Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

Thevel

Golden Member

Toevallig net nog een bestelling gedaan bij JLCPCB via DHL standaard.
Hoop niet dat het ook 25 dagen duurt...

rob040

Golden Member

Normaal is EU post een dag of 10.
Maar ik verwacht dat door de definitieve scheiding van VK en EU het allemaal langer geduurd heeft.
Ik weet ook niet of het VK de € 22 vrijstelling (in ponden dan) nog hanteert.
Vandaar dat ik benieuwd was hoe het zou aflopen.

@Thevel: DHL gaat rechtstreeks, dus dat zal echt geen probleem worden.

[Bericht gewijzigd door rob040 op vrijdag 22 januari 2021 15:30:05 (12%)

Op 20 januari 2021 13:31:45 schreef fzwart:
Als de tarieven gelijk getrokken gaan worden komt er 10,30 euro verzendkosten bovenop omdat dat ook het tarief is dat wij moeten betalen om iets tot 350 gram naar China te sturen.

Dat klopt natuurlijk niet. Het pakket is dan al aangekomen in NL (door een andere vervoerder) dus wat ze hooguit kunnen doen is het binnenlandse tarief rekenen. Voor iets wat niet door de brievenbus past zouden ze dus hooguit €6.75 extra kunnen vragen.
Maar dat zou veel te ingewikkeld worden en bovendien kan PostNL niet bepalen wat een Chinese verkoper aan een Nederlandse klant moet gaan doorberekenen. Dit is een EU kwestie. Die gaan bepalen hoeveel heffing er wordt ingevorderd voor ieder pakket wat de EU binnenkomt. En een deel daarvan zal naar de binnenlandse vervoersbedrijven gaan.

[Bericht gewijzigd door Nisei op vrijdag 22 januari 2021 16:13:16 (24%)

Op 27 december 2020 15:29:25 schreef rew:
Ebay doet het ook voor bepaalde locaties. Kennelijk begint het gemeengoed te worden dat bepaalde locaties aan grote sites als Ebay en Aliexpress verplicht stellen om de BTW reeds af te tikken.

Ik snap nog niet hoe ze dat willen regelen: Hoe kan de douane bij invoer zien of de BTW al betaald is of niet?

In het Aussie geval: Niet. Maar ze hebben een redelijk beeld hoeveel pakketjes er van Ali komen, en kunnen steekproeven nemen. Ome Ali (en Ome Amazon, en tanta Ebay enzovoort) vinden de verkoop aan Australie belangrijk genoeg om niet teveel te frauderen.

Ome Rew kan daarintegen rustig BTW-loos aan mij in Australie verkopen. In theorie zou de Australian Tax Office er achter kunnen komen, en problemen kunnen maken als Rew ooit nog eens een visum voor Australie wil aanvragen. Maar dat zal zo'n vaart niet lopen, en de ATO gaat hooguit achter de grote vissen aan.

Op 23 januari 2021 09:13:09 schreef blurp:
In het Aussie geval: Niet.

Dat kan eigenlijk niet. Ik heb Aliexpress zendingen die met DHL komen. -> Aliexpress int de BTW en DHL??? En ik heb JLCPCB zendingen die met DHL komen. Hoe kan DHL in het ene geval wel en het andere geval geen BTW afdragen?

Tuurlijk dat Ebay/ali niet op grote schaal kan frauderen dat snap ik. En die gasten hebben daar ook geen belang bij. Als NL zegt: Ali imports zijn vanaf heden verboden: ze hebben gefraudeerd, dat mag gewoon niet meer, dan zijn ze VEEEL verder van huis dan een paar procent gefraudeerd. Dus programmatiesch iedereen met een adres in NL de 21% BTW rekenen dat gaat ze gewoon lukken.

Dat IK bij verzending naar Australie Australische BTW moet gaan heffen en afdragen aan de australische belastingdienst zie ik ook niet zitten. Daarvoor zijn binnen de EU regelingen met een 50k threshold. En voor mij als EU inwoner gelden de EU regels. IK reken geen BTW op dingen die de EU uitgaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

/Offtopic/

Het principe om met gestapelde plexiglas plaatjes cijferindicaties te maken werd in de jaren 60 al toegepast.
Ipv het gehele cijfer uit te frezen werden er kleine gaatjes geboord.
De lamellen werden met kleine gloeilampjes verlicht, de cijfers waren duidelijk leesbaar maar ook erg duur.

