Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

Ha blackdog,

Netjes zo'n kamertje met doorvoer condensatoren.
In sommige technieken is dit onmisbaar RF bijvoorbeeld daar is EMC zo ingeburgerd ver voordat de term bestond ;)
Bedenk wel dat zo'n kamertje alleen zin heeft als ie dicht is en het koper aan beide kanten solderen.
Er is namelijk een groot verschil tussen het plaatsen van een geaard schotje of zomaar een schotje :o
Maar ook hier goed verzorgt dus duidelijk laten zien wat de bedoeling is want als je niet met RF heb gefröbeld is dat niet vanzelf sprekend.

Als ik een stukje koper van het epoxy wil verwijderen snij het in.
In jou situatie recht strookje over de lengte insnijden even verwarmen en je trekt over de gehele lengte het koper er af ziet er netjes uit maar vertinnen is denk ik voldoende.
De tocht daar hebben we het al eens eerder overgehad daarom probeer ik dat soort relatief oude IC te vermijden.
De AD588A daar heb ik er een paar van gevonden zijn ceramisch goud maar 14pin dus vlak boven de print en niet op paaltjes waar de wind doorheen kan gaan :D

Met mijn vraag of je nog iets geprobeerd heb om de fijn regeling een of andere TC compensatie te geven was/is puur belangstelling.
Wacht met belangstelling de resultaten af.

Groet Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

AD588BQ

Ik heb deze twee nog liggen, misschien voor een later projectje.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-36.png

Tocht
De afscherming voor de "tocht" heeft volgens mij weinig met de oudheid van de gebruikte referenties te maken, maar alles met Mr Seebeck.

HF ontkoppeling
De zes aansluitingen die er op dit kastje zitten krijgen de doorvoer condnesatoren. (Hoofduitgang, 15.000V uitgang en de LM35 uitgang)

Temp compensatie AD584KH
Henk, daar doe ik niets aan, ik trim het IC op het 10V bereik en dat is alles, ik probeer het trimbereik zo klein mogelijk te houden.
Bij het prinje dat ik liet zien voor ik het had ingepakt, was de loperspanning op de trimpot 4,28V en die waarde gaat dan met de 10Meg naar de trim aansluiting.
Dat houd in dat ik ook twee 15PPM weerstanden kan nemen en daar een trimpot met een veel legere waarde tussen kan hangen.
Dit maakt het trimmen makkelijker en het effect om de tempdrift daar de potmeter veel kleiner.
Ik begrijp natuurlijk waar je naar toe wilt, maar dit kost allemaal te veel tijd, ik had al eerder aangegeven dat ik hier geen fluke referentie aan het maken ben.

Voor iedereen die intresse in dit soort technieken heeft, kijk bij het project van Andreas op EEVBlog:
http://www.eevblog.com/forum/metrology/ad587lw-10v-precision...-standard/

Wat ik ga doen is een tabel maken die onder op het kastje komt en waarop je ongeveer kan aflezen wat de waarde zou moeten zijn bij welke temperatuur.
Natuurlijk is dat niet precies, het is geen Fluke 732B referentie maar eentje waarmee je een redelijke induk kan krijgen tot 5,5 digits.
De 15V voeding staat nog steeds aan op de testbank, en nog steed op 15.0000V.
Hij is in de meer dan één week testen kort naar 14.9999V gesprongen en ook een keer een tijdje naar 15.0001V, ik kaag niet wat dit betreft gebouwd op een breeadboard en open in de lucht.
Goed genoeg voor deze toepassing.

De 3458A meet nu al weer een paar uur de ge-isoleerde AD584LH referentie en dat gaat goed, wat ik aa nvariatie zie is de 1/F ruis van dit IC.
Sluit ik de 3458A aan op mijn LAB referentie dan is de variatie bij zeg 200PLC een paar honderste PPM en bij de AD584LH is dit piek 0,5PPM.
Ik vind dus ook door het gedrag van dit IC dat extra compensatie niet echt zinnig is,
maar er zijn weinig IC'S die zoals de AD584 die je kan omschakelen vandaar dat ik toch wat moeite doe hem in een leuk kastje te bouwen, maar daar stopt het bij.

Toch stabieler nodig, compenseer dan een AD587 of duuw een goede referentie in een oventje op 40 a 42C° wat verder buiten dit topic valt.

Groet,
Bram
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
flash2b

Golden Member

Hier is ook nog veel info te lezen over de AD584 referenties uit china: https://www.markhennessy.co.uk/ad584_references/
Op 18 november 2015 18:52:29 schreef henkel:
Gisteren ook zo'n chinees ontvangen per post.
Deze had de calibratie bij 26 Celsius en met een HP3458a volgens 't stickertje.
Is wel een beetje warm, normaal is het bij mij 20 C.
Gisteren meteen geprobeerd en doorgeladen, alle bereiken binnen +-5 counts van m'n Keithley 2015, tijdens 't laden.

Vanmiddag het doosje 2 uurtjes aan op de bovenkant van de 2015, zonder lader, en ja hoor 25.5 graad.
Alle spanningen nu binnen +-1 count van de 2015, calibratie juni 2011.

Voor wat de metingen waard zijn, bijna te mooi om waar te zijn, maar ik ben iig wel tevreden, prijs was USD 16,= .

Bijna 3 jaar later:

alles binnen +-1 count, ook de referentie
blackdog

Golden Member

Hi henkel,

Dat is dan 8 tot 10 PPM verschil bij 2,5V. :-)

Groet,
Bram
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Op 8 augustus 2018 15:02:18 schreef blackdog:
Hi henkel,

Dat is dan 8 tot 10 PPM verschil bij 2,5V. :-)

Groet,
Bram

Hi Bram
Klopt helemaal, is trouwens ook 10 ppm bij 10 Volt.
Mijn DVMs zijn dan circa +- 2 ppm.
Groeten
Henk,