Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

De PCB fabrikanten zijn ondertussen weer aan de slag. Ook de verzendmaatschappijen.

Het schijnt daar standaard te zijn dat lagere werknemers naar familie 1000 of 2000km verderop reizen voor oud-en-nieuw, en vervolgens na de vakantie een paar weken niet komen opdagen: Zijn ze daar nog wat blijven plakken. Dus de bedrijven moeten als de sodemieter nieuwe krachten aantrekken.

Daarnaast was de verwachting dat ze een behoorlijke corona-piek zouden krijgen door al dat gereis rond oud-en-nieuw. En dat net als vorig jaar de regering zou beslissen: Je MAG niet terug naar je werk in de grote stad. Of dat ook daadwerkelijk gebeurd is: Ik heb er niets van gehoord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De lengte van de Chinese festiviteiten varieert nogal wild van bedrijf tot bedrijf.
Ze zijn tussen de 5 dagen en 6 weken gesloten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 februari 2021 11:42:28 schreef brains:
Andere vraag. Ik heb nog wat onderdelen nodig die ik in China wil bestellen. Nu vraag ik me af wanneer dat ik beste kan doen. Zit China nog "op slot" door Chinees nieuwjaar?

ik bestel door de corona maatregelen en feesten door. moet eigenlijk zeggen dat men pakketen uit china sinds de corona lockdown, wel heel snel hier zijn. uitzonderlijk nog eens ene die meer dan een maand onderweg is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Excuus als het reeds vermeld werd: recente trend is om zendingen ergens onderweg te laten samenvoegen. Ik ondervind dat een enkele keer lokaal in BE en dan werkt het behoorlijk vlot; maar sommige pakjes worden doorverzonden via Uzbekistan en die gaan lamlendig traag. Met mijn bestelvolume komen veruit de meeste toch alleen aan, bovendien, is er dan nog winst aan?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb pakketjes gehad van Ali die via luik kwamen en daar heb ik lang op moeten wachten. In Luik waren ze vrij snel maar van Luik naar Brugge duurde meer dan een maand. Ik had ook pakketjes naar Nederlandse postbus gestuurd en die kwamen ook via luik. Maar die waren er veel sneller vreemd genoeg.
Ik heb ook enkele gecombineerde pakketjes gehad via luik. Ik weet niet meer waar ze gecombineerd zijn maar lijkt erop nadat ze verzonden zijn.
Uit Oezbekistan heb ik ook al diverse pakketjes gehad, zowel gecombineerd als los. Als ze uit Oezbekistan komen dan zijn ze met de trein gekomen vanuit China met de cku railway hoogstwaarschijnlijk. De bedoeling is om een spoorlijn een heel stuk verder Europa in te laten gaan maar dat gaat nog niet helemaal lekker. Volgens mij heb ik hierover al eerder gepost in dit topic.
Google maar op cku railway en je vind er diverse artikelen over.

Hubie

Special Member

Dat was deze week nog op TV,de nieuwe zijde route,trein is 15 dagen onderweg.In Nederland is station Tilburg het laad/los station.

https://ritra.nl/spoorvervoer-via-de-nieuwe-zijderoute-in-opkomst/

Nu 3 treinen per week,later 5 treinen per week.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 21 februari 2021 23:28:03 (11%)

Voor Nederland station Tilburg?
Amai, ben toch benieuwd hoe ze dat daar gaan doen. Het hele gebied rond station is net verbouwd nu de NS daar niet meer met een werkplaat zit. Ik zou nu niet weten waar ze daar een paar/los station zouden hebben. Misschien ergens buiten het station aan de sporen?
Als dat zo is laat ik mijn pakketjes voortaan wel naar mijn pa in Tilburg sturen, dan gaat het misschien sneller :+
Of ze zouden een afhaalpunt moeten maken daar ;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Google maar op cku railway en je vind er diverse artikelen over.

Er moet iets loos zijn met die zoekmachine. Ik vermijd ze angstvallig, en die ik wel gebruik die vinden enkel artikels die duidelijk stellen dat het stuk in Kyrgistan nog ontbreekt.
Er zijn wel andere spoorroutes tussen China en Europa, bv. doorheen Kazakhstan; helaas hebben ze in Kazakhstan nog de Russissche spoorbreedte, die afwijkt van wat in China en Europa wordt gebruikt; dat brengt nogal wat tijdverlies met zich.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Google is niet kapot ;)
Ik bedoel ook de artikels over dat Kirgizstan zijn stuk nog niet klaar heeft. Daarin staat ook meer informatie over deze route. Ik vind diverse artikels erover met interessante informatie.

