Miele vaatwasser aanvoer/afvoer storing G641sc plus

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een account geopend omdat ik in de huidige posts nog niet tot een oplossing ben gekomen, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ik ben geen ervaren vaatwassermonteur/elektrotechnicus maar ben aardig handig repareer vaker dingen in en rondom het huis. Onze vaatwasser is al enige tijd stuk en inmiddels heb ik eindelijk de tijd gevonden om 'm eens goed open te schroeven. Ik probeer de stappen zo volledig mogelijk uit te leggen.

Wat er aan vooraf ging
Enkele dagen voordat de vaatwasser stuk ging maakte deze tijdens het draaien een tikken geluid, alsof er iets vastzat in een motor oid. Dit bleek later een koffieboon in de afvoerpomp te zijn (punt 8), toen dacht ik het probleem gevonden te hebben maar helaas.

De storing
1. De vaatwasser start zoals normaal;
2. Er wordt water afgepompt;
3. Nieuw water wordt de kabine ingepompt via de inlaat aan de zijkant;
4. Na ongeveer 5 minuten begint het lampje water toevoer/afvoer te knipperen en stopt de vaatwasser;
5. Er staat nu een laagje koud water in de vaatwasser.

Bij opnieuw starten wordt deze laag water weggepompt zoals bij punt 2 en herhaalt het probleem zich zoals beschreven.

Wat ik heb geprobeerd
6. De afvoerslang doorgeblazen + alle slangen onder de vaatwasser, ik hoor geborrel en hoef niet hard te blazen;
7. De aanvoer van water in de wasmachine gecontroleerd door de deur geopend te houden tijdens het draaien (met een theelepeltje het contact "gesloten"). Dit ziet er allemaal normaal uit in mijn onervaren ogen;
8. De afvoerbak leeggemaakt en obstakels verwijdert, hier kwam ik een koffieboon tegen in de schoepen afvoerpomp, verder niets opvallends;
9. De afvoerpomp gecontroleerd door de vlotterschakelaar handmatig omhoog te duwen, deze pompt zolang ik de schakelaar activeer.

Tot zover de gemakkelijke oplossingen zoals ik ze her en der tegen ben gekomen. Ik heb nog een aantal keer het programma gedraaid om er achter te komen wanneer de vaatwasser precies stopt. Het lijkt er op dat de vaatwasser ophoudt nadat deze zich gevuld heeft met water en voordat hij begint aan het wasprogramma. Na nog wat googlen vermoed ik dat hierna de circulatiepomp moet gaan draaien. Ik gok dus dat het probleem zich hier ergens in de buurt bevindt.

Mogelijke problemen (volgens internet)
10. Defecte circulatiepomp
11. Defecte condensator (circulatiepomp)
12. Defecte pressostaat

Met een multimeter ben ik vervolgens aan de slag gegaan om e.e.a. na te meten. Ik weet echter niet wat de exacte waardes zouden moeten zijn. Hieronder een overzicht:

Weerstanden op circulatiepomp
Tussen 1 & 2: 160 ohm
Tussen 1 & 3: 160 ohm
Tussen 1 & 4: 67.5 ohm
Tussen 2 & 3: 0.3 ohm
Tussen 2 & 4: 93 ohm
Tussen 3 & 4: 93 ohm

Weerstand condensator 5uF 420V
1. Mijn multimeter heeft helaas geen optie om farad te meten dus ik probeer het met de weerstand functie op mijn multimeter;
2. De weerstandsfunctie op mijn multimeter kan handmatig ingesteld worden op 200, 2K, 20K, 200K, 2M of 20M. Ik kies hierbij voor 200K;
3. Ontladen condensator met schroevendraaier;
4. Twee pinnen er op: de multimeter geeft nu 100Kohm aan voor 1 seconden en springt daarna weer naar 1 (overload);
5. Twee pinnen andersom er op geeft: 40Kohm, 100Kohm en daarna weer overload (allemaal binnen 1 a 2 seconden).

Pressostaat circulatiepomp 1200/700
1. De pressostaat van de circulatiepomp losgekoppelt. Hierbij zag ik dat er aan 1 van de stelschroeven gedraaid is geweest (het is een tweedehands vaatwasser);
2. Op de pinnen doorgemeten (diode stand op multimeter) en deze lijken in orde. Pin 1 en 3 zijn verbonden zonder druk (blazen), pin 1 en 2 zijn verbonden met druk;
3. Ik merk dat ik erg hard moet blazen om de schakelaar te laten schakelen, klopt dit of zou dit gemakkelijk moeten gaan bij deze pressostaat (1200/700)?. Ik krijg 'm bijna niet geschakeld door te blazen.. :?:

Pressostaat voorkant 108/80
1. De pressostaat aan de voorkant voor de zekerheid ook even nagekeken;
2. Pinnen 1 en 3 verbonden zonder druk;
3. Met druk kan ik echter geen signaal krijgen tussen twee pinnen met de diode stand op mijn multimeter; :-|
4. Met druk meet ik een weerstand van ongeveer 80 ohm tussen pinnen 1 en 2; :?:
5. Zonder druk is de weerstand tussen pin 1 en 3 0ohm.

En nu verder
Alles lijkt in mijn ogen in orde maar ik durf het niet te zeggen. Ik heb een vermoede dat het een van de pressostaten is of dat de condensator kapot is maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

:? Zou iemand mij verder kunnen helpen om te bepalen of de genoemde aanpak en gemeten waarden correct zijn. En eventuele verdere diagnose?

Hartelijk dank voor het lezen in ieder geval, ik zie dat het een behoorlijk stuk tekst is geworden. O-) :)

maus0611

Golden Member

Mijn eerste vraag die opkomt, je zegt 5 minuten en 'laagje water'. Komt er wel genoeg water binnen? Misschien zit de inlaat verstopt.

Ja een laagje water, als in de hele bak waar het pomphuis in zit e.d. is gevuld tot net boven het metalen filter. Als je snapt wat ik bedoel :)

Vermoed dat de electronica te weinig/ geen pulsen detecteert van de flowmeter/ reedcontact.

[Bericht gewijzigd door fabrice op 20 januari 2021 13:23:30 (32%)]

Controleer Hogedruk pressostaat op aardlek naar aardaansluiting. VD week zelfde gehad was een defecte pressostaat die zo lek was als een vergiet en daarbij had de stekker te veel overgangsweerstand en weerstandje op electronica defect waar de HD pressostaat signaal op kwam

Stevige adem aldaar ;-) idd hard blazen. 5 minuten is wel erg lang. Heb je dat getimed of geschat?
De motor, kun je er mee draaien? Achteraan zitten wat koelribben die je een zetje kan geven. In ieder geval als het richting motor of condensator zou zitten moet je die nog steeds horen zoemen als er spanning op toe komt.
De pressostaat zeker nakijken zoals smd voorstelt en de flowmeter of waterinloop/debiet ook nakijken zoals fabrice voorstelt.

5 min ?.. Afpompen en waternemen en pomp starten en daarna afbreken klopt ongeveer wel

Op 20 januari 2021 19:04:58 schreef smd:
Controleer Hogedruk pressostaat op aardlek naar aardaansluiting. VD week zelfde gehad was een defecte pressostaat die zo lek was als een vergiet en daarbij had de stekker te veel overgangsweerstand en weerstandje op electronica defect waar de HD pressostaat signaal op kwam

Dankjewel voor je reply :)

Als er een aardlek zou zijn betekend zou de gehele machine uitgeschakeld moeten worden toch?

Toen ik de pressostaat lijkt verder geen lek te hebben. Als ik er op blaas loopt er geen lucht weg dus water zou zijn weg dan ook niet naar buiten moeten vinden lijkt me.

Hoe kan ik meten of de stekker te veel overgangsweerstand heeft en waar vind ik de bijbehorende electronica?

Nee. Die pressostaat verliezen die de miserie veroorzaken bij deze zijn miniem. Te weinig voor de diff of om met een gewone multimeter te meten maar wel genoeg om fouten te genereren.
Hoe zit het met de 5 min vraag? Wel behoorlijk voor een kletsje water. Als ik telkens 5 min moetwachten dan gaan dat behoorlijke rekeningen worden. Mss eens een juist tijdschema met exacte gebeurtenissen opstellen? Of het foutgeheugen uitlezen?

