De vleermuisdetector blijkt verrassend goed te werken, hier een geluidsfragment van gisteravond. We wonen aan de bosrijke rand van Groningen, op vijftig meter achter ons staat een gebouw van het Waterschap in het bos dat populair blijkt bij de vleermuizen (de richtinggevoeligheid van de ultrasoonsensor is hier handig), en ze komen soms via onze tuin aanvliegen:
Fledermaus_EE2016.aac
De vleermuizen blijken vooral in de late schemering actief, maar worden soms ineens ook midden in de macht wakker. Overdag is er totale rust. Een ander natuurlijk geluid: die van regendruppels! Die moeten de vleermuizen ook kunnen horen, misschien lastig voor ze ... ?
Voor de geluidsopname heb ik in het EE2016-ontwerp de versterkingsfactor opgeschroefd tot het maximaal haalbare, in groen hieronder zijn de aangepaste waardes van twee weerstanden weergegeven. Ook is de pdf die gebruikt kan worden als bouwplan gelinkt.
EE-2016 4.7.14 FIG.pdf
De aansluitingen aan een console (ik heb een kleinere, 3D-geprinte variant van de Philips EE, zie de FM-ontvanger eerder in deze thread) zijn als volgt (van boven naar beneden: (-) Luidspreker (+) , GND , Vcc (9V) , (+)(R)(-) 10K Pot (Volume) , (+)(R)(-) 47K Pot (Frequentie generator).
Tenslotte voor de zelfknutselaars hier de XFig/WinFig file die voor het bouwplan gebruikt is:
EE-2016 4.7.14.fig
Het apparaat werkt uitstekend maar heeft ook een aantal bijzonderheden:
- De grondfrequentie van de oscillator is niet ca. 40kHz maar ligt rond 14kHz, de tweede boventoon (3x14 = 42kHz) is waarschijnlijk degene die bij mixen tot de hoorbare geluiden leidt. Ik vermoed dat dit een ontwerpoverweging van Philips was, want de oscillator is niet op 40kHz als grondfrequentie aan de praat te krijgen.
- De gevoeligheid van de schakeling varieert sterk met de instelfrequentie, ik vermoed dat frequentie-afhankelijke terugkoppeling via de lange koperbanen van het gele LM3900 plaatje hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn (de versterkingsfactor is hoog). Dit is echter geen probleem, de maximale versterking correspondeert met maximale ruis (de LM3900 is niet geschikt als ruisarme voorversterker) en dat is in dit geval handig voor de instelling.
Voor de geïnteresseerden: hier ook de actuele discussie en mijn bevindingen op het Duitstalige EE-forum (dat op dit moment wel het zwaartepunt van alle Philips-EE doorontwikkeling is):
Https://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?f=82&t=2104&sid=…
Hartelijke groet,
Jurjen