Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

Deze referenties die ik bouw, gebruik ik dus voor meer toepassingen dan alleen om DVM's te controleren. Wat doen jullie er mee?

Ik heb in het verleden ook een referentie gebouwd, ben ik toen nog mee langs geweest bij je, is niet van dit nivo.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/101151

Ik gebruik 'm voornamelijk voor het controleren van multimeters en paneelmeterjes en bij microcontrollers als ik spanningen met de ADC meet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
haasje93

Golden Member

Ha Bram,

Mooi eindresultaat!
Was trouwens wel verrast toen ik het Rc netwerkje zag over de klemmen van de LM35A uitgang, daar ze eerst op de print zelf zaten.
Die diodes zijn een mooi voorbeeld van het zit goed zo, maar bij het inelkaar zetten past het net niet, shit happens.

Mooi dat er na die lange tussenpose toch een goed eind aan is gekomen, je hebt mij hiermee wel weer geïnspireerd om ook eens wat oude zaken waar ik ooit mee bezig was weer eens op te pakken..

De 10V uitgang is lekker nauwkeurig en stabiel zo te zien.

Wat betreft je vraag, ik heb er nog geen een werkend liggen. Maar als ik er wel eens af heb zou ik ze voor meer gebruiken dan een meter te checken. Bijvoorbeeld voor zoals je liet zien, lekstroom meting van condensatoren.Of bijvoorbeeld wat spelen met adc's.

Oh trouwens, ik heb inmiddels een poging gedaan om de lekstroom van mijn 34401a te meten. Ik kwam uit op ongeveer 32pA, omdat mijn meter bleef schommelen rond de 32uV.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Hoi Bram,

Ik heb net deze thread gelezen en heb een paar vraagjes. Hopelijk heb je tijd om er iets over de gebruikte condensatoren te vertellen.

In de diverse schema's gebruik je film condensatoren. Ik heb even gekeken bij Mouser hoeveel ze kosten. Erg prijzig. 40 µF voor rond de €8.

Waarom gebruik je deze film caps eigenlijk? En wanneer ceramics? Wat zijn de beste soorten (fabrikant, serie)? Welke parameters van deze caps zijn belangrijk?

Hartelijke groet,

Purple

blackdog

Golden Member

Hi Purple, :-)

Kijk hier eens:
https://www.reichelt.de/nl/nl/filmcondensator-10-f-50v-rm5-mks2-50-10-…

En hier:
https://www.oeo-bv.nl/condensatoren/mkt-vanaf-100nf/15867-mkt-10uf--50…

Uitleg zou een beetje lang worden...
Er is zoveel over condensatoren uit te leggen, vooral als je met precisie schakelingen gaat werken.
Cer. is bijna altijd voor ontkoppeling in mijn schakelingen, uitzondering zijn vaak compensatie condensatoren rond b.v. OpAmp schakelingen,
daar worden door mij vaak Philips condensatoren gebruikt met het zwarte dakje, dit zijn NPO-0 condensatoren.

Film condensatoren zijn er ook in vele uitvoeringen, een paar type die zich het beste als "echte" condensator gedragen zijn MKP, Polystyreen en Teflon.

Er is zeer veel te vertellen over condensatoren, kijk hier een op de website van Fred101 ook een CO gebruiker:
https://www.pa4tim.nl/?p=168

En dit is een wat algemenere pagina over componenten, er is veel info te vinden bij Fred! ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Haha,

Nu ben ik nog niets wijzer geworden.

Als ik kijk naar https://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-65.pngng gebruik je voor C4 4x10 µF film caps.

Is zo'n WIMO film cap beter dan bv een dipped MLCC? Die dipped MLCC zijn een stuk kleiner.

Bij TDK vertellen ze dat hun produkt net zo goed is als film: https://product.tdk.com/info/en/products/capacitor/ceramic/lead-mlcc/t…

Ze hebben ze ook in C0G en NP0 voor waarden <= 0.22 µF.

Zie ik iets over het hoofd?

Groet,
Purple

blackdog

Golden Member

Hi Purple,

Uhm... => Nu ben ik nog niets wijzer geworden.

Heb je de gegevens van de website van Fred gelezen en je bent dan nog niets wijzer...
Ik heb met je te doen :+

Jij zegt: Die dipped MLCC zijn een stuk kleiner
FOUT!!! je beoordeeld een component op zijn electrische eigenschappen, deze zijn namelijk altijd dominant.
Ik begrijp heel goed dat een fabrikant zegt, ik wil iets kleins hebben hebben voor een bepaald component.
Maar als b.v. stabiliteit dominant is, dan kan nooit de afmeting van een component een dominante eigenschap worden.
En ik heb uiteindelijk al voor de kleinste oplossing gekozen die beschikbaar is, en dat is de 50V 10uf print condensatoren van WIMA te kiezen en die heb ik gemeten op lekstromen.

Om nog even terug te komen op Cer. condensatoren, alles boven de 10nF zijn ook goede "tril sensoren" die wil je absoluut niet hebben in precisie electronica voor b.v. filters.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram,

met niets wijzer geworden bedoel ik waarom gebruik jij film caps voor die C4?
De referentie naar Fred's website heeft daar geen antwoord op gegeven.

Die dipped MLCC, zijn die ook gevoelig voor trillen?

Groet,

Purple

blackdog

Golden Member

Hi Purple,

Je kan er vanuit gaan dat alle grote waarden condensatoren in klein formaat Cer. nogal microfonisch zijn, of b.v. in schakelende voedingen als luidspreker werken.

Hier een 22uF Cer condensator voa een 15K weerstand aangesloten op een LAB voeding en gemeten met mijn Audio Analyzer, dit vooral gedaan zodat ik wat filtering
voor handen had.
Alleen de scoop was te breedbandig, als gevolg van de grote hoeveelheid stoorsignalen op mijn werkbank.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-110.png

.
Dit is het gevolg als ik een klein tikje tegen de blauwe condensator geef.
Oja let niet op de schaal, deze is niet gekalibreert bij deze meting, het gaat er om dat je kan zien wat er gebeurd bij trillingen van de condensator.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-111.png

.
Verschillende merken en condensator waarden geven allemaal verschillende outputs, maar dit soort condensatoren zijn allemaal microfoons/trilsensoren als je ze toepast en precisie schakelingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dag Bram,

Als ik het goed begrijp, gebruik je films omdat MLCC / ceramisch piezo gevoeligheid vertonen?

Je schreef ook over lekstromen van de caps. Die staan niet vaak in de diverse datasheets vermeld. Welke types hebben een lage lekstroom?

Is de dissipatie factor van belang? Ga je daarop optimaliseren?

Ik las op https://passive-components.eu/dissipation-factor-of-plastic-materials-… dat film caps gevoelig zijn voor waterdamp. Coat jij je caps?

Groet,

Purple

blackdog

Golden Member

Hi Purple,

De meeste film condensatoren hebben een lage lek, de door mij gebruikte 10uF bij 50V zaten op het randje.
Deze serie van WIMA heeft een zeer hoge capaciteit per volume en dat resulteert bijna altijd in slechtere andere eigenschappen.
Mijn toepassing in dit referentie kastje is puur "DC" bij het aanzetten van het kastje worden de condensatoren opgeladen en dat blijft dan verder zo.
Er treed geen verwarming in de condensator op omdat er veel AC over de condensator staat, het gaat hier om ruis van een tiental uV.
Doordat bij de door mij gebruikte condensatoren niet het beste materiaal is gebruikt, duurt het wat langer voor dat de condensatoren goed op spanning zijn.
De condensatoren van één slag beter in kwaliteit waarbij dit effect en de lek minder is, zijn zeker 4x zo groot wat afmeting betreft
en dat zou niet passen in het kastje.

Het is dus uiteindelijk een afweging geworden tussen die bias stroom van de OpAmp, serie weerstand voor de 40uF en het type condensator dat ik kwijt kon in het kastje.
Als ik alleen naar de afmeting zou hebben gekeken, dan paste 4x de 22uF blauwe condensator ook, dat had ik een nog betere filtering van de 1/F ruis gehad.
Ook is het mogelijk twee Elco’s te gebruiken voor het filteren, die moet je dan wel uitzoeken op lage lekstromen, b.v. 2x 470uF in serie.
De bovenste condensator voed je dan via een 10K weerstand uit je referentie spanning en ook vanuit de referentie spanning voed je op het knooppunt van de condensatoren via een 100K weerstand.
De bovenste Elco ziet daardoor maar een heel klein DC niveau, waardoor de lekstromen door deze condensator heel laag blijft.

Deze truc pas ik eigenlijk alleen maar toe bij referenties in oventjes, dit omdat ik dan een stabiele temperatuur voor de condensatoren heb,
de oventjes die ik bouw zijn meestal afgesteld tussen de 40 en 50°C

Bij precisie schakelingen is veel belangrijk, je zal daar echt over na moeten denken welke eigenschappen van je schakeling belangrijk zijn op welke positie in je schakeling.

Je kan van alles goed doen, zeg de beste componenten kiezen voor de opbouw van b.v. een spanningsreferentie en dan b.v. EMC problemen negeren.
Ik kan je verzekeren dat dan veel van je investeringen (tijd en geld) voor niets zijn geweest.

Het gaat om het totaal plaatje, dus ja ik voorzie regelmatig een laagje Conformal Coating over componenten waar ik vind dat dit nodig is.
Ik soldeer snel aan gevoelige componenten, ik voer warmte af als het mogelijk is bij het solderen van componenten.
Monteer weerstanden een stukje boven de print zodat prinbuigingen minder invloed op deze precisie weerstanden heeft, enz, enz.

Er zit echt veel denkwerk in de meeste schakelingen die ik hier laat zien, en ook veel meetwerk om te controleren om dat ik heb uitgedacht ook klopt.
Alleen maar tegen jouw zeggen, koop dat merk condensatoren en je zit altijd goed is onzin.
Je hebt veel materiaal kennis nodig als je precisie schakelingen ontwerpt en als je dat uiteindelijk heb vergaart dan kan je hele leuke schakelingen bouwen die vaak beter zijn dat apparaten van fabrikanten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Bram,

Net mijn bestelling bij Mouser binnen. Dat heeft wel een lange tijd geduurd. Meer dan een week.

Ik heb ook een aantal Pomona binding posts gekocht (3770-2 en 3770-0).
Dezen zien er anders uit dan op jouw foto's. Ze hebben gewone nikkel gekleurde moeren erbij gedaan. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Vraagje? waar haal jij jouw binding posts vandaan?

Groet,

Purple

blackdog

Golden Member

Hi Purple,

Dat was Mouser of Digi-Key

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zelfde merk? artikel nummer?
Ik vraag dat omdat op jouw foto's de moeren uit goud gekleurd metaal is gemaakt.

Ik heb koper/telluur gecoat met goud besteld. Ik vond het vreemd dat de moeren uit gewoon vernikkeld brons is en de gekartelde plaatjes uit staal.

haasje93

Golden Member

Hoi Purple,

Als je het hebt over de binding posts die je op deze referentie ziet kan het kloppen dat ze niet overeenkomen met de pomona's. Want volgens mij zijn de varianten die Blackdog gebruikt heeft van Hirschmann.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?