Op 20 januari 2021 20:11:54 schreef EricN:
Stevige adem aldaar ;-) idd hard blazen. 5 minuten is wel erg lang. Heb je dat getimed of geschat?
De motor, kun je er mee draaien? Achteraan zitten wat koelribben die je een zetje kan geven. In ieder geval als het richting motor of condensator zou zitten moet je die nog steeds horen zoemen als er spanning op toe komt.
De pressostaat zeker nakijken zoals smd voorstelt en de flowmeter of waterinloop/debiet ook nakijken zoals fabrice voorstelt.

Die 5 minuten heb ik inderdaad geschat, maar het is zoals smd beschrijft, afpompen, waternemen en dan stopt ie.

Het reedcontact is gevonden. Ik heb 'm op twee manieren gemeten. 1x terwijl deze nog in het labyrint zat en 1x toen deze er uit was. Met het reedcontact nog in het labyrint meet ik direct "kortsluiting", wanneer ik er een magneetje langs haal valt deze even weg en daarna weer terug. (Inmiddels ben ik er achter dat je daarmee een propellor laat draaien dus dat lijkt me een logische verklaring :) ).

Met het reedcontact uit het labyrint meet ik het volgende op de aansluiting:

Zonder magneet: "geen kortsluiting, weerstand .. ohm
Met magneet: "kortsluiting", weerstand 0.5 ohm

Op 25 januari 2021 12:43:24 schreef EricN:
Nee. Die pressostaat verliezen die de miserie veroorzaken bij deze zijn miniem. Te weinig voor de diff of om met een gewone multimeter te meten maar wel genoeg om fouten te genereren.
Hoe zit het met de 5 min vraag? Wel behoorlijk voor een kletsje water. Als ik telkens 5 min moetwachten dan gaan dat behoorlijke rekeningen worden. Mss eens een juist tijdschema met exacte gebeurtenissen opstellen? Of het foutgeheugen uitlezen?

Hoi Eric,

Die 5 minuten is een inschatting. Helaas is de machine nu van z'n plek af. Ik hoopte het probleem eigenlijk te vinden zonder dat ik 'm nu weer opnieuw aan moet sluiten maar het uitlezen van het foutgeheugen lijkt me bij nader inzien misschien een goede stap..

Om het foutgeheugen uit te lezen ben ik even gaan googlen maar ik kom niet verder dan deze site: https://www.euromaxx.nu/miele-code-uitlezen-miele-resetten/. Helaas heeft onze machine niet de beschreven "top solo" knop.

Ik heb de manual er eens bij genomen en blijkbaar is die nog een iets primitiever model dan ik dacht want er is geen flowmeter te bespeuren.
Watertoevoer is tijdsgestuurd. De pressostaat van het niveau dient ter overloopbeveiliging en mag dus niet schakelen.
Dus je kan het toestel testen zonder water aan te sluiten.
De motor dient dus na het waternemen te starten. Zet er desnoods een voltmeter op de kabels naar de motor.

Op 25 januari 2021 14:21:48 schreef EricN:
Ik heb de manual er eens bij genomen en blijkbaar is die nog een iets primitiever model dan ik dacht want er is geen flowmeter te bespeuren.

Voor foutuitlezing zie bijlage. download wat ik wis het terug.

Dankjewel! Hier ga ik zometeen mee aan de slag. Ik realiseer me namelijk het volgende.

Onder de zoutopslag zit nog een bak (geen idee waar voor), maar dit ding lijkt vol met vet oid te zitten (zie foto). Het lijkt me dus goed dat ik deze eerst even probeer te reinigen.

Het lijkt alleen wel een moeilijk ding om open te krijgen.. |:(

Dat is wegwerp. Maar dat kan het debiet. Ergo waterniveau beïnvloeden maar niet het niet starten vd motor, wel het alarm. Klopt het niet starten vd motor of heb ik dat fout begrepen?

Op 25 januari 2021 15:23:15 schreef EricN:
Dat is wegwerp. Maar dat kan het debiet. Ergo waterniveau beïnvloeden maar niet het niet starten vd motor, wel het alarm. Klopt het niet starten vd motor of heb ik dat fout begrepen?

Krijg 'm inderdaad niet open, heb er nu gootsteenontstopper in zitten om 'm zo goed en kwaad als het kan te reinigen. Hopelijk lukt dat.

Het niet starten van de circulatiepomp is inderdaad correct maar ik weet niet of dit komt omdat de motor niet wil/kan starten of omdat het programma net daarvoor wordt afgebroken.

Ontstopper?!! Direct weggooien dan. Dat spul tast te veel aan en de harsbolletjes gaan daar niet mee gelukkig zijn. Ook eventueel residu vernielt de vaatwas achteraf. Ik ga straks de service erbij nemen zodat je de componenten individueel via de service mode kunt aansturen. Wat doet de motor als je er rechtstreeks met een losse kabel 230 op zet?

Op 25 januari 2021 16:30:13 schreef EricN:
Ontstopper?!! Direct weggooien dan. Dat spul tast te veel aan en de harsbolletjes gaan daar niet mee gelukkig zijn. Ook eventueel residu vernielt de vaatwas achteraf. Ik ga straks de service erbij nemen zodat je de componenten individueel via de service mode kunt aansturen. Wat doet de motor als je er rechtstreeks met een losse kabel 230 op zet?

Ah, dat lijkt me niet de bedoeling inderdaad. Ik heb het er inmiddels uit gekregen en goed gespoeld.

De motor heb ik zelf nog niet los aangesloten op 230v, maar vooral omdat er 4 aansluit pinnen zijn en ik niet weet op welke spanning gezet kan worden.

Er zijn maar 2 draden die naar voor gaan. Die 2 andere zijn voor de condensator denk ik. Uit een ver verleden proberen herinnerend. Deze bakjes zijn al een behoorlijke periode met pensioen.

Op 25 januari 2021 17:05:15 schreef EricN:
Er zijn maar 2 draden die naar voor gaan. Die 2 andere zijn voor de condensator denk ik. Uit een ver verleden proberen herinnerend. Deze bakjes zijn al een behoorlijke periode met pensioen.

Zo te zien gaan 1&2 gaan naar de condensator, 3&4 naar voren.

Ik heb op zowel 1&2 als op 3&4 230V gezet maar dan doet de motor niks. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om op alle 4 tegelijk spanning te zetten. (Tenzij 1&2 samen en 3&4 samen maar dat lijkt me niet de juist.)

Edit: ik bedenk me dat ik natuurlijk de condensator er tussen kan hangen en dan op 3&4 spanning kan zetten. Dat ga ik nu even proberen.

Ik begrijp niets van je onlogica. Gewoon de 2 draden die naar voor gaan er af halen en stroom op zetten. De condensator natuurlijk laten zitten.
Hoor je dan minstens de motor zoemen? Kun je de condensator nameten? Wat geven de wikkelingen van ohmse waarden?

Op 25 januari 2021 17:33:10 schreef EricN:
Ik begrijp niets van je onlogica. Gewoon de 2 draden die naar voor gaan er af halen en stroom op zetten. De condensator natuurlijk laten zitten.
Hoor je dan minstens de motor zoemen? Kun je de condensator nameten? Wat geven de wikkelingen van ohmse waarden?

Excuses dat komt omdat ik de motor en condensator er volledig uit heb gehaald. Die 1,2,3 en 4 verwijzen naar de aansluitingen op de motor (zie afbeelding eerste post). Ik bedacht me niet dat de condensator er gewoon tussen hoort en dat er vervolgens vanuit "voor" de 230 komt.

Inmiddels terug geplaatst en spanning op gezet. De motor draait als een kierewiet :).[/quote]

Op 25 januari 2021 17:49:44 schreef WM44:
[...]

[Bericht gewijzigd door WM44 op 25 januari 2021 17:52:21 (67%)]

Denk aan draadbreuk of defect relais motor. Ga eens de print uitbouwen en controleer de print op nivo regeling/ verbrande SMD weerstanden en controleer relais dus. Meet kabelboom goed na.Pomp moet ten alle tijde starten tijdens water nemen.

Op 25 januari 2021 18:56:41 schreef smd:
Denk aan draadbreuk of defect relais motor. Ga eens de print uitbouwen en controleer de print op nivo regeling/ verbrande SMD weerstanden en controleer relais dus. Meet kabelboom goed na.Pomp moet ten alle tijde starten tijdens water nemen.

Kan ik de vaatwasser op z'n rug leggen tijdens het starten? Het is vrij moeilijk om bij de circulatiepompdraden te komen als de vaatwasser normaal staat.

Hoe kom ik bij de printplaat terecht?

Ook wel benieuwd hoe je de fouten kan uitlezen zonder pc?