Miele stofzuiger Complete C3 stopt plotseling

Ik kom hetzelfde probleem tegen in hetzelfde type stofzuiger en heb de triac (BTA16 600BW) op de printplaat uitgemeten (tussen twee buitenste pinnen). Dat leverde 58 ohm op. Is dat een aanvaardbare waarde, of moet hij vervangen worden?

Normale waarde. Wat is hetzelfde tegen komen? Mss een nieuw topic maken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb heel het verhaal hier gevolgd omdat mijn stofzuiger niet meer wilde starten. Alle voor de hand liggende oplossingen nagetrokken (stroom gemeten, koolborsteltjes nagekeken, anker gecontroleerd, etc etc.) maar daar zit de fout blijkbaar niet. Dus kwam ik uit bij de triac, die volgens jou ook ok is. Mijn opties raken dus uitgeput...

Ik heb niet geschreven dat die ok is hoor. De waarde vd 2 buitenste beentjes liggen binnen de normale waarde dat is gans iets anders. Als je wil weten of het aan de triac of de triac sturing ligt dan moet je de 3 beentjes aan elkaar solderen. Gaat de stofzuiger dan volle snelheid met de schakelaar aan en uit dan is het de triac of triac sturing. De eenvoudigste test.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor de tip, EricN. Ik ben een complete leek op het vlak van elektronica, maar ben met het herstellen van eigen huishoudelijke apparaten niet aan mijn proefstuk toe. Dit zoek ik dus morgen verder uit. Ik houd je op de hoogte.

liep tegen een miele C3 aan die stuk was uiteraard. hier niet de triac, maar een ander miele kwaaltje, snoer gebroken aan de kern van de snoerhaspel. omdat de huidige snoeren vrij stug zijn breekt de mantel open. nu nog een voet en slang erbij, dan kan deze mn aftakelende siemens overnemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Onderdelen zat op MP voor die stofzuiger.Yep niet alleen Miel kwaaltje met die afbrekende snoeren,ook Siemens en AEG kent dit probleem.... Meestalis het loszittende tryac bij deze stofzuigers.. ( Loodvrij soldeer?? oudere hebben gek genoeg geen last van...

Nog even: onze 2 jaar oude C3 stopte na enige tijd gebruik. Even wachten, op -aan- drukken en hij loopt weer een paar minuten.
De stofzuiger is verstopt geweest door een gescheurde zak. Toen helemaal schoon gemaakt, maar dit euvel bleef.

Na lezen van deze discussie en -how to disassemble a Miele C3- heb ik de stofzuiger tot in onderdelen uit elkaar gehaald. Alles ziet er van binnen piekfijn uit. Nauwelijks stof en nergens verkleurd. Eerst heb ik de klixon door gemeten; weerstand 0. De weerstand van de Triac is 60 Ohm. Toen heb ik ook nog de printplaat los gehaald: de witte stekker zat scheef in het contact doosje, één van de grendeltjes aan de zijkant zat niet op z'n plaats! De stofzuiger was nooit open geweest, dus het heeft altijd zo gezeten. Ik heb de stekker goed in het contact gedrukt en vergrendeld.

Ik vind wel dat de motorlagertjes veel speling hebben. Ze zijn made in Indonesia.. Ik heb ze een drupje hypoid olie gegeven.

Alles weer in elkaar gezet en hij doet het tot nu toe uitstekend.

het zijn ook simpele apparaten... Stekker kan ook door een val eruit gekomen zijn... Of... Een assemblage persoon had er geen zin meer in...

Op 13 december 2020 20:47:34 schreef EricN:
Als je wil weten of het aan de triac of de triac sturing ligt dan moet je de 3 beentjes aan elkaar solderen. Gaat de stofzuiger dan volle snelheid met de schakelaar aan en uit dan is het de triac of triac sturing. De eenvoudigste test.

Ik ben een noob op gebied van electronica. Ik heb de 3 pootjes van de triac aan elkaar gesoldeerd en de stofzuiger doet het dan, maar snelheid is natuurlijk niet in te stellen. Wil dit zeggen dat de Triac defect is? En wat bedoel je met de Triac sturing, is dat de printplaat EDW 8303? Die is te duur om te vervangen. Ik gebruik de stofzuiger altijd al op de maximale zuigkracht, dus een probleem vind ik dit niet. Ik vraag me alleen af of ik door het doorverbinden een veiligheidsrisico loop, bv werkt de termische beveiliging dan nog?

