Siemens inbouw koffiemachine CT636LES1/04 sensor lekschaal

Siemens inbouw koffiemachine CT636LES1
deze machine heeft een capacitieve sensor voor het niveau in de lekschaal, tenminste dat denk ik.

Hij lijkt er alleen niet op te reageren, ik al een nieuwe sensor geprobeerd en dat maakt geen verschil.
Weet iemand hoe je in servicemode kunt komen, ik heb al allerlei knop combinaties geprobeerd maar lukt me niet?

Is het de 0424 op schema? Ik kan uit je foto de positie niet herkennen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het is aan de zijde waar de deur scharnieren zitten. Ik denk de 0423, hij kijkt naar de zijkant van de lekschaal.

De 0432 is idd de drip tray detection. Veel plezier met de megabyten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 januari 2021 22:38:48 schreef EricN:
De 0432 is idd de drip tray detection. Veel plezier met de megabyten.

Eric, nogmaals dank voor de manual! Ik kon nu in het juiste menu komen en zie dat de sensor goed functioneert, hij ziet een lege schaal en ook als het speciale gedeelte gevuld is met water dat dit wordt gedetecteerd.

Misschien is de verwarring ontstaan dat als het afvalbakje niet goed geplaatst is er een melding "lekschalen plaatsen" wordt gegeven. Kan wel eens kijken wat hij in het Duits doet bedenk ik nu.

Schaaldetectie met inox kontakten haperen veel. Is het hier ook met dat soort contactpunten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 januari 2021 20:37:36 schreef EricN:
Schaaldetectie met inox kontakten haperen veel. Is het hier ook met dat soort contactpunten?

Ik service veel Miele koffiemachines en idd regelmatig problemen met die contacten, maar deze Siemens heeft dat dus heel anders.

Het afvalbakje werkt met een eenvoudig reedcontact en magneetje. Maar de lekschaal dus met deze capacitieve sensor die kennelijk kan detecteren dat er een lege schaal in staat en als hij gevuld is met water.( dus drie toestanden)
Ik had alleen direct een melding verwacht zodra ik hem vulde met water, en die kreeg ik niet.

Dat kan ik moeilijk geloven (3 detectie niveau's). Een capacitieve detectie doet enkel massa, water dus, detectie. Is het niet deze?
Zie foto

Ps. Ook miele Nespresso machines?

Pps. Bij sommige machines is tijd belangrijk. Dus vlug in en uit neemt die niet aan als gereinigd of drg.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je hebt helemaal gelijk, die sensor detecteert alleen of er water in de schaal staat. Het lijkt wel zo maar dat is de deurschakelaar, dus als de deur open staat zegt hij dat de lekschaal niet geplaatst is.
Duitse logica of waar deze machine dan ook gemaakt is??

Ps. Ook miele Nespresso machines?

Ja heb ik ook wel ervaring mee, die motorunit/aandrijving geeft problemen als ze ouder worden. F73 en motor die dan vast staat.

Ik slinger deze post toch maar weer omhoog, de machine blijft mijn aandacht vragen :'( .
Dacht het probleem gevonden te hebben maar klant blijft problemen houden en de melding lekschalen legen, machine weer terug op mijn werkbank en dan gewoon werken. Ondertussen krijg ik nog een zelfde machine aangeboden met dezelfde klacht, ook deze werkt zonder probleem in eerste instantie.
Eerste twee weken geen fout er in kunnen krijgen maar van een op andere dag heeft de tweede machine consequent het probleem, capacitieve sensor los koppelen laat melding verdwijnen, nieuwe sensor er in en probleem opgelost!
Tweede machine ook nieuwe sensor in gezet en lijkt nu stabiel te blijven.
Sensoren kosten gek genoeg maar een paar euro, was het inderdaad zo eenvoudig???

Tweede machine is terug naar de eigenaar, draait een weekend en ze besloten hem te ontkalken. Dan gaat het ontkalken niet zoals het hoort en ze halen de stroom er af, machine start dan op met ''speciaal spoelen''

waarschijnlijk om te voorkomen dat er zuur in de machine blijft. Machine geeft aan dat het reservoir moet worden gespoeld en gevuld en deur gesloten. En dan.. gebeurd er helemaal niets meer. Er is geen beweging meer in te krijgen.

Knoppen geven een piepje als je er op drukt en de verlichting staat aan met de zelfde melding op het LCD. kan hem wel in service mode krijgen en zie dat schakelaars en sensoren goed functioneren.

Ik weet het zo goed omdat ik met de andere machine in mijn werkplaats expres hetzelfde heb gedaan 8)7 . Ondertussen een behoorlijke mailwisseling met BSH maar eindigt met het advies een technicus van hun te laten komen om hem opnieuw te flashen kosten €100 als er verder niets defect is. Dan toch beter een Miele hebben, daarvan is het vrij eenvoudig om een routine te resetten.
Weten jullie nog raad iemand met de tools om die bak te resetten of te flashen?

Yep, flashen verhaal klopt wel, er zijn een aantal series met bugs er in, kan echt alleen door hun opgelost worden...

Op 18 mei 2021 19:04:02 schreef smd:
Yep, flashen verhaal klopt wel, er zijn een aantal series met bugs er in, kan echt alleen door hun opgelost worden...

Ik vrees dat ik er niet aan ontkom, niet netjes om bug fixes aan de klant te belasten.

Yep, kan best hoor, dan zit jij er niet tussen... In den beginne was het helemaal grof want dan moest er een compleet nieuwe print in!!!

Op 18 mei 2021 15:29:37 schreef Flevotronica:
Weten jullie nog raad iemand met de tools om die bak te resetten of te flashen?

Heb je een foto van de voedingsprint en de stickers die erop zitten?
Ik doe resetten en flashen regelmatig bij Siemens en Bosch machines, maar het hangt een beetje af van het type.

Op 27 mei 2021 14:40:57 schreef Roland11:
[...]
Heb je een foto van de voedingsprint en de stickers die erop zitten?
Ik doe resetten en flashen regelmatig bij Siemens en Bosch machines, maar het hangt een beetje af van het type.

Dag Roland, deze heb ik bij de hand. Eigenlijk gemaakt voor de positie van de connectoren en niet voor het label.

Ik heb trouwens de indruk dat deze besturing niet speciaal voor siemens/bosch is gemaakt, het ziet er heel anders uit dan die gebruikt worden in andere apparaten, er zit ook nog een extra adapterboard boven op.

[Bericht gewijzigd door Flevotronica op vrijdag 28 mei 2021 10:15:40 (23%)

Ah, dat type. Deze heb ik nog niet geprobeerd uit te lezen of te resetten, helaas. Als ik het me goed herinner zit op de hoofdprint een STMicroelectronics STM32F... ARM processor.
Kan je niet verder helpen helaas.
Tot nu toe bij dit type print alleen 'doorgebrande onderdelen' vervangen ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op vrijdag 28 mei 2021 12:44:58 (15%)

Voor volgende week een monteur besteld, moet toch wat..
Kon ook nog een andere unit bestellen, koste niet eens zo veel meer dan die monteur, maar er zit ook programmatuur in het display en dat adapterboard.
De machine in Purmerend werkte binnen 10 minuten na bezoek van BSH dus dat zal bij mij ook wel zo zijn. Wil hem wel direct met de monteur weer deze routine laten doorlopen.

Hi
Ik heb het zelfde probleem kan iemand helpen aub.

Op 18 mei 2021 19:04:02 schreef smd:
Yep, flashen verhaal klopt wel, er zijn een aantal series met bugs er in, kan echt alleen door hun opgelost worden...

Hallo
Ik heb ook het zelfde probleem.deze storing blijft geblokkeerd ik kan niks doen.kan iemand helpen AUB.

Hoi, de melding "Speciaal spoelen" of problemen met de lekschaal legen?

Dat is een foto van watersensor.staat op scherm bijna leeg maar water reservoir is full tot max ik heb geen water filter.denkt dat waterfilter is nodig?

[Bericht gewijzigd door Nanamoon op woensdag 25 mei 2022 15:27:01 (66%)

Als ik een pump test doen water komt niet van waar moet komen hij komt naar onder bakje lekschaal.is dat normaal?

Hallo flevotronica.mijn excuses ik heb u vraag verkeer begrijpen.ik ben francophone.ik heb het zelfde probleem als die op jou foto staat die geel scherm

[Bericht gewijzigd door Nanamoon op woensdag 25 mei 2022 18:34:45 (11%)