Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

Op 25 december 2020 23:13:31 schreef Hoeben:
Chinese voedinkjes zijn akelig, ik ben altijd bang dat die op een gegeven moment een te hoge spanning geven en poef, alles weg.

Een te hoge spanning en dus een hoger vermogen leveren dan ie voor gemaakt is dat is lastig voor een ding wat gemaakt is voor een bepaalde spanning en vermogen.

Daarnaast: om aan de uitgang een hogere spanning te krijgen dan aan de ingang is de secondaire kant aan het roepen: "Zat, kappen met schakelen we hebben hier zat spanning! Kappen nou!", terwijl de primaire kant: "ik hoor niets, kennelijk willen ze meer hebben, goed kan geregeld worden".

Dat "geen signaal van secondair dan doorschakelen" moet want de secondaire kant is uit en geeft gegarandeerd geen signalen als de boel nog opgestart moet worden.

Maar goed, alleen als er in DAT circuit een fout optreed kan dus de uitgang te hoog worden. Maar dit is een low-power circuit. Dat heeft zelden te maken met "bijna het max van dit component" situaties. Juist deschakeltor, primaire en secondaire filter condensatoren, dat zijn a) dure onderdelen b) bepalen de uiteindelijke current rating van de voeding. Kortom, die worden expres dicht bij hun maximum rating gekozen. Kies je voor alle onderdelen in dat pad 50% "ruimere" onderdelen, dan kan je net zo goed 50% meer op de behuizing zetten.

Kortom, het zijn de onderdelen in het power-circuit die vaak kapot gaan en dan eigenlijk alleen maar kunnen falen op een manier dat er MINDER uitkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 december 2020 10:24:20 schreef rew:
[...]Kortom, het zijn de onderdelen in het power-circuit die vaak kapot gaan en dan eigenlijk alleen maar kunnen falen op een manier dat er MINDER uitkomt.

Als de FET kapot gaat is er geen probleem.

Als condensatoren kapot gaan kan het best mogelijk zijn dat er een te hoge spanning uit komt. Ligt aan de voeding natuurlijk, meestal zal het niet zo'n vaart lopen maar ik kan me best wel indenken dat de voeding extra gas gaat geven.

Als de spanningsreferentie die secundair staat niet goed is, of de componenten eromheen niet goed zijn kan de spanning flink oplopen.

Vergeet ook de optocoupler niet.

Dat zijn allemaal "non-power" componenten die niet "minimaler" kunnen om kosten te besparen. Ze kopen gewoon een 0805 weerstandje fo zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
McAwesome

Golden Member

Op 25 december 2020 23:13:31 schreef Hoeben:
[...]
Chinese voedinkjes zijn akelig, ik ben altijd bang dat die op een gegeven moment een te hoge spanning geven en poef, alles weg. Ik ben het met bigclive wat dat betreft wel eens, als ze kapot gaan is er veel schade.

Ik heb meerdere gevallen geweten van Chinese voedinkjes die overspanning gaven. Zo was er een reeks van 9 V 1 A stekkeradaptertjes die plots een pulserende spanning van 15-20 V gaven, met helaas redelijk wat gevolgschade.

Ik heb zo eentje eens opengemaakt. Pure horror. Niet alleen een supersimpele volledig analoge schakeling, maar ook nauwelijks (kruip)afstand tussen het primaire en secundaire circuit. Tussen primair en secundair zat ook nog een keramisch 1 kV schijfcondensatortje. Niet eens een klasse Y veiligheidscondensator dus...

Arco

Special Member

Dit is wel zo'n beetje de hoogste mAh waarde waarmee ik ooit iemand een 18650 cel heb zien aanprijzen... ;)

Deze powerbank is ook "opzienbarend" te noemen... https://nl.aliexpress.com/item/1005001646672069.html?spm=a2g0o.product… :)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 29 december 2020 10:30:46 (58%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 december 2020 10:24:58 schreef ArcoDeze powerbank is ook "opzienbarend" te noemen... https://nl.aliexpress.com/item/1005001646672069.html?spm=a2g0o.product… :)

Het grote voordeel van die powerbank is dat als hij niet bevalt je hem nog altijd als auto-accu kunt gebruiken. Lijkt me wel wat voor mijn 2.4 liter diesel. Oh wacht, dat is dan natuurlijk 240000 ML diesel, volgens Chinese rekenwijze. Met de M van Mega en niet de m van Milli natuurlijk..