Er was ook een systeem met slechts één lampje en 10 elektromagneten, met een ingenieus systeem werd een plexiglas plaatje voor het uitleesvenster geplaatst.
Ook die displays waren erg mooi maar zeer kostbaar, voor slechts één display zul je nu wel 10 Alie klokken voor kunnen kopen... :)

Op 23 januari 2021 12:47:47 schreef rew:
Dat IK bij verzending naar Australie Australische BTW moet gaan heffen en afdragen aan de australische belastingdienst zie ik ook niet zitten. Daarvoor zijn binnen de EU regelingen met een 50k threshold. En voor mij als EU inwoner gelden de EU regels. IK reken geen BTW op dingen die de EU uitgaan.

Er is een groot verschil tussen de wet en de uitvoering. Australie kan wel vinden dat jij Aussie BTW moet afdragen, maar zoals ik al zij, zolang jij geen visum aanvraagt voor .AU hebben ze eigenlijk niets om te handhaven.

Andersom kan de EU wel vinden dat jij alles goed gedaan hebt, maar daar hebben ze in Australie redelijk poep aan. Zoals ze in de UK inmiddels merken stelt een "Australian Deal" niet heel veel voor :-)

Ondertussen is Australie niet heel erg geinteresseerd in JLPCB of zelf Ali. BTW inning is hier ingevoerd vanwege Amazon, die veel meer in Australie verkoopt dan Ali. Vooral ook veel meer artikelen die ook door grote Australische ketens worden verkocht.

Aangezien ik in de foto- videobusiness zit en nogal eens bij e-infin.com bestel (wie wil geen duizend Euro op een camera besparen?) wilde ik ze toch even iets vragen.
Op hun website staat:

European Union - We expedite our orders from our UK warehouse via Royal Mail, DPD, DHL or UPS. The handling time for an order takes around 2-3 working days typically. You will receive your purchase usually on the 4th - 10th working day after your payment is credited to our account. We assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives.

Dus ik denk:
UK
Naar Europa
Dat kon wel eens problemen gaan geven...
Krijg ik vandaag een mail terug:

Thanks for your email
Our company is based outside the EU and all prices on our site are without any VAT and other European taxes. Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives at your EU address.

Hoe dan????

De 'compagny' kan wel buiten de EU zijn gevestigd, met verschillende warehouses? Neem Aliexpress, Chinees bedrijf maar overal in de EU hebben ze magazijnen.

Mogelijk duurt het wat langer voordat het aankomt door douane gedoe.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
rob040

Golden Member

Our company is based outside the EU and all prices on our site are without any VAT and other European taxes. Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives at your EU address.

Dat is een contradictie. Dus afwachten hoe het afloopt.
Je weet inderdaad niet vanuit welk magazijn (UK of EU land) het komt en we weten ook niet wat de afspraken tussen UK en de EU zijn op dit punt.
Maar dat er geen VAT (en invoerrechten) wordt geheven is wel opmerkelijk voor grote bedragen. Tenzij die al betaald zijn.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 januari 2021 03:11:07 schreef Nisei:
Dus ik denk:
UK
Naar Europa
Dat kon wel eens problemen gaan geven...
Krijg ik vandaag een mail terug:

Thanks for your email
Our company is based outside the EU and all prices on our site are without any VAT and other European taxes. Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives at your EU address.

Hoe dan????

Ze zitten in Hong Kong en versturen wellicht met een koerier die niet zo vatbaar is voor aanslagen. Waarschijnlijk dan niet meer via hun veem in het VK. Of de aanslagen zijn stiekum toch al betaald.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

eigenlijk moest er vanaf 1 januari 2021 op alles btw betaald worden wat de EU binnenkomt (ook op een pakje van € 1).

Dat is nog steeds niet zo, omdat dit wat nogal wat administratie vergt, maar blijkbaar wordt daar toch hard aan gewerkt en komt het binnen enkele maanden in voegen voor de gehele EU zone.

Als die ene euro dan 1.21 word is er niets aan de hand. Ik vraag me wel af waaraan de waarde is toegevoegd door NL, het is namelijk belasting op toegevoegde waarde.

Maar zoiets zal ik als simpele ziel zonder verstand van geld nooit begrijpen.

Op 21 februari 2021 23:48:16 schreef maus0611:
Als die ene euro dan 1.21 word is er niets aan de hand. Ik vraag me wel af waaraan de waarde is toegevoegd door NL, het is namelijk belasting op toegevoegde waarde.

Maar zoiets zal ik als simpele ziel zonder verstand van geld nooit begrijpen.

das toch simpel? als eindklant zijnde is het volledige bedrag de toegevoegde waarde, je koopt er nu eenmaal geen stukje van..

de "toegevoegde waarde"(letterlijk) is iets wat enkel opgaat voor tussenfabrikanten.
bvb. ik raffineer een product dat ik voor €1,5 aankocht en voor €2 doorverkoop. ik betaal dan enkel op de €0,5 btw. Maar op het einde van de rit vorder ik dat stukje btw terug, want de eindklant betaald uiteindelijk btw op het volledige afgewerkte product. die totale btw bestaat uit de som van alle toegevoegde waardes, het hele bedrag dus...

