Smeg oven relais defect; hoe doorverbinden

Mijn probleem lijkt vaker voor te komen, een vrijstaande smeg oven waarbij iets mis gaat in de klok/timer. Bij toeval ontdekten wij ooit dat de oven volledig functioneert als je op de tijdklok 2 knopjes gelijktijdig indrukt en dan de timer omhoog zet, na afloop de timer weer omlaag tot de bel klinkt en dan de bel uitdrukken. Erg omslachtig maar zo gebruiken we 'm al jaren.

Ik gebruik de oven niet veel en weet nooit welke knopjes ik nou moet intoetsen, irritant gedoe dus. Nou staat ons huis te koop en bedacht ik dat ik hier nu zeker van af wil, zo'n "gebruiksaanwijzing" wil je niet doorgeven aan de volgende bewoner.
Goed kans dat onze opvolgers de keuken geheel vervangen dus nu het klokje nog vervangen (best een duur ding) vind ik zonde. Reden om te zoeken op het buiten werking zetten van het klokje.

Het is me duidelijk geworden dat de oven zonder het klokje niet zal werken maar dat er wel een mogelijkheid is om draden door te verbinden en de oven werkend te krijgen zonder de timer functie die we toch niet gebruiken.

Ik heb het klokje gedemonteerd en trof een doorgebrand relais (zie foto, dat is toch het relais?).

Het lijkt er op dat mijn situatie vergelijkbaar met is met een eerder bericht, dit bericht

Helaas bij mij niet alleen een grijze en een rode draad maar aan de grijze draad ook nog een witte draad.

Als ik de stekkertjes (fastons begrijp ik?) met elkaar verbind (2e foto) lijkt de oven inderdaad normaal te werken (opwarmen niet getest) maar blijft het licht constant branden. Niet ideaal ...

Ik durf de draden niet zondermeer door te knippen en weet ook niet of dat de oplossing is. Alles terugbrengen in de situatie zoals ik het aantrof spreekt me ook niet zo aan, een doorgebrand relais "gebruiken" lijkt me niet zo veilig?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

EricP

mét CE

Afgezien van dat dat er niet zo fris uit ziet...
Is het natuurlijk raar dat het relais het wel zou doen als je 2 knopjes indrukt en niet als je dat niet doet. Dat verschijnsel, dat zal nog wel. Maar dat ligt dan uiteraard niet aan een relais...

Op 19 maart 2021 14:57:10 schreef EricP:
Afgezien van dat dat er niet zo fris uit ziet...
Is het natuurlijk raar dat het relais het wel zou doen als je 2 knopjes indrukt en niet als je dat niet doet. Dat verschijnsel, dat zal nog wel. Maar dat ligt dan uiteraard niet aan een relais...

Fijn dat je meedenkt Eric!

Ja daar heb je gelijk in, het lijkt er op dat ik door de combinatie van knopjes een functie activeer waarmee de oven inschakelt en na een ingestelde tijd automatisch uitschakelt. Kan het zijn dat dat buiten het relais om gaat?

EricP

mét CE

Ach, zeg nooit nooit. Er zijn wel meer rare fratsen uitgehaald omdat het 10 cent scheelde. Maar voor de hand liggend is het in elk geval mi. niet.

Ik zou gezien de onhandige toestand en het niet gebruik vd klok, gewoon de draden vd relais overbruggen. Best met nieuwe klemmen en een doorverbinder (vele soorten. In bijlage 1 vd mogelijkheden). Het lampje dat blijft branden lijkt me niet normaal. Eerst dit uitzoeken voor je de overbrugging doet. Indien het niet anders gaat is er nog altijd de mogelijkheid om de klok te renoveren.

De lamp: staat de keuzeschakelaar uit?
Het lijkt alsof je nog nooit de handleiding grondig doorspit hebt.
Over de oven zelf is er bijzonder weinig info. Heb je een foto vh typeplaatje?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 maart 2021 14:33:21 schreef Wendela:
... Nou staat ons huis te koop en bedacht ik dat ik hier nu zeker van af wil, zo'n "gebruiksaanwijzing" wil je niet doorgeven aan de volgende bewoner.
Goed kans dat onze opvolgers de keuken geheel vervangen dus nu het klokje nog vervangen (best een duur ding) vind ik zonde. Reden om te zoeken op het buiten werking zetten van het klokje..

Je zegt gewoon tegen de koper: "Klokje is stuk, je krijgt mijn huis voor drie tientjes minder".

Wij hadden gister vanaf 17:00 geen stroom meer dus ik reageer wat laat:

Op 19 maart 2021 21:58:28 schreef EricN:
Ik zou gezien de onhandige toestand en het niet gebruik vd klok, gewoon de draden vd relais overbruggen. Best met nieuwe klemmen en een doorverbinder (vele soorten. In bijlage 1 vd mogelijkheden). Het lampje dat blijft branden lijkt me niet normaal. Eerst dit uitzoeken voor je de overbrugging doet. Indien het niet anders gaat is er nog altijd de mogelijkheid om de klok te renoveren.

De lamp: staat de keuzeschakelaar uit?
Het lijkt alsof je nog nooit de handleiding grondig doorspit hebt.
Over de oven zelf is er bijzonder weinig info. Heb je een foto vh typeplaatje?

Ja, dat was n.a.v. een ander bericht hier mijn plan alleen stuitte ik op een extra draad, in 1 faston zit er naast de grijze ook een witte draad. Als ik de fastons verbind -het relais dus overbrug- werkt alles maar blijft het licht aan. Ik hoopte dus dat iemand dat zou herkennen. Mogelijk is dat de witte draad maar lijkt mij niet logisch dat die over het relais zou gaan?

Ik kook nauwelijks maar doe wel het onderhoud hier in huis dus ik ken de oven en las de handleiding tig keer. Ik bewaar handleidingen digitaal, model is smeg c9gmxnl1
Electrisch schema heb ik niet, mijn vader hielp me met elektra maar die is een aantal jaar geleden overleden.

[Bericht gewijzigd door Wendela op zaterdag 20 maart 2021 09:42:53 (14%)

Het is niet normaal dat de lamp brand als de keuzeschakelaar uit staat. Als ik straks tijd heb kijk ik het even in.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 maart 2021 10:01:40 schreef EricN:
Het is niet normaal dat de lamp brand als de keuzeschakelaar uit staat. Als ik straks tijd heb kijk ik het even in.

Dank!
Daar heb je volkomen gelijk in! Het is overigens ook niet normaal om de oven te blijven gebruiken omdat dit met een toevallige combinatie met knopjes kan, ik had er alerter op moeten zijn dat mijn man en dochters dat deden, schrok best van het doorgebrande relais!

Ik startte met resetten zoals beschreven in forums en vond ook daarbij wel een oplossing die werkte maar met het zelfde resultaat, het lampje gaat niet uit.
Omdat het in andere standen wel uitgaat heb ik uigesloten dat het in het deurcontact zit, lijkt me dat het dan altijd zou branden of uit zijn?

Ga je nu een timer systeem uitschakelen en een print met brandsporen achterlaten aan nietswetende bewoners? Ik zou het er gewoon eerlijk bijzeggen. Dat timer relais zit er niet voor niets. Overbruggen lijkt me link, als het apparaat daarna door 'vreemden' gebruikt word.

Op 20 maart 2021 13:18:20 schreef maus0611:
Ga je nu een timer systeem uitschakelen en een print met brandsporen achterlaten aan nietswetende bewoners? Ik zou het er gewoon eerlijk bijzeggen. Dat timer relais zit er niet voor niets. Overbruggen lijkt me link, als het apparaat daarna door 'vreemden' gebruikt word.

Die timer wil ik eigenlijk al buiten werking hebben sinds we de oven hebben en wordt vaker gedaan. Bovendien werkt hij nu al jaren op deze manier ook buiten de timer om. Sowieso niet onveilig, zit over een aardlek en die doet het fantastisch.

Kun je nog eens voor de zekerheid bevestigen: Dus als je de 2 grijze en de rode met elkaar verbind EN (!!!) de schakelaar voor de functiekeuze in de 12 uur positie schakelt gaat de lamp branden?

De lamp is dan onder geen voorwaarde uit te krijgen?

Hoe zeker ben je van de deurschakelaar en hoe heb je dat nagekeken?
Volgens mij heb je ergens in je denkwijze een steek laten vallen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 maart 2021 17:57:25 schreef EricN:
Kun je nog eens voor de zekerheid bevestigen: Dus als je de 2 grijze en de rode met elkaar verbind EN (!!!) de schakelaar voor de functiekeuze in de 12 uur positie schakelt gaat de lamp branden?

De lamp is dan onder geen voorwaarde uit te krijgen?

Hoe zeker ben je van de deurschakelaar en hoe heb je dat nagekeken?
Volgens mij heb je ergens in je denkwijze een steek laten vallen.

Het lijken 2 grijze draden maar zijn een witte en een grijze die in 1 faston zitten maar verder klopt wat je samenvat, als ik die verbind met de rode draad (het relais overbrug) werkt alles maar blijft in alle standen de lamp branden dus ook als de draaiknop op uit/0/12 uur staat

Op 20 maart 2021 14:05:01 schreef Wendela:
[...]

Die timer wil ik eigenlijk al buiten werking hebben sinds we de oven hebben en wordt vaker gedaan. Bovendien werkt hij nu al jaren op deze manier ook buiten de timer om. Sowieso niet onveilig, zit over een aardlek en die doet het fantastisch.

Die aardlek is heel ergens anders voor.

Heb je visueel de deurschakelaar nagekeken en ook nagemeten met een ohmmeter? Ik heb nog nooit een oven tegen gekomen, zelfs van smeg niet, waarbij de lamp bleef branden als de klok overbrugd was. Spijtig genoeg vind ik het schema van je oven niet maar dat is ook niet nodig. Check de deurschakelaar als die er is (zowel links als rechts) of volg de draden vd lamp.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op de keuze schakelaar zit ook vaak een lamp stand, is daar niet met bedrading gerommeld??

Op 21 maart 2021 08:16:34 schreef EricN:
Heb je visueel de deurschakelaar nagekeken en ook nagemeten met een ohmmeter? Ik heb nog nooit een oven tegen gekomen, zelfs van smeg niet, waarbij de lamp bleef branden als de klok overbrugd was. Spijtig genoeg vind ik het schema van je oven niet maar dat is ook niet nodig. Check de deurschakelaar als die er is (zowel links als rechts) of volg de draden vd lamp.

Ik ga er morgen eens naar op zoek! Dinsdag weer een bezichtiging maar qua tijd moet het wel lukken dus als het goed is meld ik me morgen weer!

Op 21 maart 2021 18:49:39 schreef smd:
Op de keuze schakelaar zit ook vaak een lamp stand, is daar niet met bedrading gerommeld??

Nee, er is geen aparte keuze voor alleen licht en er is nog nooit iets gedaan aan de oven tot ik er een paar dagen geleden aan begon.

Op 20 maart 2021 17:57:25 schreef EricN:

Volgens mij heb je ergens in je denkwijze een steek laten vallen.

dat denk ik ook en dan met name de bediening van de klok
als op de klok de timer word geactiveerd werkt de oven , dus deur schakelaar en mogelijk defect relais kunnen we uitsluiten .
ook het blijven branden van de lamp bij door verbinden , die met het zelfde relais bediend word .
volgens handleiding moet eerst de huidige tijd ingesteld worden en dit moet gedaan worden naar elke stroom onderbreking , dit klopt , mijn oven werkt ook pas wanneer de tijd is ingesteld .
er moet een extra symbool in de klok weer gegeven worden voordat de oven gebruikt kan worden , word dit symbool ook weer gegeven ?
over het manueel gebruikt is de gebruiksaanwijzing een beetje vaag, maar het is gebruikelijk dat er eerst een toets op de klok moet worden ingedrukt om de oven te activeren en uit te schakelen

gezien er met andere knoppen geen keuze gemaakt kan worden buiten de klok om kunnen we aan nemen dat alles wat met de oven te maken heeft via de tijdklok loopt en alleen werkt als de klok goed is ingesteld

De deurschakelaar lijkt niets mis mee te zijn, werkte eerder ook normaal dus dat leek me ook sterk.

@klaasy: Het relais is doorgebrand, een defect relais lijkt mij dus zeker niet uit te schakelen. Het relais is duidelijk hetgeen dat problemen geeft aangezien de klok niet meer werkt zoals deze behoort te werken

Haha, ja ik weet dat de klok ingesteld moet zijn en je dat ook na een stroomstoring moet doen. Wat dan volgt klopt niet. Er blijft altijd iets knipperen (A of opwarmen) dat niet hoort te knipperen.

Ik ga verder met het uitzoeken waar de witte draad vandaan komt die samen met de grijze naar het faston gaat dat aan het relais vast zit.

Ter toelichting, wij konden de oven alleen als volgt gebruiken:

aan zetten:
tegelijk de combinatie "duur + einde kooktijd" knoppen indrukken. Daarna met knoppen de temperatuur en functie selecteren.

uitschakelen:
tegelijk op de combinatie duur kooktijd en dan 1 keer op + en vervolgens op - te drukken. Daarna gaat het alarm en kun je dat uitzetten met de knop kookwekker. De oven is dan uit maar de A blijft altijd knipperend in beeld.

Als ik conform handleiding de 2e en 3e knop (duur + einde kooktijd) indruk gaat de A uit maar blijft het licht branden. In de display staat dan het teken "duur opwarmtijd" aan en gaan de seconden lopen.

Stroomonderbreking helpt ook niet. Daarna knippert wel de tijd maar ook de A. Als ik vervolgens de tijd in stel gaat de oven aan en kan ik deze alleen uit krijgen zoals hier boven omschreven en met het zelfde effect, een knipperende A.

Op 22 maart 2021 11:22:25 schreef Wendela:
De deurschakelaar lijkt niets mis mee te zijn, werkte eerder ook normaal dus dat leek me ook sterk.

@klaasy: Het relais is doorgebrand, een defect relais lijkt mij dus zeker niet uit te schakelen. Het relais is duidelijk hetgeen dat problemen geeft aangezien de klok niet meer werkt zoals deze behoort te werken

Haha, ja ik weet dat de klok ingesteld moet zijn en je dat ook na een stroomstoring moet doen. Wat dan volgt klopt niet. Er blijft altijd iets knipperen (A of opwarmen) dat niet hoort te knipperen.

Ik ga verder met het uitzoeken waar de witte draad vandaan komt die samen met de grijze naar het faston gaat dat aan het relais vast zit.

indien je de oven wel werkend krijgt door een aantal toesen op de klok in te drukken , is het relais ondanks dat deze aan de buitenzijde goed warm is geweest nog goed , anders zou de oven het in het geheel niet doen wat je ook indrukt op de klok .
de A geeft aan dat de oven in half automaat of vol automaat staat ( opwarmen en uitschakelen op de geprogrammeerde tijd ) echter lijkt een knipperende A op een incorrecte of niet complete instelling of bediening.
even gegoogelt , en ben het volgende tegen gekomen , een knippernde A betekend dat automatisch koken is ingeschakeld , door op 2 toetsen tegelijk te drukken is deze uit te schakelen nog niet duidelijk welke 2

knop 2 en 3 gelijktijdig indrukken zou het automatisch koken moeten uitschakelen , en zou de oven weer bruikbaar moeten maken
volgens handleiding zou je ook de duur opwarmtijd en eind tijd op 0000 moeten zetten

Op 22 maart 2021 11:40:40 schreef klaasy:
[...]
indien je de oven wel werkend krijgt door een aantal toesen op de klok in te drukken , is het relais ondanks dat deze aan de buitenzijde goed warm is geweest nog goed , anders zou de oven het in het geheel niet doen wat je ook indrukt op de klok .
de A geeft aan dat de oven in half automaat of vol automaat staat ( opwarmen en uitschakelen op de geprogrammeerde tijd ) echter lijkt een knipperende A op een incorrecte of niet complete instelling of bediening.
even gegoogelt , en ben het volgende tegen gekomen , een knippernde A betekend dat automatisch koken is ingeschakeld , door op 2 toetsen tegelijk te drukken is deze uit te schakelen nog niet duidelijk welke 2

De conclusie dat het relais dus niet stuk is kan ik niet volgen. Als het relais goed zou zijn zouden de functies werken zoals ze moeten werken. Kennelijk vonden wij bij toeval een combinatie van knoppen die (mogelijk in combinatie met een fout in het relais?) de functie automatisch uitschakelen activeert.
De conclusie lijkt mij ook niet juist als ik dit verhaal lees:
https://www.rolandow.com/2019/09/oven-werkt-niet-relais-stuk/

Het is uitgesloten dat het gaat om een incorrecte of niet complete instelling. Dit heb ik destijds samen met de hulpdienst van Smeg al uitgesloten + alle FAQ heb ik gevolgd maar geven bij onze oven steeds een ander resultaat dan deze zouden moeten doen.

Wat je ook doet, het werkt niet zoals het zou moeten werken, OF er blijft een A knipperen (daar leven we al jaren mee) OF het licht blijft branden.
Dat laatste is dus vergelijkbaar met de situatie na doorverbinden.

Al met al lijkt het mij duidelijk dat het relais niet alleen doorgebrand is maar ook niet werkt.

Op 22 maart 2021 12:13:40 schreef Wendela:
[...]

De conclusie dat het relais dus niet stuk is kan ik niet volgen. Als het relais goed zou zijn zouden de functies werken zoals ze moeten werken. Kennelijk vonden wij bij toeval een combinatie van knoppen die (mogelijk in combinatie met een fout in het relais?) de functie automatisch uitschakelen activeert.
De conclusie lijkt mij ook niet juist als ik dit verhaal lees:
https://www.rolandow.com/2019/09/oven-werkt-niet-relais-stuk/

Het is uitgesloten dat het gaat om een incorrecte of niet complete instelling. Dit heb ik destijds samen met de hulpdienst van Smeg al uitgesloten + alle FAQ heb ik gevolgd maar geven bij onze oven steeds een ander resultaat dan deze zouden moeten doen.

Wat je ook doet, het werkt niet zoals het zou moeten werken, OF er blijft een A knipperen (daar leven we al jaren mee) OF het licht blijft branden.
Dat laatste is dus vergelijkbaar met de situatie na doorverbinden.

Al met al lijkt het mij duidelijk dat het relais niet alleen doorgebrand is maar ook niet werkt.

als het licht blijft branden kun je dan wel de oven inschakelen dat hij warm word ?
in dat geval zou een van de deurschakelaars defect zijn waardoor deze permanent ingeschakeld is ook als de deur gesloten is , wat ik zelf met een combie oven heb gehad dat de schakelaar niet goed werd bediend door dat het pannetje die de schakelaar zou moeten bedienen was afgebroken