Wounded in Action part 5.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 december 2020 10:41:46 schreef pa3gws:
Tja met dit soort gestoorde filmpjes (ik zal de link maar niet plaatsen) op jouwbuis moeten er een keertje doden vallen.

Doorgaans wel voorzien van waarschuwingen, en de kijker zal toch wel snappen wat er met zijn lichaam kan gebeuren (precis hetzelfde als met het hout)?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja, magnetronovens hebben overal al stickers met 'niet openmaken als je geen verstand hebt' en vaak ook security bitjes.
Alle video's die ik heb gevonden m.b.t. MOTs geven duidelijk het gevaar weer.

Dit is gewoon een gevalletje onderschatting van het gevaar geweest, en het niet inwinnen van meer kennis over hoe het veilig te maken.
Dunning-Kruger effect? Niet weten dat je er gewoon echt te weinig verstand van hebt?

Het slachtoffer heeft de overige aanwezigen (schijnbaar) niet ingelicht over wat te doen bij een ongeluk. Het slachtoffer heeft de boel niet spanningsloos gemaakt, ofwel heeft het te gemakkelijk gemaakt om de spanning per ongeluk weer in te (laten) schakelen.

Hadden ze ook maar een beetje meer achtergrond bekeken en gelezen dan zou je weten dat je het best gewoon de boel op een paar meter afstand doet, en alleen maar de trafo benaderen als je de netsteker in je hand hebt. Of dat je de boel bedient met een pneumatisch voetschakelaartje zodat je op veilige afstand kan blijven.
Dat is wat ik zelf doe als ik een buizenradio (veel minder gevaarlijk, maar toch) aan het testen ben. Stekker in m'n schoot voordat ik onderdelen ga vervangen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En het geldt voor zoveel dingen, bomen omzagen bijvoorbeeld, dat is zonder de juiste kennis en training ook erg link. Maar goed, in het verkeer gaan ook heel wat mensen dood en gek genoeg schijnen keukentrapjes ook heel link te zin.
Eerlijk gezegd denk ik dat politici nog het meest gevaarlijk zijn, gewone mensen willen geen oorlog...

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
pa3gws

Golden Member

Op 1 december 2020 10:54:29 schreef Ledlover:
[...]
@ pa3gws - bedoel je die van elektroboom waarbij zijn MOT jacobsladder op hem viel?

Nope in dit filmpje sluiten ze twee krokodil snoeren aan op de trafo terwijl hij nog in de mag. zit. :(
De link hier neerzetten vind ik een beetje onverantwoord.
@Ledlover In jou link staat hoe ze het noemen zoek daar maar eens op in joubuis staan hele engen dingen. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op dinsdag 1 december 2020 12:25:09 (13%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Deze voorlichtingsposter kwam ik nog tegen :)
Die mooie van het Veiligheidsmuseum Amsterdam (google images) heb ik vast al eens gepost.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evelo

Golden Member

Gisteren op de testknop van een 80A differentieelautomaat gedrukt.
Enorme knal, flits, zwarte rook, kapot.

Gelukkig niet gewond, enkel een zwarte wijsvinger.

personeel van de netbeheerder mag bij metervervanging die oude 4 polige siemens aardlekken niet eens bedienen, daar is al vaker letsel mee opgelopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 december 2020 21:32:17 schreef evelo: Gelukkig niet gewond, enkel een zwarte wijsvinger.

En een hartverzakking vanwege de schrik, lijkt me. :/

Don't Panic!
Anoniem

Op 1 december 2020 11:04:18 schreef EricP:
[...]Laat GD het maar niet lezen. Voor je het weet belt-ie z'n eurofiele vriendjes en moet de trafo straks 'onlosmakelijke' met de rest verbonden zijn ofzo.[...]

Wat een schitterend idee!!! Ik heb nog wel wat relaties. Zal ik je aanbevelen als technisch expert in deze?