Er is inderdaad geen man overboord en na vele jaren wordt een groot onrecht eindelijk rechtgezet. Kan wel voor ellende zorgen als jouw Chinese leverancier niet het benodigde document heeft ingevuld en het btw bedrag dus niet heeft betaald.

De consument betaalt geen BTW, het is het bedrijf die de BTW betaalt.

Een artikel vindbaar en koopbaar maken op Ebay is al het toevoegen van waarde. Als je het artikel niet kan vinden, dan is het immers waardeloos want niemand kan het in handen krijgen.

Ik weet niet precies hoe het zit, mogen bedrijven de inkoopwaarde van het product aftrekken van de belasting?
Zelf zou ik het logisch vinden als je een product koopt voor 1, verkoopt voor 2,50 en dan dus BTW betaalt over het verschil tussen die twee - maar dan zit je alweer richting winstbelasting te kijken waar weer iets anders voor geldt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja, bedrijven kunnen de BTW op de inkoop terugkrijgen.

Het verschil met winstbelasting is dat je die alleen betaalt als je winst maakt. BTW over de verkoop moet je ook afdragen als je verlies maakt.

Bijvoorbeeld: Als ik voor 10 euro inkoop, voor 20 euro verkoop en 15 euro loonkosten heb maak ik 5 euro verlies. Toch moet ik over de 20 euro verkoop BTW afdragen (en mag ik de BTW over de 10 euro inkoop verrekenen).

Over loonkosten betaal je geen BTW.

Op 22 februari 2021 00:23:42 schreef Ledlover:
De consument betaalt geen BTW, het is het bedrijf die de BTW betaalt.

met bedrijf bedoel je de verkoper in het verre buitenland? Het is idd de bedoeling dat die de btw al betaald heeft voor hij het je toestuurt. Uiteraad verrekend hij dat in de verkoopprijs, dus uiteiendelik betaal jij de btw..

Op 22 februari 2021 00:23:42 schreef Ledlover:

Ik weet niet precies hoe het zit, mogen bedrijven de inkoopwaarde van het product aftrekken van de belasting?

hier bedoel je een bedrijf dat dat het aangekochte goed zelf gaat gebruiken? (bvb een bureaustoel) Die stopt het bedrag in zijn onkosten. (geen winstbelasting dus) en als het aangekocht is in een ander EU land ook geen btw.

verder reikt mijn kennis over deze materie niet :-)

bprosman

Golden Member

Zelf zou ik het logisch vinden als je een product koopt voor 1, verkoopt voor 2,50 en dan dus BTW betaalt over het verschil tussen die twee - maar dan zit je alweer richting winstbelasting te kijken waar weer iets anders voor geldt...

Bedrijven kunnen BTW terugvorderen over inkoop,zodat ze netto alleen BTW betalen over de "toegevoegde waarde" van 1 Euro -> 2.50 Euro zijnde 1.50 Euro, daar staat de afkorting ook voor : "Belasting Toegevoegde Waarde". Winstbelasting gaat over je hele onderneming. Die toegevoegde waaarde is namelijk niet volledig winst daar moeten je bedrijfskosten vanaf.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

grappig tegenwoordig worden meerdere pakketjes samengevoegd (in luik)en dan doorgestuurd.

Bij alie-expres

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
rob040

Golden Member

Op 22 februari 2021 08:04:51 schreef bprosman:
[...]
Bedrijven kunnen BTW terugvorderen over inkoop,zodat ze netto alleen BTW betalen over de "toegevoegde waarde" van 1 Euro -> 2.50 Euro zijnde 1.50 Euro, daar staat de afkorting ook voor : "Belasting Toegevoegde Waarde". Winstbelasting gaat over je hele onderneming. Die toegevoegde waaarde is namelijk niet volledig winst daar moeten je bedrijfskosten vanaf.

Huh? Als klant betaal ik 21% BTW over die € 2,50. Ik ging er altijd van uit dat de ondernemer die ook volledig afdraagt. Is dat dan niet zo?

Jawel. Maarrrrr..

Ik gebruik een ander voorbeeld: Rekent iets makkelijker.

Stel ik koop iets voor 80 euro Doe er dan iets (of niets) mee en verkoop het voor 100 euro. Dan zegt de fiscus: Dan moet er over de toegevoegde waarde, die 20 euro verschil BTW betaald worden... "kan ik effe vangen".

Maar dit blijkt fraudegevoelig te zijn. Dus... de afspraak is dat jij 121 euro betaalt, ik die 21 euro naar de belastingdienst breng. Maar er hoeft maar over de 20 euro BTW betaald te worden (4.20), dus ik kan de BTW die ik over die 80 euro aan m'n leverancier heb moeten betalen (16.80) weer aftrekken van de 21 euro die ik moet afdragen.

