Doormeten condensator met mutimeter

Wie zou mij bij het volgende kunnen helpen
Ik heb een multimeter aangeschaft met een functie om condensators door te meten.
Deze gelijk getest met een condensator van 40uf de meter gaf mooi 40.03 aan dus duidelijk.
Toen nog getest met 1 van 50uf nu kreeg ik een waarde van 1.430 bij een condensator van 88uf een waarde van 1.680.
Mijn vraag is hoe moet ik de waardes interpreteren van de condensators 50 en 88uf
Ik hoor het graag.

Wat voor merk en type meter hebt je gekocht?
Foto'tje van de meter posten is ook goed.
Heb je geen gebruiksaanwijzing bij die meter mee gekregen?

Thevel

Golden Member

En een foto van beide condensators, 50 en 88µF zijn "vreemde" waarden, klopt dat wel?

benleentje

Golden Member

50uF kan zeker wel is waarschijnlijk een hele oude elco. 88 is wel wat vreemd.

Het kan zijn dat de meter een lege condensator verwacht en niet de mogelijkheid heeft deze zelf leeg te maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zit wel een handleiding bij maar daar heb je niet veel aan

benleentje

Golden Member

elco's hebben een plus en min wel goed aangesloten? elco zal er niet van kapot gaan maar beïnvloed denk ik wel de meting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Lijkt erop dat de condensatoren van 50uF en 88uF defect zijn.
Zijn het oude electrolytische condensatoren die lang ongebruikt zijn?
Zo ja, dan moet je ze formeren.
Eenvoudige test voor deze elco's
Condensator met bijv. 9V-batterijtje opladen.
Condensator losnemen van batterijtje en dan condensatorspanning meten.
Deze dient langzaam vanaf 9V terug te lopen naar 0V

benleentje

Golden Member

Zo ja, dan moet je ze formeren.

En die stroom om te formeren zal de oorzaak van die mislukte meting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 januari 2021 19:19:24 schreef Thevel:
En een foto van beide condensators, 50 en 88µF zijn "vreemde" waarden, klopt dat wel?

Net nog even beide condensators opnieuw gemeten
88uf geeft 167.0
50uf geeft 140.0

Had bij de vorige meting de komma verkeerd staan.

Op 3 januari 2021 19:19:24 schreef Thevel:
En een foto van beide condensators, 50 en 88µF zijn "vreemde" waarden, klopt dat wel?

Net nog even beide condensators opnieuw gemeten
88uf geeft 167.0
50uf geeft 140.0

Had bij de vorige meting de komma verkeerd staan.

[attachment=1]

Ik ben er al uit op de condensator zit tussen de aansluiting een weerstand deze er tussen uit gehaald en dan geeft die de wel juiste waarde aan.

Bert_Camper

Golden Member

Het zijn 250Vac condensatoren, geen elco's!

Op 3 januari 2021 20:13:22 schreef benleentje:
[...]En die stroom om te formeren zal de oorzaak van die mislukte meting.

Je zat er wel heeeeel dichtbij. Het was geen formeerstroom, maar stroom door de parallelweerstand.

waarbij nog maar eens bewezen dat de in multimeters ingebouwde C-testers gewoon niet te vertrouwen zijn.

Deze deed het in ieder geval.
Kwestie van goed interpreteren van de meetresultaten.
Eigenlijk moet je een sinusvormige spanning over de condensator zetten en dan de stroom en bijbehorende fasehoek meten. Dat geeft een condensator en weerstandswaarde, maar dan weet je nog niet of beide imedanties in serie of parallel staan, maar dan heb je nog niet de bijbehorende inductie vastgesteld.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 3 januari 2021 22:40:52 (64%)

Op 3 januari 2021 22:29:16 schreef ohm pi:
Deze deed het in ieder geval.

ik vind van niet. als er een weerstand parallel staat mag een C-meter niet meer gaan aanduiden. Heb het al te vaak gezien dat c-waarde met 90% achteruit is gegaan, maar door toegenomen lek en ESR de meter de ongeveer de originele waarde aanduid.
Een c-meter is toch vooral om twijfelachtige condensatoren aan de tand te voelen? als ie dat niet betrouwbaar kan.. monteer je beter meteen nieuwe C'tjes.

