Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Ik zie nog steeds het verschil niet van de items in de laatste links en in de link die ik eerder gaf.......

Ik zoek koelpasta en lijm in een om wat led pcb's van lampen met defecte driver te hergebruiken in eigen ontwerp lamp.
Is de onderstaande link (willekeurig gekozen uit de lijst) van die lijm koelpasta? Hoe heet dat in het engels?
https://www.aliexpress.com/item/1005001494832315.html?spm=a2g0o.produc…

bprosman

Golden Member

Op 24 november 2020 22:07:27 schreef brains:
Ik zoek koelpasta en lijm in een om wat led pcb's van lampen met defecte driver te hergebruiken in eigen ontwerp lamp.
Is de onderstaande link (willekeurig gekozen uit de lijst) van die lijm koelpasta? Hoe heet dat in het engels?
https://www.aliexpress.com/item/1005001494832315.html?spm=a2g0o.produc…

Dit is de "Lijm" versie, volgens mij gebruiken de Chinezen de term "plaster" of "Thermal glue"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Die gele tubetjes is die zooi die ze als lijm aanprijzen maar nooit hard wordt.
(ik heb er hier op test liggen die al ruim een jaar op elkaar zitten en nog steeds los te halen zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat betreft die connectors, kijk even bij Tyco (ex AMP) naar de "AMPMODU Mod II Series" board to board connectors.
Voorbeeld:
https://nl.farnell.com/amp-te-connectivity/5-102618-6/connector-header…

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

Hij zocht juist wat goedkopers...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Maar de truuk is als je eenmaal de zoekterm(en) te pakken hebt dat dan het een stuk makkelijker zoeken is. Dat laat ik aan Arco over.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Op 24 november 2020 18:45:20 schreef bprosman:
Iemand heeft hier ooit een link geplaatst voor “klein plastic / kunststof spul” , dopjes, etc. Maar kan m niet meer terugvinden.

Bedoel je misschien SKIFFY? (ze heten nu anders zeker weer overgenomen)

https://www.essentracomponents.com/nl-nl/news/merken/skiffy-is-nu-esse…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 24 november 2020 23:03:45 schreef Arco:
Die gele tubetjes is die zooi die ze als lijm aanprijzen maar nooit hard wordt.
(ik heb er hier op test liggen die al ruim een jaar op elkaar zitten en nog steeds los te halen zijn)

Dan nog is het uitkijken want ik heb de “lijm” versie van het merk “Kafuter” om koelblokjes op die kleine stepper printjes te lijmen maar ook dat merk lijkt een “gewone koelpasta” versie te hebben.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dus die koelpasta lijm uit de links is brol ;)
Iemand ervaring met andere betaalbare? Het hoeft geen high end te zijn. En geduld heb ik ook, er staan genoeg projectjes op de to do list :P

Hallo,

Ik heb een garmin etrax 20 gps liggen waar een van de printschakelaartjes defect is (valt uit elkaar).

Weet een van jullie waar ik eventueel zo een print schakelaartje kan vinden, met de juiste afmetingen?

De maten zijn 7mm x 4mm x 2mm, de pootjes staan 3,5mm uit elkaar.

Hobbyknutselaar

fatbeard

Honourable Member

Om mijn spectrumanalyzers te beschermen tegen onverwachte impulsen zoek ik een zgn pulse limiter. De grote EMC-spelers hebben dat in hun assortiment, maar vragen daar ook navenante prijzen voor (voorzover ze die publiceren).
Vaak zijn die dingen ook (qua frequentie) zwaar overbemeten voor mijn toepassing: mijn analyzers gaan niet verder dan 1.8GHz...

Wie weet er een (bij voorkeur met BNC aansluitingen) te koop voor een schappelijk bedrag, of heeft pointers voor eventuele zelfbouw?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Voor niet al te veeleisende omstandigheden kan een low-capacitance TVS diode werken?
Bijv. de SP3208 van littelfuse. Bruikbaar tot 10+ GHz en maar 0.08pF... https://www.littelfuse.com/~/media/electronics/datasheets/tvs_diode_ar…

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 8 december 2020 15:37:34 (54%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Dank voor de SP3208 suggestie. Ik was al aan het zoeken maar vond eigenlijk alleen veel te zware exemplaren.

Echter... met een breakdown voltage van 7.5V heb ik dan echter nog steeds een 17dB overload (max. input level +13dBm). Een 20dB verzwakker erachter kan dat wel behelpen, maar dan ben ik weer 20dB range kwijt (die van R&S hebben een 10dB verzwakker, dat is zo'n beetje het maximum wat ik kan missen).

Decisions, decisions...

Ik zal er wel een paar bestellen om te kijken of ik er toch wat mee kan, ze zijn niet zo duur.

[edit]
Toch nog even doorgezocht: met de Mini-Circuits RLM-33-2W+ denk ik het volledig te hebben afgedekt.
En nog betaalbaar ook (Mouser: €17.07)...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 8 december 2020 16:30:18 (17%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

We hebben hier een "oude" lenovo laptop gedoneerd gekregen en die wilde we in gebruik gaan nemen. Blijkt dat er een "toshiba" adapter naast ligt, maar zonder stekker-die-de-laptop-in-past. En of ie er bij past weet ik ook niet. Weet iemand waar ik zo'n voedings-stekker voor een lenovo Thinkpad kan vinden?

(Ik dacht dat deze lompe "barrel" dingen drie contacten hadden. Het "20V" ding.... wacht! ....geeft dat bij nader inzien ook aan. Maar dat zou betekenen dat als ie niet de juiste "stuff" op dat middelste contactje ziet, dat het misschien niet werkt.... Iemand een idee wat daar op moet, of kan ik beter beginnen met een tweedehands voeding zoeken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Dells hebben een soortgelijke stekker (gehad).
Daar was het wel een dingetje: er zat een single-wire ID chipje op; als dat niet het goede ID gaf werd de accu niet geladen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Kijk even bij s-trade.nl, die hebben nieuwe voedingen die de kop niet kosten.

Een 20v 4,5a exemplaar kost €22,50 https://www.s-trade.nl/shop/product_info.php?products_id=858&osCsi…

http://marc.merlins.org/perso/electronics/post_2016-02-29_Hacking-a-th…

Kennelijk is een weerstandje genoeg om het vermogen van de adapter aan te geven.

Adaptertje met de juiste stekker bij de kringloopwinkel of op marktplaats scoren?

If you want to succeed, double your failure rate.

Of een universele laptop lader zoeken die past. Altijd handig om eentje te hebben voor dit soort gevallen. Als geen haast heeft zelf eentje maken van andere laptop adapter. Op eBay en AliExpress heb je losse tips die bij universele laptop adapters komen te koop. Je hebt er ook met aan de andere kant een standaard jack connector zodat je zelfs de soldeerbout niet hoeft op te warmen ;)

Op 8 december 2020 18:24:12 schreef Jochem:
Adaptertje met de juiste stekker bij de kringloopwinkel of op marktplaats scoren?

De laptop is gedoneerd (aan mij) maar zonder mij te vragen of ik wel nog meer troep wil. Toen een uurbasis medewerker binnen kwam vroeg ie wat dat ding op z'n bureau deed. Toen ik zei dat ie hem mocht hebben werd ie enthousiast (rugtas open)... voor hier... (rugtas weer dicht). Voorlopig plan is dat het een goedkoop werkstationnetje voor hem hier wordt. We zouden met wat zoeken best wel wat 20V voedingkjes kunnen vinden. De toshiba die we er naast vonden (zonder stekker) bijvoorbeeld.

een standaard jack connector zodat je

We zijn alles naar XT60 aan het converteren. Dan kan ie ook op de labvoeding. :-)

[even compleet ander onderwerp...]
Stel: Je hebt een kortsluiting in een printje. Bijvoorbeeld je 3.3V lijkt aan GND te hangen, maar je weet niet waar. Tja, wat dan? Ik stel dan in 1V, 1A op de labvoeding, en sluit de min op de GND en de plus op het problematische net, hier 3.3V aan. Vervolgens kan je het net volgen en steeds meten wat de spanningsval is naar de vorige node in het net. Zodra je ineens 0.00 mV meet, weet je dat je de kortsluiting voorbij bent.

Laatst deed ik dit weer en... vroeger gaf de labvoeding dan 0.8 of soms zelfs 1.2V aan (dan moet ie hoger dan 1V om aan de 1A te komen)... Nu ineens 0.03V: De constructie met XT60 connectors begint z'n vruchten af te werpen. :-) Vroeger zaten er altijd lullige chinese breadboard-draden tussen, omdat 1A gewoon 1A blijft maakt dat niet uit anders dan het getalletje wat je op de labvoeding afleest....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew; Ik zou even langs de kringloop gaan. Daar is vast wel een adapter te vinden?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Iemand een idee waar ik onderstaand IC kan kopen of een vervanger?
IR P005H M5H8

Ik heb een foto bijgevoegd.

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco Hoe doe jij dat toch altijd zo snel?
Petje af hoor!

Dit topic is gesloten