trafo en gelijkrichten

Hoi hoi,

Ik heb een versterker met een trafo.Secundair meet ik 85 volt wisselspanning op de trafo.Vervolgens gaat de spanning door een gelijkrichter en komt er maar liefst 107V gelijkspanning uit.

Wat kan dat zijn want ik kan me niet voorstellen dat er 107Vdc naar mijn eindtrap moet gaan.(waar vervolgens de mosfetts rond mijn oren vliegen)
Er staat op het schema 56 bij de uitgang van de gelijkrichter maar geen volt teken.Ik kan wel aannemen dat er 56Vdc uit de gelijkrichter moet komen.

Kan het zijn als er diode stuk is dat het voltage in DC oploopt
Of een kapotte condensator?
Wie kan het schema in de bijlage voor mij ontrafelen?

Alvast hartstikke bedankt voor alle hulp.

Arco

Special Member

Er is 2 x 56v t.o.v. de massa: +56v en -56v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Zoals @Arco al aangeeft heb je +56V en -56V gemeten t.o.v. GND waarschijnlijk het chassis van de versterker.
Als je meet op de + en de- van de brugcel heb je inderdaad de dubbele spanning.
Dat de mosfets je om de oren vliegen heeft dus een geheel andere oorzaak. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als het een klasse B versterker is, dan staan over de MOSFET's in rust 56V en in maximale uitsturing toch tegen de 100V over de MOSFET's. Dit is normaal.
Zoals pa3gws schrijft hebben rondvliegende MOSFET's toch een andere oorzaak. Waarschijnlijk ergens sluiting in de eindversterker.

hartelijk dank mannen.

Er zit inderdaad ergens sluiting in de eindtrap maar dat kan ik niet vinden.
Ik begrijp nu waarom ik zo,n hoge spanning meet en dus lijkt de voeding in orde.
Ik ben al een tijdje de veroorzaker aan het zoeken maar dit word voor mij een ritje naar de audio reparateur vrees ik.

Jullie hulp is voor mij nu duidelijk dat ik het moet laten repareren.

Nogmaals bedankt!

pa3gws

Golden Member

Zet een 100 Watt lamp in serie met de versterker dan kan je meten zonder dat er onderdelen om je oren vliegen. :-)
En zet merk en type van de versterker hier neer wie weet komen we er met zijn allen wel uit.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 11 januari 2021 19:26:21 (29%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Enrico, wat je je blijkbaar ook niet realiseert is dat de 85V AC een "gemiddelde" is. De top van de curve zithoger. Dit is gedaan dat als je een weerstand van 85 ohm aansluit er 1A gaat lopen, mits je dat op dezelfde manier middelt!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

112 Volt DC is wat je nodig hebt voor iets van 200W over 8 Ohm.
Dwz 112V peak-to-peak is ongeveer 40VAC eff.

pa3gws

Golden Member

Welke onderdelen vliegen er uit?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja die is het arco,

Het zit in het linkse kanaal.
1 van de 2 mosfetts Q406 was kapot.
Ik heb deze als set vervangen dus de Q406 en de Q417.
Die moet je schijnbaar als paar vervangen.

Als het waar is wat pa3gws zegt dan kan ik de voltages op de verschillende transistoren controleren.
Er is vermoedelijk 1 van de andere transistoren ook kapot maar kan niet meten.

Dus als ik er een 100watt lamp in serie met de +56volt aan hang kan ik meten?

zekering F801 vliegt er uit en die zit in het primaire trafo circuit

pa3gws

Golden Member

NEE in serie met de net spanning in de 230 V dus!!
Q406 bedoel je niet Q416?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 11 januari 2021 19:41:02 (21%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

hier op de print staat Q406 en behoort bij de Q417

overzicht van de componenten linker trap

pa3gws

Golden Member

Volgens de service manual die ik hier heb zijn Q416 en 417 de eind torren.
Zit er toch verschil in bij jou inderdaad 406 en 417. :-p

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 11 januari 2021 19:54:20 (29%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

wat zou toch die vette sluiting kunnen veroorzaken?
Is in pricipe elke transitor nu verdacht?
Want dan soldeer ik ze er allemaal uit om te testen.

ik heb zo,n kastje maar weet niet of dit betrouwbaar genoeg is om transistoren te testen...