Sine

Moderator

Deze powerbank is ook "opzienbarend" te noemen... [knip]

Dat je nl.aliexpress nog gebruikt ook, dat je dat kunt lezen?

Ik zie overigens bij ome ali links en rechts linkjes verschijnen met verzending vanuit België.

Wel met 7 euro verzendkosten ... maar hey.

Dus blijkbaar zijn ze de nieuwe distributiecentra daar al goed aan het vullen.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 12:50:32 (13%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 29 december 2020 10:24:58 schreef Arco:
Dit is wel zo'n beetje de hoogste mAh waarde waarmee ik ooit iemand een 18650 cel heb zien aanprijzen... ;)

[bijlage]

Deze powerbank is ook "opzienbarend" te noemen... https://nl.aliexpress.com/item/1005001646672069.html?spm=a2g0o.product… :)

100GW! (100.000MWh) Daar kan je een flinke stad mee voeden! O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Deze powerbank is ook "opzienbarend" te noemen... https://nl.aliexpress.com/item/1005001646672069.html?spm=a2g0o.product

Dit is gewoon een DrWho doosje. Een soort van Tardis zeg maar. Er staat gewoon een nucleaire centrale van 100000Mah/98000Mah in.

maartenbakker

Golden Member

Laatste tijd word je op Facebook overspoeld met aanbiedingen van kleine Chinese webshopjes die vaak met een aantrekkelijk artikel (electrische krik, nixieklok, dhz-materiaal) adverteren en doen alsof ze zich aan de Europese of Amerikaanse consumentenvoorwaarden houden. Vaak met creatieve namen; dealextreme.shop is een eendagsvlieg en niet verwant aan dx.com. Als je geluk hebt, krijg je iets dat op de aanbieding lijkt, maar alsnog veel goedkoper was op aliexpress of de echte dealextreme.

Het lijkt erop dat Yunexpress er iets mee te maken heeft, maar dat zou ook de vervoerder of vervuller kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 29 december 2020 19:50:41 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, Yunexpress is een vervoerder. Ik heb net zitten overwegen om wat relais te kopen en tot nu toe deed ik dat op Aliexpress. Maar huidige situatie is dat het goedkoper is om het bij LCSC te kopen en dan bijvoorbeeld met Yunexpress te laten vervoeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 december 2020 12:41:57 schreef Ex-fietser:
[...]

Dit is gewoon een DrWho doosje. Een soort van Tardis zeg maar. Er staat gewoon een nucleaire centrale van 100000Mah/98000Mah in.

Mwa, de energiebron van de TARDIS is toch wel van een "iets" zwaarder kaliber hoor: een exploderende ster die permanent wordt vastgehouden in de tijd.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
rob040

Golden Member

Ja, er wordt al naarstig gezocht naar hem op andere planeten. :+

Het ZOU kunnen dat ie even bang is dat ie gezeik heeft met de chinese regering. Als je te lang wacht (totdat je het zeker weet), kan je niet meer "wegwezen".

/dat/ ie gezeik heeft staat nog lang niet vast. Maar "het zekere voor het onzekre" is zeker een actie die hij zich kan veroorloven.

Huisje (++) kopen in de bergen. Met 20 man personeel daar gaan wonen en het personeel 1x per week eten laten halen in het dorp 10km verderop (2 uur lopen). Dat kan ik me bijvoorbeeld niet veroorloven....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Alwaar ze dingen met hem doen die we hier niet kunnen posten anders krijgen we nooit meer iets bij Aliexpress gekocht.

Rare jongens, die Chinezen.

Op 5 januari 2021 15:49:10 schreef rew:

Huisje (++) kopen in de bergen. Met 20 man personeel daar gaan wonen en het personeel 1x per week eten laten halen in het dorp 10km verderop (2 uur lopen). Dat kan ik me bijvoorbeeld niet veroorloven....

vrees ervoor, betalingen in china zijn quasi allemaal met de telefoon nu (cash geld wordt er amper nog gebruikt). zijn rekeningen zijn onmiddelijk geblokkeerd als de overheid het wil. het land uit vluchten is quasi hopeloos, en al zeker met geld.

hoelang gaat hij zijn 20 man personeel kunnen betalen daar in de bergen?

mijn vrouw is afkomstig van daar, heeft haar appartement daar verkocht en kon het geld NIET naar belgie sturen. mits goeie reden kan je $50 000 per jaar overmaken naar buitenland (bv als u zoon/dochter in buitenland studeerd), en 1maal in uw hele leven kan je MAXIMAAL 2 000 000yuan overmaken naar het buitenland, ook mits goeie reden die de overheid moet goedkeuren (foreign exchange dienst in china). en al de rest. forget it.

daar zeggen: ik ga een huis kopen in het buitenland en verhuis naar ginder, zeg maar dag tegen u centjes, want je bent ze kwijt. en hoogst waarschijnlijk je paspoort ook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hubie

Special Member

Hij heeft Xi o.a. een clown genoemd,tja,ook al ben je dan de rijkste Chinees ter wereld,Xi heeft nogal lange tenen...
Edit\De bestellingen en leveringen van onderdelen en pakketjes uit China gaat er niet meer of minder mee worden,met of zonder Jack Ma.Business as usual,zo werkt dat.

maartenbakker

Golden Member

China Uncensored noemt de 'Fan Bingbing' behandeling ook als meest waarschijnlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 januari 2021 21:34:23 schreef fcapri:
mijn vrouw is afkomstig van daar, heeft haar appartement daar verkocht en kon het geld NIET naar belgie sturen.

Je moet je realizeren dat er een schaalverschil is.

Enerzijds, als je vrouw een paar honderd euro (0.1% van haar vermogen) naar AMAZON overmaakt om een fancy tuttemefrutty te kopen, dan is er geen probleem. Zo heeft Jack Ma genoeg vermogen om met 0.1% een paar decennia rustig in de bergen te leven.

Denk ook aan het gezegde: Als je 20k aan de bank schuldig bent, heb je een probleem als je 20M aan de bank schuldig bent heeft de bank een probleem.....

STEL even dat van alle betalingen aan Aliexpress 10% "winst" is. Als ie nu van de buitenlandse betalingen maar 95% overmaakt naar china, maakt ie daar nogsteeds winst, maar heeft ie wel binnen een paar weken een paar miljard op een buitenlandse rekening. En jij denkt dat ie niet zoiets geregeld heeft? Misschien niet zo lomp als ik net voorstel, maar als die gast 1.2Miljard aan "bezit" heeft, dan is het dom om dat als 1.19999 miljard aan aandelen Alibabagroep te hebben en de rest "een huis" (ik heb de negens niet geteld). Allicht dat de helft wel in "alibaba" zit, maar daarnaast zal ie heus nog wel wat buitenlandse dingetjes hebben.

Voor de goede orde: Als ik iets koop van Aliexpress of Alibaba dan gaat het geld naar een duitse IBAN bankrekening op naam van Aliexpress/Alibaba.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Yuans overmaken uit China is voor zover mij bekend ook onmogelijk als je rijk bent. Binnengekomen buitenlandse deviezen vanuit China wegsluizen kan als investeringen maar misschien niet contant. Zijn beste kans wat dat betreft lijkt me dat hij geld van buitenlandse Alirekeningen naar buitenlandse privérekeningen overmaakt.

Dus inderdaad op de manier die jij beschrijft of iets dat erop lijkt. Ik hoop dat hij een vooruitziende blik heeft gehad wat dat betreft. Politiek is hij vrij naief geweest dus dat voorspelt weinig goeds.

Nou heeft hij er op het moment niets aan, want hij zal zijn uitgenodigd om op het politiebureau thee te komen drinken. Hij is ongetwijfeld niet gearresteerd, maar zulke theeceremonies lopen soms een paar maanden uit. Daarna kan hij wel vergeten dat hij het land uitkomt, vroeger wilde dat via Hong Kong soms nog lukken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Voordeel van Macau is dat daar een zodanig gezagsgetrouw klimaat heerst dat de aandacht misschien verslapt? Geen idee, maar als hij niet naief was heeft hij daar vast wel naar gekeken dus wie weet...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Laten we het hopen, ik hèb een bestelling lopen....

Edit:
Kijk a.s. zondag naar Rueben Lichtenvoorde Terlou :o (VPRO): Hoe de Chinezen de wereld economie proberen te sturen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten