vijftig meter achter ons staat een gebouw van het Waterschap in het bos dat populair blijkt bij de vleermuizen (de richtinggevoeligheid van de ultrasoonsensor is hier handig), en ze komen soms via onze tuin aanvliegen:

Fledermaus_EE2016.aac

De vleermuizen blijken vooral in de late schemering actief, maar worden soms ineens ook midden in de macht wakker. Overdag is er totale rust. Een ander natuurlijk geluid: die van regendruppels! Die moeten de vleermuizen ook kunnen horen, misschien lastig voor ze ... ?

Voor de geluidsopname heb ik in het EE2016-ontwerp de versterkingsfactor opgeschroefd tot het maximaal haalbare, in groen hieronder zijn de aangepaste waardes van twee weerstanden weergegeven. Ook is de pdf die gebruikt kan worden als bouwplan gelinkt.

EE-2016 4.7.14 FIG.pdf

De aansluitingen aan een console (ik heb een kleinere, 3D-geprinte variant van de Philips EE, zie de FM-ontvanger eerder in deze thread) zijn als volgt (van boven naar beneden: (-) Luidspreker (+) , GND , Vcc (9V) , (+)(R)(-) 10K Pot (Volume) , (+)(R)(-) 47K Pot (Frequentie generator).

Tenslotte voor de zelfknutselaars hier de XFig/WinFig file die voor het bouwplan gebruikt is:

EE-2016 4.7.14.fig

Het apparaat werkt uitstekend maar heeft ook een aantal bijzonderheden:

  • De grondfrequentie van de oscillator is niet ca. 40kHz maar ligt rond 14kHz, de tweede boventoon (3x14 = 42kHz) is waarschijnlijk degene die bij mixen tot de hoorbare geluiden leidt. Ik vermoed dat dit een ontwerpoverweging van Philips was, want de oscillator is niet op 40kHz als grondfrequentie aan de praat te krijgen.
  • De gevoeligheid van de schakeling varieert sterk met de instelfrequentie, ik vermoed dat frequentie-afhankelijke terugkoppeling via de lange koperbanen van het gele LM3900 plaatje hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn (de versterkingsfactor is hoog). Dit is echter geen probleem, de maximale versterking correspondeert met maximale ruis (de LM3900 is niet geschikt als ruisarme voorversterker) en dat is in dit geval handig voor de instelling.

Voor de geïnteresseerden: hier ook de actuele discussie en mijn bevindingen op het Duitstalige EE-forum (dat op dit moment wel het zwaartepunt van alle Philips-EE doorontwikkeling is):
Https://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?f=82&t=2104&sid=…

Hartelijke groet,
Jurjen

Wasluis1971

Golden Member

In de handleiding van Philips EE2013 (IC-techniek) staat een schakeling waarmee het geluid van brushes (slagbezems) kan worden nagebootst. Het gaat om schakeling 4.1.2.

Het nadeel van deze schakeling is dat er twee(!) handelingen moeten worden verricht om het gedempte ruissignaal éénmaal ten gehore te kunnen brengen. In de handleiding wordt dan ook de mogelijkheid genoemd om een astabiele multivibrator op schakeling 4.1.2. aan te sluiten. De schakeling zou dan automatisch werken (lees: de gedempte ruistonen zullen elkaar in een vast ritme opvolgen).

Met de schakeling die in de handleiding genoemd wordt (schakeling 3.1.1.) is me dat nooit gelukt, maar met een astabiele multivibrator rondom een NE555 wel. Zie ook onderstaand filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=qyhv0mnOkd4

Leve het transistortijdperk!

De sweep generator. Werkt sinds de doos in 1976 is gekocht nog steeds met bijna alle orginele onderdelen. Met maar liefst 6 transistoren. :)

Zucht, nostalgie.....
Ik heb ooit eens zo'n EE1200 gehad en later nog een vrij uitgebreide chemiedoos.
Goede herinneringen aan, dat wel. Maar in het dagelijkse werk heb ik toch wat anders gekozen (data analyse)

joopv

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 20 mei 2020 23:26:22 (99%)

Vakantietijd, Philips-EE tijd! (Wie doet er mee?)

