Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Het vervolg van Deel 2

Exploderende adapters
Exorbitante verzendkosten
Extreem onvriendelijke verkopers
Extra douane kosten

Post het hier.

Speciaal voor maarten:

Uiteraard ook je
Koopjes
Kortingen
Kostenbeperkende oplossingen
Komkommertijd verhalen

maartenbakker

Golden Member

Oh joh, wat een eer, ik dacht dat ik alleen over de politieke opinie mbt China ging :9

Maar eh... Mijn laatste 3 Chinese bestellingen: 1 Uni-T FLIR kloon. Lekker vlot binnen en bevalt prima. 1 3-ogen microscoop. Door het gewicht vrij hoge verzendkosten (de voet die ik eigenlijk wilde kostte nog meer) - kennelijk gaan de kosten met het gewicht mee erg rap omhoog). Vrij lage DHL naheffing. Helaas slechte beeldkwaliteit, dus nog eens kijken wat ik eraan kan verbouwen. De 4k camera lijkt prima, het is echt een optisch probleem (onscherpte in de randen) en een mechanisch probleem (standaard is niet maakkelijk haaks te krijgen). De laatste bestelling laat wat langer op zich wachten. Bestaat uit diverse TV-afstandsbedieningen. Op zich een aanrader voor standaardtypes. Ze zien er 'origineler' uit dan de Westerse 1:1 vervangers. Hooguit dat je nog even zelf een elco'tje op de print moet solderen voor een beter gedrag bij halflege batterijen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eén stuks was gratis verzenden, twee stuks niet. En twee aanbieders hadden dezelfde prijs.

Dan krijg je bij twee stuks verzenden "aliexpress standard shipping".

Dat is tegenwoordig: "in 10 dagen heb je het in huis". Die 2-4 euro die je er voor betaald heb ik er tegenwoordig voor over.

De gratis shipping is een goedkopere methode en dan kan het zomaar een paar weken over luik->schiedam->jou doen.

Trackingnummer op de verpakking lijkt absoluut niet op trackingnummers in Aliexpress systeem. Dus hoe weet ik nu welke er binnen is?

Ik heb dit ook gehad. Mijn strategie: Degene die het juiste tracking nummer kan noemen, ZIJN pakje is het. Tot die tijd is geen van beide aangekomen. Krijgen ze alletwee een dispute aan hun broek als er 1 niet aankomt....

Ohja, soms staat er bij Aliexpress een nieuw nummer, soms kan je het vinden op 17track:

De grote vervoerder is tegenwoordig cainiao. https://global.cainiao.com/ Ook die heeft soms een: en voor het laatste stuk heet ie...

Dit is dus een voorbeeld van een pakje waar ik niet voor aliexpress standard shipping heb betaald en die ligt dus al meer dan drie weken (vrijwel?) stil (op luik->schiedam->delft) ...

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 2 mei 2021 10:24:14 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben erg verbaasd want ik heb 25-4 een aantal bestellingen gedaan op aliexpres. En 2 mei ligt het al in nl bij de douane _/-\o_
Nog niet gezien of hij al in de postbus ligt want daar kom ik donderdag of vrijdag pas. Dat is toch wel erg snel. Nu hopen dat hij niet lang in Nl blijft liggen. De vorige bestellingen voor belgie waren ook binnen week of 2 in luik maar van luik naar hier heeft het zeker een maand geduurd.
Zouden ze niet beter ook een afhaal loket openen daar? Scheelt een hoop gedoe met bpost. ;)

Weer een nieuwe:

Your parcel has been picked up.
LT731523xxxNL(New Tracking Number:LT736494xxxNL)

Maar de tracking geeft dus aan:

Accepted in consolidated warehouse

dus kennelijk kan dat consolidation ook gebeuren in China. Dat is hier niet gelukt, maar dan moeten ze wel een nieuw label genereren want het eerste tracking nr was van: china naar: china-consolidation-warehouse.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Benieuwd hoe China het vind als het Nederlandse fregat Zr.Ms. Evertsen ze gaat beschieten, moet volgende maand vertrekken lijkt het, misschien dat de leveringen wat trager worden.
https://marineschepen.nl/nieuws/Minister-Evertsen-Zwarte-Zee-en-Zuid-C…

Sine

Moderator

Juni was het sowieso afgelopen met goedkoop bestellen toch?

Nog ff snel de voorraad aanvullen voor die tijd ;)

Ali en ebay gaan gewoon de BTW heffen bij aanschaf. Ebay doet dat al voor MIJN klanten in sommige staten in de VS, dus die hebben daar ervaring mee.

Ik vind het nieuwe systeem gewoon fijn: Als ik voor 30 euro aan spullen nodig heb, dan kan ik het bestellen en dan loop ik het risico dat ik aan de grens 6.30 aan BTW moet betalen. (soit!) Maar die 17 euro aan "kosten om de aangifte te doen" /dat/ is vervelend.

Dan kan ik de helft bestellen en een paar dagen later de andere helft. Maar dat vergeet ik dan. (als je het te snel achter mekaar doet, komt het soms alsnog in 1 pakje).

Voor zeg deze ledlamp ga je dan niet $3.94 maar $4.77 betalen. Ben je nog onder EUR 4 klaar. ($4.77 is vandaag €3.97).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb gisteren een brief gekregen van bpost dat er vanaf 1juli BTW moet betaald worden. en dit OOK voor pakketten die voor 1juli werden besteld.
aangezien sommige pakketen 2maand en langer onderweg kunnen zien, ga ik er dus aan zitten let die BTW. ik weet nu niet hoe ze het gaan afhandelen.

als ze dat ook doet voor pakketten die meer dan 22€ zijn, dan is het idd afgelopen met bestellen.
want een pakket boven de 22€, komt er al 15€ administratiekost boven voor de inklaring. en daar betaal je de BTW dan nog eens op. de prijs verdubbelt dan al.
het wordt al vermeld, er komen BTW EN invoerkosten bij.

en 2regels lager staat er: afhankelijk welke webshop komen er ook invoerkosten bij

Kiest je leverancier ervoor om niets te doen, dan wordt het betalen van de invoer-btw aan de Europese ontvanger overgelaten. In dat geval krijgt de ontvanger een factuur van de postbezorger voor de invoer-btw, plus inklaringskosten en eventuele invoerrechten. Vooral bij producten met een lage waarde staan die extra kosten vaak niet in verhouding, en kan het gebeuren dat je als klant ineens meer dan het dubbele betaalt.

en dan het ergste

btw bij invoer: in de nieuwe situatie is dit 21% bovenop de waarde van het pakketje, ook als dat pakketje minder dan €22 euro waard is.

inklaringskosten: dit zijn de kosten die de vervoerder rekent voor het afhandelen van de inklaring (o.a. de douaneaangifte van de goederen, het voorschieten van de verschuldigde douanerechten, btw en andere heffingen, opslagkosten en de administratieve afhandeling). De kosten die de pakketdiensten rekenen voor de inklaring liggen vast en zijn onafhankelijk van de waarde van het pakket. PostNL rekent bijvoorbeeld €13 euro, terwijl UPS 2,5% van de waarde rekent (met een minimum van €10,50 euro).

een arduino van 2€ op aliexpres, komt er 21% BTW bij, dus 2.42€, en daar nog eens 13€ inklaringskost bovenop voor postNL...
ik vermoed dat er veel via andere EU landen zal komen. want die 13€ is echt absurd.
nu koop ik al vaak in spanje of italie op aliexpress.
iets van 40€, kost verzonden uit spanje dan 50-60€, en heb het op 2weken. aangezien het een pakket uit spanje is, heb je dus de inklaring niet in NL/BE.
ik hoop toch dat er een systeem komt dat aliexpress voor EU automatisch 21% extra aanrekent en dat er een stempel op het pakket komt dat BTW is afgedragen en er dus GEEN administratiekost van de post bijkomt in benelux

het is ook absurd hier. een pakket van BE naar NL sturen, ben je 15-20€ kwijt (vroeger met kiala was dat 4-8€). voor 45€ laat ik een volledige pallet van duitsland naar belgie komen.
laatst 4autobanden gekocht in duitsland, 20€ verzending partikulier naar partikulier

arduino opsturen van BE naar NL met de post

mijn golf diesel van 1988 verbruiktautosnelweg 3,4L/100km. aan 1,3€/liter kan ik met 17€ al 384km rijden. kan het beter zelf naar NL rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Bapaktus

Special Member

Ik had al een keer eerder geschreven over mijn ervaringen met China aankopen.

Ik had op 18 maart een vuurvaste onderplaat gekocht om daarop te solderen met bout of kleine gasvlam.
Het voordeel t.o.v. een tot nu toe gebruikt tegeltje is dat er gaatjes in zitten en dat je dan je onderdeel d.m.v. 1mm pennetjes kan vastzetten.
De eerste keer kreeg ik een in vele stukken gebroken plaat.
Het materiaal is ook erg breekbaar en de plaat was niet goed verpakt. :(
Meteen melding gemaakt bij de leverancier. Excuses en hij zou een nieuw exemplaar (laten) sturen. Echter nu goed verpakt.
Vorige week deze 2e plaat ontvangen. Oók gebroken. Was op dezelfde manier verpakt. :( :(
Meteen weer gereageerd naar de leverancier.
En de aankoop prijs terug geëist.
Als reactie een antwoord met excuses en dat het geld zou worden terug gestort.
Is inmiddels gebeurd. :)
Mijn aankoop was via Ebay en mijn betaling via Paypall Mastercard.
Ik ga de minst gebroken plaat proberen te lijmen zodat deze toch nog gedeeltelijk bruikbaar is.
ruud

Thevel

Golden Member

Had je niet per ongeluk een puzzel besteld. :)

ik hoop toch dat er een systeem komt dat aliexpress voor EU automatisch 21% extra aanrekent en dat er een stempel op het pakket komt dat BTW is afgedragen en er dus GEEN administratiekost van de post bijkomt in benelux

Voor NL geld dat de "platformen" (Ali, Ebay, BangGood enz) verantwoordelijk zijn voor de BTW afdracht. Je betaald dus al de BTW op het moment dat je de spullen op het platform koopt. Voor spullen met een waarde van meer dan 150€ gelden andere regels.

Het voorbeeld van het telefoonhoesje van 0,50€ waar vervolgens dan 13,50€ handelingskosten bovenop komen zal zo niet voorkomen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/e-commer…

Verkoopt u goederen van buiten de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen? Dan moet u die btw vanaf 1 juli 2021 aangeven in het EU-land waar de goederen heen gaan. Bijvoorbeeld als u producten uit China via uw webwinkel rechtstreeks levert aan particulieren in Duitsland. Dat kan ook op een vereenvoudigde manier. Centraal. Met de 'Invoerregeling' in het éénloketsysteem.

U mag de 'Invoerregeling' gebruiken als het om zogenoemde afstandsverkopen gaat. Dat betekent dat u aan deze voorwaarden moet voldoen:

  • U levert goederen van buiten de EU - aan een klant in een EU-land.
  • U levert rechtstreeks aan klanten die geen btw-aangifte doen. Dit zijn alle particulieren. Maar bijvoorbeeld ook ondernemers die geen btw-aangifte hoeven doen.
  • De Invoerregeling is er voor zendingen van maximaal € 150. Staan er kosten voor verzekering en verzending op de factuur? Dan tellen die niet mee. Een zending kan bestaan uit een pakket met verschillende goederen. Voor een zending gebruikt u 1 transportdocument, een airwaybill bijvoorbeeld.
  • U kunt deze regeling niet gebruiken voor 'accijnsgoederen', zoals bier, wijn en tabaksproducten.
  • U zorgt zelf voor de verzending van uw producten.

Met de Invoerregeling meldt u iedere maand de btw voor al deze leveringen. En betaalt die in 1 keer. Als u de Invoerregeling gebruikt, betaalt u geen btw bij de invoer.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 6 mei 2021 11:13:47 (55%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Gaat men dan ook BTW facturen verstrekken? De gemiddelde webshop doet dat wel...

bprosman

Golden Member

Ik ga de minst gebroken plaat proberen te lijmen zodat deze toch nog gedeeltelijk bruikbaar is.

Misschien met vuurvaste kit die ze ook voor open haarden gebruiken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 mei 2021 10:55:26 schreef bprosman:
[...]
Misschien met vuurvaste kit die ze ook voor open haarden gebruiken ?

De glasplaat van mijn oven was ooit losgekomen. Ik meen dat het zwarte goedje waarmee ik hem weer verlijmd heb, tot 600 graden geschikt was.
Je woont te ver weg, anders had je het mogen proberen (als ie nog niet uitgedroogd is en ik hem terug kan vinden).

Bapaktus

Special Member

Ik was van plan om deze brokstukken tegen elkaar aan te drukken , op een aluminium plaatje te lijmen en het geheel in een "lijstje te klemmen.
Ik heb nog alu. hoeklijn, dus een schilderijtje maken.
Gaat lukken. Ik laat het resultaat wel zien.
Iedereen bedankt voor de tips.
ruud

Shit, shit.
Ik was het helemaal vergeten en de tijd vliegt. Ik had al eerder willen bestellen maar door omstandigheden ben ik pas nu gaan bestellen bij aliexpress. Vandaag nog wat besteld maar dat komt hoogstwaarschijnlijk pas na 1 juli aan.
btw betalen vind ik prima maar inklaringskosten van 13 euro is teveel.
Maar ik lees tegenstrijdigen berichten. Moet ik nu straks 13 euro betalen voor mijn gecombineerd pakketje van 7 euro?
Want dan ben ik wel dik de pineut :'(
En wat met pakketjes waarvan aliexpress zegt dat ze in 10 dagen er zijn maar later komen dan 1 juli?
Nu ben ik een beetje in paniek eigenlijk

Sorry mods, er ging iets mis bij edit dus toch een nieuw bericht.
En lees ik goed dat ik dan BTW aan AliExpress betaal als het uit China komt? Zo ja, dan ziet NL die BTW toch nooit terug. Zo Ali nu al die BTW aan Nederland geven? China staat niet bekend dat ze zich aan regeltjes houden van de rest van de wereld.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 7 mei 2021 00:01:13 (54%)

dat probleem heb ik dus ook, een aantal pakketten zijn nog onderweg. natuurlijk van VOOR 1juli besteld,dus geen btw betaald bij aliexpress.
als die pakketjes zo dus gaan aankomen, ga je toch wel de administratiekost betalen.
nuja, naar wat ik heb begrepen stuurt de post eerst een email/sms/brief, moet je dan via de app kijken naar de kosten en betalen. doe je dat niet... gaat het pakket waarschijnlijk gewoon weer terug.
dus als ik zie dat ik 15€ moet betalen op iets van 2€, stuur maar terug dan, bestel het wel opnieuw

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Er is natuurlijk een overgangsperiode waarin "oude" bestellingen binnenkomen. Ik verwacht dat niemand bij PostNL BEpost of de douane er op zit te wachten om voor die twee weken dat dit duurt 10x meer personeel in te huren om dat af te handelen. Ik denk dat er veel: "laat maar" tussen zal zitten.

Er zijn nog 7 weken voordat het 1 juli is. Een hoop "langzame" spullen zullen gewoon al binnen zijn. De "10 dagen" spullen (en ook de niet-10-dagen "AE-standard-shipping" zijn er echt in een dag of 10.

@brains: Aliexpress is misschien groot en chinees, maar "ruzie met een land" is denk ik niet wat ze willen of aankunnen. Als Nederland zegt: "Je moet BTW afrekenen met je klanten en dat aan ons sturen", dan denk ik dat ze dat moeten doen. Doen ze dat niet, dan gaat Nederland maatregelen nemen. Net als "the piratebay" wordt het domein dan overal geblokkeerd. Ik denk dat dit dan 90% van de omzet kost: 90% van de bevolking wijkt uit naar een andere site (ebay, marktplaats) in plaats van een VPN te installeren.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 7 mei 2021 08:30:55 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 mei 2021 23:58:16 schreef brains:
En lees ik goed dat ik dan BTW aan AliExpress betaal als het uit China komt? Zo ja, dan ziet NL die BTW toch nooit terug. Zo Ali nu al die BTW aan Nederland geven?

Ali (en Amazon, en Ebay, en nog een paar) dragen al een paar jaar BTW (VAT heet het hier) af aan Australie.

Ik zou niet weten waarom Ali wel aan Australie, en niet aan Nederland zou betalen.

Doen ze dat niet, dan gaat Nederland maatregelen nemen.

De EU gaat dan maatregelen nemen bedoel je, het afschaffen van de 22€ regeling is EU breed.

Zoals @blurp terecht meldt hebben de platformen met andere landen al vergelijkbare afspraken voor de BTW betalingen.

Ik denk dat er veel: "laat maar" tussen zal zitten.

Precies, zeker omdat het dan een mix van pakketjes is waar wel en niet BTW voor betaald is. Focus gaat verschuiven naar artikelen die je niet mag invoeren, denk aan medicijnen en schadelijke afslankmiddelen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het wordt toch iets als "boven de 150 moet je het zelf regelen"?

Dus dan gaat DHL of PostNL het weer voor je doen en die 13-17 euro cashen. Dus er is een segment wat "wegvalt" maar ik denk niet dat die hele afdeling zich zelf in 1x opheft. Ze zullen steekproeven blijven doen om DHL en PostNL eerlijk te houden.

Wat ik nog niet snap is hoe ze bij de grens zien of ik zaken heb gedaan met "Shenzhen City Xiangyunfeiwu Technologies" via aliexpress of direct.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat ik nog niet snap is hoe ze bij de grens zien of ik zaken heb gedaan met "Shenzhen City Xiangyunfeiwu Technologies" via aliexpress of direct.

Ik verwacht via het I-OSS btw-identificatienummer op de zending met een QR of Barcode, zie onderstaand:

De leverancier kan gebruik maken van een One Stop Shop (OSS) systeem voor het doen van aangifte van de afstandsverkopen wanneer aan de hiervoor gestelde voorwaarden is voldaan. Een van de voorwaarden is dat de ingevoerde goederen een intrinsieke waarde hebben van niet meer dan 150 euro. Deze aangifte wordt de invoer OSS-aangifte of simpelweg I-OSS genoemd. Het is niet verplicht op deze wijze aangifte te doen. In dat geval wordt btw aangifte gedaan in de eigen lidstaat (bij EU-ondernemers) of een lidstaat naar keuze (bij niet EU-ondernemers). De lidstaat waar de aangifte wordt gedaan stuurt de aangifte en de verschuldigde btw door naar de EU-lidstaat waar btw moet worden voldaan. Wanneer de ondernemer gebruik maakt van de I-OSS aangifte krijgt hij een speciaal btw-identificatienummer.
Indien de leverancier bij de invoer zijn speciaal I-OSS btw-identificatienummer aan de douane geeft, krijgt hij een vrijstelling bij invoer. Hij is dus alleen btw verschuldigd over de afstandsverkoop in de EU-lidstaat van bestemming.
Er is ook een mogelijkheid om maandelijks invoer-btw aan te geven in plaats van steeds op het moment van invoer. Deze regeling is gericht op post- en koeriersbedrijven. De mogelijkheid geldt alleen voor goederen met een intrinsieke waarde van niet meer dan 150 euro en wanneer de goederen in de EU-lidstaat van invoer blijven.

https://www.bdo.nl/nl-nl/perspectieven/btw-2021-e-commerce-goederenlev…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 6 april een pakketje besteld. Nog steeds niet ontvangen, maar al wel veel andere pakketjes ontvangen die later zijn besteld. Dus ik zat naar de tracking code te kijken en maak mij wel een beetje zorgen of ik het nog ga ontvangen:

https://www.uploadarchief.net/files/download/delete.jpg

Ik had ook een soort sleutelhanger besteld. In de tracking staat dat het pakket van China naar Tsjechië gaat. En gisteren zag ik in de postnl app(toen die nog werkte) een foto van dat pakketje. Mijn adres en gegevens waren correct, maar bij het land staat Nederland en daaronder Tsjechië. Retour adres was in Georgië. Want de Georgië post zou dit pakket leveren. Heel raar dit. En nee helaas niet ontvangen.

Dit topic is gesloten