Kruimel

Golden Member

Ja en nee, ze werken om te testen of hetgeen je in je hand hebt een transistor is of niet, en als die opgeblazen is zal hij niet als transistor weergeven. Ze werken niet om vast te stellen of je transistor opgewassen is tegen de taak die je hem wil geven.

Zijn het BJTs of MOSFETs? Ik zie alleen BJTs op de schema's (maar heb het service manual niet. Wat zijn de transistortypen? Dat moeten wel redelijk machtige exemplaren zijn voor de maat van het metaalwerk dat ik zie.

Misschien is het brutaal om aan te nemen dat je één originele transistor stuk hebt gehad, en sindsdien met alle exemplaren die je er naderhand in hebt gezet problemen? Waar komen die vandaan?

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2021 18:57:48 schreef Enrico12:
Ik heb een versterker met een trafo.Secundair meet ik 85 volt wisselspanning op de trafo.Vervolgens gaat de spanning door een gelijkrichter en komt er maar liefst 107V gelijkspanning uit.

Daar is toch op zich niks vreemds aan? Voor 24Vdc gebruik je ook een 18V trafo. (Vroeger tenminste, nu maakt niemand nog DC voedingen met een trafo, brugcel en elco)

hoi kruimel,
de eindtorren zijn 2SC3856 en de 2SA1492.

Alle bestelde transistoren heb ik her en der moeten bestellen omdat niemand (zo ver ik weet) ze allemaal op de plank heeft liggen.
Dus e-bay maar ook andere sites.
En uiteraard geprobeerd originele te kopen van NEC bevoorbeeld.
Ik heb in mijn optiek geen vervangers gekocht maar allemaal originelen...

pa3gws

Golden Member

Meet eens Ohms over collector en emitter van de eind torren.
Voor zover ik het kan terug vinden worden ze alleen door Sanken gemaakt.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 11 januari 2021 20:37:19 (38%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kruimel

Golden Member

Op 11 januari 2021 20:17:33 schreef GJ_:
[...]Daar is toch op zich niks vreemds aan? Voor 24Vdc gebruik je ook een 18V trafo. (Vroeger tenminste, nu maakt niemand nog DC voedingen met een trafo, brugcel en elco)

Ik wel! :)

In december nog gebouwd met een synchrone gelijkrichter en 12.000µF (=veel te veel) capaciteit. Daar voedt ik mijn kleine KSGER soldeerstationnetje mee...

Op 11 januari 2021 20:21:19 schreef Enrico12:
hoi kruimel,
de eindtorren zijn 2SC3856 en de 2SA1492.

Alle bestelde transistoren heb ik her en der moeten bestellen omdat niemand (zo ver ik weet) ze allemaal op de plank heeft liggen.
Dus e-bay maar ook andere sites.
En uiteraard geprobeerd originele te kopen van NEC bevoorbeeld.
Ik heb in mijn optiek geen vervangers gekocht maar allemaal originelen...

Oef, als transistoren niet meer gemaakt worden, maar toch op één of andere mysterieuze wijze wel via eBay uit China kunnen worden verscheept zou ik er van uit gaan dat ze vals zijn. Mijn raad: pak een moker en ram het origineel en de overleden vervanger open en vergelijk de grootte van de chip. Als ze meer dan 25% in oppervlakte verschillen weet je waar het probleem ligt.

Ik zie dat Digikey nog originele van Sanken heeft: 2SC3856, 2SA1492. Dat is het makkelijkste, want dan weet je dat ze echt van Sanken komen en niet door een willekeurige fabrikant zijn opgestempeld met de nummers die de klant wil horen. Je kunt wel aan andere vergelijkbare of krachtiger exemplaren komen, zoals de 2SC5242/2SA1962 of de NJW21193/4 van OnSemi (Motorola), maar laten we niet vooruit lopen op de zaken.