Een ervaren, bescheiden, nuchter en logisch denkend all-round technisch probleemoplosser, goed opgeleid en met een zeer brede kennis van zaken is net wat ze nog mankeren en voor jou de geknipte job. :-)

En het zou heel wat steeds terugkerend gezeur op CO vermijden, want "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" :-)

HVinduction

Special Member

Ik kwam een tijdje terug dit filmpje tegen, ook al een idioot die levensgevaarlijke capriolen uithaalt met een MOT door o.a. een hoofdschakelaar te misbruiken en niet op een veilige controleerbare manier de stroom te onderbreken (met b.v. een stekker): https://www.youtube.com/watch?v=a3k3Kxguy1k&ab_channel=ElectroPyro

Ik gebruik zelf altijd voor een Jakob's-ladder een flyback uit een oude tv met een ZVS-driver, maar ook dat is zeker geen kattenpis.

Ik heb ongeveer een jaartje terug ook al een siemens aardlekje vervangen omdat die intern nog wel uitschakelde op de testknop maar de hendel na een halve minuut pas omklapte. Die zit nu bij mijn verzameling :)

Een MOT levert onbelast ongeveer 2100V en kan 2A kortgesloten leveren. Ik heb ooit de stroomsterkte aan de primaire zijde met de secundaire zijde kortgesloten gemeten: dat bleek ver over de 30A te zijn, dus het is sowieso al funest voor de bedrading en zeker voor (slechte) lassen. Ook zal een 25A hoofdzekering dit zeker niet leuk gaan vinden.

Anoniem

Het gevaar van die Youtubers die gevaarlijke fratsen uithalen, enkel om
meer volgers te krijgen, is dat jonge naievelingen die gek zijn op dat soort spektakel hen gaan na-apen. Zonder het gevaar te beseffen.

t wordt tijd dat ook hier paal en perk aan gesteld wordt, al ben ik doorgaans geen voorstander van censuur.

Heeft er onlangs ene youtuber zelfs zijn zwangere vriendin laten doodvriezen door haar in haar blootje buiten te sluiten. En zo wat centen te sprokkelen met zijn stommiteiten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 7 december 2020 13:12:55 (23%)

Ach dat zal in het geval van deze jongen met zijn 4 volgers wel loslopen.

Kans dat het door het op dit forum te posten meer mensen het zien dan gewenst is wel weer wat groter geworden. >:)

Met vriendelijke groet, Rob

Op 7 december 2020 13:10:53 schreef grotedikken:
Het gevaar van die Youtubers die gevaarlijke fratsen uithalen, enkel om
meer volgers te krijgen, is dat jonge naievelingen die gek zijn op dat soort spektakel hen gaan na-apen. Zonder het gevaar te beseffen.

is ook niet van vandaag,

Sei ein Mann, und folge mir nicht nach.

uit het lijden van de jonge Werther, bij de volgende drukken verscheen deze waarschuwing/aanmaning omdat er wel erg veel jongelingen ook van de kerktoren sprongen.
ach, dat waren nog eens tijden

http://www.zeno.org/Literatur/M/Goethe,+Johann+Wolfgang/Gedichte/(Gedi….

EricP

mét CE

t wordt tijd dat ook hier paal en perk aan gesteld wordt, al ben ik doorgaans geen voorstander van censuur.

Tuurlijk joh. Nog meer overheids bemoeienis. Daar zitten we met z'n allen echt op te wachten!

Heeft er onlangs ene youtuber zelfs zijn zwangere vriendin laten doodvriezen door haar in haar blootje buiten te sluiten. En zo wat centen te sprokkelen met zijn stommiteiten.

Daar moet zeker ook een register, logo of commissie voor komen? En eh... die deed niet eens een filmpje na!

Ja, daar ben ik het ook niet mee eens. Er wordt al genoeg geblokkeerd op de diverse online media-outlets.
Het is echt niet grappig meer hoe voorzichtig de diverse scheikunde-youtubers moeten zijn, om niet hun geld kwijt te raken of zelfs gewoon geblokkeerd te worden.
Je kan geen video meer maken waarbij je woorden zoals 'nitroglycerine' (of het woord 'transgender' - maar dat is weer een ander verhaal gerelateerd aan de hyperconservatieve amerikaanse adverteurs) uitspreekt, zonder dat je je inkomen kwijt bent of je video's niet meer in de zoekresultaten verschijnen.

