ik heb gisteren een brief gekregen van bpost dat er vanaf 1juli BTW moet betaald worden. en dit OOK voor pakketten die voor 1juli werden besteld.
aangezien sommige pakketen 2maand en langer onderweg kunnen zien, ga ik er dus aan zitten let die BTW. ik weet nu niet hoe ze het gaan afhandelen.
als ze dat ook doet voor pakketten die meer dan 22€ zijn, dan is het idd afgelopen met bestellen.
want een pakket boven de 22€, komt er al 15€ administratiekost boven voor de inklaring. en daar betaal je de BTW dan nog eens op. de prijs verdubbelt dan al.
het wordt al vermeld, er komen BTW EN invoerkosten bij.
en 2regels lager staat er: afhankelijk welke webshop komen er ook invoerkosten bij
Kiest je leverancier ervoor om niets te doen, dan wordt het betalen van de invoer-btw aan de Europese ontvanger overgelaten. In dat geval krijgt de ontvanger een factuur van de postbezorger voor de invoer-btw, plus inklaringskosten en eventuele invoerrechten. Vooral bij producten met een lage waarde staan die extra kosten vaak niet in verhouding, en kan het gebeuren dat je als klant ineens meer dan het dubbele betaalt.
en dan het ergste
btw bij invoer: in de nieuwe situatie is dit 21% bovenop de waarde van het pakketje, ook als dat pakketje minder dan €22 euro waard is.
inklaringskosten: dit zijn de kosten die de vervoerder rekent voor het afhandelen van de inklaring (o.a. de douaneaangifte van de goederen, het voorschieten van de verschuldigde douanerechten, btw en andere heffingen, opslagkosten en de administratieve afhandeling). De kosten die de pakketdiensten rekenen voor de inklaring liggen vast en zijn onafhankelijk van de waarde van het pakket. PostNL rekent bijvoorbeeld €13 euro, terwijl UPS 2,5% van de waarde rekent (met een minimum van €10,50 euro).
een arduino van 2€ op aliexpres, komt er 21% BTW bij, dus 2.42€, en daar nog eens 13€ inklaringskost bovenop voor postNL...
ik vermoed dat er veel via andere EU landen zal komen. want die 13€ is echt absurd.
nu koop ik al vaak in spanje of italie op aliexpress.
iets van 40€, kost verzonden uit spanje dan 50-60€, en heb het op 2weken. aangezien het een pakket uit spanje is, heb je dus de inklaring niet in NL/BE.
ik hoop toch dat er een systeem komt dat aliexpress voor EU automatisch 21% extra aanrekent en dat er een stempel op het pakket komt dat BTW is afgedragen en er dus GEEN administratiekost van de post bijkomt in benelux
het is ook absurd hier. een pakket van BE naar NL sturen, ben je 15-20€ kwijt (vroeger met kiala was dat 4-8€). voor 45€ laat ik een volledige pallet van duitsland naar belgie komen.
laatst 4autobanden gekocht in duitsland, 20€ verzending partikulier naar partikulier
arduino opsturen van BE naar NL met de post
mijn golf diesel van 1988 verbruiktautosnelweg 3,4L/100km. aan 1,3€/liter kan ik met 17€ al 384km rijden. kan het beter zelf naar NL rijden