Radio en CD-verwisselaar

maartenbakker

Golden Member

Op 22 januari 2021 14:15:37 schreef intake:
het is 4keer 0 of er staat idd een code in de Eprom deze is uit te lezen.
in dien nodig kan ik het wel uitleggen ..

Ik heb nog een (wat oudere) Phiips met code liggen, ben wel eens met de EEPROM bezig geweest maar toen zag ik nog niet zo de bomen door het bos. Zou je het eens uit kunnen leggen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 januari 2021 16:44:30 schreef Zwaantjes:
Heb je toevallig die kabel op de foto met die rode connector daarbij? (kan ook zwart zijn ipv rood) die wisselaar gaat wel werken, maar nu zoek ik de kabel nog. [...]

Ga ik naar op zoek, denk het wel.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 24 januari 2021 19:45:29 schreef 12V HiFi:
[...]

Ga ik naar op zoek, denk het wel.

Zou top zijn. Nergens meer te krijgen zo'n kabel.

Op 24 januari 2021 17:00:28 schreef maartenbakker:
[...]
Ik heb nog een (wat oudere) Phiips met code liggen, ben wel eens met de EEPROM bezig geweest maar toen zag ik nog niet zo de bomen door het bos. Zou je het eens uit kunnen leggen?

Als die dingen een serienummer aan de zijkant hebben gestandst kun je ook even op digitalworldz kijken. Daar zit ene smoggie, die gast haalt zo op serienummer al die codes voor de dag. Lukt vooral bij radios tussen 1990 en 2000.

Die vertelde trouwens ook dat je voor uitlezen eeprom een soort selfbouw progammatje nodig hebt want het wordt een bin. file.

[Bericht gewijzigd door Zwaantjes op maandag 25 januari 2021 00:49:11 (11%)

RAAF12

Golden Member

Op 22 januari 2021 14:15:37 schreef intake:
het is 4keer 0 of er staat idd een code in de Eprom deze is uit te lezen.
in dien nodig kan ik het wel uitleggen ..

Philips leverde er een papier met code bij. Ik meen dat er in de Philips service manual een manier staat om de code te resetten/achterhalen.

Op 20 januari 2021 23:09:42 schreef Zwaantjes:
[...]

Ik zal je verbazen. Ik had tot voor kort, een pioneer radio/-cd speler in de auto zitten uit 2001. Deze heeft de geest gegeven. Toen ben ik opzoek gegaan naar een, jawel, radio met cassette speler erin. Dit om 2 redenen. Ik vind het geluid van cassette’s veel mooier dan cd (zelfde argument als bij vinyl,) en omdat bandjes nu in een opmars zijn, het is weer populair. Binnenkort brengt een grote bekende zangeres muziek uit op onder andere cassette. En zo zijn er wel meer die binnenkort muziek gaan uitbrengen op dit herlevende medium. En wat de cd’s betreft. Ik heb een 5 tal zelfgebrande schijfjes voor bij die oude radio, die kan ik nu dan alsnog blijven spelen in de nieuwe radio.

Verbazingwekkend inderdaad. Ik zet grote vraagtekens bij argumenten over geluidskwaliteit in een auto waar je doorgaans toch minimaal 55dB achtergrondgeluid is.

Er is inderdaad een ‘retrohype’ gaande. Ik denk niet dat deze op geluidskwaliteit of praktisch gemak is gestoeld maar meer op een lijn ligt met andere jaren tachtig romantiek die de hipsters bezigen.

De artiesten proberen natuurlijk wanhopig de bij fysieke dragers horende geldstroom weer aan te zwengelen, wat een zwendel was dat zeg, 40 guldens voor een cd’tje.

Geef mij maar Spotify via Bluetooth of wat mp3 via een stick.

Op 25 januari 2021 07:42:29 schreef K7Jz:
[...]

Verbazingwekkend inderdaad. Ik zet grote vraagtekens bij argumenten over geluidskwaliteit in een auto waar je doorgaans toch minimaal 55dB achtergrondgeluid is.

Er is inderdaad een ‘retrohype’ gaande. Ik denk niet dat deze op geluidskwaliteit of praktisch gemak is gestoeld maar meer op een lijn ligt met andere jaren tachtig romantiek die de hipsters bezigen.

De artiesten proberen natuurlijk wanhopig de bij fysieke dragers horende geldstroom weer aan te zwengelen, wat een zwendel was dat zeg, 40 guldens voor een cd’tje.

Geef mij maar Spotify via Bluetooth of wat mp3 via een stick.

Meerendeel van de mensen vindt vinyl en cassette een warmer geluid geven. Dat valt technisch ook te verklaren. Slijtage vergroot de groeven in vinyl en daardoor klinkt het ‘echter’

Wat mij betreft. Ik heb gewoon een rare obsessie met de jaren 80’ heb ze zelf niet meegemaakt overigens, maar alles uit die tijd spreekt mij aab. Van muziek tot kleding tot objecten.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 januari 2021 00:48:10 schreef Zwaantjes:
[...] Als die dingen een serienummer aan de zijkant hebben gestandst kun je ook even op digitalworldz kijken. Daar zit ene smoggie, die gast haalt zo op serienummer al die codes voor de dag. Lukt vooral bij radios tussen 1990 en 2000.

Die vertelde trouwens ook dat je voor uitlezen eeprom een soort selfbouw progammatje nodig hebt want het wordt een bin. file.

Klopt, ik heb zelf een I2C interface aan de parallele poort gebouwd en een DOS-programma'tje om EEPROM's te lezen en schrijven destijds.

De radio waar ik er destijds tegenaan liep was van rond 1990 en er zal inderdaad wel een ingeslagen serienummer op staan. Die radio weet ik op het moment niet te liggen dus ik sla liever een truukje op in mijn archief dan dat ik op een decoder-site vertrouw (die sowieso niet werkt als de EEPROM al eens vervangen is).

Op 25 januari 2021 05:42:10 schreef RAAF12:
[...]

Philips leverde er een papier met code bij. Ik meen dat er in de Philips service manual een manier staat om de code te resetten/achterhalen.

Bij nieuwe EEPROM's zat een papiertje met de code, en bij nieuwe radio's zelfs een pasje meen ik, maar bij radio's waarvan het kwijtgeraakt is, helaas niet :9

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 januari 2021 19:40:21 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 januari 2021 19:20:13 schreef Zwaantjes:
[...] Meerendeel van de mensen vindt vinyl en cassette een warmer geluid geven. Dat valt technisch ook te verklaren. Slijtage vergroot de groeven in vinyl en daardoor klinkt het ‘echter’

Wat mij betreft. Ik heb gewoon een rare obsessie met de jaren 80’ heb ze zelf niet meegemaakt overigens, maar alles uit die tijd spreekt mij aab. Van muziek tot kleding tot objecten.

Muziek luisteren heeft ook eigenlijk niks met techniek te maken, dat wordt er maar bijgehaald door technici en verkopers. Het blijft perceptie en emotie uiteindelijk.
Neemt niet weg dat als je probeert te verklaren waaróm iets zo-of-zo klinkt (beter/slechter/anders) je met de technische specificaties van apparatuur of de hele weergaveketen te maken hebt, cijfers en feiten dus. Al worden die vaak verkeerd geinterpreteerd.
Kabel zal ik nog gaan zoeken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Anoniem

@ Maarten,

Ja ik had(misschien heb) ook een EEprom programmertje.uit elektuur 7/8 96.
Waarmee de 24C08 wordt gelezen. De unlock code staat erin op adres 050 kolom
9a en 1c altans wat ik me herinner het is al een tijdje geleden ..
ik zal eens zoeken of ik de spullen nog heb..
in deze tijd veel auto radio gerepareerd eerst voor de navolger van de Philips T.D.'s,en veel voor de Opel autoradio's SC201 enz..i.d.d er zit een briefje bij nieuwe eeproms met de code van ingeslagen nr's relaterend aan het serie nummer is mij niets bekend bij Philips.. ik ga nu zoeken of er nog iets van hardware is.

Op 25 januari 2021 21:01:56 schreef 12V HiFi:
[...]

Muziek luisteren heeft ook eigenlijk niks met techniek te maken, dat wordt er maar bijgehaald door technici en verkopers. Het blijft perceptie en emotie uiteindelijk.
Neemt niet weg dat als je probeert te verklaren waaróm iets zo-of-zo klinkt (beter/slechter/anders) je met de technische specificaties van apparatuur of de hele weergaveketen te maken hebt, cijfers en feiten dus. Al worden die vaak verkeerd geinterpreteerd.
Kabel zal ik nog gaan zoeken.

Ik begrijp waar je heen wilt inderdaad. Wat ik zelf gaaf vind aan cassette's is dat ze soms iets trager lopen waardoor het geluid vervormt raakt. Dat geeft weer juist zo'n leuk 'vintage' geluid. Het klinkt in mijn beleving net allemaal wat anders dan elkaar. CD en bijv. youtube vind ik dat weer veel op elkaar lijken.

Het wordt allemaal wat offtopic, maar CD is kwalitatief eigenlijk nog het beste n.l. een ongecomprimeeerde vorm. Dat dat niet goed klinkt komt dan door de opname, mastering en alles wat er verder mee gedaan is, of weergaveketen. Het is zoals het is...
Ongecomprimeerde bestandsvormen met tags zijn o.a. FLAC.

Youtube, mp3, of alle andere digitale gecomprimeerde bestandsvormen laten in principe informatie weg. Onhoorbaar, of onder de gehoorgrens...? Dat is afhankelijk van de hoeveelheid compressie die gebruikt wordt.

Analoge audio heeft ook weer zo z'n beperkingen, cassettes wow & flutter (janken, gelijkloop), azimuth fouten (opname/weergavekop afregeling), slijtage, ruis (dolby, hxpro, dnr etc etc). Als je de apparatuur niet onderhoudt dan heeft het niet zoveel meer met hifi te maken. Myfi dat dan weer wel, ook prima.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 28 januari 2021 09:04:33 schreef 12V HiFi:
Het wordt allemaal wat offtopic, maar CD is kwalitatief eigenlijk nog het beste n.l. een ongecomprimeeerde vorm. Dat dat niet goed klinkt komt dan door de opname, mastering en alles wat er verder mee gedaan is, of weergaveketen. Het is zoals het is...
Ongecomprimeerde bestandsvormen met tags zijn o.a. FLAC.

Youtube, mp3, of alle andere digitale gecomprimeerde bestandsvormen laten in principe informatie weg. Onhoorbaar, of onder de gehoorgrens...? Dat is afhankelijk van de hoeveelheid compressie die gebruikt wordt.

Analoge audio heeft ook weer zo z'n beperkingen, cassettes wow & flutter (janken, gelijkloop), azimuth fouten (opname/weergavekop afregeling), slijtage, ruis (dolby, hxpro, dnr etc etc). Als je de apparatuur niet onderhoudt dan heeft het niet zoveel meer met hifi te maken. Myfi dat dan weer wel, ook prima.

Het kan er natuurlijk ook aan liggen dat ik vooral oudere muziek luister. Ik heb laatst een plaat geluisterd (Originele uitgave) en ik merkte dat ik bepaalde instrumenten beter kon horen waar ik ze op Spotify slecht of helemaal niet kon horen. Maar dat waren remasters dus dat telt waarschijnlijk niet. 8)7