Nu zijn er tegenwoordig weer een aantal uitzonderingen. Dus als ik aan een bewezen Belgisch bedrijf lever, dan mag ik dat zonder de BTW doen. Voorwaarde is dan wel dat we alletwee ALLE zulke transacties doorgeven aan de belastingdienst. Omdat we allebij door de mand vallen als we het niet opgeven en de andere wel, kan er, zo is de gedachte, niet makkelijk gefraudeerd worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Dank rew, zo snap ik het en heb me nooit gerealiseerd dat het systeem zo werkt.
Ik dacht altijd dat B2B altijd zonder BTW ging.

in het voorbeeld van rew gaat het over een keten van bedrijven die iets produceren en er waarde aan toevoegen. ieder bedrijf betaalt zijn btw op zijn toevoegde waard, maar haalt dat weer terug bij de verkoop. Het komt er dan ook op neer dat de eindklant al deze stukjes btw betaald (= btw op het totaalbedrag) aan het laatste bedrijf in de keten.
Dus, in dit geval betaalt het "bedrijf" of de bedrijven in de keten geen btw. (ja ze schuiven het wel door, das wat anders)

rob040

Golden Member

Ja, dus binnen de EU mag het zonder BTW bij bedrijven onderling, als ze het beide opgeven. Dat klinkt logisch.
Een bedrijf die onderdelen koopt in bijvoorbeeld China draagt daar de BTW af die geheven wordt over het product (schiet het dus voor) en krijgt dat later terug van de eindklant.
Die Chinese BTW moet dus op de factuur staan om aan de belastingdienst te tonen dat ze die niet meer hoeven af te dragen.
Wel een papierwinkel (al dan niet elektronisch). En dan wordt de BTW ook nog verrekend tussen EU landen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een bedrijf die dat onderdelen koopt in bijvoorbeeld China draagt daar de BTW af die geheven wordt over het product

Dat had ik anders begrepen: als men koopt uit het buitenland krijgt men een factuur zonder enige BTW. Er zijn trouwens landen waar men helemaal geen btw kent, de USA bv., dus hoe zouden die BTW kunnen aanrekenen? En zelfs als er in China BTW bestaat, dan is dat louter een Chinese zaak, waar geen buitenlander iets mee te maken heeft.

Dit verklaart ook wat er gebeurt als een pakje uit het buitenland aankomt: om te beginnen is men BTW verschuldigd, vermits er totnogtoe geen voor werd aangerekend/betaald, en daar kunnen nog invoerrechten* bovenop komen, denk bv. aan de "Chicken tax"** in de VS. En wie dat allemaal uitvogelt en de papieren invult, dat heet dan "inklaren", die rekent daar een kost voor aan, niet prettig maar eigenlijk wel begrijpelijk. Dus afrekening vanwege koerierbedrijf = BTW bij invoer + invoerrechten + inklaringskosten (en misschien is er op die inklaringskosten nog eens apart btw verschuldigd, dat zou ik niet weten).

De consument betaalt geen BTW, het is het bedrijf die dat de BTW betaalt.

De consument betaalt wel degelijk BTW. En de tussenhandelaars betalen ook BTW, maar brengen in mindering de BTW die de vorige handelaar aan hen heeft aangerekend.

Het idee is dat als een product de fabriek verlaat aan een bepaalde productiekostprijs, en de eindgebruiker koopt het voor een (hopelijk hogere) marktprijs, er omzetbelasting wordt betaald over het verschil tussen marktprijs en productiekost; ongeacht hoeveel tussenhandelaars er zijn. Immers iedere tussenhandelaar betaalt slechts BTW over het verschil tussen zijn verkoopprijs en zijn aankoopprijs.

Voor we de BTW kenden gold hier een verkooptaks bij iedere transactie, ik herinner me hoe men 40-50 jaar geleden fiscale zegels moest gaan kopen op het postkantoor, bv. om op de factuur te plakken als men zijn auto tweedehands verkocht. Dat is bij ons afgeschaft, maar bv. in de USA kent men nog steeds zo'n "sales tax", ik dacht dat die door de individuele staten wordt geheven. In zo'n systeem betaalt de eindgebruiker meer naargelang er meer tussenpersonen zijn, dat is een van de verklaringen voor het sukses van de supermarktformule.

*invoerrechten: hét mechanisme waarmee staten hun binnenlandse markt afschermen. Meneer (?) Trump was er erg actief mee. Verwarrend genoeg spreken die malle US'anen van "tariffs" en natuurlijk zijn er dan in Europa domme media die in dat voetspoor over "tarieven" praten.
** https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_tax

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord