Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

fred101

Golden Member

Bestonden er in de jaren dat de Philips dozen gemaakt werden, al breadboards ?
Ik denk dat tegenwoordig de arduino met breadboard en internet(voor uitgewerkte projecten en instructables, een beetje de zelfde functie heeft als vroeger de Philips dozen. Namelijk mensen interesseren voor electronica. Tenslotte zit tegenwoordig in bijna elk ding met een stekker of batterij wel een uP. Daarmee kun je nu wat meer moderne dingen maken. De jeugd is niet meer geïnteresseerd in middengolf radios of een LDR + tor als schemerschakelaar. Een breadboard is daarnaast goedkoop, compact en makkelijk. En veel minder werk dan al die veertjes en als je een tor molt bestel je er 100 voor bijna niks. Ik heb ooit het moderne equivalent gemaakt. Een plank met daarop een breadboard en een achter-paneel met potmeters, voltmeter, banaanbussen etc.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 13 februari 2021 10:53:32 schreef fred101:
Bestonden er in de jaren dat de Philips dozen gemaakt werden, al breadboards ?

Die waren er nog niet. Gaatjesprint ook amper. Montaflex en Veroboard kwam langzaam op in de overgang van buis naar germaniumtransistor. Voor LF buizenamps zag je wel dit soort boards, dat zag er wat netter uit dan point to point bedrading. Is trouwens nog steeds te koop.

Namelijk mensen interesseren voor electronica.

Dat zie je ook bij Tweakers, er loopt nu een bouwproject met het pong IC de AY-3-8500 van GE.
https://tweakers.net/reviews/6820/2/bouw-een-pong-console-terug-naar-d… Heb het ding op gaatjesprint gebouwd toen die net uit was, met twee schuifpotmeters ipv ronde...
Die EE dozen zijn voornamelijk nostalgie voor een oudere generatie. Wil je een jongere daarvoor interesseren en achter de spelcomputer wegslepen dan moet je heel jong beginnen.

Thevel

Golden Member

Op 13 februari 2021 10:53:32 schreef fred101:
Bestonden er in de jaren dat de Philips dozen gemaakt werden, al breadboards ?

De eerste EE dozen kwamen 1e helft jaren 60 op de markt, breadboards waren in de 1e helft van de jaren 70 al te koop maar waren erg duur.

Hallo,

Het is gelukt om het ontwerp van de AM-superhet met een extra IF-filter (3 rode spoelen nu, zie mijn eerdere item hierover, maar nu ook met de oorspronkelijke witte oscillatorspoel ipv. een apart smoorspoeltje) nu netjes op het Philips EE bord te krijgen, geen extern bordje meer nodig:

In PDF-formaat voor gebruik als plattegrond (afdrukken in Adobe Acrobat als poster):

superhetsa612a_zn414_lm3900_extraIF1_layout_WhiteCoil.pdf

Het bijbehorende schema:

Komende week maar eens met de opbouw beginnen!

PS1: De extra IF-trap is op dit moment nog op een verhoogd bordje toegepast, dat ziet er dan zo uit. De nieuwe opzet van de layout maakt dit bordje overbodig:

PS2: Voor wie geen drie rode spoelen heeft (de EE2005/1005 heeft er twee, vandaar), onderstaand ontwerp is vrijwel net zo gevoelig, alleen iets minder selectief:

superhetsa612a_zn414_lm3900_layout_WhiteCoil_AM.pdf

Groet,
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics

[Bericht gewijzigd door kranenborg op zondag 7 maart 2021 13:18:04 (11%)

bprosman

Golden Member

Op 13 februari 2021 14:43:25 schreef RAAF12:
[...]

Die waren er nog niet. Gaatjesprint ook amper. Montaflex en Veroboard kwam langzaam op in de overgang van buis naar germaniumtransistor. Voor LF buizenamps zag je wel dit soort boards, dat zag er wat netter uit dan point to point bedrading. Is trouwens nog steeds te koop.
[bijlage]
[...]
Dat zie je ook bij Tweakers, er loopt nu een bouwproject met het pong IC de AY-3-8500 van GE.
https://tweakers.net/reviews/6820/2/bouw-een-pong-console-terug-naar-d… Heb het ding op gaatjesprint gebouwd doen die net uit was, met twee schuifpotmeters ipv ronde...
Die EE dozen zijn voornamelijk nostalgie voor een oudere generatie. Wil je een jongere daarvoor interesseren en achter de spelcomputer wegslepen dan moet je heel jong beginnen.

