Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Ik heb voor een kennis deze waardeloze connector indertijd gelijk vervangen vervangen voor XLR setje (chassisdeel en kabel).
Er was ruimte genoeg in het accupack om het chassisdeel kwijt te kunnen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@Arco, bedankt voor je bijdrage. Lijkt me dat deze niet makkelijk te koop is in de EU, als het om 1 exemplaar gaat.

@Hugo, op het gevaar offtopic te gaan nog een vraag: was het bij jou dit type accu? Die kap zit van onder met twee schroeven vast, als die er uit zijn kan ik de kap met geen mogelijkheid los krijgen, zonder geweld te gebruiken. En heb je daar een mini XLR voor gebruikt?

Hugo Welther

Moderator

Nee ander type accu (rechthoekige bak). Zat met 6 schroeven dicht, maar net zo'n onbeholpen kleine connector.
Dan moet je daar maar even een apart topic voor aanmaken.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 27 januari 2021 19:46:04 (21%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb een goede Cd speler die ik een onderhoudsbeurt wil geven. In diverse topics hier over reparatie van cd-dvd spelers kom ik tegen dat het vet uitgedroogd kan raken. En dat je met molycote vet de boel beste smeert. Is mylocote hetzelfde als lithium Grease? Die term kom ik veel in andere YouTube filmpjes over reparatie en onderhoud tegen voor mechanische onderdelen van bv cd-dvd speler, cassettedecks, floppy en diskette drives.
Zo ja, waar zou ik betaalbaar maar wel fatsoenlijke kwaliteit kunnen kopen? Liefst fysieke winkel (in België zijn die nog wel open)
Lithium Grease schijnt veel in bv auto wereld gebruikt te worden.
Ik wil dit voor diverse reparatie/restauratie doeleinden gebruiken. Ik wil ook graag meer op gebied van vintage (geen retro ;) ) zoals optische drives, cassettedecks, floppy en diskette drives dingen doen dus een busje van fatsoenlijke kwaliteit lijkt me een goede aanwinst, ook naar de toekomst toe.

Arco

Special Member

Voor asjes is dunne olie zoals derailleur of machineolie prima geschikt.
Als vet gebruik ik vaak siliconenvet (griffon), kun je ook gebruiken voor die vertraagd opengaande cassettedeck deurtjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nog nooit mechanische kant van bv cd-dvd drive gerepareerd. Maar ik heb wel een goede Cd speler waar waarschijnlijk onderhoud nodig zal zijn. Ik weet wel dat ik altijd soort van dik, wittig vet zie zitten op bv de glijstangen, asjes e.d.

Op 27 januari 2021 21:40:48 schreef brains:
... En dat je met molycote vet de boel beste smeert.

Dat is een nogal vage bewering want Molykote (een merknaam van Dupont) verkoopt tig verschillende soorten vet. Dus ja, welke bedoelen ze dan?
Ik gebruik zelf Molykote DX maar vind dat in sommige gevallen wel es wat te dun. Met alle andere vetten en smeersels van Molykote heb ik geen ervaring.
Overigens denk ik dat het enige vet in een CD speler gebruikt wordt in het traymechanisme. Nou niet bepaald iets wat het beste en duurste vet vereist. Een beetje kogellagervet is prima.

Arco

Special Member

Siliconenvet blijft soepel, vetten als kogellagervet verharden na verloop van tijd.
(Molykote maakt trouwens ook siliconenvet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik gebruikte altijd zwart "langzeitfett" van König, bestemd voor audio- en videorecorders. Die doen dat helaas niet meer, ik het nu een tube van CRC met opschrift "SUPER LT GREASE + MOS2". Het opschrift zegt dat het om lithiumvet met molybdeensulfide-additief gaat. Het lijkt precies hetzelfde vet dat König verkocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 januari 2021 22:17:03 schreef Arco:
Siliconenvet blijft soepel, vetten als kogellagervet verharden na verloop van tijd.

Ah dank je, weer wat geleerd.

Ik ben op bij aliexpress of ebay zoek naar een klein printje die van +12 vdc naar -12vdc kan maken. de benodigde uitgaande stroom is ongeveer 20 miliampere. dit om enkele opampjes (die dus een symmetrische voedingspanning nodig hebben) te kunnen gebruiken in een situatie waar alleen +12 aanwezig is. heb al gezocht met termen als boost en buck convertor, maar tot op heden niet kunnen vinden wat ik zoek.

Op 30 januari 2021 00:01:00 schreef Knustelsmurf:
Ik ben op bij aliexpress of ebay zoek naar een klein printje die van +12 vdc naar -12vdc kan maken.

Deze bedoel je?