We willen ook op circuitsonline niet het risico lopen dat ieder projectje dat een beetje risico heeft, wordt platgelegd omdat een leek het zou kunnen vinden via google en zichzelf er mee zou kunnen bezeren. Er wordt hier al heel goed op veiligheid gehamerd, maar er wordt gelukkig maar zelden wat verwijderd. De enige topics die zonder pardon worden dichtgegooid gaan over het maken van spudguns en railguns en andere dingen die onder de wapenwet vallen.

Tenzij het overduidelijk is dat je mensen instrueert hoe je bommen maakt of terroristische aanslagen voorbereidt, mishandeling vertoont of verheerlijkt, of andere dingen doet waar kwade intentie achter zit die grote effecten kunnen hebben (groter dan 8 mensen die zich elektrocuteren met een MOT in een land van 450 miljoen mensen) moet het internet zoveel mogelijk vrij blijven van interventies door overheid of platform.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 7 december 2020 14:16:26 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Op 7 december 2020 13:48:27 schreef EricP:
[...]Tuurlijk joh. Nog meer overheids bemoeienis. Daar zitten we met z'n allen echt op te wachten![...]Daar moet zeker ook een register, logo of commissie voor komen? En eh... die deed niet eens een filmpje na!

Door de toevoeging 'zwanger', valt dat onder het commité van de Darwin awards. Alleen jammer dat hij later alsnog voor nageslacht kan zorgen, dus misschien niet meer dan een eervolle vermelding. Tenzij iemand hem een ongenadige rotschop voor zijn ballen geeft natuurlijk, vooral in de gevangenis houden ze niet altijd even erg van mensen die vrouwen mishandelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 7 december 2020 20:50:19 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Eigenlijk zijn het al Darwin² awards.

Stommiteiten doen terwijl je er eerst zelf de camera aangezet hebt...

Meneer wilde de accu van de elektrische fiets in de schuur gaan opladen ivm de brandveiligheid. Echter waren er geen normale wcds meer vrij, maar nog wel zo'n bakelieten 380V model. In de buitenste gaatjes bleek ook heel goed een CEE 7/16 eurostekker te passen, dat deed ie vroeger ook wel eens. Maar toen deed ie 'm waarschijnlijk aan de rechter kant, de linker kant vond de acculader wat minder leuk.

C16 eruit, elco van de lader gepoeft, print zwart en meneer een illusie armer 8)7

De accu was nog wel heel ;)

maartenbakker

Golden Member

Oops! Nouja, met wat geluk is alleen je elco/brug/zekeringweerstand stuk. Dat zie je bij zwevende nullen wel vaker. Al is daar de overspanning vaak wat minder "hard".

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 29 december 2020 22:03:13 (39%)

Jinny

Golden Member

Waarschijnlijk stak hij hem vroeger tussen fase en aarde....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hoeben

Golden Member

Het is mogelijk dergelijke elektronica te beschermen tegen overspanning (mijn laatste design is getest tot zelfs 600VAC), kost je slechts een paar componenten maar dat kan niet in een adapter die helemaal niets mag kosten.

Turbokeu

Golden Member

Op 1 december 2020 12:11:53 schreef Gerard*:
...en gek genoeg schijnen keukentrapjes ook heel link te zijn.

In mijn geval was het geen keukentrapje maar een heuse trapladder.

Een 6-tal weken geleden op een zondagnamiddag eindelijk begonnen met een aantal naakte lampen aan de plafonds te vervangen door de nieuwe LED-lichtarmaturen die al maanden in de garage lagen te wachten op installatie.
Vier armaturen succesvol geïnstalleerd (met boren van de benodigde gaten in het beton inbegrepen).

Bij het vijfde en laatste die dag voorziene armatuur in de berging boven liep het echter mis...
Het betreft nog zo'n ouder model (NOS) glazen plafondlamp voor een E27 gloeilamp maar nu wel uitgerust met een LED filamentlamp.
Alles aangesloten en getest, alleen het glas moest nog m.b.v. 3 zijdelingse schroeven bevestigd worden.
Uit luiheid (i.p.v. de ladder een beetje te verplaatsen) een beetje te ver opzij geleund en daardoor het evenwicht verloren.
Nu is een val van pakweg 2 meter hoog al niet zo leuk, maar nog minder als je op het verkeerde object valt.
In dit geval mijn gepensioneerde watergekoelde Lian Li tower-PC die daar opgeslagen is.
Ik ben dus ruggelings/zijdelings op een hoek van de towerkast gevallen en heb daarbij in mijn val ook nog een paar andere opgestapelde dozen meegesleurd (waarin o.a. mijn 70er-jaren Marantz versterkers/tuners en mijn Technics draaitafel opgeslagen waren).
Op mijn geschreeuw is Cindy in paniek naar boven gesneld en heeft mij bedolven onder de dozen op de vloer gevonden (alleen mijn benen waren nog zichtbaar).
Omdat ik verdoofd van de pijn niet meer bewoog en met veel moeite nog net kon ademhalen dacht ze natuurlijk aan het ergste...
Na de dozen opgeruimd te hebben en mezelf oppervlakkig gecontroleerd te hebben op mogelijke breuken kon ik na een kwartiertje eindelijk voorzichtig opstaan en beneden in de zetel gaan liggen.
Na een kwartiertje begon ik hevig te zweten en ongecontroleerd te trillen en heb ik zelfs even het bewustzijn verloren.
Cindy heeft toen sito presto mijn beide zoons opgetrommeld (wonen beiden een paar kilometer verder).
Alle drie stonden erop om naar de spoeddienst van het RZ Tienen te gaan voor een controle.
Ondertussen ging het al beter, op hevige pijnen in borstkas en rug na.
Wegens tegenstand mijnentwege hen dan maar beloofd om maandagmorgen eerste uur naar mijn huisdokter te gaan indien er zich ondertussen geen bijkomende complicaties voordeden.
Zichtbare verwondingen beperkten zich tot schaafwonden en blauwe onderhuidse bloedingen op borstkas en rug.

Na een slapeloze nacht 's anderendaags naar de dokter gegaan die een gebroken rib in de rug en drie gekneusde ribben in de borstkas gediagnosticeerd heeft + ontstekingsremmende en zwaar pijnstillende geneesmiddelen voorgeschreven heeft.

Vermits ik in de week na de val een erg zwarte stoelgang vertoonde vermoedde mijn dokter een mogelijke inwendige bloeding in de buik en heeft mij toen een MRI-scan voorgeschreven.
Wegens de Corona-toestanden is deze pas gisteren kunnen gebeuren en verwachten we de resultaten binnen een paar dagen.

Nu moet ik toegeven dat dit mijn eerste MRI-scan is en alhoewel deze pijnloos is zijn de voorbereidingen op het onderzoek iets minder prettig...
Anderhalve liter water met een contrastmiddel drinken en een paar uur wachten in de wachtkamer, op het bed van de scanner een anale inspuiting van een serieuze hoeveelheid vloeibaar contrastmiddel en tevens ook nog via een sonde in een ader van de arm.

Ondertussen red ik het zonder pijnstillende middelen maar slapen, hoesten, niezen en de hik zijn nog steeds een nachtmerrie.
Nu is het niet de eerste keer dat ik gebroken/gekneusde ribben heb maar uit ondervinding weet ik dat de pijn/ongemakken maandenlang aanslepen.

Tot zover mijn laatste 'Wounded in action'...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Jinny

Golden Member

Oei, beterschap...
Ook ik weet uit ervaring dat gebroken en gekneusde ribben bijzonder vervelend zijn

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Tsjonge, dat is nog eens een ernstige val!

Heel veel beterschap en sterkte met alle pijn die je wel zult hebben.