Leuk artikel op Tweakers, ik heb nog een paar van die AY-3-8500's. Elektuur heeft ook een ontwerpje gemaakt. Mijn eerste "Kit" van bij de Boer in Eindhoven.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De voornoemde AM-ontvanger met drie IF-stappen/spoelen staat nu op de plaat en werkt bijzonder goed, kan deze ontvanger zeker voor nabouw aanbevelen:

/Jurjen

Er blijkt ook nog steeds aktiviteit op de langegolf te zijn, op te pikken met een eenvoudige rechtuit-ontvanger, zoals bijvoorbeeld met onderstaande radio gebaseerd op Philips-EE schakeling 5.05 (maar dan wel 1. met FET-voortrap toegevoegd, 2. instelling basisvoorspanning van HF-trap met trimmer i.p.v. vaste weerstanden en 3. oorspronkelijke één-transistor audio-trap vervangen door een compacte TDA7052 versie):

Leuk om te zien dat ontvangst zonder externe antenne of aarde ook bij deze simpele LW-ontvanger gewoon mogelijk is .... .

Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics/electronics-philips-ee

De volgende vraag kreeg ik via mijn email. Misschien dat iemand deze nog kan beantwoorden ?

Hi Slaak,
I have a Philips EE20 but need replacement transistors, do you know of replacements for the AC126 and AF116?
cheers from New Zealand
Rick

Beste allemaal:
Ik bouwde ze helemaal uit mijn hoofd.
Nu kan ik het niet meer naar aanleiding van 3 infarcten in mijn hersens.
Zelfs heb ik op dit forum moeten vragen voor een compleet bedradingsschema van de knipperlicht installatie van mijn auto
TATA SIERRA.
Ja ja!! ouder worden komt met gebreken, jammer maar het is niet anders!

Groetjes
Bugac.

@sjakos: ik heb nog wel enkele AC126’s liggen die hij kan overnemen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb de afgelopen week mijn blog over de Philips EE geupdatet, in de hoop dat het een overzicht met behulpzame informatie voor actieve (maar ook niet-actoeve) Philips EE gebruikers geeft, op een thematische manier: https://www.kranenborg.org/electronics/electronics-philips-ee. Indien bepaalde thema's gecovered zouden moeten worden dan hoor ik dat graag.

MVG,
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics

Hierbij een voorbeeld van het gebruik van een aantal componenten die niet in de Philips EE doos voorkwamen, nl de SA612A oscillator/mixer, de TDA7052A BTL audio amplifier en de LP2950-50 LDO (5V), maar wel erg goed bruikbaar zijn en ik ook graag in mijn eigen ontwerpen toepas. Wat mij betreft waren deze in de opvolger van de serie opgenomen ;) . De getoonde schakeling is een ultrasoon-ontvanger / vleermuisdetector geinspireerd op een ontwerp van Bertrik Sikken http://bertrik.sikken.nl/bat/ne612het.htm. Met een aantal uitbreidingen/veranderingen erbij, waaronder een FET-buffer aan de ingang, blijkt deze ontvanger veel gevoeliger dan de Philips EE2016 variant (die in deze thread eerder al besproken is).

Het schema:
(let op: naast genoemde IC's zijn ook L1, R24 en R25 niet standaard aanwezig in een van de Philips EE dozen)

De voorkant:

De componentenlayout in detail:

Vleermuizen lijken nu niet erg actef, maar komend voorjaar ben ik benieuwd gezien de al behoorlijke resultaten met de EE2016-variant ...
(Voordeel van de EE1003 implementatie: je kan hem bij gebruik buiten gewoon aan de beugels vasthouden ... . Ik zie meer en meer enige voordelen van het EE1000 systeem t.o.v. de EE2000 serie wat betreft de mechanische implementatie - vanuit elektronica-perspectief zijn ze in wezen gelijkwaardig).

Groet!
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics/electronics-philips-ee

Hoi,

Recent ben ik wat gaan prutsen met mijn oude EE2003. Omdat ik de Kortegolfontvanger niet aan de praat kreeg, ben ik gaan zoeken op internet en kwam deze pagina tegen. Ik las dat de topic-starter hiermee ook problemen had ondervonden. Het betreft deze schakeling:

http://ee.old.no/2000/constructions/5.03.pdf

Omdat mijn broer vroeger ook een EE2003-doos had (waarschijnlijk een iets nieuwere versie), ben ik de schakelingen uit de beide boeken eens gaan vergelijken. En ja hoor, er zat een (essentieel) verschil in:
De polyester condensator van 0,1 micro-F die gekoppeld zit aan de rode BF194 transistor, lijkt een fout te zijn. Deze is in het andere boek vervangen door een elektrolytische condensator van 100 micro-F. (met de plus naar de basis van de rode transistor).

Deze aanpassing zorgde er bij mij voor dat de schakeling nu wel werkt.

Het was mij nog nooit opgevallen Joezerneem, maar inderdaad in de handleiding van de EE3003 (opvolger van de EE2003) is deze condensator van 100nF vervangen voor een van 100uF. Ik herinner mij dat ik deze ook wel eens gebouwd heb in het verleden en nogal stond te oscilleren. Dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn geweest.

Inderdaad Sjakos, bij mij oscilleert het dan ook (steeds langzamer naarmate de knop van de potentiometer naar rechts gedraaid wordt), maar verder niets.
Het lijkt inderdaad een foutje waarbij nF i.p.v. uF gebruikt werd.

Op 29 november 2021 21:29:31 schreef joezerneem:
Hoi,

Recent ben ik wat gaan prutsen met mijn oude EE2003. ...

Deze aanpassing zorgde er bij mij voor dat de schakeling nu wel werkt.

Dag Joezerneem,
Ik kan dan aanbevelen als vervolgstap de kleine uitbreiding met regeneratie-controle te implementeren (zie mijn bijdrage van 14 juli 2020 in deze thread), ben benieuwd hoe dat bij jou uitpakt ...

Groet,
Jurjen
https://www.kranenborg.org/electronics/electronics-philips-ee

Dag Jurjen,

Ziet er leuk uit, ik was het schema trouwens al tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Alleen die "IC-gelb" zegt me niets (ik heb helaas heel weinig electronica achtergrond). Is dit iets dat ik kan opvangen met standaard elektronica-componenten uit de EE-2003 dozen (ik heb er twee en nog de EE2041, althans voor zover de onderdelen nog compleet en functioneel zijn) of dient dit onderdeel speciaal aangeschaft te worden?

Ook de elektrolytische condensator van 680 uF mis ik (staat trouwens wel vermeld in het boek dat bij de EE2003 zat, maar was bij beide dozen die ik bezit niet meegeleverd).

Groetjes!

Dat IC staat er toch bij. Het is een LM3900. Of te wel vier opampjes in een huisje.

Datasheet: https://pdf1.alldatasheet.fr/datasheet-pdf/view/126353/MOTOROLA/LM3900…

Is dit iets dat ik kan opvangen met standaard elektronica-componenten uit de EE-2003 dozen

Theoretisch zou dit wel kunnen. Practisch wordt dat een beetje lastig. Zoals je in de datasheet ziet bevat elke opamp 5 transistoren. Totaal worden dat er dan dus twintig voor dat IC. En waarschijnlijk zijn het er ook nog eens meer dan die twintig. Vaak zitten er ook nog wat extra hulpschakelingen in zo'n opamp. Ik geloof dat die electronica dozen totaal maar een stuk of vijf of zes transistoren bevatten. Dus gaat dat gewoon niet op. Je zou die LM3900 wel kunnen vervangen door een beter verkrijgbare modernere opamp. Maar het blijft iets dat je extra bij die doos zult moeten aanschaffen.

Er zijn wel mensen die opamps discreet nabouwen. Het kan dus gewoon wel. Maar niet met de standaard onderdelen waarmee de ee-doos is uitgerust.

Dank je, Ex-fietser.

Mijn elektronica kennis is zoals gezegd heel beperkt (en dat beetje wat ik ooit geleerd heb, is grotendeels weggezakt). Ik had al geen weet van wat een IC precies is. Je uitleg daarover (en over opamps) verduidelijkt echter veel, waarvoor dank.

Voorlopig beperk ik me maar even tot wat er standaard in de EE-dozen zit, want daar valt voor mij nog een hoop te leren.
Eigenlijk wilde ik in eerste instantie alleen testen wat er nog allemaal wel en niet werkt, als mogelijke bezigheid voor de kinderen die hier wel eens over de vloer komen. Maar ja, het is wel een erg leuke en interessante hobby, dus ik ga het maar eerst heel uitgebreid testen en doorlezen :-).

Joezerneem,

IC-gelb staat inderdaad voor de in de EE2001-serie bijgeleverde LM3900. De EE2001 was een uitbreiding van de EE2000 serie met modernere componenten zoals dus het IC, een FET, capaciteitsdiode, LEDs etc. Er is zeer veel informatie te krijgen over de verschillende series, bijvoorbeeld via onderstaande links:

Bouwdozen zijn nog via de volgende links op Marktplaats en Ebay.de te verkrijgen (waarbij men natuurlijk wel op de prijs/kwaliteitverhouding moet letten).

Veel plezier en succes!
Jurjen

Super, bedankt iedereen voor alle informatie, links en heldere toelichtingen!

Alvast als opstart voor een kerstvakantie-projectje: stickers voor de Philips-EE plaatjes (transistorplaatjes, IC's), voor zowel bestaande transistoren (waarvan de opdruk van het plaatje sterk versleten is geraakt door de tand des tijds) als nieuwe layouts (bijv. bij gebruik van andere/nieuwere componenten dan aanwezig in de originele Philips EE reeks). Ik ben alvast begonnen met een aantal componenten die ik regelatig gebruik, zoals een LDO, de DS18B20 digitale temperatuursensor en de MK484/ZN414 AM-radiochip. Daarnaast ook twee plaatjes met connectortjes waarin een willekeurig drie-benig componentje gestoken kan worden ...:

Ik voeg de komende weken nog meer ontwerpen en tips voor afdrukken en stickermaterialen toe, daarna zal ik de PowerPoint-file op mijn website publiceren zodat de stickers naar believen gebruikt/aangepast kunnen worden.

De stickers kunnen met een goede standaardprinter afgedrukt worden op een stickervel, en daarna uitgeknipt.

Groet!
Jurjen

Leuk Jurjen, die stickers. Maar hoe maak je de pcb'tjes? Ets je dat zelf?

Als je dat bij jlcpcb laat doen kun je verschillende kleuren kiezen Ik dacht rood, wit, blauw, en groen. Ik zie dat je dan voor de andere kleuren zoals paars dan wel weer een sticker zult moeten gebruiken. het is maar een idee. De kosten voor zoiets bij JLCpcb vallen enorm mee. En in twee weken heb je je pcb'tjes in huis.

Voor die insteek voetjes zou je die gedraaide printpennen die jij er nu op hebt zitten kunnen slopen en die pennen direct in het pcb'tje solderen. Mechanisch wordt alles dan wat sterker. Tektronix heeft al zijn transistoren op deze manier in zijn wat oudere scoops gemonteerd. Geeft pas problemen als de scoops zo'n 40 of vijftig jaar oud zijn.

Hoi!

De PCB's zijn bestaande EE-plaatjes die ik uit mijn oude dozen had of via eBay verkregen. Maar dank voor de info over de pcb's en de pinnen, het is altijd goed om alternatieven te hebben.

Groet!
Jurjen

Ik ben bezig om een lange golf ontvanger te bouwen en daarmee wil ik de DDH47 zender ontvangen (147kHz) van de deutsche wetterdienst. Deze zenden uit in SSB en er is een decoder voor nodig om de signalen te decoderen. Deze zender is goed te ontvangen en dus nu de uitdaging om dit te doen met de EE-dozen. Daarbij ontkom ik er eigenlijk niet aan om gebruik te maken van externe componenten. De ontvanger van Kranenborg met de NE602 en ZN414/MK484/TA7642 gebruik ik als voorbeeld. Vooral de ZN414 is een heel leuk ontvangertje en werkt super. Die wil ik graag inzetten. Nu wil ik eigenlijk geen 'vreemde' componenten toevoegen aan de EE-dozen, dus ik heb bedacht om zo'n klein experimenteer bordje te gebruiken en deze te plaatsen. Dan kan ik naar hartenlust andere IC's en componenten daarop gebruiken.