Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Als de print in een keer werkt en je geen EMC issues hebt. Tel er nog eens de 2 weeken kerst reces af en je bent al eind jan.
1 revisie en je bent de klos.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

Over EMC gesproken: mijn nieuwste 'paddle'. Gebruikt om contactloos resonantiefrequenties van RFID kaarten te meten (S11 meting).

Twee weerstandjes van 100Ω zorgen voor de terminering. Het printplaat-driehoekje is alleen voor de versteviging (een eerdere zonder dat driehoekje hield het niet lang uit).

En de verplichte onderbreking in de afscherming:

Dit is het soort plaatjes wat je ermee kunt maken:

142030244 (good) external.pdf

.
Een ander tussendoor project(je) voor de framboos:

Er zijn al verschillende modellen op de markt, maar die nemen naar mijn smaak veel te veel aansluitpunten op het breadboard in beslag...

[schaamteloze advertentie]
Het kale 4 lagen printje is bij mij te bestellen voor €4.00 incl. NL porto.
[einde schaamteloze advertentie]

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
haasje93

Golden Member

Vandaag begonnen met een "project" wat ik al gelang aan het uitstellen ben.. het opruimen van mijn hobbyruimte.

Zoals jullie kunnen zien heb ik nog wat te doen. :)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
haasje93

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door haasje93 op maandag 7 december 2020 17:11:08 (99%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Als het er bij mij zo bij zou liggen dan zou ik 't al voorzichtig "bijna opgeruimd" noemen ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja het tafelblad is zichtbaar!!

Een buizeneindtrap dat is het.

nou nee, hier was dat nog niet halverwege zo vol al 2x opgeruimd. een werkbank vol zooi houd je tegen met iets nieuws te starten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
haasje93

Golden Member

Dankjewel heren, met mijn ogen geopend te hebben dat het nog niet zo erg was. Maar op de foto is niet de rest avn de kamer en de kamer ernaast zichtbaar. Maar op deze manier was het starten van nieuwe projecten een beetje lastig. ;)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Sine

Moderator

Ik zie daar een HP funcgen die al een hele tijd staat te 'luchten' ;)

Allemaal heel herkenbaar. En bovenop die tafel ga je gewoon door met solderen (je schuift het naar achteren).

Iedereen bouwt heel netjes: om jullie schaamte weg te nemen laat ik dit zien. Een SAQ ontvanger, synchrodyne,(of audion, of regeneratief). Helaas gaat de SAQ uitzending met kerst niet door dit jaar, maar de andere signalen van 16 tot 22 kHz ontvang ik heel erg goed hiermee. Voor wie het leuk vindt.

FET BF245 antenne buffer, BC558 oscillator met 1 mH spoel (permeabiliteitsafstemming), transistor (BC548b) CW filter (net niet oscillerend op 800 Hz) en een LM 386 met een luidspreker.

haasje93

Golden Member

@Sine
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij een tijdje terug al eerder voorbij gekomen is? Dat klopt, zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2082549#2082549

Maar hij ligt nog zolang al open hoor, maar al wel een paar maandjes. Was er mee bezig geweest,maar er kwamen allerlei dingen tussendoor. Hopelijk als het meezit dit jaar nog er mee verder. :)

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 9 december 2020 08:25:36 (1%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Lambiek

Special Member

Op 7 december 2020 17:09:27 schreef haasje93:
Vandaag begonnen met een "project" wat ik al gelang aan het uitstellen ben.. het opruimen van mijn hobbyruimte.

Wat een zooitje, zo zou ik niet kunnen werken. Als ik klaar ben met een project word er eerst opgeruimd voor ik aan iets anders begin. ;)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Wij van het Beursteam komen graag 'helpen' opruimen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Een loflijk streven, Lambiek. Het gebeurt alleen maar al te vaak dat ik aan wat anders begin voordat een project klaar is...
Nee, dat is geen des-interesse. Vaak heet het 'werk'. Of 'is stuk en moet het toch snel weer doen'... Klinkt het bekend? :)

Tidak Ada

Golden Member

't Zijn juist die kleine tussendoortjes die de zooi maken.
Even dat lampje, snoer of apparaatje repareren op een ongelukkig moment: 10 min werk en wat de zooi van een groot project veroorzaakt. Opruimen uitstellen, want je was immers ergens anders mee bezig dat prioriteit heeft.... :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

HEEL bekend.

Ik hanteer ook de regel dat er eerst wordt opgeruimd voordat er aan een volgend project wordt gewerkt.
In de praktijk kan de regel niet nageleefd worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het probleem is meestal hier dat ik met een project bezig ben dat deze niet direct afgemaakt kan worden omdat er onderdelen besteld moeten worden .

Dus schuif ik dan maar het opvolgende project op de workbench .

Maar soms liggen er meerdere onafgemaakte projecten op de bench vanwege lopende bestellingen. >:)

Maar ik zorg er wel voor dat mijn bench overzichtelijk is want rommel geeft ongelukken. 8)7

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

Ik ben voor mijn langzaam door te voeren nieuwe inrichting bezig met een stel oude notariskasten om projecten en reparaties in onder te brengen. Je zou een project zo los, op een plank of in een plastic bak in het vakje kunnen schuiven als het ergens op moet wachten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Afgelopen weekend weer een paar dozen onderdelen gescoord (een soort privé Rosmalen) en inmiddels ben ik op een leeftijd dat de hoeveelheid onderdelen de hoeveelheid hersencellen begint te overstijgen.
Daarvoor had ik een PHP/MySQL appje opgezet waar ik voorraad en locatie noteer. Dit doe ik uiteraard niet voor alles, passieve componenten zitten er eigenlijk niet in.
Dit heeft jaren goed gewerkt, maar nu liep ik toch tegen limieten aan, dan kan ik wel weer zelf gaan knutselen maar ik kwam dit tegen :

https://demo.partkeepr.org/

Fedora VM'etje opgezet op de machine die toch al backups draait en op mijn NAS draaide al een MySQL servertje met backup (maar het kan uiteraard ook op één machine).
Helaas kreeg ik het niet voor elkaar dit bij mijn hosting (Mijndomein) aan de praat te krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
McAwesome

Golden Member

Op 10 december 2020 00:26:55 schreef bprosman:
Helaas kreeg ik het niet voor elkaar dit bij mijn hosting (Mijndomein) aan de praat te krijgen.

Ik zit nog steeds te sukkelen met Excel / Calc :)

Ik had ook heel graag PartKeepr gewild maar dat pakket heeft helaas Doctrine ORM nodig, iets wat de meeste hostingbedrijven niet ondersteunen (of je moet al een eigen webserver gaan huren).

fatbeard

Honourable Member

Bekende problemen: (hersencellen vs onderdelen) en het bijhouden ervan... O-)

Vandaar dat ik dit in elkaar heb geflanst in LibreOffice Base (werkt nog niet helemaal zoals het zou moeten, maar is wel bruikbaar):

Spreekt (bijna) geheel voor zichzelf, doe ermee wat je goeddunkt; bij commerciële inzet houd ik mij aanbevolen voor een attentie.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Klein projectje van mijn kant. (eerste dat ik in dit topic laat zien geloof ik).

De led kerstverlichting vond ik wat felletjes. En ik heb wat esp-01 liggen en ik ben met domoticz aan het experimenteren.

Dus. Wifi dc dimmer. Twee kanaals. (gpio0 en gpio2)

De kerst verlichting werkt op 31 volt. Ipv. de oude transformator te hergebruiken heb ik maar een boost converter ingezet. En irl540n schakeld pwm de spanning. hele zaakje werkt op een usb telefoon oplader.

Vreemd detail. in e breadboard opstelling had ik tussen GND en Gate een 10k weerstand zitten. Werkte prima. Op de uiteindelijke print heb ik deze weggelaten. Anders startte de esp-01 niet correct op.

zaakje draait op TASMOTA firmware.

Ps. was een avond projectje, dus de netjheid van print (etsen ging niet helemaal lekker) en soldeerwerk laat wat te wensen over vind ik.

Met vriendelijke groet, Rob

Dit topic is gesloten