Heb om te beginnen weer eens een ouder ontwerp bij de hoorns gevat en aan de praat gekregen, de komende dagen eens kijken hoe dit geoptimaliseerd kan worden. Deze keer een 80m band regeneratieve ontvanger (ca. 3.5-4.2 Mhz in de praktijk zo blijkt):

Dit is een variant op de regeneratieve SW-ontvanger die ik eerder ontworpen heb en op 5.8 - 10MHz, dus 49m, 41m en 31m werkt (die overigens weer een verbetering is van de zeer eenvoudige EE2003 5.03 kortegolf-ontvanger ( http://ee.old.no/2000/constructions/5.03.pdf ) en die ik nooit goed aan de praat heb gekregen), en waarvan een variant in het openingsbericht van deze thread staat. Zie ook https://www.kranenborg.org/ee/ee2.htm voor meer achtergrond.

Hier is het schema:
https://www.kranenborg.org/ee/projects/SWreceivers/RegSW.JPG

Het bijgewerkte bouwplan is hier:

De link naar de pdf (kan direct voor gebruik worden afgedrukt zonder schaling) is hier te vinden: https://www.kranenborg.org/ee/projects/SWreceivers/SWreceiver_3.5-4Mhz…

De weerstand Rx kan toegevoegd worden om de overgang naar regeneratie over de hele afstemschaal mogelijk te maken. In mijn opstelling geldt Rx = 56K, maar de optimale waarde is sterk van de actuele opbouw afhankelijk). Zonder regeneratie kan naar AM-stations geluisterd worden (er zijn er nog een paar), met regeneratie naar amateur SSB stations.

Vergeleken met meer dan vijftien jaar geleden (toen ik begon met de SW-experimenten) valt op hoeveel hoger het storingsniveau is (computers thuis etc.), maar ook dat de sterke richtinggevoeligheid van een ferrietantenne nog steeds gebruikt kan worden om ze bijna geheel te omzeilen! Daarmee gisteren veel amateurs op de 80m band storingsvrij kunnen horen (met tegelijkertijd het bijregelen van het regerenatie-niveau natuurlijk). Een externe antenne aansluiten is af te raden want dan pik je meteen de lokale storingen weer op, zo blijkt.

Meer bericht de komende dagen (wil het bereik gaan uitbereiden naar 3.5 - 7.5 MHz).

Zijn er nog meer actieve Philips-EE experimentatoren in 2020?

Hartelijke groet,
Jurjen

..

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 14 juli 2020 21:32:43 (97%)

Jurjen,
ik ben ook weer aan het EE-experimenteren geslagen. Zeker nu we met de corona toch niet echt weg kunnen. Ik ben bezig geweest met de LG en MG ontvanger (5.08N) deze te verbeteren. O.a. met een FET ingangs trap en twee midden-frequent trappen met de rode spoelen. Maar de belangrijkste verbetering is wel de een actieve antenne te gebruiken en deze aan te passen op de ferriet antenne. Dat is echt een wereld van verschil. Was er voorheen amper wat te ontvangen en al helemaal niet op de LG. NU knalt alles er uit. Bij,'van Dijken elektronica' heb ik deze besteld: https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/rtl-dongle-en-toebehoren/668-bo… . Zeker het proberen waard. Ik zal binnenkort wat schema's en foto's uploaden.

RAAF12

Golden Member

De laatste aanwinst, met dank aan CO lid Brightnoise, de tovenaar van Philips...

Op 16 juli 2020 19:53:15 schreef RAAF12:
De laatste aanwinst, met dank aan CO lid Brightnoise, de tovenaar van Philips...

Kijk, da's een mooi begin, veel plezier met het experimenteren! Misschien iets voor latere rapportage hier? Voor verdere uitbreidingen is het raadzaam om vooral op Ebay.de te kijken (bereik op Europa zetten, zoekterm "Philips EE" gebruiken, er worden nog regelmatig dozen in goede staat (zelfs soms nieuw) aangeboden).

Ondertussen is het gelukt om het bereik van de ontvanger naar hogere frequenties uit te breiden, lijkt nu te werken in het 3.5-7.3Mhz bereik:

Dit was bepaald niet triviaal, omdat het brede bereik duidelijk maakt dat het gedrag van de ontvangerschakeling met slechts één transistor sterk niet-linear is (regeneratie-instelling blijkt niet meer monotoon afhankelijk van de ontvangstfrequentie te zijn). Daarom zijn de spoel en een aantal componentwaarden aangepast en is de regeneratie-regeling uitgebreid. Zie hier voor het schema:

Maar het is leuk om te zien dat ik met deze simpele omtvanger zowel de (zeer actieve) 80m band alsook de 40m band (beide banden voor amateurs) kan ontvangen, met bovendien alle commerciele stations erbij (wat dat laaste betreft: er gebeurt nog steeds wat).

Groet,
Jurjen

Op 15 juli 2020 23:01:00 schreef Sjakos:
Jurjen,
ik ben ook weer aan het EE-experimenteren geslagen. .... Maar de belangrijkste verbetering is wel de een actieve antenne te gebruiken en deze aan te passen op de ferriet antenne. Dat is echt een wereld van verschil. ....

Daar ben ik benieuwd naar (met name ook de aanpassing aan de ferrietantenne, ik overweeg om de loop-antenne erbij aan te schaffen)! Ik ben altijd bang dat een actieve antenne ook veel (lokaal gegegeneerde) storing naar binnen haalt, hoe is dat in de praktijk?

Groet,
Jurjen

Ik heb de afgelopen jaren veel experimenten met zelf bouw radio's gehad. (Dat is toch altijd leuker dan gewoon een kopen) Met de EE-dozen maar ook met SDR radio's, maar alle experimenten bleven bij de opbouw fase , omdat er weinig (goed) te ontvangen was. Behalve dan de nederlandse MG zenders, maar deze zijn al een tijdje uit de lucht. Ik begon wel te beseffen dat een goede antenne onontbeerlijk was. Maar ja waar hang je hier een antenne op in een Vinex-wijk met een postzegel tuintje in een omgeving vol elektrosmog !? Ik heb met een aantal raam antenne's, ferriet, loop antenne's ge-experimenteerd maar het resultaat was een redelijk ontvangst, maar dan ook weer voor een beperkt frequentie gebied. Zo had ik bijvoorbeeld nog nooit wat op de LG ontvangen, dat moest toch beter kunnen, Maar had de hoop eigenlijk opgegeven.
De laatste maanden was toch veel thuis tijd, dus veel op internet gezocht en zo kwam ik de mini-whip antenne tegen. Eerst wat sceptisch, maar ja voor 20,- euro het proberen waard, toch de draad maar weer eens opgepakt. Ik wist niet wat ik hoorde toen ik de antenne aansloot. LG, MG vol met zenders. Doet niet meer onder voor mijn Sangean wereld ontvanger, wat ontvangst betreft. Ik heb hem op zolder hangen met 10meter coax er tussen.
De aanpassing naar de ferriet antenne is wel belangrijk. De coax kabel dient, voor maximale vermogens overdracht, afgesloten te worden met 50ohm. Maar ja wat is 50 ohm, daar kan je weer allerlei berekeningen op uitvoeren met permeabiliteit, lengtes en windingen. Ik kwam uit op ca 7 windingen op de ferriet staaf voor MG en ca 25 voor de LG. Dat blijkt in de praktijk aardig te kloppen. Ik heb 30 windingen gemaakt op de ferriet staaf met om de 5 windingen een aftakking om de antenne aan te hangen. Dan kan je afhankelijk van je frequentie de juiste aftakking kiezen. Lijkt wat op schakeling 5.05.
Verder heb ik de HF ingangstrap aangepast met een FET voor een hogere Q-factor en dat scheelt ook zeker. Zie schema en foto.
Er valt nog genoeg over te vertellen, zo heb ik ook een dubbele MF trap gebouwd, maar voor nu laat ik het even hierbij.
groet Sjaak

RAAF12

Golden Member

Ik zoek nog een PCB met capaciteitsdiode de BB110, die ontbreekt helaas in de EE 2013 doos.

@fatbeard

Zoek daar alleen nog een AF116 voor om de boel kompleet te krijgen (de pootjes zijn afgebroken)...

Is het nog gelukt? Heb hier een AF114 liggen. Kan je zo meenemen....

Op 17 juli 2020 22:32:27 schreef Sjakos:
Ik heb de afgelopen jaren veel experimenten met zelf bouw radio's gehad. ...
Er valt nog genoeg over te vertellen, zo heb ik ook een dubbele MF trap gebouwd, ...
groet Sjaak

Dag Sjaak, dat is zeker interessant. Ikzelf zit ook aan zoiets te denken, met daarbij de oorspronkelijke rode spoelen van de EE2005 of EE1005 (waarbij de bijbehorende condensatoren ontkoppeld kunnen blijven en dus een andere, lagere waarde gekozen kan worden) gebruikt als filters voor een hogere eerste IF (de Grundig Satellits gebruikten 2MHz als 1e IF voor de KG, en dat is uitstekend haalbaar met deze spoelen). Wat heb jij gebruikt, en hoe?

Dank overigens voor het FET-schema

/Jurjen

PS: Nu zie ik het pas, volgens mij is de ontvanger op je afbeelding de dubbelsuper ...

IK heb op mijn website een stukje geschreven over de ontvanger tot nu toe. http://www.sjelab.nl/projecten.htm#MG_LG_ontvanger. Ook met een compleet schema erbij. De basis is dus de schakeling 5.06 uit de EE2005 en 5.08 uit de EE2005ng. Deze heb ik op bepaalde punten aangepast.

De rode spoelen zijn veel beter af te regelen dan de zwarte TOKO spoel. Je kunt er ook wat meer mee inderdaad.

De bedoeling is om deze ook geschikt te maken voor de korte golf en met name de 80m band. Dan heb ik wel weer een BFO nodig om zend amnateurs op de SSB te ontvangen. Een leuk idee, maar wordt nog wel een uitdaging.

Een dubbel super is volgens mij een ontvanger waarbij er twee mengtrappen gebruikt worden.

Succes.

joopv

Golden Member

Zijn alle EE instructieboekjes al gedigitaliseerd?
Ik vind hier nl het boekje van de EE1003
===edit
Naar de HetGoed in Eindhoven gebracht

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 2 november 2020 11:12:24 (21%)

Op 22 mei 2019 13:47:19 schreef fatbeard:
[...]
Zoek daar alleen nog een AF116 voor om de boel kompleet te krijgen (de pootjes zijn afgebroken)...

Ben je al voorzien in die AF116? Volgens mij heb ik nog een NOS liggen. Zal vanaaf even kijken.

Update: helaas geen AF116. :(

Wèl heb ik gevonden:

code:


10x AC125 [short leads, NOS]
 1x AC125 [long leads, NOS]

 2x AC126 [short leads, used]
 8x AC126 [long leads, NOS]

 3x AC127 [short leads, NOS]
11x AC127 [long leads, NOS]

 4x AC128 [short leads, NOS]
 5x AC128 [long leads, NOS]

15x AF118 [short leads, NOS]
11x AF118 [long leads, NOS]

10x AF121 [NOS]

 1x AF126 [NOS]

 3x AF181 [NOS]

 8x BF177 [NOS]

16x ON162 [NOS]

 6x ASY75 [short leads, NOS]
 1x ASY75 [long leads, NOS]

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 2 november 2020 22:04:33 (47%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Na als "Corona-investering" eindelijk eens een voor amateurbegrippen goede scoop aangeschaft te hebben (Siglent SDS2202X-E), heb ik het aangedurfd om een eigen ontwerpje uit 2004 opnieuw te bouwen en af te regelen, namelijk een superhet gebaseerd op *ahem* moderne onderdelen (dat wil zeggen, voor Philips EE moderne componenten), te weten een SA612A mixer/oscillator en een MK484 radiochip als demodulator. En dat is aardig gelukt, de AM-ontvangerversie blijkt het erg goed te doen, diverse Europese stations blijken nog actief te zijn, daarnaast ook een enkele Nederlandse piraat.

Op onderstaande foto is de mixer chip te herkennen, de rode IF-spoelen, de MK484 zit op een bruin transistorplaatje, en de rode transistor rechtsonder is in gebruik als IF-versterker en is tussen beide IF-spoelen geschakeld (de trimmer is ingesteld op optimale DC biasing van de basisspanning)

Onderstaand plaatje laat het HF-deel met de mixer-chip zien, lekker veel van de fameuze buiscondensatoren nodig ... . De afregeling van de ontvanger blijkt wel een crime, de padding condensatoren zijn linksboven te zien en de afstelling ervan plus minieme verschuiving van de AM-spoel op de ferrietstaaf geven pas na enkele uren (!) werk eindelijk het goede resultaat. Een externe antenne blijkt geen echte verbetering te geven, deze ontvanger draait het best op zijn eigen ferrietstaaf.

Ook een Kortegolfvariant gemaakt, deze doet het op zich ook erg goed maar is in mijn omgeving helaas praktisch vaak onbruikbaar vanwege de vele storingssignalen zodra ook maar enige moderne apparatuur ingeschakeld wordt ... . Voor deze ontvanger blijkt een FM-telescoopantenne echter wel zeer nuttig.

RAAF12

Golden Member

Geweldig! Ik heb mijn dozen nog niet compleet en moet nog oa. een opsteek printje fabriceren met een capaciteitsdiode erop....
Antenne op het dak geen oplossing? Ik geloof dat @Hubie ook een paar goeie antenne's in gebruik heeft.

Ziet er leuk uit. En nog mooier is, dat het kennelijk nog werkt ook.
Ik heb nog wel een paar bakjes met van die buiscondensatoren, dus als je nog een waarde zoekt, dan is deze misschien in voorraad (zowel de kale als de ingegoten versies).
Verder heb ik voor je padders nog wel een paar toltrimmers. Die zijn toch veel mooier. Maar misschien zijn die nog uit een andere tijd.

Piet

Wat betreft "dozen compleet maken": houdt de Duitse Ebay in de gaten (ebay.de met zoekterm Philips EE), er worden nog steeds diverse dozen aangeboden in opvallend goede (soms origineel verpakte) staat ..., op die manier heb ik mijn verzameling weer volledig gemaakt.

Ik zal binnenkort het schema eens posten (moet opnieuw gemaakt worden)
/Jurjen

[Bericht gewijzigd door kranenborg op dinsdag 1 december 2020 21:47:53 (12%)

RAAF12

Golden Member

Ja ik vind het jammer dat die varicap er niet bij zat op het originele printje. Koop op afstand heeft zo zijn nadelen. Ik had dat niet verwacht van een CO member. De kans dat ik het originele printje ergens kan kopen lijkt mij vrij klein. Die varicap dient voor de afstemming van de FM radio ontvanger. Het blijft leuk die EE dozen, ook jeugd op het lyceum krijgt nog weleens old fashion elektronica te zien hoorde ik uit betrouwbare bron.

@Piet1950

Dat is meer onze lichting...Ik ben ook gek op die ouwe toltrimmers, lucht is toch wel een heel mooi diëlectricum. En makkelijk in te stellen! Old stock, hieronder.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 2 december 2020 01:24:44 (19%)