[Bericht gewijzigd door brains op maandag 22 februari 2021 13:47:01 (17%)

Hubie

Special Member

Op 22 februari 2021 12:28:36 schreef brains:
Voor Nederland station Tilburg?
Amai, ben toch benieuwd hoe ze dat daar gaan doen. Het hele gebied rond station is net verbouwd nu de NS daar niet meer met een werkplaat zit. Ik zou nu niet weten waar ze daar een paar/los station zouden hebben. Misschien ergens buiten het station aan de sporen?
Als dat zo is laat ik mijn pakketjes voortaan wel naar mijn pa in Tilburg sturen, dan gaat het misschien sneller :+
Of ze zouden een afhaalpunt moeten maken daar ;)

De wereld van de Chinezen aflevering 6 Ruben Terlou.Even naar beneden scrollen naar het stukje "Roland is de baas"

Edit: https://www.vpro.nl/programmas/de-wereld-van-de-chinezen/nederland.htm…

Laptops en andere elektronica lossen,melkpoeder,auto's en wijn laden.

Op 21 februari 2021 22:28:45 schreef fcapri:
pakketen uit china sinds de corona lockdown, wel heel snel hier zijn.

Alexpress standard shipping. Een tijdje een snel geweest, valt de laatste weken weer een beetje tegen.

Op 21 februari 2021 22:40:13 schreef big_fat_mama:
Excuus als het reeds vermeld werd: recente trend is om zendingen ergens onderweg te laten samenvoegen.

Dat gebeurt met "Cainiao super saver" of hoe dat dan ook heet. Niet de "standard shipping".

maar sommige pakjes worden doorverzonden via Uzbekistan en die gaan lamlendig traag.

Dat zijn pakketjes die op de een of andere manier niet via het vliegtuig moeten/mogen. Ik had gehoorapparaat batterijtjes gekocht. De eerste keer waren ze "illegale goedereen gedetecteerd, vernietigd in het sorteercentrum". De tweede keer zijn ze met de trein gekomen. Kost ongeveer een week per 2000km. Met wat zal het zijn: 14000 km duurt het dan 7 weken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Draagbaar en geen batterijen. Die kernreactoren worden ook steeds kleiner. Ik weet nog dat ze alleen in bv. ijsbrekers en onderzeeërs zaten...

Of is nieuwe uranium staven plaatsen geen vorm van oplaadbaar? Hmmm, met oplaadsnoer. Supercaps dan?

(Nergens op de verpakking kan ik een capaciteits van de ongetwijfeld ingebouwde LiIon vinden, dat is toch verplicht om dat te melden?)

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 25 februari 2021 10:23:36 (21%)

Op 22 februari 2021 20:13:51 schreef Hoeben:
En dan nog goedkoper zijn dan batterijen hier? Dit zou toch niet moeten kunnen.

Een factor drie.

Degene die je hier koopt hebben ook die reis moeten maken, dus dat maakt niet uit. En of het nu "in bulk met 100000 andere batterijen" of "in bulk met 10000 andere poststukken" gaat dat maakt niet zo veel uit, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De batterijen voor mijn gehoorapparaten worden gewoon in de UK gemaakt!

eSe

Honourable Member

Nergens op de verpakking kan ik een capaciteits van de ongetwijfeld ingebouwde LiIon vinden...

@R-P Misschien toch supercaps?

Ik heb hier thuis een klein systeempje om een RPI met 2 HDD, een electriciteits uitval/ korte onderbreking aan de praat te houden gedurende +/- 2 minuten. Gemiddelde stroom = 1,2A. Na 1 minuut onderbreking wordt de RPI mooi afgesloten met een 'propere' shutdown.

De supercaps zijn 100F en 5V spanning, daarachter een boostconverter die blijft werken tot 2,95V. Met een 'betere' converter, 1 die tot 1,5V of lager kan werken, zou het nog langer kunnen gaan.

60 witte led's, die verbruiken niet zoveel, vraag is: hoelang blijft die lamp branden? Hoelang duurt het laadproces (Bij mijn systeempje 6minuten)?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@eSe, mooi ding en ingenieus uitgevoerd ;)

Op 25 februari 2021 12:09:06 schreef eSe:
[...]

@R-P Misschien toch supercaps?

Ehhhh. Ik zit me af te vragen of het NiMH's zijn... (Er rammelde wat, daarom even opengeschroefd, stukjes plastic afgebroken bij montage, dus beetje afhankelijk van jullie ideeën gaat ie waarschijnlijk toch terug).

Uit de doos een spanning van 4,30V (4,28 op andere meter) op de aansluitingen van de LiPo/NiMH/Pb/nucleaire cellen.
Dus die blokken zijn parallel en 4,3V. Een enkele LiIon cel zou al met gemak 4V en 2400mAh zijn en hier kunnen er wel 4 van die cellen inzitten, twee per blok. Op het blok zit geen enkele markering (misschien aan de onderzijde maar ik krijg ze niet zonder geweld los).

Weer een obscuur apparaat, is de 8€ aanschaf denk ik niet waard.

maartenbakker

Golden Member

Ik zie een 400V senseocondensator. Daar zou ik als ik jou was een 630V, liever 1000V MKP of voor serieschakeling vrijgegeven X2 inzetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Schema: 230, via beruchte seriecondensator naar brugcel met 4 1000V diodes naar een elco van 220u 25V. Dan moet er nog iets zitten wat zenert, is moeilijker zichtbaar.

Als die condensator even doorslaat kan dat wel eens heel interessant worden.

maartenbakker

Golden Member

Uitsluitend in geval van NiMH hoeft er geen zener aanwezig te zijn want dat doen de cellen zelf. Echter geldt alsnog dat de condensator niet moet doorslaan dus een zekering en een betere seriecondensator vereist zijn.

Echter in geval van parallelgeschakelde blokken die 4,3V geven vrees ik het ergste en zouden het lithiumbatterijen kunnen zijn. Zorg dan dat je de laadspanning begrenst op 4,1 a 4,2V en zet er eventueel een crowbar op voor als hij door een storing over de 4,3V gaat.

Of dat de moeite is voor zo'n goedkoop kreng? Ik zou eerder geneigd te zijn om 1 van de 2 accupacks te openen zodat je zeker weet waar je aan toe bent.

Het zouden bijvoorbeeld ook 4V loodaccu's kunnen zijn. Dat is op de weegschaal al vast te stellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 27 februari 2021 14:22:42 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 februari 2021 14:18:01 schreef maartenbakker:
Het zouden bijvoorbeeld ook 4V loodaccu's kunnen zijn. Dat is op de weegschaal al vast te stellen.

Daar had ik nog niets eens aan gedacht... Ondanks dat ik ook een low-budget kruimelzuiger heb waar een 6V 4Ah lood-accu in bleek te zitten (opvolger van een B&D met NiCd of NiMH).

Het weegt 573 gram, maar zoals gezegd willen de accu's niet los. Ding gaat met zo veel kritiek en onzekerheid lekker terug.

Ik heb 'm al weer dichtgeschroefd, anders had ik hem even op 3,7V kunnen proberen. (Ik heb genoeg matige (en ook goede) 18650 cellen en USB-laadbordjes, kan altijd nog als terugbrengen te lastig is (winkel 20km verderop dus ga er niet voor heen-en-weer rijden))

Plaatje van Google/Ali van een 4V 1200mAh lood accu. Gewicht varieert maar van 60 tot 100g, maar ik denk inderdaad dat het een lood-accu is (vergelijkbaar klepje voor bijvullen/overdrukventiel-afdekking en "+" en "-" markering).
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3oM0IpSewbKfE3EJpYTr33Ht0MPC49laxGg&usqp=CAU

Op 27 februari 2021 14:18:01 schreef maartenbakker:
en zet er eventueel een crowbar op voor als hij door een storing over de 4,3V gaat.

Ehh.... dat is niet zomaar goed advies. Afhankelijk van de lithium cellen kan de crowbar kapot (ja, ik snap, dat is niet de bedoeling, maar... echt de mogelijkheid bestaat dat zomaar de batterij "wint"). En als ie niet kapotgaat dan vliegen de cellen in de fik omdat je ze VEEL te snel ontlaad. Het simpelste is een zekering tussen de crowbar en de cellen.

Ook loodcellen willen wel eens een redelijk potje kunnen vechten.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Je hebt gelijk. Mijn redenatie was dat overspanning altijd uit de lader komt, maar dom genoeg even niet aan gedacht dat de cellen zelf dan ook gewoon hun lading gaan dumpen. Dat zou je dan weer met een zekering kunnen oplossen maar het blijft gepruts om een potentieel slecht ontwerp recht te breien.

Maar ook daar maar niet op vertrouwen. Terugsturen is de beste oplossing.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 27 februari 2021 20:15:43 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten