PWM regelaar

Goede middag,

Voor een project moet ik een PWM regelaar ontwerpen die een gemiddelde waarde kan regelen van 0-24VDC. Ik heb een multisim een schema gemaakt met een 555 timer IC. Dit IC werkt echter maar tot 18VDC en is dus te weinig.

Mijn vraag is hoe ik dit nu het beste kan aanpakken.

Het makkelijkste is denk ik een soortgelijk IC dat op 24V werkt maar die kan ik helaas niet vinden in multisim. En ik ben een beetje terug houdend met zelf componenten aanmaken in multisim omdat ik dan bang ben dat ik iets over het hoofd zie waardoor straks de daadwerkelijke schakeling niet werkt.

Zelf zit ik ook nog te denken aan een soort MOSFET of transistor die werkt met 24V van de collector naar emitter en op de gate 5V. Bestaat dit en zou dat werken voor mijn schema?

Ik ben niet echt thuis in de elektronica dus ik weet niet goed hoe ik dit het beste moet aanpakken.

Bedankt en MVG Roy

Suggesties voor een totaal andere manier zijn trouwens ook welkom. Het gaat mij er om dat ik dat signaal kan regelen.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Bestandsformaten als .ms14(?) en .docx zijn niet erg handig, beter een plaatje of pdf.
Je kunt achter die 555 toch een extra mosfet zetten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Hugo heeft het al voorgezegd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Arco: jij bedoeld dus zo iets als dit. Het probleem hiermee is dat hij errors weer geeft.

Error: Unable to converge during transient analysis. Consider increasing the ABSTOL, VNTOL, and RELTOL options

Ik weet niet wat dat betekent.

@Hugo: Ja precies. Maar het IC kan ik niet vinden in mijn simulatie programma. Dat is wel echt een vereiste voor het project

Ik ben er voor nu even klaar mee kijk morgen weer verder.

Tja, dat wordt even zoeken op internet naar een model van de NE555 voor multisim. Zal vast wel ergens rondzwerven.

Error: Unable to converge during transient analysis. Consider increasing the ABSTOL, VNTOL, and RELTOL options

Geen idee wat dat betekent. Gewoon aan Google vragen. Die weet het vast wel. Ook kan je de help-file van Multisim doorlezen. Daar zal vast wel iets staan over ABSTOL en overige woordjes

Ik ben al weer iets verder denk ik. Het probleem zit het hem in de MOSFET. Of nou het programma maakt er een probleem van. Om een, een of andere reden springt MULTISIM in de stres als ik een MOSFET aan de schakeling toevoeg.

Edit: Error is opgelost: https://knowledge.ni.com/KnowledgeArticleDetails?id=kA00Z0000019RqVSAU…

2e Edit: Gelukt! :D Probleem zat hem in het simuleren. Moet nog een paar ding links en rechts aanpassen en controleren of het daadwerkelijke componenten de spanningen etc aan kunnen maar op papier heb ik in iedergeval een werkend schema. Dat is een last van mijn schouders bedankt voor de hulp.

[Bericht gewijzigd door Roy14 op vrijdag 4 december 2020 09:57:21 (31%)

VOlgens je schema zit je oscilator nu op 24V aangesloten. Ik meen eerder een 12V regelaar gezien te hebben. Ik kan me goed voorstellen dat de NE555 niet tegen 24V kan (als ik het me goed herinner wordt hierboven max 18V genoemd). Maar ook de mosfet zal van 24V op z'n gate niet blij worden. Dus als je het echt gaat bouwen moet die 7812 terug...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt dat bedoelde ik o.a. met links en rechts wat dingen aanpassen en controleren. Als die 555 timer 24 aan kon had mij dat heel wat problemen gescheeld.

Ik heb nu die brug er tussen geschakeld en die geeft 12.5V af.

Op 3 december 2020 16:07:29 schreef Hugo Welther:
Zoiets dus: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Hoi @Hugo Welther Volgens mij is er overigens een ding mis met die schakeling? De Gate-to-Source Voltage mag namelijk maar maximaal 4V zijn voor de MOSFET die je gebruikt. Volgens mij wordt er met 12V de gate geschakeld en dat is dus meer als die 4V.

Ik denk daarom dat dit component niet geschikt is voor de schakeling zoals hij daar omschreven staat. Ik ga nu zelf in ieder geval voor de IRL430NPbF. Mischien een beetje overkill maar zou het aan moeten kunnen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Begrijp je de datasheet niet verkeerd?

MOSFET VGS(th)? Gate Threshold Voltage

The MOSFET VGS(th) or gate threshold voltage is the voltage between the gate and source that is needed to turn on the MOSFET. In other words, if VGS is at least as high as the threshold voltage, the MOSFET turns on.

(bron)

Deze schakeling is al honderden malen met succes gebouwd. In 18 jaar zouden de problemen met zekerheid boven water zijn gekomen.

Volg het schema en plaats de schakeling met de 7812 tussen a en b zoals aangegeven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Maar dat mag dan niet te hoog zijn anders blaas je dat ding op of niet?

Dan snap ik denk ik de verwarring want in het schema zal de uitgangsspanning van dat IC wel 5V zijn? Mijn schema is dan iets anders. Ik heb namelijk te maken met een uitgansspanning van 12.5V (Volgens Multisim). Dat zou dus de max VGS overschrijden die volgens jou bron op 5V ligt.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Vertaal de quote eens naar het Nederlands.

edit: Allemaal uit de datasheet

Waarom zouden ze hier een VGS=10V vermelden als dat te veel zou zijn?

Idem.

Idem

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 8 december 2020 15:27:57 (75%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Waarden (spanning, stroom) waarboven iets stuk gaat, vind je onder Absolute Maximum Ratings. Daar staat de gate-sourcespanning vast ook bij.
(Als je daar gaat zoeken: het teken ± betekent niet 'ongeveer'; kun je raden wat wel?)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Buckfast_beekeeper Oke. Ik heb dit verhaal ook voorgelegd bij de bij het bedrijf van waar ik mijn componenten vandaan haal en zij vertelden dat, dat niet kon. Maar als dat werkt is dat voor mij voldoende.

@Frederick E. Terman jazeker snap ik dat.

Als je dan ook nog even post wat je dan gevonden hebt, "oh, de max spanning staat daar als 7 volt, dus bij 12V zal ie vrijwel zeker kapot gaan" of zoiets, dan geeft dat hier vertrouwen dat je wat geleerd hebt en het inderdaad goed hebt opgezocht.

(Als je 2 posts eerder het nog onjuist uit het datasheet hebt afgelezen, moeten we je dan even later op je woord geloven als je zegt: "ok, nu heb ik het goed gedaan" ?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ander bedrijf kiezen?

De datasheet is de bijbel van elk component.

Wat betekent dit?

Je zegt het te snappen maar daar zijn we niet zo zeker van. Vertaal een keer de quote, wat betekent die?

Geef eens wat meer uitleg bij de screenshots van de datasheet.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 8 december 2020 17:00:30 schreef rew:
Als je dan ook nog even post wat je dan gevonden hebt, "oh, de max spanning staat daar als 7 volt, dus bij 12V zal ie vrijwel zeker kapot gaan" of zoiets, dan geeft dat hier vertrouwen dat je wat geleerd hebt en het inderdaad goed hebt opgezocht.

(Als je 2 posts eerder het nog onjuist uit het datasheet hebt afgelezen, moeten we je dan even later op je woord geloven als je zegt: "ok, nu heb ik het goed gedaan" ?)

Ik geef aan dat ik niet thuis ben in de elektronica. Ik heb twee verhalen die direct met elkaar in conflict staan. Zeg het maar hoor. Wie heeft er gelijk? Want dat kan ik niet ruiken. Ik wil ook niet alles letterlijk overnemen zoals dat daar staat want daar leer je ook niets van.

Maar zie dit knipsel. Dit komt uit de datasheet van BUZ11-NR4941

@Buckfast_Beekeeper Gate to source Voltage. poort naar bron spanning. Wat dit betekent is denk ik dat de MOSFET een spanning kan verdragen van +/- 20V tussen de gate en de source.

En dan wordt ik ergens op het verkeerde been gezet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Threshold betekent drempel. De thresholdspanning is de spanning (tussen gate en source) die nodig is om de drainstroom 'over de drempel' te helpen. Daaronder is de stroom nul, en bij de threshold is hij 1 mA - nóg niet veel, maar over de drempel. Bij hogere Ugs zal de Id snel meer worden.

De precieze waarde varieert wat per exemplaar, zelfs bij hetzelfde type. Vandaar de verschillende getallen: minimum, 'typical', maximum, in de datasheet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoals Frederick E. Terman al aangeeft zijn er voor heel veel zaken min, typ en max waarden aangegeven. Welke waarde je dient te nemen is een beetje afhankelijk van de waarde die je nodig hebt. Bij VGS(TH) wil het zeggen dat de 'beste' exemplaren al bij 2,1V beginnen te geleiden. Bij 3V mag je er van uitgaan dat het grootste deel in geleiding komt en vanaf 4V zullen ze allemaal geleiden. In dit geval ga je dan uit van het slechtste scenario en zorg je dat er >4V wordt aangeboden maar wel rekening houden met VGS in de absolute max ratings.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Oke duidelijk verhaal. Dat zou dus inderdaad betekenen dat het wel een geschikt component is met een maximale spanning van +/- 20V van gate naar source en een drempelspanning van minimaal 2.1V en maximaal 4V.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat niet wil zeggen dat je met 4V de mosfet op een ideale manier gebruikt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zoals hierboven al gesteld werd, des te hoger je gate spanning word, des te meer stroom kan er door je FET lopen, dus met een erg lage gate spanning is de dissipatie hog, bij een hoge spanning van laten we zeggen 15 Volt is je fet bijna volledig open en je dissipatie veel lager.

Maar dat even terzijde, een programma als multisim staat vreselijke fouten toe en als je niet op het juiste punt een metertje hebt gezet?
Dan werkt kan je simulatie foutloos werken en de gebouwde schakeling leert vuurspuwen.
Echt, van een zelf gebouwd experiment leert je vele malen meer dan simulatie programma's, ik moet zeggen ik heb ze wel gebruikt, maar ze hebben zeker forse beperkingen.
Even spelen met een mosfet leert je veel meer dan spelen met een simulator.
Lees desnoods de application note van gatedrivers (Microchip heeft redelijke datasheets aangaande gate requirements) en dan de soldeerbout aan en probeer het met een veilige spanning.
Daarna kan je altijd nog de simulatie aanslingeren om te kijken of het overeenkomt met je observaties.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II