Op 3 januari 2021 22:29:16 schreef ohm pi:
Kwestie van goed interpreteren van de meetresultaten.

tja, dat zou nu net de meter moeten doen :-)

Op 3 januari 2021 22:38:28 schreef kris van damme:
ik vind van niet. als er een weerstand parallel staat mag een C-meter niet meer gaan aanduiden.

Een "eenvoudig meetinstrument" en dan vooral 1 die allerlei verschillende metingen kan doen stelt wat eisen aan het te meten signaal/object.

Bij een spanningsmeting is dat de bron-impedantie niet te hoog mag zijn. -3dB punt (=je meet maar de helft) bij 10MOhm.

Bij een stroommeting mag de bron-impedantie niet te laag zijn.

Bij een weerstandsmeting mag er niet te veel capaciteit parallel staan.

En: bij een capaciteitsmeting mag de parallel weerstand (lek) niet te groot zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 januari 2021 22:17:07 schreef kris van damme:
waarbij nog maar eens bewezen dat de in multimeters ingebouwde C-testers gewoon niet te vertrouwen zijn.

Hoezo? Een echte C-tester zal ook in de war raken van een parallelweerstand.

Op 4 januari 2021 10:50:55 schreef KlaasZ:
[...]Hoezo? Een echte C-tester zal ook in de war raken van een parallelweerstand.

helemaal niet. die ziet het verschil tussen de reële stroom en de 90° verschoven stroom. Cp kan wel uitgedrukt worden als Cs of omgekeerd, afhankelijk van de gebruikte schakeling, waardoor een kleine afwijking of de gemeten C waarde ontstaat. (omgezet naar een theoretische C bij die frequentie met die Cp/Cn bijhorende weerstandswaarde).

het heikele punt is dat die eenvoudige C'meterjes het goed doen op goede condensatoren, maar niet meer als er wat fout is met het onderdeel, vaak wordt de C dan als heel goed gemeten. En meten of die echt goed is, dat is toch de hoofdbedoeling?

stel, ik heb een diode meter die enkel goede diodes juist kan beoordelen. en, defecte diodes worden als zeer goed gemeten. wat heb je daaraan?

Op 4 januari 2021 10:21:46 schreef rew:
[...]Een "eenvoudig meetinstrument" en dan vooral 1 die allerlei verschillende metingen kan doen stelt wat eisen aan het te meten signaal/object.

Bij een spanningsmeting is dat de bron-impedantie niet te hoog mag zijn. -3dB punt (=je meet maar de helft) bij 10MOhm.

Bij een stroommeting mag de bron-impedantie niet te laag zijn.

Bij een weerstandsmeting mag er niet te veel capaciteit parallel staan.

En: bij een capaciteitsmeting mag de parallel weerstand (lek) niet te groot zijn.

die basiseigenschappen, dat geld ook voor complexe meters :-) maar daar gaat het hier niet echt over. overigens mag er bij R metingen een dikke C parallel staan, kwestie van even wachten.
maar nu je het toch over basismetingen hebt : een goede C-meter kan zonder probleem doormeten met een R in serie of parallel.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 4 januari 2021 11:34:34 (33%)

Op 4 januari 2021 11:29:24 schreef kris van damme:
een goede C-meter kan zonder probleem doormeten met een R in serie of parallel.

Dat zal er toch vanaf hangen hoe groot de weerstand is die er // over staat. Hieronder respectievelijk een weerstand van 2K en een weerstand van 500Ω // aan 1000uF. Plaats ik de weerstanden in serie dan geeft de meter wel ongeveer de juiste waarde aan. Hoe kleiner de // weerstand des te groter de afwijking.

Natuurlijk rest de vraag wat je onder een goede C-meter verstaat.

2k //:

500Ω //:

Hier onder de gemeten waarde zonder weerstand //:

Deze 'transistor-tester' heeft er geen moeite mee:

470 uF parallel met 1K :

Zonder 1K parallel zakt de Vloss naar 0.9% en de andere getallen blijven hetzelfde.

Toch ook een 'eenvoudig meetintrument'.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 4 januari 2021 13:48:56 (11%)

benleentje

Golden Member

Hoezo? Een echte C-tester zal ook in de war raken van een parallelweerstand.

Zo een eenvoudige meter moet je helemaal niet zien als een component tester. Het is enkel bedoelt om van goede condensatoren de waarde aan te geven Zodat de gebruiker de capaciteit waarde weet.
Ik weet aan de kleuren codes van weerstanden vaak wel ongeveer wat de waarde is maar toch de waarde nog even meet omdat ik niet wil gokken.

Zo moet je deze meter zien. Gezien de algehele nauwkeurigheid van deze meter is het meer een goede indicatie maar geen absolute nauwkeurigheid van de gemeten waardes.

Natuurlijk rest de vraag wat je onder een goede C-meter verstaat.

Precies, eentje die fF nog goed kan meten en ook GF :). De meeste eenvoudige C-meter doen dat met een DC stroom en de tijd die het duurt om op te laden tot een vast ingestelde spanning. Als er dan stroom weglekt door een parallel weerstand word dat ook als lading meegeteld.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 4 januari 2021 14:02:07 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 januari 2021 12:12:34 schreef Robbe de Smet:
[...]

Natuurlijk rest de vraag wat je onder een goede C-meter verstaat.

eentje die Z opsplits in Xc en Xr. Dat is waarschijnlijk altijd een brugschakeling,

Op 4 januari 2021 13:34:01 schreef deKees:
Deze 'transistor-tester' heeft er geen moeite mee:

Toch ook een 'eenvoudig meetintrument'.

maar dat kan toch eenvoudig zijn .

fred101

Golden Member

Een echte C meter heeft geen moeite met parallel of serie weerstanden. Ze kunnen Cs en Cp meten. Cs is de waarde opgegeven als C in serie met R, Cp is C met een weerstand parallel. Er zijn natuurlijk grenzen aan de hoeveelheid R maar dat geldt ook voor C. Ieder instrument heeft grenzen. De meeste bruggen gingen bv maar tot 1000 uF omdat de reactantie daarboven gewoon te laag wordt.

Een DMM is bruikbaar om gezonde condensators met lage ESR "ongeveer" te meten.

Als je een condensator correct wilt meten dan moet je dat doen op de door de fabrikant gegeven manier. Bij elcos is dat tegenwoordig gemeten met een LCR meter die C en R kan opsplitsen (bv in DF, tan δ Q, ESR, Rp) en meet met 100 of 120 Hz. Vroeger was 1 kHz het meest gebruikt. Voor C maakt dat niet zo veel uit maar voor de DF waarde wel. DF is de verhouding reactantie en weerstand. Een DF van 1 wil zeggen dat de reactantie even hoog is als de serie R. Als je nu de frequentie verandert dan verandert de reactantie wel maar Rs niet dus de ratio (en dus DF) verandert. Als DF bij 1 kHz 0.1 is, dan is het 0.01 bij 100 Hz.

Je kunt Cs omrekenen naar Cp. Cs is een complexe impedantie meting waarbij het reele deel Rs vormt en C het imaginaire deel, ofwel de reactantie, Cp is admitantie meting waarbij de reële deel uit de parallel weerstand bestaat, ofwel de conductance G

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat je de 'C'-stand van een multimeter niet té streng moet beoordelen.
En daarbij: in de 'ohm'-stand klagen we toch ook niet dat hij de zelfinductie van de (draadgewonden?) weerstand, of bij hoogohmige weerstanden de parasitaire capaciteit, niet aangeeft?

Dat gezegd hebbende, het is wel ijselijk interessant te zien hoe die moderne, goedkope testertjes hun mannetje weten te staan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org