Hubie

Special Member

Er staat er 1 bij schakelingen op CO.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/103/voedingen/enkele-naar-…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 30 januari 2021 00:23:50 (61%)

Op 30 januari 2021 00:14:59 schreef Nisei:
[...]
Deze bedoel je?

Precies wat ik zocht, gelijk besteld. dank voor de hulp!

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 januari 2021 22:17:03 schreef Arco:
Siliconenvet blijft soepel, vetten als kogellagervet verharden na verloop van tijd.
(Molykote maakt trouwens ook siliconenvet)

Is het geen lithiumvet? Ik heb hier een spuitbus lithiumvet*), waar ook van die witte troep uit komt....

*) Bij de fietsenhandel

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Zolang het maar een inerte vetsoort is zal het wel werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Ik gebruik meestal een beetje "kranen vet".
Kingston Siliconenvet.
100% puur siliconen.
Klein wit busje.
Gemaakt door SAREMINE Rotterdam.

Hier bijvoorbeeld.
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/kingston_siliconenvet/p/182
Dat van mij was veel duurder. :S
Maar wel bij mij op de hoek bij een ijzerwinkel. ;)
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 30 januari 2021 14:22:41 (10%)

RAAF12

Golden Member

ijzerwinkel

Die is nu dicht :-) Gelukkig is koop op afstand wel mogelijk bij oa. bouwmarkten en bol.com ect. Daar kan je zelfs achteraf betalen, no problemo. Overigens kan je vetsoorten vaak ook kopen bij de plaatselijke geopende benzinepomp. Leve de lockdown....

Merci voor jullie adviezen.
In België kan ik nog wel naar alle winkels.

fatbeard

Honourable Member

Op 25 januari 2021 12:11:06 schreef Arco:
Waar vind ik dit soort montagerubbers voor electret kapsels/hoe noemen ze die?
Het leek me een simpel te vinden iets (je ziet ze in bijna elk apparaat waar een electet in zit), maar dat valt zwaar tegen...

Misschien mosterd na de maaltijd, maar dit kwam ik tegen op zoek naar wat anders:
https://www.pollin.de/images/600x600x90/I660416.1-Mikrofonkapsel-9C.jpg
Alles-in-een...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Bedankt,

Dat kan nog van pas komen. Ik heb voorlopig een meter siliconenslang besteld als proef: https://nl.aliexpress.com/item/33044528064.html?spm=a2g0s.12269583.0.0…
Goedkoop, juiste maat, en ik ga eens proberen of ik het als 'lightguide' kan gebruiken. (microfoonopening in kast tevens als led lichtuitgang... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Er bestaat siliconen zooi (2 componenten) wat ze bv gebruiken om mallen te maken bij model en prop bouw. Applied science heeft zoiets in zijn laatste video gebruikt om een soort custom hoesje te maken voor een mondbediende potmeter. De 8 bit guy laat het zien hoe iemand daarmee een mal maakt van de kast ivm de textuur van de kast van een vintage computer met een gat. Daarna gieten ze epoxy in het gat en met de siliconen als mal. Heel gaaf.

Maar misschien kun je hier de ruimte gewoon vullen met siliconen kit.

Mbt olie, absoluut geen ervaring met cassete/platen/cdrom spelers, maar wel automotive, en daarvan weet ik dat niet alle rubbers olie/benzine bestendig zijn (De snaartjes en rubber rollen in spelers kunnen dan misschien opzwellen of vergaan. Daarom zou ik geen kogellager vet gebruiken maar liever iets op siliconen basis. Een vet moet ook niet te snel smelten en dan overal op lekken ipv op het onderdeel te blijven zitten. En het moet niet te snel uitharden. Denk er ook om dat niet alles bedoeld is om te worden gesmeerd en dan kan smeren averechts werken. Bronzen lagers zijn poreus, ze nemen olie op. (als je ze heet stookt komt de olie eruit)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een backup batterijtje, 7mm doorsnede en ongeveer 1,5 a 2 mm dik met slechts het opschrift dat op de foto staat. Aan de andere kant staat helaas niets, ook niet onder de soldeerlip.

Komt uit een pompregeling waarvan er inmiddels 4 defect zijn, fabrikant wil ons niet verder helpen tenzij we nieuwe regelkastjes kopen a 975 euro per stuk. Dat is mij iets teveel van het goede aangezien slechts de geheugenbatterijtjes slecht zijn geworden na 5 jaar en deze eenvoudig te vervangen zijn.

Iemand enig idee naar wat voor type cel we hier kijken?

Heb je een idee wat de spanning is? (ik denk 1.5V?) En zijn ze oplaadbaar of niet? Het zou ook een goldcap kunnen zijn als ik die diode zo zit zitten.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 1 februari 2021 14:53:42 (49%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten