Op 15 februari 2021 21:55:00 schreef Nisei:
Dat is idd een Nixiecron zoals besproken in deze Techmoan video:
https://www.youtube.com/watch?v=nfB-Whx9878
Zoveel kost dat klokje idd, hij heeft wel een geluidsmodule die de tijd spreekt. Maar goed, echt mooi vind ik hem ook niet.
De Nixiecron is eigenlijk de originele, veel betere bouwkwaliteit, en veel grotere edge lit plaatjes.
Natuurlijk is die duurder.
De afgebeelde is het laatste model
https://www.led-genial.de/LED-Nixie
Maar die van Ali is erg leuk, ik heb hem zelf ook
Op 16 februari 2021 08:13:51 schreef RaBe:
De Nixiecron is eigenlijk de originele, veel betere bouwkwaliteit, en veel grotere edge lit plaatjes.
Natuurlijk is die duurder.
Ik denk niet dat wat grotere perspexplaatjes een 5x zo hoge prijs tot gevolg hebben.
Het prijsverschil komt gewoon doordat de Nixiecron Made in Germany is en het Ali klokje met duizenden geproduceerd wordt en op AliExpress te koop is.
En sorry maar ik zie die "betere bouwkwaliteit" er niet aan af. Wat bedoel je daarmee?
Makkelijk de helft van wat je aan het Duitse klokje betaalt bestaat uit belastingen (BTW, belasting op bedrijfswinsten, sociale bijdragen op lonen, ...).
Die (Europese) belastingen betaal je niet op het klokje van Ali. Alleen misschien BTW en administratiekosten als je toevallig pech hebt dat je invoerkosten moet betalen. Als dat klokje dan ook nog eens massaal geproduceerd wordt en als ook de Chinese staat indirect sponsort is het niet moeilijk dat dat klokje zo goedkoop is.
Ikzelf kan het met de beste wil van de wereld niet vanaf nul bouwen voor die prijs, laat staan dat ik het voor zo goed als niks nog kan verzenden naar de andere kant van de wereld ook.
Op 16 februari 2021 23:23:30 schreef Nisei:
[...]
Ik denk niet dat wat grotere perspexplaatjes een 5x zo hoge prijs tot gevolg hebben.
Het prijsverschil komt gewoon doordat de Nixiecron Made in Germany is en het Ali klokje met duizenden geproduceerd wordt en op AliExpress te koop is.
En sorry maar ik zie die "betere bouwkwaliteit" er niet aan af. Wat bedoel je daarmee?
Precies zoals ik het zeg, de mechanische opbouw van de duitse versie is gewoon van betere kwaliteit, mooiere plaatjes, en hij is een heel stuk groter !
Ik heb de Nixiecron gezien, en ik heb zelf de Ali uitvoering.
Verschil is echt wel groot.
De Nixiecron is veel duidelijker leesbaar, met name in daglicht.
Maar wil zeker de Ali uitvoering niet afdoen, voor het geld is het een leuk ding
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Toch vind ik de eenvoudige Ali uitvoering prettiger. Die Duistse doet mij aan een Cadillac uit de jaren 50 denken. Past ook wel bij een jeukboks uit die tijd (Brr...., maar dat is een kwestie van smaak).
Op 18 februari 2021 11:48:43 schreef Tidak Ada:
Toch vind ik de eenvoudige Ali uitvoering prettiger. Die Duistse doet mij aan een Cadillac uit de jaren 50 denken Pat ook wel bij een jeukboks uit die tijd (Brr...., maar dat is een kwestie van smaak).
Nee! joh
Ze hebben ook gewoon een strakke uitvoering met seconden !
6 x 10 gelaserte Plexiglasscheiben 0..9 ca. 72 x 115mm
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
De klokken op https://www.led-genial.de hebben wel het voordeel dat er een DCF77 ingang op zit, die mis ik wel bij de Ali uitvoering.
Zelf emuleer ik het DCF77 of GPS signaal met een ESP8266, via een NTP server.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Nee, eerlijk geleend 
https://github.com/xSnowHeadx/FakeGPS
Zelf heb ik niets met DCF77, maar hierbij:
https://github.com/yamori813/ntp2dcf77 of
https://blog.crox.net/uploads/ntp2dcf.ino
Op 18 februari 2021 14:55:01 schreef marcob:
De klokken op https://www.led-genial.de hebben wel het voordeel dat er een DCF77 ingang op zit, die mis ik wel bij de Ali uitvoering.
Ja zal na een paar maanden inderdaad maar een keer 2 seconden te laat van huis gaan... 
Mij maakt het echt niet uit. Je koopt zo'n klok toch om hoe het er uit ziet? Mocht je voor bepaalde (professionele) doeleinden tot op de seconde de juiste tijd nodig hebben dan gebruik je niet een funklok van Ali lijkt mij.
marcob
Je hebt helemaal gelijk, het is vooral voor de sier/ Maar ik heb meerdere leuke klokjes staan, heb dan een beetje autistisch trekje dat ze wel allemaal gelijk moeten lopen 
Ook al zouden ze allemaal dan 10 minuten achterlopen 
[Bericht gewijzigd door marcob op (14%)]
Op 18 februari 2021 22:32:51 schreef marcob:
Je hebt helemaal gelijk, het is vooral voor de sier/ Maar ik heb meerdere leuke klokjes staan, heb dan een beetje autistisch trekje dat ze wel allemaal gelijk moeten lopen
Aaaah, zeg dat dan, dan snap ik het 
Heb er zelf ook last van dat mijn oven en magnetron, die boven elkaar zitten, beide een klok hebben die verdorie steeds weer asynchroon lopen.
marcob
Trouwens voor degene die net als ik de audio spectrum mode niet helemaal snapte, je moet hem dan op z'n kant leggen
heb dan een beetje autistisch trekje dat ze wel allemaal gelijk moeten lopen
Oef, ik ben niet de enige 
Alle klokken in huis moeten dezelfde tijd aangeven of ik hang er een handdoek over LOL
Groetjes,
eSe
Op 19 februari 2021 00:32:50 schreef eSe:
Alle klokken in huis moeten dezelfde tijd aangeven of ik hang er een handdoek over LOL
Tip: hang geen klokken op die secondes weergeven...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zou ook maar geen 'antieke' en andere mechanische klokken ophangen, want die lopen gehaaid niet gelijk, ook in de minuten 
rob040
Golden Member
[...]Oef, ik ben niet de enige
Groetjes,
eSe
Daaraan herken je de echte die-hard time-nut. 
Bij mij net zo, maar ik zal zo'n mechanisch ding niet van de muur meppen. Dat is een kunstwerk, geen klok.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 18 februari 2021 14:09:51 schreef RaBe:
[...]
Ze hebben ook gewoon een strakke uitvoering met seconden !6 x 10 gelaserte Plexiglasscheiben 0..9 ca. 72 x 115mm
[bijlage]
Oooooh neeee!
Nu ben ik compulsief verplicht om er één te kopen....
Op 18 februari 2021 22:41:31 schreef Nisei:
[...]
Heb er zelf ook last van dat mijn oven en magnetron, die boven elkaar zitten, beide een klok hebben die verdorie steeds weer asynchroon lopen.
[...]Oef, ik ben niet de enige
Idem hier ten huize Turbokeu...
Laatst nog een DCF77 LCD-wandklok gevonden (èn cadeau gekregen van Cindy): een TFA-Dostmann 60.4510
Ahoewel ik reeds 3 Aldi/Ascot DCF LCD-wandklokken bezit kon ik het niet nalaten.
Hetgeen mij in deze (niet zo goedkope) klok aantrok was de grote grootte van de digits (11cm), goed leesbaar op vele meters.
Op 19 februari 2021 14:20:26 schreef rob040:
[...]
Daaraan herken je de echte die-hard time-nut.
Bij mij net zo, maar ik zal zo'n mechanisch ding niet van de muur meppen. Dat is een kunstwerk, geen klok.
Ik heb al een paar jaar een Haller stolpklok (cadeau gekregen van mijn schoonmoeder).
Het is een imitatie van een echte mechanische stolpklok maar dan met een DCF77-klokmechanisme en nog een apart mechanisme voor de pendel. Het messing/goudkleurig gedeelte is van kunststof, de stolp is van glas.
Deze staat op de schoorsteenmantel en is vanop afstand niet van een 'echte' te onderscheiden.
rob040
Golden Member
Op 21 februari 2021 11:13:52 schreef Turbokeu:
[...]Ik heb al een paar jaar een Haller stolpklok (cadeau gekregen van mijn schoonmoeder).
Het is een imitatie van een echte mechanische stolpklok maar dan met een DCF77-klokmechanisme en nog een apart mechanisme voor de pendel. Het messing/goudkleurig gedeelte is van kunststof, de stolp is van glas.
Deze staat op de schoorsteenmantel en is vanop afstand niet van een 'echte' te onderscheiden.
Altijd leuk om naar te kijken.
Ik wist van het bestaan niet af, maar je kunt het zo gek niet bedenken of het is al eens gemaakt.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 18 februari 2021 14:09:51 schreef RaBe:
[...]
Nee! johZe hebben ook gewoon een strakke uitvoering met seconden !
6 x 10 gelaserte Plexiglasscheiben 0..9 ca. 72 x 115mm
Op 21 februari 2021 11:13:52 schreef Turbokeu:
[...]Oooooh neeee!
Nu ben ik compulsief verplicht om er één te kopen....
Ik weet het...Oude koe maar ik kon het niet laten...
Bijna een jaar geleden werd ik verliefd op deze klok maar de prijs (kleine 200€ met WLAN/Wifi uitbreiding en 17.50€ verzendkosten) weerhield me (er zijn andere prioriteiten in een koophuis).
Cindy was er ook weg van, alleen wou ze één of andere geldige okkazie om ze mij cadeau te doen (mijn verjaardagscadeau begin januari was een nieuwe smartfoon (een Xiaomi 11T ter vervanging van mijn 3.5 jaar oude Huawei P10 die uiteindelijk 2x/dag moest opgeladen worden, werkt nog perfect maar is daardoor onbruikbaar geworden).
Nu komt St. Valentijn in het zicht (allee, morgen...) en ik mocht dus de klok bestellen op haar kosten als cadeau.
De 'LED-Nixie-L' bouwkit is dus deze week toegekomen met 'Cronius-ESP mit WLAN' optie.
Na drie uurtjes knutselen was de klok klaar voor gebruik.
Mooie professionele afwerking, de klok is niets meer dan een display bestaande uit 6 koppelbare printjes elk uitgerust met 10 30 WS2812 LEDs.
De feitelijke klokelectronica zit in het bijgeleverde plexidoosje en wordt verbonden met het display via een 3-aderig kabeltje (+5V, GND en Data).
Er is keuze uit meerdere controllers:
- Cronios-1 (standaard RTC-klok)
- Cronios-2 (hoogprecisie RTC-klok)
- Cronios-3 (DCF77-klok en akoestische tijdsweergave via ingebouwd luidsprekertje)
- Cronios-ESP (NTP-klok via 2.4GHz Wifi).
Alle modellen hebben een encoderknop voor kleur-, effecten- en systeeminstellingen via het display en worden gevoed via een standaard 5V telefoonlader en microUSB kabeltje (niet bijgeleverd).
Er is ook een backup knoopcel in de Cronios controllers voorzien tijdens stroomuitval.
De Cronios-ESP start op vanuit zijn RTC (startte bij mij met de juiste tijd, op een paar seconden na).
NTP-synchronisatie via internet kan nog niet werken vermits Wifi nog niet geconfigureerd is.
Na enig zoeken (de handleiding van de Cronios-ESP controller is enkel beschikbaar in het Duits, de handleiding van de menuinstellingen via de encoderknop in het Duits en Engels) toch de weg gevonden.
Mogelijke menuinstellingen via de encoderknop zijn o.a. alarm, timer, chronometer, datumweergave, kleureffecten.
Het bizarre aan deze klok is dat de software van de controller gebaseerd is op een Basic-interpreter: Diamex LED-Basic
De verschillende Basicbestanden (.bas) voor elke controller zijn vrij te downloaden/aan te passen.
Via het LED-Basic pakket kan verbinding gemaakt worden met de controller (via een serial USB compoort, wel even checken welke gebruikt wordt, bij mij is dat COM8), de actuele instellingen gedownload, aangepast/ingevuld en nadien weer geupload (Wifi SSID, paswoord, gewenste NTP server(s), synchronisatieinterval e.v.a.
Tijdens het instellen van de klok op een vrije USB poort werkt deze gewoonweg op de 5V USB-spanning van de gebruikte computer.
Ik moet nog even zoeken/proberen in de verschillende instellingen via LED-Basic maar het ziet er alleszins goed uit.
De klok is, mede door de grootte en de kwaliteit van het freeswerk van de Plexiglas digits, veel leesbaarder dan het Ali Express-klokje (dit verhuist naar de slaapkamer, wel met verminderde lichtintensiteitinstelling).
Ter dessert, een fotootje en een videootje van de werkende klok (52cm breed, 13.5cm hoog, staat actueel op de vensterbank naast de sofa):
http://www.turbokeu.com/temp/LED-Nixie/vid_20220211_185155.mp4
Turbokeu
Golden Member
De LED Nixieklok is volledig ingesteld naar mijn wensen, waaronder automatische datumweergave (elke minuut van seconde 50 to 53).
3 seconden is echter iets te kort naar mijn zin.
Vermits ik het bronbestand bezit (.bas) ga ik uitvogelen waar dit bepaald wordt en verlengen naar 5 seconden (zoals ik in al mijn DIY DCF77 klokken doe).
Verder nog steeds enthoesiast over deze klok...
Turbokeu
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou me groen en geel (in dit geval meer paars en blauw...
) ergeren om continu naar al die bleeding te moeten kijken...
(de niet actieve cijfers zijn bijna net zo sterk verlicht als de actieve, met goed geslepen cijfers is dat helemaal niet nodig...)
(Firefox zegt trouwens dat video in bovenstaande link corrupt is en niet af te spelen...)
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
Tidak Ada
In ieder geval lichtdichte schotjes tussen de digits. Dat scheelt 'leentjebuur' 
(Firefox zegt trouwens dat video in bovenstaande link corrupt is en niet af te spelen...)
Bij mij doet-ie het gewoon