Oei. Een oud topic. Ik zou een nieuw topic starten met model nr (liefst foto van typeplaatje onderaan) en wat foto's van de boel. De 3 pootjes verbinden is geen probleem. Mogelijke bijwerking is wel bruuske start waardoor motorverankering los kan komen en om zijn as draaien. De test is enkel als goedkope oplossing of motortest. Verder geen diagnose. Triac kan uiteraard maar is zelden. Eerder stuurprint (snelheidsregeling die naar triac gaat).

De rest vd tips bekeken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Topic 2 keer volledig gelezen. Verhaal en stofzuiger zijn identiek aan dat van de topicstarter: bij starten van de stofzuiger brandt lampje 1 seconde. Motor start niet. Triac weerstand: tussen middelste pootje en buitenpootjes 0 ohm, tussen 2 buitenste pootjes 68 ohm.
Bij vastsolderen 3 pootjes van triac werkt de motor zonder problemen maar wel op maximale zuigkracht. Als de Triac zelden kapot gaat zal het dus de EDW 8303 printplaat zijn, de grote printplaat waar ook de ledjes en knoppen voor de snelheid opzitten. Als deze printplaat al ergens te krijgen is kost deze rond de €80 exclusief verzenden. Dat is de stofzuiger niet meer waard. Als ik hem met doorgesoldeerde triac zonder gevaar kan gebruiken doe ik dat totdat ik een andere stofzuiger vindt die als donor kan fungeren, bv met defecte motor, of totdat de stofzuiger het helemaal opgeeft ;)
Bedankt voor jouw hulp _/-\o_

Zelden is niet onbestaande. Een triac kost haast niets dus proberen kan geen kwaad. Ik lees ook "nul ohm". Dit is niet een gewenste waarde tss A1 en A2. Wie weet...

Mkt gemeten?

Wel exacte triac plaatsen. Geen "vervanger"

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 19 mei 2022 20:22:28 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Foutje van mij: tussen middelste en buitenste van de triac is oneindig. De termische beveiliging was 0 ohm. Ik heb wel via Amazon deze Triac gevonden, heb hem besteld, duurt 3 tot 4 weken
Wat betekent: Mkt gemeten?

Amai. Flinke wachtijd.

Mkt: dat grijze legoblokje. Condensator. Er uit solderen en met capaciteitsmeter nameten. Moet rond 0,47uF zijn. Zie opschrift naar juiste waarde.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

OK, ga ik ook nog testen. Bedankt!

Op 24 oktober 2020 19:52:04 schreef smd:
Tussen BTA en BTB zit een verschil in aansturing wat men niet wil geloven

Een mooi verhaal, maar zou dat dan niet in de datasheet staan (zie bijlage)?

Hallo Allemaal,

Weet iemand waar ik de Sensata 3MP Motor Protector type 3MP31702 kan kopen.
Deze is stuk in een Miele stofzuiger.
Motor en Triac zijn verder goed.

In afbraak best te vinden. Mogelijk meld zich iemand met een voorstel.

Mss best je locatie (hoeft niet gedetailleerd te zijn, zelfs beter niet) mededelen, in je profiel bv.

Wel even toevoegen dat ik de ervaring heb dat deze dingen sneuvelen door trilling. Meerbepaald vuilophoping in de turbine dewelke onbalans veroorzaakt. Dus oorzaak ook bekijken.

Ik neem aan dat de koolborstels mooi zijn en geen wikkelingsprobleem schade hebben?
En dat je een tijdelijke brug gemaakt hebt om de motor deftig te testen...

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 14 juli 2022 19:39:49 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo EricN,

Koolborstels zien er goed uit en zijn nog redelijk lang, rotor nog bijna niet ingesleten en statorspoelen meten ook goed door.

De temperatuurzekering is ook afgebrand op het keramisch grondplaatje dus is 100% de oorzaak van het euvel met de motor.

Is het te doen om een ESKA E5A00184C Temperatuurzekering 184 °C 16 A 250 V/AC als alternatief te gebruiken.

Nadeel hiervan is dat als de motortemperatuur >184°C wordt de tempzekering tript en de stofzuiger niets meer doet.

Maar de motor is wel weer beveiligd.

Die temperatuurbeveiligingen zitten ook in Miele wasmachien motoren... Die heb ik wel ergens nog

Het afbranden is meestal een gevolg van losgekomen contact door trilling. Vandaar de opmerking. 184 klinkt redelijk hoog voor een in lucht zittende beveiliging.
@smd kan je waarschijnlijk hiermee verder helpen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo smd,

Ik houd me aanbevolen voor een exemplaar van de tempzekering.

Stuur een mailtje, dan kan je adres opgeven...

@smd: heb je er nog eentje liggen? Bij mij is ook de Klixon kapot gegaan.